Timbre skrev:razor skrev:
Ja, eftersom en kabel ska återge en signal, inte skapa den. En fiol skapar ljud. Blindtest kan dock vara intressant ändå, men av andra orsaker, som jag ser det.
Dagens nyhet men en instrumentmakare bör ju trots allt ha en egen referens att arbeta mot och jämföra med. Den referensen kanske sitter mellan öronen...? Skulle vara intressant att veta hur stor del av all global hifiproduktion som har blindtester på vägen mot färdig produkt.
Såväl blindtester som A/B-tester, liksom andra objektiviseringar, mätningar exempelvis, har mångtusenåriga traditioner, och har använts av alla seriösa tillverkare sedan hedenhös.
Musikinstrument, mat, dryck (att vin och kaffe testats med blind-metoder i hundratals år torde väl ingen ha missat) klockor, måleri, bilar...
Listan har inget slut. Alla seriösa tillverkare har använt objektivisering med hjälp av mätningar, A/B-jämförelser, F/E-jämförelser och de senare i flertalet fall blint.
Att blidtest skulle vara någon modern obskyr uppfinning är en idé som bara förfäktas av prestigetycngda människor som är rädda för att tycka något utan att ha facit till hands.
De som tillverkar och är seriöst intresserade av att göra något bra har omfamnat alla objektiviseringsmetoder som stått tillbuds för att bättre ha koll på kvaliteten på det som tillverkats. Det finns gott om beskrivning av intrumenttillverkare som till och med haft musiker anställda som att spela på olika instrument bakom drapperier, således att byggaren kan avlägsna sig till lämpligt lyssnangsavstånd och lyssna.
Liknande blidtester har för övrigt använts i flera hundra år för att testa musiker! Det har varit mycket vanligt att rekrytering till orkestrar har skett med hjälp av blindlyssning på musiker. Det är inte ens ovanligt att högklassiga musiker som erbjuds arbete i orkester, själv kräver att få visa sin förmåga i blindtest mot alternativa konkurrerande sökande!
Som sagt: Det moderna motståndet mot blindtester (i synnerhet i hifi-världen) har nog mera med rädsla (jag VILL tro på tomten!) och prestige (Om det visar sig att det jag sagt varit fel/det jag köpt är ormolja, är det en katastrof för mig!) att göra.
En avslappnad person tycker tvärtom att det är både kul och bra med metoder som gör att förväntningarnas makt (som är MYCKET stor, och svår att förutsäga hur den slår...) filtreras bort. Det roliga med blinda tester är, att de faktiskt inte alls behöver vara det allra minste stressande för den som INTE lider av prestige.
Den som lider av svår prestige kan dock (med rätta) hävda att han eller hon eventuellt presterar illa i blindlyssningssituationer, och kan därmed göra gällande att han eller hon faktiskt eventuellt KAN höra allt det som påståtts, bara det inte är blint. Men även det kan man undersöka!
Det går ju utmärkt att göra öppna falska tester (i varje fall en gång...) och således undersöka om det är vetskapen om det personen ifråga hör som påverkar uppfattningen om objektiet, eller om det är verkliga egenskaper hos objektet*. Förr i tiden gjorde jag ett antal sådana suggereringstest, och kunde konstatera att "blindtestofobiker" var extremt benägna att inbilla sig saker i öppna test! Påfallande mycket mer än de som accepterade blindtester som en bra hjälp.
Vh, iö
- - - - -
*Man kan exempelvis (öppet) jämföra kabel A med Kabel B (som är en dyr favoritkabel för lyssnaren), och se vad lyssnaren tycker. När man fått svaret kan man berätta att kabel B varit inkopplad hela tiden.
Eller man kan undersöka effekten av något som INTE lyssnaren tror på, exempelvis att rotera en rotationssymmetrisk ljusstake som står i rummet bredvid 10 grader, men i verkligheten byta kabel mellan A och B. Då påstår sig lyssnaren ofta inte höre några skillnader, trots att det skiftats mellan de två kablar som samma person hävdar låter oerhört olika.
Nuförtiden har jag givit upp försöken att övertyga dem som har en religiös tro (för det är ju det det handlar om) på att saker alltid
är hörbart olika, men att det inte går att höra i blidtester(!), så jag gör praktiskt taget aldrig sådana studier längre. Jag har funnit det mycket enklare att låta dem tro på tomten, som vill göra det. Det får räcka att man gör små insatser då och då (exempelvis här på faktiskt) i form av redogörelser som de som läser dem kan ta ställning till, när de tomtetroende försöker värva flera tomtetroende.
Jag tycker ju det är viktigt att även den sansade verklighetsbeskrivningen finns att läsa. Då kan ju den som vill välja vad man skall tro på. Den som då ÄNDÅ som vill tro på tomen får skylla sig själv.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).