Det har jag redan svarat på, jag tror jag gjorde det i det allra första inlägget som jag lade efter CL'S. Svaret är att placebo alltid finns, men att det är ett bidrag vars betydelse beror på digniteterna.
Blindtestförfarandet är (i regel) ett mycket större hinder för att kunna ge en rättvis bild av högtalarna, eftersom det
omöjliggör att man lär känna högtalarna på det vis som man behöver göra det. Alltså experimentera med placering mm, under en längre tid.
Högtalare är inte transmissionslänkar utan dekodrar! De måste ställas in rätt.
Maarten skrev:Morello skrev:RogerJoensson skrev:Jag tycker att det är högst meningsfullt att blindlyssna högtalare och är förbluffad över att den allmänna uppfattningen här verkar vara tvärtemot.
Man kanske inte så lätt kan veta vilken högtalare som är mest "rätt", men man filtrerar i alla fall i någon mån bort påverkan från utseende och övertygande beskrivningar och utläggningar som man ev. utsatts för. Det är mycket svårt att inte påverkas alls av sådant. I ena eller andra riktningen...
Amen.
OT: Amen här också!
Jag tycker att det är självklart att ett subjektivt omdöme som står fritt från förutfattade meningar (bias) (vilket en 'blind' lyssningssession bidrar till), ha ett större värde än motsvarande öppen lyssning.
"Motsvarande" skriver du...
Men den blinda lyssningstesten kan aldrig vara "motsvarande", eftersom lyssnarens isolation från objektet omöjliggör för lyssnaren att själv experimentera fritt med placering, invridning, ändringar i rummets akustiska utformning och behandling...
Allt det som man behöver göra för att göra högtalarna rättvisa!
Kort sagt - att testa högtalare blindt är en stympning av testen som är så grav att den för det mesta gör testen meningslös. Högtalare är inte transmissionslänkar! De är komplicerade verktyg för att dekoda den komplexa ljudfält som förhoppningsvis kodat på inspelningen.
Det finns två sätt att gå runt allt det där.
Antingen låter man någon annan optimera alla de där faktorerna redan i förväg (och är själv beredd på att göra det i efterhand för att nå samma resultat) det vill säga man tar sig till det ställe där grunkorna går att avlyssna under vad som skall vara goda betingelser, förhoppningsvis optimerade av högtalarnas konstruktör eller någon representant för högtalarna.
Eller också får man "get dirty" själv, och meka med dessa saker under testandet för att nå en optimal avspelningspotential.
I båda fallen är blindsituationen något man är nästan tvungen att överge, om man skall kunna lära känna högtalarna på ett rättvis, värdefullt och meningsfullt sätt.
(Tycker att jag har upplevt och sett resultat av bias i så många sammanhang nu, så den kraften går inte att underskatta.)
I det här fallet handlar det dock inte om att skatta effekten som enskildhet, utan om att
väga den, både mot de tillkortakommanden som den blinda lyssingen för med sig, och mot de styrkor som de faktiska skillnaderna uppvisar.
Digniterer, men käre Watson. Digniteter...
Du må vara biaserad av vad du vet, men hindrar det dig att svara på om du gillar spagghetti med köttfärssås bättre än fiskbullar? (Eller om du vill byta till något som du upplever vara större skillnader.)
Är digniteterna stora nog blir biaseringseffekterna ett proportionellt sett mindre problem. Du kan förmodligen uttala dig om vad du tycker om olika maträtter, även om de vet vad de heter, för de skiljer sig så mycket från varandra att suggstionseffekterna blir mindre betydelsefulla.
Givetvis är inte öppen lyssning meningslös, framförallt inte för en själv, men som lyssningsrapport att ta del av har den för mig principiellt samma värde som shakti-lyssningar etc.
Det kan jag bara tolka som att du inte tror på att de hört någon skillnad mellan olika högtalare.

Det förvånar mig.
Jag känner bara till ett enda blindtest (eller kanske ett och ett halvt) av högtalare som jag tyckte verkade vara väl genomfört, och i det fallet var mer än ett trettiotal människor inblandade i förfarandet. Det hade (av ett fåtal) i förväg gjorts en massa tester av hur respektive högtalare skulle placeras för att prestera i varje fall rimligt nära sin potential i det aktuella rummet, och samtliga högtalare avlyssnades sedan bakom ett stort skynke (som fanns där statiskt hela tiden). När lyssningsobjekt skulle bytas fanns "personal" bakom skynket som bar ut de förra och inte de nya objekten. Det säger sig själv att "omkopplingstiderna" blev allt annat än korta.
Skillnaderna var dock tillräckligt stora för att de som varit med och letat upp de bästa förutsättningarna för att kunna testa respektive högtalare på ett rättvisande sätt, kunde identifiera respektive högtalare rätt snabbt, så man kan ifråga sätta hur stort värde just bildmomentet hade. Dock var såklart skynket som sådant av värde, eftersom det suddar ut kognitiva dissonanseffekter.
Kort sagt: Blindtestande är i sig inte till nackdel om det inte lägger sig i vägen för de procedurer som är nödvändiga för att åstadkomma ett meningsfullt lyssningstest - viket det för det mesta gör.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).