Jag saknar kabeltrådar!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2008-03-13 11:56

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att ett lakritssnöre i stort sett alltid är den bästa enskilda sammanhängande komponenten i en uppspelningskedja med signalkälla till högtalare så länge den inte glappar eller är funktionsoduglig på annat sätt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2008-03-13 13:41

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-13 13:52

Panasonic kompaktstereo, är dom så dyra nuföritiden?.
Det hade jag verkligen aldrig trott.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-13 13:59

Fantastiskt åtta sidor inlägg om kablar, när egentligen de flesta är överens om att det går att göra kablar av bra kvalitet som inte påverkar signalen nämnvärt, till ett rimligt pris.

Självklart finns det även i denna tråd obstinata kötthuvuden som minsann måste argumentera för argumentationens skull.

Tänk om denna tråd hade handlat om akustiktips, högtalarplacering eller något annat som förändrar återgivningen på riktigt, då kunde det bli intressant, nu är det bara tröttsamt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-13 14:04

Tengil skrev:Tänk om denna tråd hade handlat om akustiktips, ...

Akustik är komplext och svårt. Kablar är enkelt: Cykla ned till beiltema och dreas rosa. Helt OK och nästan gratis. Därför kan alla skriva om kablar. Och trådarna blir stora.

Akustik kan bara ett fåtal, och ska man komma med tips blir det väldigt genrellt. Ska man göra det riktigt bra så måste man göra specefika åtgärder i det aktulla rummet. Dock så tycker jag att vinsten man kan göra med bara dom grundläggande tipsen, är enorm. Det enda i anläggningen som kan komma i närheten av förändringarna i ljudkvalitet är byte av högtalare.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-13 14:18

Max_Headroom skrev:Kablar är enkelt: Cykla ned till beiltema och dreas rosa. Helt OK och nästan gratis.

Jomenvisst, det är ju därför som jag tycker att det finns nyttigare saker att debattera, med all den kunskap som finns hos debattörerna i denna tråd.

Vh Christer, som borde starta en egen tråd istället för att gnälla :oops:

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2008-03-13 14:55

Sen kan man ju diskutera vad kvalitet egentligen är.

Den sista dyrkabel som jag hade hemma för test, var en bättre modell av fabrikat Harmonic Technologys. Några år sedan iofs.

Jag hörde på en gång att den lät något diffus, jämfört med mina egna hemsnickrade ELFA-snören.
Skruvade loss kontakthylsorna för att inspektera vilken typ av kabel som använts och hur de kopplat mot RCA-kontakterna.

Förvånad är bara förnamnet på min reaktion av vad jag fick skåda.

Klantiga lödningar där inte ens ledarna hade direkt kontakt med RCA-kontaktens anslutningar. De hängde i lödtennet, en så mycket som 1mm ifrån.

Att då gå ut i reklam angående positiva strukturer i metaller etc, är ju bara nonsens.

De flesta av oss är mest betjänta av signalkabellängder på ca 5dm till 7dm och då skulle jag vilja hävda att goda/bra kontakter lödda till en god signalkabel med grundläggande lödteknik, har störst betydelse för bra ljudkomfort. :wink:

Att inte använda ickepletterade mångledare, torde gälla även signalkabel.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 15:08

Att inte använda ickepletterade mångledare, torde gälla även signalkabel.

Frågan är om det har någon betydelse. De krafter som verkar på kardelerna i en signalkabel måste ju bara vara obetydliga.

/Peter

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 15:16

Jag har haft -som jag skrivit i någon gammal liknande tråd - Transparent-kablage. Både högtalarkablar och signalkablar. Jo de kostade en rejäl slant, men då hade jag pengarna och var lättpåverkad när det gäller snyggt utseende, högt pris och "lådor på magen"....

Jag offrade ett par av dessa lådförsedda signalkablar, där jag tog avbitaren och klippte av dyrkablarna. Lödde på kontakterna igen, utan "lådorna". Kopplar upp och lyssnar.

Vad händer? Jo, ALLT blev Mycket klarare och transparentare UTAN dessa trolleriboxar!!! ??

Efter denna erfarenhet, (det var inte bara jag som lyssnade och erfor samma intryck), så sålde jag bort alla dyrkablar...

Den enda s.k dyrhögtalarkabel som varit lika ofärgande som EKK är Cogan Hall Intermezzo, som i konstruktion är kopparrör med luft som dielektrikum. Stela och opraktiska, men jag har dessa kvar och enl mig finns det ingen hörbar skillnad mellan dessa och EKK...

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2008-03-13 15:21

Tengil skrev:Christer, som borde starta en egen tråd istället för att gnälla :oops:
Eller sätt dig och lyssna på litet musik. Civilization Phase III, till exempel. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-13 15:55

subjektivisten skrev:
ThePreTor1aN skrev:Det kan man ju kanske undra?.
Jag finner mig bara inte en enda anledning att åka ännu till en affär och köa och sen köpa och klippa längder från en rulle som varken tilltalar mig prestandamässigt eller estetiskt.

Och jo, jag anser ju ändå att det är en viss prestandaskillnad och lyft, iallafall för mitt system. Sen finns det tveklöst omotiverat höga kabelpriser men vad gör det?.

För mig handlar det inte om pengar/prestanda. Tyvärr bara prestanda funktion och design. Om det är prisvärt skiter jag i.

Prestandamässigt? Hur?
Själv har jag 30-40kr/m kablar mellan min förstärkare (nypris 100k) och mina högtalare (nypris 50K) och det funkar kanonbra.

Det är garanterat lampsladd i din förstärkare för minst 30-35k om inte mer.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 16:01

Måste bara göra ett inlägg som gjorts tidigare i alla kabeldiskussioner. Vad vaet du om kvalitetén i alla metrar koppartråd som sitter i filtrets spolar? Hmmm?

Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?

Likaså allt internkablage i elektronikprylarna??

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-03-13 16:10

Mycket seriös tråd detta. Ni kan tacka mig :P

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-13 17:49

Nefilim skrev:Måste bara göra ett inlägg som gjorts tidigare i alla kabeldiskussioner. Vad vaet du om kvalitetén i alla metrar koppartråd som sitter i filtrets spolar? Hmmm?

Jo, det är en klassiker. Eller varför inte kolla på skivspelare och hur små och simpla kablar som brukar sitta på dom, som även hanterar mycket svagare signaler. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-03-13 18:34

Nefilim skrev:
Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?

Särskilt med tanke på att den inte har med signalen att göra överhuvudtaget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2008-03-13 18:36

Max_Headroom skrev:
Nefilim skrev:

Särskilt med tanke på att den inte har med signalen att göra överhuvudtaget.

Jo för vissa har det tydligen det!!! :wink:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2008-03-13 19:15

Almen skrev:
Tengil skrev:Christer, som borde starta en egen tråd istället för att gnälla :oops:
Eller sätt dig och lyssna på litet musik. Civilization Phase III, till exempel. :)

Den skall du skaffa, och du skall också skaffa ycdtos volym 1, den kommer du garanterat att gilla, iom att du gillar perioden runt one size fits all, och apostrophe.

Vh Christer

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-13 20:02

Nefilim skrev:Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?

Ja visst; och hur många hundra meter kopparbanor på kretskort, hur många omkopplare, potentiometrar, op-ampar, elektrolytkondensatorer osv har inte musiksignalen gått igenom innan den ens kommer på cd-skivan.

Löjligt, gränsande till otrolig fåfänga att ens börja fundera över om den eller den sladden mellan cd-svarven och förstärkaren eller det eller det repet mellan förstärkaren och högtalarna ger det oförfalskade ljudet.
Det finns inte ens på inspelningen. Ha ha! Ni är lurade, alla kabelsnobbar.

Marknadsförandet av kablar började ungefär samtidigt som världen blev hifi-mättad och tillverkarna började skicka ut billiga kompaktstereos, d v s i skiftet 70/80-tal.

Naturligtvis var fokuseringen på kablar ett av flera försök av branschen att dra mer pengar ur en sinande marknad.
Det fanns dyra kablar även på 80-talet och även jag köpte skiten, tills jag märkte att jag inte märkte någon skillnad på de dyra snörena och de gamla grå DIN-kablarna från början av 70-talet.

Gammal är vis.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-13 20:13

Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt... :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-13 20:40

i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt... :)

Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-13 21:08

Nefilim skrev:Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?

man skulle kunna kontra med att det är meningslöst med solglasögon för man kan ju bara göra något åt dom sista centimetrarna

ps försöker inte alls försvara dyra nätkablar utan bara bemöta en liknelse med en annan :)

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-13 21:30

Britt-Gunnar skrev:
Nefilim skrev:Likaså en gammal diskussion när det gäller nätkablar.. Hur i h-e kan 2 m á 5000:- strömkabel göra någon förbättring efter alla mil med högspänningskablar, transformatorer i elnätet osv.... ?

man skulle kunna kontra med att det är meningslöst med solglasögon för man kan ju bara göra något åt dom sista centimetrarna

ps försöker inte alls försvara dyra nätkablar utan bara bemöta en liknelse med en annan :)

Vilken liknelse är det du bemöter?
Det Nefilim skriver är väl ingen liknelse: Det är ett påstående ställt som en fråga.

Och är det inte det solglasögonen är till för: att dämpa solljuset som faller mot ögonen. Vad är det för mening med att dämpa solljuset på 5 meters avstånd från kroppen, om det är ögonen man vill skydda, men få resten av kroppen brun?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2008-03-13 21:35

Uj uj uj . . . 8)

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-13 21:46

Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:Det man snarare borde kolla på är kontakterna och deras tendens att oxidera. Eller bristande förmåga att hålla just kontakt... :)

Absolut. Men börja nu inte tramsa om vilken beläggning; guld etc, som är "bäst". Lika dumt som att träta om kablar.

Fast det har ju betydelse för oxideringstakten...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2008-03-13 21:57

Kjell_Kranzberg skrev:

varför träter du om kablar då?

Användarvisningsbild
Kjell_Kranzberg
Redaktör

Inläggav Kjell_Kranzberg » 2008-03-13 21:58

i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:

Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2008-03-13 22:09

Kjell_Kranzberg skrev:
i skrev:
Kjell_Kranzberg skrev:

Jodå, det har du ju rätt i. Jag hade väl närmast i tankarna att det är lika mycket trams att diskutera vilka kontakter som låter bäst, som att diskutera vilka kablar som låter bäst.

Jag anser att är en kontakt hel och verkligen har bra kontakt!, så låter den inte.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 22:11

Kjell_Kranzberg;

Ja visst; och hur många hundra meter kopparbanor på kretskort, hur många omkopplare, potentiometrar, op-ampar, elektrolytkondensatorer osv har inte musiksignalen gått igenom innan den ens kommer på cd-skivan.

Och? Du tror väl inte att allt det du skriver gör signalen gott? Menar du också att bara för att signalen har degraderats på sin väg till hemmet så kan man ge fan i allt som påverkar signalen även i avlyssningen.. typ "det är redan för sent" är det vad du säger?

Löjligt, gränsande till otrolig fåfänga att ens börja fundera över om den eller den sladden mellan cd-svarven och förstärkaren eller det eller det repet mellan förstärkaren och högtalarna ger det oförfalskade ljudet.
Det finns inte ens på inspelningen. Ha ha! Ni är lurade, alla kabelsnobbar.

Vilket svammel. Vad har fåfänga med saken att göra? Vadå finns inte på inspelningen? Varför den arroganta nedlåtande tonen? En felaktig kabel kan påverka signalen hörbart.. det är väl dumt om man strävar efter hi fidelity? Det är ju så lätt och billigt att ordna med en vettig kabel som inte påverkar signalen negativt. Det är väl inte snobbigt utan bara förnuftigt?

Det fanns dyra kablar även på 80-talet och även jag köpte skiten, tills jag märkte att jag inte märkte någon skillnad på de dyra snörena och de gamla grå DIN-kablarna från början av 70-talet.

Gammal är vis.

Aha.. jag känner igen mönstret..du är bitter för att du var blind/blåögd och lät dig luras och nu måste du leka ball och håna andra som är lika förlorade som du var då?

Mycket märklig attityd.. verkar inte speciellt gammalt eller vist.. snarare arrogant och omoget.

/Peter, som hör skillnad på kablar men betalar max 10kr metern!!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2008-03-13 22:15

Kjell_Kranzberg;

Den kontakt som har störst chans att låta bra även efter några år inkopplad är ju som i nämner en sådan som inte försämras med tiden. Guld har ju en förmåga att motstå tidens tand, det är inte speciellt kostsamt som plätering på en kontaktyta heller och är därför ett vettigt val.

Är du av annan uppfattning... du som är gammal och vis?

/Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-03-13 22:15

Piotr skrev:

Och? Du tror väl inte att allt det du skriver gör signalen gott? Menar du också att bara för att signalen har degraderats på sin väg till hemmet så kan man ge fan i allt som påverkar signalen även i avlyssningen.. typ "det är redan för sent" är det vad du säger?

Tror han påpekar att signalen har redan gått igenom hundratals meter med olika kablar och om nu kablar påverkar som vissa påstår borde allt ljud låta skit efter blivit påverkad i sådana längder.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi