Kan inte förstå hu någon utanför LINN-sekten på fullt allvar kan försvara en sådan oerhört bristfällig och pseudovetenskaplig"metod".
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Tune-dem är och förblir en oseriös "metod" för humbug-folket.
Kan inte förstå hu någon utanför LINN-sekten på fullt allvar kan försvara en sådan oerhört bristfällig och pseudovetenskaplig"metod".
Morello skrev:"En metod...
Vi anser att ett bra sätt att utvärdera ett HiFi-system är att fråga sig just hur rytm, harmonier, och melodin förmedlas. De flesta är så pass musikaliska att man enkelt hör när t.ex rytmen blir mer rätt, eller när sången och basgången stämmer bättre, eller när det blir ett bättre samspel mellan musikerna. Dock har många ett dåligt musikaliskt självförtroende från början, innan man har upptäckt att man är mycket mer musikalisk än de flesta stereoanläggningar. All musik följer inte heller "reglerna". Ibland skall det inte vara helt harmoniskt, olika musik har olika fri "tajming" osv. Men om man spelar ett antal olika musikstycken och t.ex jämför två apparater blir det i de flesta fall uppenbart att den ena apparaten "spelar musiken" mer riktigt! "
subjektivisten skrev:En metod som är lika bra som blunda och kasta pil typ.
Bill 50x skrev:För min egen del har jag aldrig hört någon tunedemförespråkare prata i termer som neutral eller transparant. Det är något man får på köpet när man lyssnar efter hur musiken kommer fram.
För OM det är lättare att följa musiken, OM det känns som alla musiker spelar samma låt (lite överdrivet), OM man hör instrumenten rena och klara (att inte dist smutsar ner) - är inte det då en neutral och transparent återgivning?
Nattlorden skrev:En annan metod för icke-tekniker:
Vid jämförelse av två objekt... välj det som du har minst saker, negativa som positiva, att säga om. För det är de saker som du kommenterar som du kommer att tröttna på.
Kraniet skrev:Morello skrev:Tune-dem är och förblir en oseriös "metod" för humbug-folket.
kanske därför att det är en producerbar och upprepningsbar effekt?
men du kanske motsäger folks upplevelser också?
jag kan inte förstår hur man så nonchalant och blassé-aktigt kan påstå att nåt man aldrig provat inte fungerar.
IngOehman skrev:Om det är F/E-lyssning du åsyftar så har du förstås helt rätt. Det är inte så lätt att åstadkomma därhemma för vem som helst.
IngOehman skrev:Vad jag menade var bara att det är något som tillverkare kan göra om de är intresserade av att få veta något om sina apparaters förmåga att släppa igenom musiken oanfrätt. Och att det dessutom är en teknik som alla borde förstå (även om man inte använder den alltså) är verksam för att ge svar på en apparats återgivningsförmåga.
Moment-23 skrev:En fråga till er som gör F/E tester, vet ni varför tex denon lyckas med att göra hemmabioförsteg som färgar väldigt lite (eller inte alls), men samtidigt misslyckas med de inbyggda slutstegen?
Och om hemmabiomaskinernas försteg är så bra, varför har de inte lyckats med detta i sina stereoförstärkare?
IngOehman skrev:... Jag är ju mest intresserad av att inte missa något som kan uppfattas som störande i längden.
Ja, jag har ett NOOLOM-kretskort liggande, men det har aldrig blivit byggt.
Jag hade förhoppningen att LTS förförstärkarprojekt skulle fullföljas och att jag skulle peta in NOOLOM där.
IngOehman skrev:Moment-23 skrev:En fråga till er som gör F/E tester, vet ni varför tex denon lyckas med att göra hemmabioförsteg som färgar väldigt lite (eller inte alls), men samtidigt misslyckas med de inbyggda slutstegen?
Och om hemmabiomaskinernas försteg är så bra, varför har de inte lyckats med detta i sina stereoförstärkare?
1. Det är mycket lättare att göra försteg än slutsteg.
2. Även slutstegen (i de Denon hemmabioreceivrar jag testat) är påfallande bra (det skulle vara mig oändligt främmande att kalla dem för ett misslyckande) men visst har det gått att detektera deras inverkan i en F/E-lyssning (dock inte så lätt som kanske vissa tror).
profbd skrev:Ja, jag har ett NOOLOM-kretskort liggande, men det har aldrig blivit byggt.
Jag hade förhoppningen att LTS förförstärkarprojekt skulle fullföljas och att jag skulle peta in NOOLOM där.
ja vad hände med det projektet?
Ok, jag kan köpa det du skriver, det verkar vettigt.
Men det förklarar inte varför denon misslyckas med att göra samma sak med sina stereoförstärkare.
Richard skrev:Ok, jag kan köpa det du skriver, det verkar vettigt.
Men det förklarar inte varför denon misslyckas med att göra samma sak med sina stereoförstärkare.
Enligt carlssonplanet låter tex. denons dedikerade cd-spelare sämre än t.ex. denons dvd 1740.
Troligen beror detta på att konstruktörerna försökt " designa ljudet" att låta behagligt- så att säljaren kan visa att den dedikerade cd-spelaren låter annorlunda än dvd-spelarna.
Detsamma kan kanske hypotetiskt gälla denons dedikerade 2-kanalsförstärkare.
Du påstår i ditt inlägg att denon misslyckats i sina stereoförstärkare- kan du nämna ett exempel på någon modell ?.
H. Richard.
Richard skrev:
Enligt carlssonplanet låter tex. denons dedikerade cd-spelare sämre än t.ex. denons dvd 1740.
Troligen beror detta på att konstruktörerna försökt " designa ljudet" att låta behagligt- så att säljaren kan visa att den dedikerade cd-spelaren låter annorlunda än dvd-spelarna.
H. Richard.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 56 gäster