Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Vad är din inställning till sväng? Finns den bara på skivan och ska återges på det sättet? Inget i anläggningen ska eller kan påverka det?
Flint skrev:Dahlqvist skrev:Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.
Ligger mycket i det. Man måste vara mentalt inställd på att höra "det". Men det gäller även tonkurvefel och förvrängning. Man hör det man focuserar på.
niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bill50x skrev:Flint skrev:Vad är din inställning till sväng? Finns den bara på skivan och ska återges på det sättet? Inget i anläggningen ska eller kan påverka det?
Jag ska inte svara på frågan till IÖ, men tanken är väl att det som finns i skivan ska återges och helst inte påverkas.
Så anläggningen ska inte påverka denna del av återgivningen, men den kan.
Så upplever jag det i alla fall.
/ B
Flint skrev:Bill50x
Då är vi två vilket innebär en 100%-ig ökning här på forumet.
niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bill50x skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....
/ B
Flint skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Mycket enkelt. Man känner det i benet (det vänstra om man är vänsterbenad). Det börjar leva sitt eget liv och följa med och stampa takten. Kroppen vill också röra sig med.
niklasz skrev:Bill50x skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....
/ B
Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.
niklasz skrev:Bill50x skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....
/ B
Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.
Dahlqvist skrev:Jag tycker det där med sväng verkar vara ett riktigt råttbo att reda ut. Jag kan visserligen tänka mig några ljudmässiga orsaker (tonkurvemässiga betoningar av rytminstrument, för snabb avspelningshastighet, distortion som betonar rytminstrument/transienter, låg egenakustik från avlyssningslokalen) men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken. Det verkar vara ganska frånkopplat från anläggningens övriga tekniska kvaliteter. Man skulle kunna säga att inlevelse = sväng. Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.
/D
Dahlqvist skrev:niklasz skrev:Bill50x skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....
/ B
Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.
Alltså, är detta verkligen en teknisk egenskap? Det enda vi med säkerhet kan uttala om är ju förefintligheten av respons.
/D
Flint skrev:niklasz skrev:Nja, då vet du ju bara om den totala "svängfaktorn" tillfredsställer dig
Det räcker för mig. Jag brukar inte vara flera när jag spisar musik.
niklasz skrev:Bill50x skrev:niklasz skrev:Dessutom kan man ju fråga sig, om man har som strävan att återge "svänget" på skivorna, hur går man till väga för att veta att det uppnåtts?
Bra fråga. För oss utan kalibrerade lyssningsrum, mätinstrument och andra resurser är det samma frågeställning som gäller alla andra tekniska parametrar....
/ B
Men trots den svårigheten råder det ingen brist på tämligen konkreta utsagor om förefintligheten av denna egenskap.
Morello skrev:Jag tycker svänget bevaras även om återgivningen är riktigt usel. Satt hemma hos en god vän som fest för en tid sedan och lyssnade via hans nyinköpta philips-system. Det lät riktigt kass, men storbanden från 30- och 40-talen svängde som den berömda katten. Vi drack rödvin till jazzen. Kan det bli bättre?
Bill50x skrev:Morello skrev:Jag tycker svänget bevaras även om återgivningen är riktigt usel. Satt hemma hos en god vän som fest för en tid sedan och lyssnade via hans nyinköpta philips-system. Det lät riktigt kass, men storbanden från 30- och 40-talen svängde som den berömda katten. Vi drack rödvin till jazzen. Kan det bli bättre?
Rödvin och jazz är en kombination med hög synergifaktor. Den kombinationen kan absolut inte användas till värdering av en apparats egenskaper![]()
/ B
IngOehman skrev:Dahlqvist skrev:Jag tycker det där med sväng verkar vara ett riktigt råttbo att reda ut. Jag kan visserligen tänka mig några ljudmässiga orsaker (tonkurvemässiga betoningar av rytminstrument, för snabb avspelningshastighet, distortion som betonar rytminstrument/transienter, låg egenakustik från avlyssningslokalen) men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken. Det verkar vara ganska frånkopplat från anläggningens övriga tekniska kvaliteter. Man skulle kunna säga att inlevelse = sväng. Musik man inte gillar svänger inte hur man än gör.
/D
Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon".![]()
Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när något försöker förklara sväng så gör man ett övertramp.![]()
Det är en fredad egenskap som skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men INTE analys.
Det gör sväng svårt att diskutera. Man riskerar att rampa någon på tårna som inte vill att allt skall kunna karläggas. Som tycker att mysticismen är viktig.
Har man musiken som främsta intresse (som jag) kan det vara svårt att förstå denna inställning, men erfarenheten gör att man till sist inser att det är på det där viset, och att man skall akta sig noga för att ha någr teorier (flummiga teorier kan gå bra i och för sig) på vad som påverkar upplevelsen av sväng.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: MPE och 27 gäster