En stillsam natt på jobbet, så jag tog en tur på Euphonia...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-27 00:25

LeoArietis skrev:Är det ingen som lyssnar på musik här?

*suckar*

Musik? Är du inte riktigt frisk? Antistatskivan ska det vara - det är den ultimata punken.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 00:27

Jo, dom flesta gör det. Dom har ju tid med det eftersom dom inte ska byta kabel för 4:e gången detta året och försöker spela in den 8:e CD spelaren sedan 2000, med en special CD med udda toner som bränner in spelaren extra fort, för endast 2500 kr

Låter kul :P

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-27 00:28

Magnuz skrev:
Musik? Är du inte riktigt frisk? Antistatskivan ska det vara - det är den ultimata punken.

1981 års utgåva är den rivigaste i mina öron.

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 00:43

Lust skrev:
Magnuz skrev:

1981 års utgåva är den rivigaste i mina öron.

Bra skivtips! Vidare tycker jag att Densen DeMagic CDn är en av dom bästa ambient plattorna som någonsin släppts! Vem skrev låtarna på antistat plattan och den?
Senast redigerad av matereo 2007-04-27 01:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2007-04-27 00:50

LeoArietis skrev:Är det ingen som lyssnar på musik här?

*suckar*

Nu vet jag inte hur det är på andra forum, men nåt jag tycker är lite trist är när folk ger skivtips och ingen nappar...! Eller så nappar folk bara på sånt som redan ingår i deras referensramar, typ. Trist!

Skulle f-n i mig finnas en tvångsmässig skivtips, nej, skivtvångstråd, där man är _tvungen_ att lyssna på det som presenteras där!!

:P

(allvarligt talat så borde musikavdelningarna vara mer i fokus, kan man tycka... ska föregå med gott exempel och sluta med Tjafset och skriva musikrecensioner iställlet. En bra beskrivning är bästa tipset.)

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-27 00:55

ploam - lyssnade du på brother ali-låten jag länkade till i skivavdelningen? 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2007-04-27 01:20

meanmachine skrev:
Subjetivisten skrev:Varför då?
Sen detta med olika ljud på kablar, du har testat detta dubbelblint lr?

Du har ju inte testat själv blint. Lätt att klaga på andra.

Hej MeanMachine!
Du får det att verka som om det är ett krav att själv ha utfört blindtest på just kablage för att få tillåtelse att diskutera.Jag har även noterat att det är ett argument som Flint brukar köra med. Jag tycker inte att det tillför diskussionen någonting om själva sakfrågan att kravställa egna experiment. Generellt: om så vore ett verkligt krav, skulle nog väldigt få samtalsämnen på detta forum ens få kommenteras, då det är endast en liten klick av människor som gjort just det experiment som det diskuteras runt.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-04-27 03:55

På tal om det ja.

De dær CD-skivorna som påstås ska avmagnetisera rensa anlæggningen och ha sig om man spelar dem i anlæggning. Det låter ju fint och førnæmligt nær man læser reklamen och de tekniska beskrivnigarna på det hela. Men, funkar det verkligen? Jag har varit vældigt skeptiskt till att det skulle gøra det, før det kænns ændå inte logiskt att det ska kunna ske. Men jag har før lite kunskap om just detta fenomen før att kunna våga mig på en sågning. Men jag tvivlar starkt tills någon øverbevisar mig med mer fakta.

Jag håller mig till en devis som funkar næstan jæmt, næmligen "låter det før bra før att vara sant, så ær det sannolikt inte sant heller..." :D

Jag har faktiskt en sådan skiva, fan vet hur jag fick den. Men nær man spelar den så låter det som ett negativ av ett dubbelsidigt raveparty i skallen. Inget smæcktande om man sæger så....

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
TomasF

Inläggav TomasF » 2007-04-27 07:01

Med risk för at betraktas som knäpp: Jag har "Densen Demagic CD". :oops: :oops: Jag upplever att ljudet påverkas när man kör den, inte så lite heller. Men blir det åt rätt håll - svårt att säga säkert. En gång körde jag Gryphon Exorsist genom ett gammalt Audiolab 8000A jag hade, och då blev det iallafall en tydlig förbättring. /Tomas F.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2007-04-27 08:12

TomasF skrev:En gång körde jag Gryphon Exorsist genom ett gammalt Audiolab 8000A jag hade, och då blev det iallafall en tydlig förbättring. /Tomas F.

Älskar verkligen namnet på den 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 08:57

JohanLindros skrev:Hej MeanMachine!
Du får det att verka som om det är ett krav att själv ha utfört blindtest

Det handlar om att man använder begrepp utan att ha brukat detta praktiskt. Varför talar man om för någon annan att det borde göra blindtester när man själv inte utfört det. Vad är poängen att förmedla en tro som man själv har. Om du inte praktiskt brukat det utan går på hörsägen så förmedlar du ju en annans tro.

Är inte detta sjukt. :?:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2007-04-27 09:26

meanmachine skrev:

Det handlar om att man använder begrepp utan att ha brukat detta praktiskt. Varför talar man om för någon annan att det borde göra blindtester när man själv inte utfört det. Vad är poängen att förmedla en tro som man själv har. Om du inte praktiskt brukat det utan går på hörsägen så förmedlar du ju en annans tro.

Nej det är inte sjukt.
Jag anser att det kan hjälpa till att förstå vad man hör.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:07

Skrutten skrev:Nej det är inte sjukt.

Tycker du att det är OK att diskutera och förespråka saker man inte har en aning om. :!:
Verkar ju som ett löjligt resonemang.

Hörsägen är skvaller jamställes med veckotidningar. Du kanske läset Hänt extra också. 8O

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2007-04-27 10:10

Är inte detta sjukt

Ja, men han kanske är lätt lurad :wink:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-04-27 10:13

meanmachine skrev:

Eftersom det gjorts mängder av blindtester av kablar och ingen har lyckats höra en skillnad blint då det inte råder naturliga missanpassningar, eller underdimensionering, så kan man argumentera utifrån detta.

Man behöver inte åka ut i rymden själv för att se att jorden är rund, det räcker att andra gjort det.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-27 10:13

meanmachine skrev:
Skrutten skrev:Nej det är inte sjukt.

Tycker du att det är OK att diskutera och förespråka saker man inte har en aning om. :!:
Verkar ju som ett löjligt resonemang.

Hörsägen är skvaller jamställes med veckotidningar. Du kanske läset Hänt extra också. 8O

Vad menar du? Kan väl inte mena att all kunskap som inte grundar sig på egen praktisk erfarenhet är "hörsägen" eller att man inte har "en aning" när man har tagit till sig kunskap på annat sätt än att själv utföra experiment?.

/D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 10:17

Så du tycker också att det är OK att hänvisa till andras kunskap. :?:

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2007-04-27 10:18

Jag som inte varit aktiv på ett tag i audioforum på internet och bor på vischan har ju mest lyssnat på musik och byggt en och anna pryl hemma de sista 5-6 åren. Jag förstår iaf att det finns nån sorts stenar som heter Shakti nu iaf. Det låter som en audiofil sorts kristallterapi ungefär.

Kommer ingen ihåg Peter Belt och hans mystiskt behandlade produktersom svalander sålde i sverige. Krokodilklämmor i gardiner, Plastskruvar ovanpå kylskåp och specialbehandlad vanlig skrivbordstejp som man satte över text på skivor och hifiprylar. Det var mången hifi nörd och recenscent som vittnade om milsvida hörbara skillnader om man satte en genomskinlig tejp bit över Polydor loggan på skivan ju.

Man fick några Belt prover med en Svalander katalog kommer jag ihåg. Bla en sån där glittrig dekortejp bit som jag älskade att köpa när jag var liten och Hellriders kom till stan. Den skulle klippas i halvcentimeter bitar och klistras på skivor och lyfta ljuden med hjälp av underjordisk engelst radarteknik behandling.

Jag köpte en sån där ambientmusik platta från Densen (demagic) iaf. och hörde en milsvid förbättring av ljudet hemma...wow! Jag började ganska snabbt att undra om det otäcka ljudet man utsätts för när man kör skivan får en att känna att nära på de där trasiga Briklin högtalarna har kvaliteer man innan missat.

Om den nu avmagnetiserar något överhuvudtaget och inte bara är en psyk-bluff så borde man kunna köra en de-magic signal genom ett magnetiskt metall föremål/komponent och konstatera ett försvagat magnetfält.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2007-04-27 10:31

Sådana där CD-skivor med ljud av olika slag tror jag inte gör något med anläggningen utan är rent hypnotiska, även om man inte "lyssnar" på dem när de används. They mess with your head you know.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 11:32

matereo skrev:Kommer ingen ihåg Peter Belt och hans mystiskt behandlade produktersom svalander sålde i sverige. Krokodilklämmor i gardiner, Plastskruvar ovanpå kylskåp och specialbehandlad vanlig skrivbordstejp som man satte över text på skivor och hifiprylar. Det var mången hifi nörd och recenscent som vittnade om milsvida hörbara skillnader om man satte en genomskinlig tejp bit över Polydor loggan på skivan ju.

Jag tejpade både här och där och hörde stor skillnad! :D

Hälsn. Michael

Ps. Detta var innan jag på fullt allvar insett effekten av placebo. :wink:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2007-04-27 11:36

meanmachine skrev:Så du tycker också att det är OK att hänvisa till andras kunskap. :?:

Men detta måste väl vara inte bara helt OK utan tvärtom nödvändigt för att överhuvutaget kunna fungera i samhället?

Jag kan ofantligt litet jämfört med summan av all (olika) kunskap människor runt omkring mig har. Men genom att i praktiken lita till erfarenheter andra gjort (relatera till deras kunskaper) så klarar jag mig rätt bra ändå. Det finns till och med de som tror att jag kan nå´t. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 11:41

MichaelG skrev:Men detta måste väl vara inte bara helt OK utan tvärtom nödvändigt för att överhuvutaget kunna fungera i samhället?

Jag kan ofantligt litet jämfört med summan av all (olika) kunskap människor runt omkring mig har. Men genom att i praktiken lita till erfarenheter andra gjort (relatera till deras kunskaper) så klarar jag mig rätt bra ändå. Det finns till och med de som tror att jag kan nå´t.

Hälsn. Michael

ÄR det ok om en psykolog ger utlåtanden till Canserpatienter? Har har ju läst medicin och kan en hel del och har hör ännumera.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2007-04-27 11:45

Rökning mångfaldigar risken för att få lungcancer!

Vid diagnosticerad lungcancer ökar risken för återfall vid rökning!

Se där, två tveklösa utlåtanden som jag gav, utan att vare sig
a) vara läkare
b) vara rökare
c) ha eller ha haft lungcancer

Jag måste vara helt sjuuuuuuk! 8O 8O
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-27 11:49

meanmachine skrev:Så du tycker också att det är OK att hänvisa till andras kunskap. :?:

Tja, det beror på vad du menar med "andras" kunskap. Saken är ju den att kunskap kan bli gemensam även om vi inte själva tagit fram den/verifierat den själva med samma praktiska försök som upphovsmannen. Så gör vi ju varje dag.

/D

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2007-04-27 11:56

meanmachine skrev:
MichaelG skrev:Men detta måste väl vara inte bara helt OK utan tvärtom nödvändigt för att överhuvutaget kunna fungera i samhället?

Jag kan ofantligt litet jämfört med summan av all (olika) kunskap människor runt omkring mig har. Men genom att i praktiken lita till erfarenheter andra gjort (relatera till deras kunskaper) så klarar jag mig rätt bra ändå. Det finns till och med de som tror att jag kan nå´t.

Hälsn. Michael

ÄR det ok om en psykolog ger utlåtanden till Canserpatienter? Har har ju läst medicin och kan en hel del och har hör ännumera.

En psykolog behöver inte ha läst medicin. Det måste däremot en psykiatriker ha gjort. Exemplet är dock inte relevant - det gäller ju att man har kunskapen, vilket du antyder inte är fallet. Men för att diagnosticera cancer behöver man inte vara sig vare sig forskare eller sjuk utan det räcker med att ha tillgodogjort sig kunskap som andra har tagit fram. Om man har gjort det eller inte är en annan fråga (tillgodogjort sig kunskapen alltså). Att du tycker att en del personer inte är kompetenta är inte det samma som att rakt av avfärda möjligheten att lära från andra.

/D

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 12:09

Almen skrev:Jag måste vara helt sjuuuuuuk!

Filmtips
Thank You for smokeing.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-04-27 12:12

Då kan vi vända på saken och säga att det är OK att säga att kablar gör ljudskillnader. Bevisligen gör de ju det. Varför måste vi ha blindtester över huvud taget ? Trams.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-27 12:19

meanmachine skrev:Då kan vi vända på saken och säga att det är OK att säga att kablar gör ljudskillnader. Bevisligen gör de ju det. Varför måste vi ha blindtester över huvud taget ? Trams.

Enkelt. För att endast lyssna på kabeln utan att självsuggestionen spelar oss ett spratt.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-27 12:44

Vee-Eight skrev:
Enkelt. För att endast lyssna på kabeln utan att självsuggestionen spelar oss ett spratt.

Nog krävs det ordentligt med självsuggestion för att få ut något av att endast lyssna på en kabel... :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2007-04-27 13:09

Lust skrev:
Vee-Eight skrev:

Nog krävs det ordentligt med självsuggestion för att få ut något av att endast lyssna på en kabel... :wink:

Tror faan det. Det går om man kniiiper! :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi