Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:36

IngOehman
Äh, så där säger du till alla. Jag går inte på smicker...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 14:43

:wink: eller kanske :( ?

Jag vet inte vilket som passar bäst. :?

Kanske är du en trevlig snubbe som är lite grovhuggen bara, men alltför ofta
gör du faktiskt folk illa på riktigt med dina elakheter. Det borde du sluta med.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:48

Ingvar.
Vi föds alla med olika egenskaper och talanger. Du kan ju köra fort med bil, det kan inte jag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 14:59

Ingvar.

Tillbaka till ordningen.
Vad är din inställning till sväng? Finns den bara på skivan och ska återges på det sättet? Inget i anläggningen ska eller kan påverka det?

Å du, skriv ingen avhandling. Några rader borde räcka om du tänker igenom lite före.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:08

Flint skrev:Vad är din inställning till sväng? Finns den bara på skivan och ska återges på det sättet? Inget i anläggningen ska eller kan påverka det?

Jag ska inte svara på frågan till IÖ, men tanken är väl att det som finns i skivan ska återges och helst inte påverkas.

Så anläggningen ska inte påverka denna del av återgivningen, men den kan.

Så upplever jag det i alla fall.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:37

Bill50x
Då är vi två vilket innebär en 100%-ig ökning här på forumet.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 15:50

Jag tycker det där med sväng verkar vara ett riktigt råttbo att reda ut. Jag kan visserligen tänka mig några ljudmässiga orsaker (tonkurvemässiga betoningar av rytminstrument, för snabb avspelningshastighet, distortion som betonar rytminstrument/transienter, låg egenakustik från avlyssningslokalen) men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken. Det verkar vara ganska frånkopplat från anläggningens övriga tekniska kvaliteter. Man skulle kunna säga att inlevelse = sväng. Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.

/D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 15:56

Dahlqvist skrev:Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.

Ligger mycket i det. Man måste vara mentalt inställd på att höra "det". Men det gäller även tonkurvefel och förvrängning. Man hör det man focuserar på.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 15:57

Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 15:58

Flint skrev:
Dahlqvist skrev:Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.

Ligger mycket i det. Man måste vara mentalt inställd på att höra "det". Men det gäller även tonkurvefel och förvrängning. Man hör det man focuserar på.

Tyvärr hör man ofta saker som man inte fokuserar på. Buller kallas det ibland.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 15:59

niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?

Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....

/ B

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 16:00

Bill50x skrev:
Flint skrev:Vad är din inställning till sväng? Finns den bara på skivan och ska återges på det sättet? Inget i anläggningen ska eller kan påverka det?

Jag ska inte svara på frågan till IÖ, men tanken är väl att det som finns i skivan ska återges och helst inte påverkas.

Så anläggningen ska inte påverka denna del av återgivningen, men den kan.

Så upplever jag det i alla fall.

/ B

Flint skrev:Bill50x
Då är vi två vilket innebär en 100%-ig ökning här på forumet.

Minst tre är vi allt! (Copy Bill50x's ord.)

Det var väl få ord? :P :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:01

niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?

Mycket enkelt. Man känner det i benet (det vänstra om man är vänsterbenad). Det börjar leva sitt eget liv och följa med och stampa takten. Kroppen vill också röra sig med.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:03

Bill50x skrev:

Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....

/ B

Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:04

IngOehman skrev:Det var väl få ord? :P :wink:

Föredömligt. :D

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:04

Flint skrev:

Mycket enkelt. Man känner det i benet (det vänstra om man är vänsterbenad). Det börjar leva sitt eget liv och följa med och stampa takten. Kroppen vill också röra sig med.

Nja, då vet du ju bara om den totala "svängfaktorn" tillfredsställer dig, inte om det du hör är något som noggrannt återges från en skiva, eller om det är något annat, som inte återfinns på skivan.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 16:08

niklasz skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.

Alltså, är detta verkligen en teknisk egenskap? Det enda vi med säkerhet kan uttala om är ju förefintligheten av respons.

/D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 16:08

niklasz skrev:
Bill50x skrev:

/ B

niklaz
Hmm. vem har det då anser du? Menar så man vet med vilken utgångsläge du skrev det ironiska inlägget :?:
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-04 16:11, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:11

niklasz skrev:Nja, då vet du ju bara om den totala "svängfaktorn" tillfredsställer dig

Det räcker för mig. Jag brukar inte vara flera när jag spisar musik.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-10-04 16:16

Dahlqvist skrev:Jag tycker det där med sväng verkar vara ett riktigt råttbo att reda ut. Jag kan visserligen tänka mig några ljudmässiga orsaker (tonkurvemässiga betoningar av rytminstrument, för snabb avspelningshastighet, distortion som betonar rytminstrument/transienter, låg egenakustik från avlyssningslokalen) men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken. Det verkar vara ganska frånkopplat från anläggningens övriga tekniska kvaliteter. Man skulle kunna säga att inlevelse = sväng. Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.

/D

Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon". :?

Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när någon (teknokrat) försöker förklara sväng så gör man ett oacceptabelt känslomässigt övertramp (enligt mysticister). :o

Det är ju en fredad egenskap! Den skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men den får INTE analyseras.

Det gör sväng svårt att diskutera. :? Man riskerar att trampa någon på tårna som inte vill att allt skall kunna karläggas. Som tycker att mysticismen är viktig. Som utan rationella argument känner att den som försöker kartlägga "förstör" den härliga känslan av att man inte kan veta vad det beror på.

Har man musiken som främsta intresse (som jag) kan det vara svårt att förstå denna inställning, men erfarenheten gör att man till sist inser att det är på det där viset, och att man skall akta sig noga för att ha några teorier (flummiga teorier kan gå bra i och för sig) om vad det kan vara som påverkar upplevelsen av sväng.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-10-04 23:54, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:21

Dahlqvist skrev:
niklasz skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Alltså, är detta verkligen en teknisk egenskap? Det enda vi med säkerhet kan uttala om är ju förefintligheten av respons.

/D

Mitt inlägg var menat som en viss ironi. Betoningen bör ligga på ordet "utsagor". Jag själv ifrågasätter dessa utsagor, som jag anser vara illa styrkta påståenden om olika apparaters förmenta förmåga eller oförmåga att återge sväng.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:24

Flint skrev:
niklasz skrev:Nja, då vet du ju bara om den totala "svängfaktorn" tillfredsställer dig

Det räcker för mig. Jag brukar inte vara flera när jag spisar musik.

För mig är det helt OK att ha som mål att det man lyssnar på, via sin anläggning, ger "maximal svängupplevelse". Det är i mina ögon inte ett högre eller lägre mål än att önska sig en så nära exakt som möjligt återgivning av det sväng som finns kodade på skivorna. Jag delar inte målet, men det är helt OK i mina ögon att andra har det. Däremot störs jag om de kallar detta för återgivning.
Senast redigerad av niklasz 2006-10-04 16:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:25

Jag tycker svänget bevaras även om återgivningen är riktigt usel. Satt hemma hos en god vän som fest för en tid sedan och lyssnade via hans nyinköpta philips-system. Det lät riktigt kass, men storbanden från 30- och 40-talen svängde som den berömda katten. Vi drack rödvin till jazzen. Kan det bli bättre? :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:25

niklasz skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Mjae. Det är alltid svårt att veta om en "bättre" bas är riktigare (mer lik skivan eller den sk verkligheten), eller inte. Skillnaden hörs och man vet därför att en anläggning kan ha olika egenskaper. Men vad som är exakt rätt, dvs "att man har uppnått målet" (om nu målet är en korrekt återgivning vill säga) är förstås svårt att säga.

Samma sak bör väl gälla för "svänget"?

Linn-folket brukar hävda att maximalt "sväng" är det riktiga eftersom man får förutsätta att musikerna är duktiga. Jag delar inte helt den optimistiska synen... :-)

Å andra sidan, om man gör jämförelse med azimut-justering av ett tonhuvud så är det faktiskt så att när man får mest diskant så är inställningen korrekt...

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:28

Vill påpeka att min inställning till sväng är lika vetenskaplig som du Ingvar hävdar att din inställning är till HiFi. Jag letar efter konstruktionsmässiga och rent elektriskt förklarbara egenskaper.
Men som sagt, alla uppfattar inte sväng på samma sätt. Därför blir det konstigt för en del.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:28

Morello skrev:Jag tycker svänget bevaras även om återgivningen är riktigt usel. Satt hemma hos en god vän som fest för en tid sedan och lyssnade via hans nyinköpta philips-system. Det lät riktigt kass, men storbanden från 30- och 40-talen svängde som den berömda katten. Vi drack rödvin till jazzen. Kan det bli bättre? :P

Rödvin och jazz är en kombination med hög synergifaktor. Den kombinationen kan absolut inte användas till värdering av en apparats egenskaper :D

/ B

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:28

Bill50x skrev:Linn-folket brukar hävda att maximalt "sväng" är det riktiga eftersom man får förutsätta att musikerna är duktiga. Jag delar inte helt den optimistiska synen... :-)

Jag delar inte heller den synen.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:31

Bill50x skrev:
Morello skrev:Jag tycker svänget bevaras även om återgivningen är riktigt usel. Satt hemma hos en god vän som fest för en tid sedan och lyssnade via hans nyinköpta philips-system. Det lät riktigt kass, men storbanden från 30- och 40-talen svängde som den berömda katten. Vi drack rödvin till jazzen. Kan det bli bättre? :P

Rödvin och jazz är en kombination med hög synergifaktor. Den kombinationen kan absolut inte användas till värdering av en apparats egenskaper :D

/ B

Å andra sidan noterade jag den bristande återgivningen redan innan rödvinet var dekanterat.

Kompisen frågade naturligtvis vad jag tyckte om återgivningen. Jag skruvade på mig och sa något i stil med att den lätt avrullade klangen passar till bakgrundsmusik och det är ju vad han har systemet till. :lol:
Han hade aldrig trot mig om jag sagt att det lät bra, för det tycker han inte ens själv. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:31

IngOehman skrev:
Dahlqvist skrev:Jag tycker det där med sväng verkar vara ett riktigt råttbo att reda ut. Jag kan visserligen tänka mig några ljudmässiga orsaker (tonkurvemässiga betoningar av rytminstrument, för snabb avspelningshastighet, distortion som betonar rytminstrument/transienter, låg egenakustik från avlyssningslokalen) men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken. Det verkar vara ganska frånkopplat från anläggningens övriga tekniska kvaliteter. Man skulle kunna säga att inlevelse = sväng. Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.

/D

Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon". :?

Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när något försöker förklara sväng så gör man ett övertramp. :o

Det är en fredad egenskap som skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men INTE analys.

Det gör sväng svårt att diskutera. Man riskerar att rampa någon på tårna som inte vill att allt skall kunna karläggas. Som tycker att mysticismen är viktig.

Har man musiken som främsta intresse (som jag) kan det vara svårt att förstå denna inställning, men erfarenheten gör att man till sist inser att det är på det där viset, och att man skall akta sig noga för att ha någr teorier (flummiga teorier kan gå bra i och för sig) på vad som påverkar upplevelsen av sväng.

Vh, iö

Nu var det ganska många år sedan jag läste Popper, men på något sätt går mina tankar till hans beskrivningar av immunisering, när jag läser din beskrivning av hur "sväng-förespråkarna" argumenterar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:33

Musiklyssning och rötjutpimplande hör inte ihop. I alla fall inte om man vill behålla skärpan och undvika att bli flummig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi