Rätt eller fel av LTS

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:25

JustAudioMagic skrev:så du menar att du är typ den enda som inte förstår att nästan alla menar tycke när dom skriver att dom tycker ngt är bättre??... :?

Om jag inte hade förstått vad du menade så hade jag inte kunnat rätta det. :lol:
Jag förstår precis vad "nästan alla menar"... och jag förstår också att vissa ur komplementärmängden inte förstår alls vad du menar.

Hoppas du inte tog det personligt, din mening blev bara utplockad som ett exempel på ett vanligt florerande problem.

Om bara en enda läsare fått sig en tankeställare över detta så var det värt besväret.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 14:32

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

du menar alltså att det är på den ingengörsnivån att alla tror dom "vet" ?? :?
Typ 8O

Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-23 14:33

Nattlorden, jag håller inte med dig i din dissekering av Just Audio Magics uttalande. Det står ju att några tycker att något är på ett visst sätt. Dessutom tycker han det inte själv utan skriver allmänt om vad han upplever vara andras tyckande. Lite onödigt då att påpeka tycker jag, och påpekar... äh va f-n, HÄPP!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2007-04-23 14:38

Johan... okej... själv tycker jag att jag ägnat mig åt lite lätt marginalkritik bara. Om någon tagit illa upp ber jag om ursäkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JustAudioMagic_inaktiv

Inläggav JustAudioMagic_inaktiv » 2007-04-23 14:46

Kaffekoppen skrev:
JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:Det är faktiskt en av de största orsakerna till onödigt käbbel. Tro det eller ej!

Typ 8O

Inget illa ment alls, men vi får nog göra det bästa för att inte missförstå varandra. Det är så mycket onödigt tjäbbel iallafall. Håller du inte med?

så hoppas jag verkligen inte det är!! hur mycket man än vet om något kan man aldrig nånsin veta allt. lägg ner isf

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 18:04

Tycker nattlorden tar upp någon viktigt. Det är ju en jävla skillnad att säga något ÄR bättre än säga man föredrar något.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 18:18

Subjektivisten skrev:Tycker nattlorden tar upp någon viktigt. Det är ju en jävla skillnad att säga något ÄR bättre än säga man föredrar något.

Läste du inlägget ?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 18:21

Det instämmer jag i subjektivisten.

Tydligt är att den som formulerar sig med ett påstående ofta provocerar på forumet, även om det inte är menat som något annat än en åsikt.
Jag tror att många av oss har gjort de misstagen själva, längre tillbaka i tiden. :wink:

Tydligt är också att tillrättavisningar om att påståenden inte är så lämpliga bemöts i närmast lika hög grad med ett kraftigt ogillande hos mottagaren.

Forumet behöver en tydliggörande "vett & etikett" vägledning tror jag.
Svantes verk är en bra grund.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 18:25

MP skrev:Det instämmer jag i subjektivisten.

Tydligt är att den som formulerar sig med ett påstående ofta provocerar på forumet, även om det inte är menat som något annat än en åsikt.
Jag tror att många av oss har gjort de misstagen själva, längre tillbaka i tiden. :wink:

Tydligt är också att tillrättavisningar om att påståenden inte är så lämpliga bemöts i närmast lika hög grad med ett kraftigt ogillande hos mottagaren.

Forumet behöver en tydliggörande "vett & etikett" vägledning tror jag.
Svantes verk är en bra grund.

Men kom igen nu, hackepippin...

Det var inte bara menat som en åsikt det var också klart och koncist uttryckt att det var en åsikt. Läs och begrunda innan du hackar, tack...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 18:33

Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-23 18:33

JustAudioMagic skrev:
Kaffekoppen skrev:
JustAudioMagic skrev:

Typ 8O

så hoppas jag verkligen inte det är!! hur mycket man än vet om något kan man aldrig nånsin veta allt. lägg ner isf
Jag hoppas du förstår att jag pratar i generella termer?

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-23 18:39

subjektivisten skrev:Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".

Du är bara inte sann...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 18:41

Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2007-04-23 19:20

Lust skrev:
Men kom igen nu, hackepippin...

Det var inte bara menat som en åsikt det var också klart och koncist uttryckt att det var en åsikt. Läs och begrunda innan du hackar, tack...

Jag hackar inte, jag reflekterar över ett problem som inte grundar sig i ett enskilt inlägg utan i en mängd inlägg.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2007-04-23 19:24

meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

Sanningen är den att jag tänker äta pasta med köttbullar inom 10 minuter. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2007-04-23 19:31

Gör du det, det är ju gott! :D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:34

Lust skrev:
subjektivisten skrev:Ja, det verkar vara ett problem för vissa att skilja mellan subjektivt föredra något och vad som är objektivt "rätt"/"sanning".

Du är bara inte sann...

Var detta svårt att förstå lr?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:41

meanmachine skrev:Vad är objektiv sanning. ? ge ett förslag på sanning. Jag utmanar dig om du vågar säga vad sanningen är :!:

Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 19:46

Rent nihilistiskt så finns det ingen objektiv sanning men rent praktisk så finns det gott om objektiva sanningar så som vi har definierat dem. Ljusets hastighet i vakuum exempelvis. 299792458 m/s exakt.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-23 19:49

Ja och man kan rätt objektivt komma fram till att t ex Rotel 1090 påverkar ljudet mindre än vad min rörförstärkare gör. Dock föredrar jag min rörförsträrkare.

Så enkelt var detta. 8)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 20:45

Nagref skrev:Rent nihilistiskt så finns det ingen objektiv sanning men rent praktisk så finns det gott om objektiva sanningar så som vi har definierat dem. Ljusets hastighet i vakuum exempelvis. 299792458 m/s exakt.

Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink: Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Sanning är svårdefinerbart och väldig flyktigt. Ett tungt ord eftersom ordet sanning är exklusivt och kan ej kompromissas.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 21:02

meanmachine skrev:Ett knippe ljus kan böja sig alltså går det fortare i ytterkurvan...

Nej. Den relativa tiden går långsammare i innerkurvan. Men dock inte så långsamt att det till fullo kompencerar för den hastighetsskillnad som skulle behövas. Så därför böjs inte den yttre delen av strålen av så kraftigt. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 21:19

I teorin erbjuder detta en flexibilitet av ljuset som en konstant vilket poängterar mitt argument om att sanning är en variabel som mer regel än undantag överbevisas till nya sanningar.:)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 21:21

Subjektivisten skrev:Skrev sanning inom " ". Men jag har förklarat detta för dig i 3 månader snart och du verkar inte fattat det än. Så varför ska jag förklara en gång till?

Ahh det är bara att du går ut så hårt hela tiden och när du blir pressad minsta lilla så slutar du argumentera. :wink: Kom igen när du hittar igen orden.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-23 21:32

meanmachine skrev:Då vände Einstein på det och sade: Är ljuset konstant eller en variabel. :wink:

Jag höll på att ta dig på allvar där, men så noterade jag alla smileysar som du gödslar med. :D

Ljusets konstanta hastighet är ju en förutsättning för Einsteins speciella relativitetsteori, men det vet du så klart. Eller? Svamlar du bara? ;)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-23 21:38

meanmachine skrev:I teorin erbjuder detta en flexibilitet av ljuset som en konstant vilket poängterar mitt argument om att sanning är en variabel som mer regel än undantag överbevisas till nya sanningar.:)

Nu är du inne på tekniknihilism. Föga konstruktivt. Faktiskt så kasst att vi har i princip skrivit in i våra interna regler för vilken stådnpunkt vi ska ha. Och det är inte den. ;)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 22:19

Jag är inte direkt nihilist :)

Allt detta grundar sig i en ohämmad fobi för ordet sanning eftersom detta enligt mig oftast används för att slå fast det egna syftet. När man brukar ord som objektiv sanning för att brotta ner motståndare har man enlig tmig svärtat ned ordet. :)

Så bäst vi skippar nihilismen innan det spårar ur.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 22:24

meanmachine skrev:När man brukar ord som objektiv sanning för att brotta ner motståndare har man enlig tmig svärtat ned ordet.

Håller med. Att påstå att det inte finns någon sanning är inte heller särskilt vettigt, dock. Om man funderar lite märker man nämligen att något är väldigt väldigt fel med ett sådant påstående... :wink:

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-23 22:40

Magnuz skrev:Håller med. Att påstå att det inte finns någon sanning är inte heller särskilt vettigt, dock. Om man funderar lite märker man nämligen att något är väldigt väldigt fel med ett sådant påstående...

Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Vilken är sanningen med evolutionen ?

:wink:

Enkla sanningar är en sak men fastslagna sanningar en annan.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-23 22:49

meanmachine skrev:Vilken är den mest transparenta förstärkaren ?

Lätt. Den som förvränger signalen minst. Alternativt den som har ett chassi i plexiglas. :wink:

meanmachine skrev:Vilken är sanningen med evolutionen ?

Frågan är orimlig. Den förutsätter att det bara skulle finnas en sanning med (om?) evolutionen.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi