[skämt]
Hmmm... är det som menas med att ljudbilden växer när man använder oskärmade kablar!?
[/skämt]
/J.P.
Moderator: Redaktörer
Jag tro min Nordost signalkabel är skärmad, hur som helst har jag aldig fått in några störnigar den vägen vad jag vet.Morello skrev:Vill man göra en tafflig signalkabel kan man tex göra som Nordost, Kimber med flera gjort, dvs man fimpar skärmen. Bor man under nackasändaren samt har lite latjo elektronik kan man uåånå lustiga effekter
Rydberg skrev:Jag tro min Nordost signalkabel är skärmad, hur som helst har jag aldig fått in några störnigar den vägen vad jag vet.Morello skrev:Vill man göra en tafflig signalkabel kan man tex göra som Nordost, Kimber med flera gjort, dvs man fimpar skärmen. Bor man under nackasändaren samt har lite latjo elektronik kan man uåånå lustiga effekter
Av omdömmen att dömma är Nordost de perfekta LTS kablarna
"Let me put this as plainly as possible. The Valhalla system from Nordost is the least colored and most neutral cabling ever to hit the marketplace." "A triumph, pure and simple."
-Harry Pearson The Absolute Sound Issue 127
Morello skrev:R*,
Det är inte helt enkelt att veta hurvida RF tar sig in i apparaten eller ej. Dessutom reagerar apparater olika beroende på ingångsfilter, slewrate samt linjäritet. Om instrålningen är tillräckligt stark kan man faktiskt höra AM-radio i högtalarna.
För närmare 15 år sedan kopplade jag ihop ett hemmabyggt slutsteg till försteget medelst oskärmad kabel. Instrålning tillsammans med slutstegets olinjäritet gjorde att radio hördes ur högtalarna. Det enda som krävs för att AM-avkodning skall äga rum är att en likriktande term finns, då denna tillser att den ampltidmodulerade radiosignalens kontur/envelope extraherar.
Mikael2 skrev:...men i kabelfallet har, tror jag, IÖ m fl en grundmurad "tro" som bygger på bevis baserade på matematik/fysik-kunskaper och logiska resonemang.
Mikael2 skrev:För att de ska tro på en skillnad krävs att de förkastar de lagar som styr hela tankesättet.
Mikael2 skrev:OBS inget ont menat med detta men placeboeffekten som byggts upp med år av studier (och arbete) i matematik/fysik är ganska stor inbillar jag mig.
Mikael2 skrev:Finns ingen matematisk/fysisk förklaring innan ett test så är negativ placebo stark tror jag.
Jag antar, kanske helt fel, att de innan ett blindtest vill veta vad som ska blindtestas samt en del teknisk beskrivning av testexemplaren.
Mikael2 skrev:Har de t ex utsatt sig för ett blindtest av kablar under förespegling att det är ett blindtest av förstärkare? Då kanske negativ placebo minskar?
IngOehman skrev:Frågan borde vara varför de som är placeboateister inte vill visa att de kan höra skillnad i blindtest, men ändå kräver att andra skall tro på deras upplevelser? Varför får inte alla tro vad de vill?
Mikael2 skrev:
...men i kabelfallet har, tror jag, IÖ m fl en grundmurad "tro" som bygger på bevis baserade på matematik/fysik-kunskaper och logiska resonemang.
Du tror helt fel. (Tips: Det är bättre att fråga än att spekulera.)
De uppfattningar jag har bygger UTESLUTANDE på lyssningserfarenheter. Överhuvudtaget inte på resonemang, eller matematiska/fysikaliska bevis.
Däremot finns det inget i logiska resonemang, eller den matematiska och fysikalsika världen som motsäger lyssningserfarenheterna, tvärtom.
Rydberg skrev:På detta forumet bombaderas man ständigt av att det är på gränsen till ohörbara skillnader mellan olika kablar så vida de inte är felkonstruerade. Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest.
Har testat SSK mot supra EFF. Ingen skillnad
Mikael2 skrev:IÖ, jag slog upp ordet
placebo s. -n preparat av
läkemedelstyp (t.ex. i tablettform) utan verksamma
beståndsdelar.
IngOehman skrev: I ett blindtest kan man inte inbilla sig något som stör resultatet, eftersom det är omöjligt att veta om man skall projicera sin förväntning på A eller B. Man vet ju inte vilken som är vilken, och dessutom är det inte konsekvent heller.
Rydberg skrev:Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest. Placeboeffekter trollar man snabbt bort med att göra testet blint men hur ska man ta bort förnekelsestörande element? Något att tänka till på.
Rydberg skrev:Ö, men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
markih skrev:MEN, invändningarna ovan kan man lätt att gå förbi!!:Gör öppna test, som ni alltid brukar och där ni hör skillnader, verifiera skillnaderna sen i ett blindtest! Inte mycket mer då att snacka om, eller?
I detta exempel tyckte man att det var skillnad i ett öppet test, alltså kan man inte hävda inverkan av negativa förväntningar. Gör sen ett blindtest och då kan man heller inte hävda inverkan av positiva förväntningar.
Lätt som en plätt
Rydberg skrev:Ö, men hallå, man kan väl undertrycka skillnader eller?
Rydberg skrev:På detta forumet bombaderas man ständigt av att det är på gränsen till ohörbara skillnader mellan olika kablar så vida de inte är felkonstruerade. Det är väl klart som korvspad att sådana negativa förväntningar även ger sig till uttryck i blindtest.
IngOehman skrev:NL: Världen är inte symmetrisk.
Dock har du rätt i att, på samma sätt som jag har rätt att inte bilda mig någon uppfattning av någons upplevelseredovisning efter ett öppet test, är den som inte vill tro på att 7 rätt av 7 betyder att skillnad med 99% sannolikhet föreligger i sin fulla rätt att inte tro det.
Folk får även tro att jorden är platt, eller att ohm lag säger: U = I/r. Och jag får tycka att de är okunniga. Precis som de får tycka att det är kunnigt att tro att bly är lättare än frigolite.
O s v...
Kort sagt: Alla har rätt till sina uppfattningar, hur dumma de än är! (Vilket också är en uppfattning man har rätt att ha!)
En sak är helt säker dock: Placebo gör att man har sämre förmåga att avgöra om det man hör är verkligt. Därför bör man eliminera placebo. Det gör man genom att inte propsa på att behöva ha facit för att våga tycka något. Läs: testa blint.
Trolleri: Lika nära till hands som att kalla det "negativ placebo" att hålla för öronen och säga oai-oai-oai-aiaiaiaiaiai... medan man testar.![]()
Igen - kolla upp ordet! Så inser du nog att det finns placebo (vid öppna tester) och icke-placebo (vid blinda tester).
Jag misstror dig INTE hifirocker. Jag respekterar din rapport och tror på att det du beskriver är vad du upplevt, och jag påstår inte ens att det inte kan vara så som du beskriver det! jag vet till och med att det i vissa fall går att höra vissa små skillnad på kablar, i varje fall i dåliga anläggningar (alltså framförallt när drivningen till kablarna har allvarliga brister). Jag respekterar din upplevelse, men den säger mig inget.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster