Fas/tidskorrekt återgivning.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-02 22:26

linjära +-½dB vid leverans från fabriken.
Det jag pratar om är såklart frekvensgång i alla riktningar (spridning). Vad spelar det för roll om de är linjära +/-0.01dB i en riktning om ljudet kanske ändras +/- 3-6dB i olika vinklar framför högtalaren? Det spelar ju liksom ingen roll då eftersom det ändå inte märks hur "linjära" de är när man ställer högtalarna i ett rum och lyssnar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-03-02 22:59

Martin,

Det är ju knappast önskvärt med en högtalare vars spridningsegenskaper är sådana att passbandet är rakt även utanför nollgraders-axeln :wink:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DrJukiba

Inläggav DrJukiba » 2004-03-02 23:32

Isidor skrev:DrJukiba,

Jag har egentligen ingenting emot den i högtalarsammanhang något slafsiga tolkningen av begreppet punktkälla. Vad jag ville ha sagt var bara att en högtalare med punktkällekarakteristik i utstrålningen inte ger de praktiska fördelar som ofta hävdas.

Isidor,
Det uppstod omg. tolkningsproblem.
Avser du i ovanstående poängterande av din åsikt;
A. Punktkälla(strikt)?
B. Punktkälla (slafs)?

DJ

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-02 23:36

Morello skrev:Martin,

Det är ju knappast önskvärt med en högtalare vars spridningsegenskaper är sådana att passbandet är rakt även utanför nollgraders-axeln :wink:

hej morello
vad använder du för anordning för att fixera huvudet? en sån som optikerna har eller?

/Marie A

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-02 23:54

marie :lol:

Det är ju knappast önskvärt med en högtalare vars spridningsegenskaper är sådana att passbandet är rakt även utanför nollgraders-axeln
Varför inte? Vad sägs om att det är "rakt" inom en sektor på säg 40-60 grader och utanför det börjar luta neråt mot högre frekvenser? Då kan du ju röra dig en halvmeter i sidled utan att ljudbilden faller isär(alltså att högtalarna spelar olika frekvenser olika starkt så att de placeras helt fel). Det blir annars som att lyssna med en INO-högtalare till höger och en Sonus Faber till vänster dvs det låter nog knasigt.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 00:08

Martin,

inte riktigt. I sidled förflyttas man relativt sett längre bort från en högtalare och närmare den andra. Om man vill upprätthålla en god ljudbild i sidled bör spridningen anpassas till detta.

T

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-03 00:34

DrJukiba,

Isidor,
Det uppstod omg. tolkningsproblem.
Avser du i ovanstående poängterande av din åsikt;
A. Punktkälla(strikt)?
B. Punktkälla (slafs)?

På A svarar jag vet ej och på B svarar jag Andorra. :D

Mer allvarligt så menar jag mest A, men i vissa fall både A och B eftersom tillverkarna ofta blandar den strikta definitionen med den mer praktiska. Jag tycker nog också att källkarakteristiken är en relativt liten detalj i just det här sammanhanget.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-03 00:37

I sidled förflyttas man relativt sett längre bort från en högtalare och närmare den andra. Om man vill upprätthålla en god ljudbild i sidled bör spridningen anpassas till detta.

Det som händer när du närmar dig den ena högtalaren är att ljudet blir starkare ifall båda högtalarna hela tiden har samma frekvensrespons som når örat. Hela ljudbilden flyttas alltså och komprimeras "likformigt "mot den närmasta högtalaren. Hör du olika frekvensgång från båda högtalarna så får du i det fallet att de enskilda frekvenser som höjs i ena högtalaren kommer att dras ut från ljudbilden mot den högtalaren och tvärtom. Får du en svacka någonstans så kommer den andra högtalaren "dra åt sig" de frekvenserna från ljudbilden. Mao instrumentens placering blir sämre definierad och mer osammanhängande.

Användarvisningsbild
DrJukiba

Inläggav DrJukiba » 2004-03-03 01:35

Isidor,
Ditt svar på fråga A är helt korrekt och ger 1 poäng. På fråga B har du dessvärre svarat fel. vilket ger dig en minuspoäng, varför din poängställning är oförändrad. Rätt svar är Ankeborg. Du var visserligen på rätt spår med And.. (som ju ävenså är ett fjäderfä med simfötter).
Detta vägs dock upp av du tillstår att källkaraktäristiken är av mindre betydelse, trots att du tidigare framhärdat i denna fråga.
Slutbedömning; Isidor tillerkännes 2 poäng för resonlighet och flexibilitet.

DJ

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 02:39

tomas och morelli-blir det inte rätt så tokigt om högtalaren är ok bara på en axel eftersom då blir ju alla reflexer i rummet helkonstiga.ni kanske håller till i madrasserade rum med skallen i den lilla huvudhållaren.jättemysigt.
/Marie A

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 08:52

Martin och Marie,

Om spridningen är kontrollerad så märks alltså inte några svackor eller toppar när man rör sig i sidled. Se ex Inos högtalare. Kontrollerad spridning och enligt ryktet mkt bred sweetspot.

T

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-03 12:50

marie skrev:tomas och morelli-blir det inte rätt så tokigt om högtalaren är ok bara på en axel eftersom då blir ju alla reflexer i rummet helkonstiga.ni kanske håller till i madrasserade rum med skallen i den lilla huvudhållaren.jättemysigt.
/Marie A

Morello är lite "coolkryptisk" ibland och då kan det vara svårt att förstå vad han menar om man inte redan kan svaret. Så har jag i alla fall jag upplevt det ibland. Vad han menar, tror jag, är att en högtalare verkligen inte bör ha rak frekvensgång i alla riktningar, grundat på audiologiska och psykoakustiska förhållanden samt stereosystemets egenskaper. Jag vet att Ingvar Öhman talat mycket om vikten (och beklagat svårigheten) att hitta lämpliga spridningsegenskaper i alla riktningar för att ge en så bra återgivning som möjligt. Faktum är att jag tror att det är där det främst brister med kunskapen inom högtalarkonstruktionsområdet. Det vore ju skrutt om en rimligt begåvad ingenjör inte skulle kunna ge en högtalare spridningsegenskaper efter en föreskriven målfunktion. Det stora problemet är dock att ta reda på hur denna målfunktion bör se ut.

Att högtalaren har "ok" eller "lämplig" frekvensgång på alla axlar betyder alltså inte att den har samma frekvensgång på alla axlar.

Hälsningar,

Dahlqvist

PS. Madrasserade rum ÄR jättemysigt. Med galon. DS
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 13:23

hej dahlqvist
måste det vara galon?
tack för förklaringen men jag tycker i alla fall det är ett konstigt resonemang eftersom det blir jätteknepigt med högtalarplacering och lyssningsplats och rummets reflexer.det är ju att acceptera en massa fel i återgivningen och sen försöka slippa märka dom

/Marie A

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 13:53

marie,

vad förespråkar du själv för spridning hos en högtalare? Samma som Dr. Jukiba? 8) :roll:

Ponera att högtalaren sprider så att när de är korrekt invinklade mot lyssningsplats att ljudbilden blir realistisk även när man flyttar sig sidledes. Hur sprider en sådan högtalare lämpligast?

Jag misstänker att du förespråkar en ganska kontrollerad respons med ex någon waveguide för diskantelementet (?)

T

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 14:08

hejsan thomas. jag tittade i tråden men hittade inget om vad han gillar så jag vet inte. jag tycker det är bäst med sådär 60till90grader konisk spridning.

/Marie A

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 14:49

Alltså ±30-±45° och utöver detta en svagt fallande respons mot högre f? Eller menar du ±60-±90°?

T

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 16:12

tomas a
så här tycket jag.koniskt med +-30-45grader ungefär som avtar mjukt och fint.
/Marie A

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 16:34

marie,

tror inte du tycker speciellt annorlunda än mig...

T

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 16:49

thomas. vi e överens alltså. va bra!
/Marie A :o :D

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2004-03-03 17:28

Jag är också överrens. :)

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 17:36

hej allihopa
då kan vi skippa madrasseringen och huvudhållaren-va skönt!
/Marie A

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 18:42

marie,

nänä...

jag har redan madrasser.

Bild

T

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-03-03 19:02

Ja´ me´!

Huvudhållare har jag dock inte köpt någon ännu och det ska man ju inte behöva ha.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2004-03-03 19:04

DIY-betongkeps kanske vore något? :lol:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 19:16

thomas. vilka små madrasser- hade tänkt mej mer heltäckande.
jagar du älg med den fina pilbågen?

/Marie A

Användarvisningsbild
marie

Inläggav marie » 2004-03-03 19:18

johan-skaffa en först om du ska testa dawens ide om betongkeps.

Marie

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-03-03 20:09

marie,

det är ingen pilbåge, faktiskt.se Det är ett musikinstrument.

T

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2004-03-03 23:42

Thomas_A,

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna göra en bandbegränsad dirac som har genomgåttt ett par LR filter av fjärde ordningen och återskapatats igen?

Jag tyckte att detta med att själv prova hörbarheten för fasavvikelser från normala delningsfilter med testsignaler var intressant nog för att förtjäna en alldeles egen tråd:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=2200

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-03-04 11:14

marie skrev:hej dahlqvist
måste det vara galon?
tack för förklaringen men jag tycker i alla fall det är ett konstigt resonemang eftersom det blir jätteknepigt med högtalarplacering och lyssningsplats och rummets reflexer.det är ju att acceptera en massa fel i återgivningen och sen försöka slippa märka dom

/Marie A

Ja, det måste vara galon annars kan det kvitta. Jag tycker överhuvud taget att det är för lite avtorkningsbara ytor inom akustikregleringsbranschen. Glass, vin, uppkastningar och urin på absorbenterna, hur fräscht är det? Det verkar som tillverkarna aldrig har haft en riktig fest hemma. Vad gäller din preferens på spridningegenskaper så är ju detta faktiskt ett empiriskt testbart uttalande, dvs att en högtalare måste ha rak frekvensgång "koniskt" +- 45 grader utmed 0-graders axeln, för att undvika de allvarliga problem som du framför. Men det är nog en annan tråd...

/Dahlqvist

PS. Det skall nog vara en :wink: någonstans i texten när jag tänker efter.... Sorry for the OT stuff.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-03-04 11:17

Dahlqvist skrev:[Glass, vin, uppkastningar och urin på absorbenterna, hur fräscht är det? Det verkar som tillverkarna aldrig har haft en riktig fest hemma.

Hehe jävlar du verkar veta hur man festar! :lol: 8)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi