Hetsporren skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alterego här
Jaså?
Inte nu längre.
Moderator: Redaktörer
Hetsporren skrev:Flint skrev:IÖ har ju ett antal alterego här
Jaså?
Kan du inte besvara den själv?meanmachine skrev:FLint skrev:Frågan är alltså, vad har jag för egentlig nytta av ett test som upptäcker det jag inte behöver men döljer det jag vill veta?
![]()
Vem vill svara påden frågan.
Kaffekoppen skrev:Frågan är bara hur många gånger jag skrivit fel och kallat Flint för Flink eftersom Patrik kallar det systematiskt. Det kanske någon kan kolla upp? Om det inte stämmer måste man väl kalla honom förbannade lögnare (eller nått mer passande)?
Bill50x skrev:Ahhh, 70 sidor inlägg och jag vet fortfarande inte hur jag ska rösta![]()
Flint skrev:Jag ska berätta min syn. F/e testet som sådant är inte vetenskap. Det tycker jag bestämt efter de senaste dagarnas labbande. I så fall är ohmmätning också en vetenskap.
Flint skrev:Jag lutar nog mest åt "dogm" trots allt eftersom hela konceptet bygger på att man anammar tanken om transparensens överlägsenhet vid musikreproduktion. Det handlar alltså om tro. Tro på ett fiktivt tekniskt tankeideal.
Flint skrev:Bill50x skrev:Ahhh, 70 sidor inlägg och jag vet fortfarande inte hur jag ska rösta![]()
Jag ska berätta min syn. F/e testet som sådant är inte vetenskap. Det tycker jag bestämt efter de senaste dagarnas labbande. I så fall är ohmmätning också en vetenskap. Gissningetävligen vid utvärderingen av testet kan troligen däremot inordnas i någon form av vetenskaplig mall. De lärda diskuterar visst det just nu i en annan tråd, på teknikavdelningen.
Gjorde om samma typ av sökning, men fann bara 40 resultat på namnet Flint. Uppenbarliggen döper jag om honom var 5:e gång jag skriver hans namnMagnuz skrev:Jag sökte på Flink, skrev in Kaffekoppen som författare, valde visa inlägg (istället för ämnen) och valde att visa hela inlägg.
Magnuz skrev:Flint skrev:Jag lutar nog mest åt "dogm" trots allt eftersom hela konceptet bygger på att man anammar tanken om transparensens överlägsenhet vid musikreproduktion. Det handlar alltså om tro. Tro på ett fiktivt tekniskt tankeideal.
Det gör väl inte metoden till en dogm?
Flint skrev:Jo, eftersom den slutliga bedömningen av musikåtergivning aldrig kan värderas annat än subjektivt, och då menar jag musikåtergivning och inte ljudåtergivning. Ljudåtergivning kan mätas men inte musikåtergivning. Dogm därför att många tror att det är samma sak.
Flint skrev:Ljudåtergivning kan mätas men inte musikåtergivning.
Flint skrev:tvett skrev:Flint skrev:tvett skrev:meanmachine ska kanske förtydliga frågan?
Vad är det du inte förstår?
Förstår du inte det?
Hur ska jag kunna veta vad du inte förstår? Jag är inte tankeläsare. Vad menar du?
patrikf skrev:Att Kaffekoppen systematiskt tilltalar sin debattmotståndare för flink istället för flint kan jag inte tolka på nåt annat sätt än att syftet är ett "vapen" i kampen om diskussionen. Medvetet eller omedvetet. Ville påpeka det. Tycker att begreppet härskartekniker passar väl in på detta exempel. Men det innebär inte att jag anser att det är det enda tjyvknep som förekommer här.
Magnuz skrev:Flint skrev:Jo, eftersom den slutliga bedömningen av musikåtergivning aldrig kan värderas annat än subjektivt, och då menar jag musikåtergivning och inte ljudåtergivning. Ljudåtergivning kan mätas men inte musikåtergivning. Dogm därför att många tror att det är samma sak.
Det gör fortfarande inte metoden till en dogm. Ett exempel på ett ovetenskapligt uttalande med fin dogm-potential är däremot:Flint skrev:Ljudåtergivning kan mätas men inte musikåtergivning.
Frågeställaren har väl inte frågat om LTS förhållningssätt till f/e ?Flint skrev:Du har rätt i att själva f/e-lyssningen i sig inte är dogm, den är en teknik. Men LTS tolkning och ideologiska inställning till den anser jag vara en dogm.
Dahlqvist skrev:patrikf skrev:Att Kaffekoppen systematiskt tilltalar sin debattmotståndare för flink istället för flint kan jag inte tolka på nåt annat sätt än att syftet är ett "vapen" i kampen om diskussionen. Medvetet eller omedvetet. Ville påpeka det. Tycker att begreppet härskartekniker passar väl in på detta exempel. Men det innebär inte att jag anser att det är det enda tjyvknep som förekommer här.
Och jag tycker att din analys är något amatörmässig eftersom du försöker förklara en enskild individs handlingar med hjälp av teori som främst är giltig på systemnivå. Har du t.ex. någon teori om hur en dold maktstruktur (på systemnivå) ser ut och vilken roll Kaffekoppen har i att reproducera denna maktstruktur? Jag tror det är så enkelt att Kaffekoppen och Flint jävlas med varandra. Harmonisk reciprocitet råder. Och ljuv musik skapas. Not.
/D
Dahlqvist skrev:patrikf skrev:Att Kaffekoppen systematiskt tilltalar sin debattmotståndare för flink istället för flint kan jag inte tolka på nåt annat sätt än att syftet är ett "vapen" i kampen om diskussionen. Medvetet eller omedvetet. Ville påpeka det. Tycker att begreppet härskartekniker passar väl in på detta exempel. Men det innebär inte att jag anser att det är det enda tjyvknep som förekommer här.
Och jag tycker att din analys är något amatörmässig eftersom du försöker förklara en enskild individs handlingar med hjälp av teori som främst är giltig på systemnivå. Har du t.ex. någon teori om hur en dold maktstruktur (på systemnivå) ser ut och vilken roll Kaffekoppen har i att reproducera denna maktstruktur? Jag tror det är så enkelt att Kaffekoppen och Flint jävlas med varandra. Harmonisk reciprocitet råder. Och ljuv musik skapas. Not.
/D
Kaffekoppen skrev:Frågeställaren har väl inte frågat om LTS förhållningssätt till f/e ?Flint skrev:Du har rätt i att själva f/e-lyssningen i sig inte är dogm, den är en teknik. Men LTS tolkning och ideologiska inställning till den anser jag vara en dogm.
Flint skrev:Om min inställning till f/e-lyssning just nu .
Jag är besviken på två saker. Dels att jag hittills inte har kunnat använda testen för att upptäcka det som jag av erfarenhet vet gör mig lyssningstrött. Den disten är för mig den viktigaste förvrängningen.
Och dels att jag i f/e-lyssning hör saker som jag sen knappt kan höra vid normal lyssning med vanliga högtalare, eller i alla fall inte störs av.
Frågan är alltså, vad har jag för egentlig nytta av ett test som upptäcker det jag inte behöver men döljer det jag vill veta?
Så din slutsats måste vara att f/e kanske varken är dogm eller vetenskap utan en teknik? Har du svarat i omröstningen?Flint skrev:Kaffekoppen skrev:Frågeställaren har väl inte frågat om LTS förhållningssätt till f/e ?Flint skrev:Du har rätt i att själva f/e-lyssningen i sig inte är dogm, den är en teknik. Men LTS tolkning och ideologiska inställning till den anser jag vara en dogm.
Nej men det var ett svar på Magnuz fråga och ett allmänt konstaterande. En nyansering inom relativt fria statistiska ramar.
För typ sjuttio sidor sedan var det Dahlqvist som skrev:...visst är dogmer och vetenskapliga teorier varandras motsatser så där kan jag hålla med. Men frågan är felställd. Att fråga om F/E lyssning är vetenskap eller dogm är som att fråga om ett vattenpass är vetenskap eller dogm. Det vetenskapliga förhållningssättet kommer in när man passar in mätningen i en större helhet och prövar kunskapens giltighet. Det går mycket väl att att förhålla sig både vetenskapligt och ovetenskapligt till vilken metod som helst.
/D
Sjuttio sidor senare var det dimitri som skrev:Flint skrev:Jag ska berätta min syn. F/e testet som sådant är inte vetenskap. Det tycker jag bestämt efter de senaste dagarnas labbande. I så fall är ohmmätning också en vetenskap. Gissningetävligen vid utvärderingen av testet kan troligen däremot inordnas i någon form av vetenskaplig mall. De lärda diskuterar visst det just nu i en annan tråd, på teknikavdelningen.
"I så fall är ohmmätning också en vetenskap"
Mkt bra parallell. Huruvida f/e ÄR vetenskap eller inte är en ickefråga. Det var MM som har formulerat sitt trådämne så. Medan påskyndarna alltid har hävdat att f/e är en metod som kan användas i vetenskapliga sammanhang. Precis som ohmmätning. Ingen metod är vetenskap i sig.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Stranne och 29 gäster