Moderator: Redaktörer
Finns det nå'n dokumentation av att någon ställt DENON mot väggen och fått nå'n slags förklaring till hur deras dyr-kabel skulle kunna vara bättre än en för ett par tior?
hari_seldon skrev:Kaffekoppen:\>
Hur går en mätning av CAT6-kabel till?
...och som sagt: hur stor är felfrekvensen?
Hur är DENONS system konstruerat - finns nå'n form av felkorrigering eller omsändning om data förloras?
Finns det nå'n dokumentation av att någon ställt DENON mot väggen och fått nå'n slags förklaring till hur deras dyr-kabel skulle kunna vara bättre än en för ett par tior?
hari_seldon skrev:Jag är naturligtvis också skeptisk till DENONS dyrkabel men har svårt att tro att ansvariga bara skulle stå och stamma om de avkrävdes en förklaring.
Nå't tekniskt mumbojumbo måste de väl försöka sig på??
Hur rumsren är egentligen hifi-klubbens reklam om att de finaste nyanserna kan lockas fram med kabeln?
Nå't för KO/Sverker
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Mitt intresse? Retas lite och röra om i grytan
Du och meanmachine då. Vad finns det för nytta av att hålla på och reta och röra om i grytan av ingen anledning? Rätt korkat enligt mig.
hari_seldon skrev:Fast inläggen i denna tråd verkar göra gällande att det faktiskt är omöjligt att den skulle kunna vara bättre än en standardkabel.
Om det är så självklart och oomtvistligt så borde det ju rimligtvis kunna vara nå't för KO.
...eller?
Diskussion i ämnet förs även här:
http://www.tbg.nu/news_show/127753/35
Det förs fram att nå't som kallas jitter skulle kunna ställa till det vid digital överföring av audiosignaler.
Mikael2 skrev:Men vad krävs av en kabel som ska transportera bild 1080p samt HD-ljud över 10 meter? Klarar en vanlig cat6 det?
Jag försvarar inte Denon men vill ha lite grepp om vad kablarna kan klara av.
subjektivisten skrev:Ja, och ljudet är ju såååå otroligt mer krävande än 1080P![]()
Se blir svårt då det endast är en ljudlänkHarryup skrev:Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på. Och det är väldigt enkelt att konstatera, vid längder över 8m har jag varit med om att man inte ens får bild med vissa kablar. Kommer man upp emot 12-15m så är det inte så många som funkar. Vid 15m var det i vart fall tills nyligen bara Supra som hade en kabel som fungerade.
Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Kaffekoppen skrev:Se blir svårt då det endast är en ljudlänkHarryup skrev:Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
hevi skrev:Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på. Och det är väldigt enkelt att konstatera, vid längder över 8m har jag varit med om att man inte ens får bild med vissa kablar. Kommer man upp emot 12-15m så är det inte så många som funkar. Vid 15m var det i vart fall tills nyligen bara Supra som hade en kabel som fungerade.
Nu vore det ju inte fel för diskussionen om någon med 2 st Denon-link apparater kunde testa några olika kablar, typ en sunk kabel och en skärmad som i vart fall för ögonen ser "bättre ut" och se och höra om det går att spåra några skillnader på nån nivå. Tänk om Denon-link är så dåligt gjort att det faktiskt blir skillnader med olika kablar. Nån som vet?
mvh/Harry
Angående HDMI kan man säga både ja och nej... HDMI (till skillnad från t ex DVI) specas (tack gode gud) utifrån elektriska karaktäristika (typ impedanskrav och kontaktering) snarare än längd (vilket är en irrelevant storhet när det gäller signalintegritet).
Tyvär är det så att många tillverkare skiter i dessa krav (typiskt låglöneasiatisk-tillverkade) och säljer HDMI kablage som inte uppyller spec. -med logga och allt.
H
Harryup skrev:Tittar man på HDMI förpackningar så kan kablarna vara specade för hastighet, för typ HDMI 1.3, för HDMI 1.3 och längd och för 1080P.
Samt för att inte uppfylla HDMI1.3 alls med säkerhet.
Det är vad jag har sett hitills.
mvh/Harry
subjektivisten skrev:Jaså? Inte? Ja, när någon kommer med en verklig förklaring varför det skulle vara bättre med den kabeln, då är det ju värt att kommentera.
Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på.
Supernollan skrev:Harryup skrev:HDMI kablar är det ju faktiskt skillnad på.
Yep, men grejen är ju den att antingen funkar det eller inte. Brister i kabeln avslöjas antingen
som ingen bild alls, eller grova störningar i bilden (ovanligt).
Trots det finns det de som i brist på kunskap hävdar att de kan ge alla möjliga analoga bildfel
som suddighet, brus osv
I samma stil skriver Hifi-klubben (förmodligen marknadsföringen rakt av) att Denonkabeln ger
bättre ljud.