Moderator: Redaktörer
Koffe skrev:Varför, mina vänner, tar inte pippis pappa och helt sonika brottar ner BlodSvente - Om betydelsen av högtalarkablar.
Tengil skrev:Tänk om denna tråd hade handlat om akustiktips, ...
Max_Headroom skrev:Kablar är enkelt: Cykla ned till beiltema och dreas rosa. Helt OK och nästan gratis.
Eller sätt dig och lyssna på litet musik. Civilization Phase III, till exempel.Tengil skrev:Christer, som borde starta en egen tråd istället för att gnälla
subjektivisten skrev:ThePreTor1aN skrev:Det kan man ju kanske undra?.
Jag finner mig bara inte en enda anledning att åka ännu till en affär och köa och sen köpa och klippa längder från en rulle som varken tilltalar mig prestandamässigt eller estetiskt.
Och jo, jag anser ju ändå att det är en viss prestandaskillnad och lyft, iallafall för mitt system. Sen finns det tveklöst omotiverat höga kabelpriser men vad gör det?.
För mig handlar det inte om pengar/prestanda. Tyvärr bara prestanda funktion och design. Om det är prisvärt skiter jag i.
Prestandamässigt? Hur?
Själv har jag 30-40kr/m kablar mellan min förstärkare (nypris 100k) och mina högtalare (nypris 50K) och det funkar kanonbra.
Nefilim skrev:Måste bara göra ett inlägg som gjorts tidigare i alla kabeldiskussioner. Vad vaet du om kvalitetén i alla metrar koppartråd som sitter i filtrets spolar? Hmmm?
Nefilim skrev:
Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?
Max_Headroom skrev:Nefilim skrev:
Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?
Särskilt med tanke på att den inte har med signalen att göra överhuvudtaget.
Almen skrev:Eller sätt dig och lyssna på litet musik. Civilization Phase III, till exempel.Tengil skrev:Christer, som borde starta en egen tråd istället för att gnälla
Nefilim skrev:Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?
Likaså allt internkablage i elektronikprylarna??
i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt...
Nefilim skrev:Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?
Britt-Gunnar skrev:Nefilim skrev:Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?
man skulle kunna kontra med att det är meningslöst med solglasögon för man kan ju bara göra något åt dom sista centimetrarna
ps försöker inte alls försvara dyra nätkablar utan bara bemöta en liknelse med en annan
Kjell_Kranzberg skrev:i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt...
Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.
Kjell_Kranzberg skrev:i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt...
Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.
i skrev:Kjell_Kranzberg skrev:i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt...
Fast det har ju betydelse för oxideringstakten...
Kjell_Kranzberg skrev:i skrev:Kjell_Kranzberg skrev:i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt...
Fast det har ju betydelse för oxideringstakten...
Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.
Ja visst; och hur många hundra meter kopparbanor på kretskort, hur många omkopplare, potentiometrar, op-ampar, elektrolytkondensatorer osv har inte musiksignalen gått igenom innan den ens kommer på cd-skivan.
Löjligt, gränsande till otrolig fåfänga att ens börja fundera över om den eller den sladden mellan cd-svarven och förstärkaren eller det eller det repet mellan förstärkaren och högtalarna ger det oförfalskade ljudet.
Det finns inte ens på inspelningen. Ha ha! Ni är lurade, alla kabelsnobbar.
Det fanns dyra kablar även på 80-talet och även jag köpte skiten, tills jag märkte att jag inte märkte någon skillnad på de dyra snörena och de gamla grå DIN-kablarna från början av 70-talet.
Gammal är vis.
Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.
Piotr skrev:Ja visst; och hur många hundra meter kopparbanor på kretskort, hur många omkopplare, potentiometrar, op-ampar, elektrolytkondensatorer osv har inte musiksignalen gått igenom innan den ens kommer på cd-skivan.
Och? Du tror väl inte att allt det du skriver gör signalen gott? Menar du också att bara för att signalen har degraderats på sin väg till hemmet så kan man ge fan i allt som påverkar signalen även i avlyssningen.. typ "det är redan för sent" är det vad du säger?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster