GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-13 23:12

MP: du fattar vad jag menar!!! :x
Jag tar ett annat exempel - B&O säljer snygga saker. Det är väl knappt någon som skulle klassa deras produkter som Super-HighEnd bara för att de är dyra, utan mer som livsstilsprodukter vars design och tekniska finesser ska attrahera speciella kunder (med pengar och viss status).
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-13 23:34

soundbrigade skrev:
lazpete skrev:Ang artikeln, tyckte jag att den var rolig.
Och jag tycker att han kan få skriva den, det är ju inte värre än att en ekonomireporter på expressen (finns det?) skriver att det är kris...

Det vore ju väldigt förunderligt om bara HiFi-entusiaster fick granska HiFi-apparater eller Black Army fick skriva om fotboll och Svenska SAAB-klubben fick skriva om bilar.

En viss kompetens är nödvändigt då man skriver om t.ex ljud, bilar, järnvägar etc.

Saknas kompetensen helt och en journalist börjar skriva om ämnet trots det kan resultatet bli helt uppåt väggarna.

Jag kan bara ge några exempel:

"brand i en växel som följdes av kortslutning i banvallen"

"en av två rälsar på järnvägen mellan..."

"flygplanet tappade luften"

Trovärdigheten sjunker drastiskt. Kolla gärna in vad t.ex PC för Alla skriver om ljudåtergivning och ljudkvalitet. Jag gråter när jag läser om vilket bra ljud en TV har och att bass boosten är riktigt bra på denna datorhögtalare för 299 kronor.;)

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2008-10-13 23:39

soundbrigade skrev:Och återigen jag tror det är vanligt folk som måste berätta hur det är. Inte en självutnämnd guru som får betalt av hifi-tillverkaren.

"Vanligt folk" tror att alla CD-spelare låter likadant också.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-13 23:44

JanBanan skrev:
soundbrigade skrev:Och återigen jag tror det är vanligt folk som måste berätta hur det är. Inte en självutnämnd guru som får betalt av hifi-tillverkaren.

Nix. Vanligt folk bryr sig inte om eventuella ljudskillnader, dom vill bara ha funktioner. Det är "folk" här på Faktiskt som tror att alla CD-spelare låter lika...

/ B

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2008-10-14 03:59

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:

Det är "folk" här på Faktiskt som tror att alla CD-spelare låter lika...

Nej, däremot så tror vi att skillnaderna mellan olika spelare oftast är så små att det finns betydligt viktigare parametrar att lägga krutet på i anläggningarna...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 06:04

AVR4000 skrev:Trovärdigheten sjunker drastiskt. Kolla gärna in vad t.ex PC för Alla skriver om ljudåtergivning och ljudkvalitet. Jag gråter när jag läser om vilket bra ljud en TV har och att bass boosten är riktigt bra på denna datorhögtalare för 299 kronor.;)

Visst saknas det ofta kunskaper i det ämne som journalister skriver om, det ser man titt som tätt. Vad jag tycker är värre är när Hifi&Musik, med sin i jämförelse kunniga stab, för mig uppenbarligen hittar på positiva saker att skriva om produkters påverkan på ljudet.

Enligt Hifi&Musik så ger det en ljudlig positiv effekt att borsta av högtalarkonerna med Furutechs antistatborste och skulle det vara så att den upplevna förbättringen grundas på placebo så spelar det dessutom ingen större roll. Det är den personliga upplevelsen som räknas.
Detta tycker jag är häpnadsväckande dålig journalistik och klart värre än om en amatör recenserar ljud i en dags- eller datatidning.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-14 07:22

Att ni bara orkar, en till ormoljetråd :roll:

Inom ALLA produkttyper finns det dyra alternativ med tveksamt mervärde.
Verkar som att det skulle vara någon överaskning att det är samma sak inom HIFIbranchen...
O varför bry sig om andra köper "för dyrt"?

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 07:39

sportbilsentusiasten skrev:Att ni bara orkar, en till ormoljetråd :roll:

Verkar som att det skulle vara någon överaskning att det är samma sak inom HIFIbranchen...

Du har inte hört talas om konsumentupplysning? Det förekommer liknande diskussioner om andra misstänkta bluffprodukter på andra forum och andra diskussionskanaler. Om du nu inte är intresserad av detta eller om du inte är intresserade av trådar som dessa så är det bara att låta bli att läsa och skriva.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2008-10-14 07:54

soundbrigade skrev:Jag tror det är just detta som är pudelns kärna - vi kan betrakta audioprylar på olika sätt. Som livsstilsprodukter och som instrument för återgivning av ljud. Det är då viktigt att vi skiljer dessa från varandra, så tillvida att vi kan ha en kvalitetsprodukt med design, men att med design följer per automatik inte kvalitet.
En dyr kabel som ska tillfredsställa ett behov av lyx och ytlighet är å andra sidan per automatik inte kopplad till kvalitativa egenskaper.

:idea: Huv'et på spiken!!

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 08:30

Bill50x skrev:
JanBanan skrev:

Nix. Vanligt folk bryr sig inte om eventuella ljudskillnader, dom vill bara ha funktioner. Det är "folk" här på Faktiskt som tror att alla CD-spelare låter lika...

/ B

:mrgreen:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-14 08:54

MrUncool skrev:Du har inte hört talas om konsumentupplysning?

Om ni är ute efter att sprida budskapet så
A/ slår ni in öppna dörrar på detta foumet - alla vet ju om detta redan
B/ väck debatt där ANDRA kan bli upplysta istället - tex kontakta han på TV som leder PLUS...

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 09:05

MrUncool skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Att ni bara orkar, en till ormoljetråd :roll:

Du har inte hört talas om konsumentupplysning? Det förekommer liknande diskussioner om andra misstänkta bluffprodukter på andra forum och andra diskussionskanaler. Om du nu inte är intresserad av detta eller om du inte är intresserade av trådar som dessa så är det bara att låta bli att läsa och skriva.

Varför detta hat för andras räkning? Finns ju något som heter självsanering!

Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant, ingen koppling till Vas/Fiat :) ), ett bilmärke, ett klädmärke etc och poliybyrån skulle bestämma vilka som skulle vara det ändra rätta, K-hi-G-fi-B skulle se till att ingen vägar bryta detta och att ingen källar mekare bygger rörförstärkare och kränger. Med allt reglerat skulle populationen inte behöva tänka själv. Viktigast av allt är dock att man ser till att sprida avundsjuka så att man lätt kan manipulera genom angiverisystem. :?
Senast redigerad av meanmachine 2008-10-14 09:08, redigerad totalt 1 gång.

hifiguru@spray.se

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-10-14 09:06

subjektivisten skrev:Conan, Bra inlägg!

hajen1 skrev:Ber att få anmäla mig som bevis! Använder mig av Eichmann Express Six serie 2 ( vackert blåa ) samt Van den Hul 102 mk 3 ( vackert gula ). Om jag jämför de vackra kablarna med andra gamla signalkablar som ligger och skräpar så hör jag ingen skillnad men jag gillar åsynen av dem! 8)

Sedär. 8)
Köpte du dom utan höra någon skillnad eller har du ändrat inställning med tiden? Sen, vad köpte du dom för?

Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
Däremot vårdar jag ömt min placebo när det gäller högtalarkablar! 8) Inbillar mig att några kablar bättre än andra låter röster tränga igenom
tinnitusbruset. Föredrar även här Eichmann ( vackert blåa ) framför de övriga jag har. Kimber, supra, nordost.
Inbillning, placebo, färgningar eller min förkärlek för bluesmusik vete fan! :oops:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-14 09:41

meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant, ingen koppling till Vas/Fiat :) ), ett bilmärke, ett klädmärke etc och poliybyrån skulle bestämma vilka som skulle vara det ändra rätta...

Nej, nej, nej och nej. Det är väl knappast likriktning det varit tal om? Det är
ju verkligen skrämmande dåligt att H&M inte kan ägna sig åt vettig
journalistik och använda makten de har som Sveriges största hifitidskrift till
något vettigt. Som en bra konsumentupplysning som faktiskt är värd något.

Och vad jag sett har de aldrig varit tal om att klaga på högtalar- och
elektronikföretag i någon större utsträckning. Folk har olika smak, det är ju
givet, och det ska de banne mig få fortsätta ha. Men lurendrejerier, det är
det väl endast tacksamt om man slipper? Kan inte begripa varför de ska
försvaras i tid och otid. Att företag som vill göra sånt gör mig egentligen
inte heller någonting, men när den största rösten inom Hifisverige hejar på
och går i bräschen är det väl dags att reagera kan man tycka.

Väldigt ofta i sådana här liknande diskussioner kommer det där
argumentet med kommunist-hifi (sorry, pxxxtik, men det är en liknelse)
som mest känns som ett retoriskt grepp för att irritera. Och det lyckades
ju bra denna gång. Se sådan fart jag fick :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 09:48

sportbilsentusiasten skrev:B/ väck debatt där ANDRA kan bli upplysta istället - tex kontakta han på TV som leder PLUS...

Men på de ställena är man ganska känslig för sanningar och fakta ... :(
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 09:50

Konsumentupplysning är ju bra! Men detta eviga hattjat och hetsjakt likt en mob som gaddar ihop för att jaga den kriminelle med lagen i egan hand är nått jag inte begriper.

Detta med konsumentupplysning tror jag är bara en fin täckmantel för att få "legalt" och "hjältemodigt" spy bittergalla. :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 09:51

meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant,:?

Men i det stycket är väl det här forumet djävligt likriktigt. Kolla alla presnetationstrådar där folk visar bilder på TADA! piP/iNo (eller vad de heter) och NAD208.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2008-10-14 09:57

meanmachine skrev:Detta med konsumentupplysning tror jag är bara en fin täckmantel för att få "legalt" och "hjältemodigt" spy bittergalla. :)

Hmm, ja jo, det kan det nog ligga något i tror jag. :lol:
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 10:06

meanmachine skrev:Varför detta hat för andras räkning?

Hat? Du har tydligen inte alls greppat vad konsumentupplysning handlar om.

Finns ju något som heter självsanering!

Finns ingen motsats i konsumentupplysning och självsanering. Självsaneringen funkar naturligtvis bättre med upplysning. Tror du att självsaneringen funkar bättre om man inte diskuterar bluffprodukter och varför det i så fall?
Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant, ingen koppling till Vas/Fiat :) ), ett bilmärke, ett klädmärke etc och poliybyrån skulle bestämma vilka som skulle vara det ändra rätta, K-hi-G-fi-B skulle se till att ingen vägar bryta detta och att ingen källar mekare bygger rörförstärkare och kränger. Med allt reglerat skulle populationen inte behöva tänka själv. Viktigast av allt är dock att man ser till att sprida avundsjuka så att man lätt kan manipulera genom angiverisystem. :?

Som sagt du har verkligen problem med relevanta liknelser. Vad i herrans namn var det där för trams. Din angivaranalogi måste väl ändå vara en riktig bottennotering? Jösses! 8O

Upp till var och en vad de köper och vad de tycker det är värt att lägga pengarna på, ett lyxigt utseende eller praktisk användbarhet. Det är när någon påstår att det är värt att betala dyrt för en troligt falsk praktisk användbarhet som det är dags att lyfta ämnet. Vill du inte bli konsumentvägledd så är det bara att låta bli. Varför försöka hindra de som vill diskutera? Låter ju inte som du menar det du säger om öppenhet och tänka själv (där upplysning och dikussioner som dessa är viktiga).

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 10:22

sportbilsentusiasten skrev:
MrUncool skrev:Du har inte hört talas om konsumentupplysning?

Om ni är ute efter att sprida budskapet så
A/ slår ni in öppna dörrar på detta foumet - alla vet ju om detta redan
B/ väck debatt där ANDRA kan bli upplysta istället - tex kontakta han på TV som leder PLUS...

Jag har flera gånger googlat på produkter och hamnat på olika forum. Jag har även sett flera diskussioner som länkats mellan olika forum. Alla dörrar är inte alls öppna. Som sagt vill du inte diskutera detta så är det bara att låta bli.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-14 10:25

Kablar är som jag ser det lite speciellt i en anläggning. En tillräcklig nivå på signalöverföringen fås med en kabel i prisklass upp till 1000 kronor. Vinsten i att köpa en kabel för 20.000 kronor motsvarar inte på någon punkt priset.

Däremot är 20.000 kronor motiverat för apparater.

För min del är apparaterna och högtalarna delar där jag anser att man får något bra för pengarna. Undantag finns alltid men att köpa nya högtalare o.dyl ger en förbättring. Om det inte alltid är ljudet enbart så får man handhavande, kvalitet på bygget etc för sina pengar.

Kablar har fått ett orimligt fokus idag och sägs ha egenskaper som gör dem till en sak av samma vikt som en ny förstärkare eller högtalare. Detta fokus är felaktigt. Istället ser jag hellre att fokuset ligger på apparatur och högtalare o.dyl nödvändiga ting.

Varför kablar har fått ett sådant fokus förstår jag ej, personligen är det den del av anläggningen jag är minst intresserad av. När pressen beskriver att plötsligt hörs detaljer p.g.a ny kabel skrattar jag.

Jag köper ormolje-resonemang när det gäller kablar som sägs förbättra ljudet i högtalarklass och diverse mystiska saker såsom antistatbehandling av CD, volymrattar i trä o.dyl.

När det gäller apparater och högtalare ser jag inte ormolja, däremot är det ett grundkrav att en dyrare produkt ger högre prestanda och kvalitet. Sedan finns alltid en gräns där priset ökar avsevärt mer än prestandan. För min del upplever jag det som att det "händer" mest i segmentet upp till ungefär 50.000 kronor/komponent.

Däremot håller jag mig utanför det jag kallar "receiverträsket" där man talar om uppskalning, antalet HDMI-anslutningar och att ljudnirvana nås med en receiver av ett märke som börjar på D....;)

Likaså har jag inte heller tänkt byta ut CD-spelaren mot en SB och proklamera att "framtiden är här". Där inväntar jag fler apparater enligt Naim HDX-koncept innan jag proklamerar att "framtiden är här".:)

Jag har funnit frid hos den rena, traditionella stereon. Men en receiver är bra för att driva bakkanalerna.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-14 11:31

soundbrigade skrev:
meanmachine skrev:Med eran syn så skulle det endast finnas tråkiga std kablar. Hela världen skulle inrymmas av endast ett stereomärke (man skulle troligen återuppta produktionen av Nad 208 och producera denna likadant,:?

Men i det stycket är väl det här forumet djävligt likriktigt. Kolla alla presnetationstrådar där folk visar bilder på TADA! piP/iNo (eller vad de heter) och NAD208.

Mjae, det stämmer inte.
Efter uppräkningen har ca 50 förstärkare tillkommit, 2 av dessa är NAD 208.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-14 11:32

Jag håller med i AVR's inlägg, det mesta.

Däremot har jag efrarenheter som att högtalare och förstärkare hissas lite väl mycket i betydelse-skalan när det gäller välljud. Visst kan man få förbättringar men det är sällan så stora som vissa predikar.

För mig betyder en mindre förbättring i en cd-spelare mer för helheten än en stor förbättring med att byta högtalare. Vid en första anblick gör ju högtalarna alltid mest skillnad men det är en annan sak när man levt med produkterna någon vecka.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-14 11:37

hajen1 skrev:
subjektivisten skrev:
Sedär. 8)
Köpte du dom utan höra någon skillnad eller har du ändrat inställning med tiden? Sen, vad köpte du dom för?

Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.
Däremot vårdar jag ömt min placebo när det gäller högtalarkablar! 8) Inbillar mig att några kablar bättre än andra låter röster tränga igenom
tinnitusbruset. Föredrar även här Eichmann ( vackert blåa ) framför de övriga jag har. Kimber, supra, nordost.
Inbillning, placebo, färgningar eller min förkärlek för bluesmusik vete fan! :oops:

Tänk vilken befriande ärlighet i detta inlägg. Tänk om alla kunde visa samma medvetenhet, öppenhet, frihet från pretentioner. Då skulle alla kunna ha riktigt kul med hifi istället för att hamna i en massa bitchande hit o dit.

På nåt sätt så känns detta som pudelns kärna; det känns som om det finns en massa hyckleri inom hifi ö.h.t. som båda sidor i denna debatt måste deala med om man vill komma vidare.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-14 11:48

Jag är nog tveksam till Topicens produkt för 12k även fast jag kan tro att någon ljudlig betydelse är möjlig med billigare kabel också. Det får ju helt enkelt stå för den som köper den. Jag har inte provat, så jag kan inte yttra mig.

Har dock Audioquest Gibraltar II 72V DBS och dessa är jag riktigt nöjd med. Högtalarkablar som gjorde mer än jag trodde för anläggningen. Skulle mycket väl ärligt kunna rekommendera dom till någon som är ute efter kablar i denna klass.

Däremot hade jag inte gjort det med min Audioquest Eagle Eye 72V DBS digitalkabel som jag köpte samtidigt. Med ett par byten mellan denna och en Supra Trico det senaste året kan jag bara konstatera att Eagle Eyen låter inte sämre heller :roll:

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-14 11:49

ThePreTor1aN skrev:Jag håller med i AVR's inlägg, det mesta.

Däremot har jag efrarenheter som att högtalare och förstärkare hissas lite väl mycket i betydelse-skalan när det gäller välljud. Visst kan man få förbättringar men det är sällan så stora som vissa predikar.

För mig betyder en mindre förbättring i en cd-spelare mer för helheten än en stor förbättring med att byta högtalare. Vid en första anblick gör ju högtalarna alltid mest skillnad men det är en annan sak när man levt med produkterna någon vecka.

Jag lever efter devisen att idealet är en perfekt symbios mellan anläggningens delar. En perfekt matchning mellan signalkälla, förstärkare och högtalare.

Därför anser jag också att det är viktigt att försöka lyssna fram denna symbios genom att t.ex prova förstärkare mot de egna högtalarna och signalkällan m.m för att se om den ev förändringen passar in i helheten.

När det gäller CD-spelare är jag mycket nöjd med min Marantz SA7001 KI.

dimitri

Inläggav dimitri » 2008-10-14 12:05

phloam skrev:
hajen1 skrev:
subjektivisten skrev:
Sedär. 8)

Tänk vilken befriande ärlighet i detta inlägg. Tänk om alla kunde visa samma medvetenhet, öppenhet, frihet från pretentioner. Då skulle alla kunna ha riktigt kul med hifi istället för att hamna i en massa bitchande hit o dit.

På nåt sätt så känns detta som pudelns kärna; det känns som om det finns en massa hyckleri inom hifi ö.h.t. som båda sidor i denna debatt måste deala med om man vill komma vidare.

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa en sådan kabel för säg 1000 kr, pga utseende. Förutsatt förstås att den inte är sämre än en vanlig darorelsladd. Men vi pratar om prisläge 12000, eller varför inte 50000? Jag har också ett gäng fina signalkablar, inköpta under min tid som en naiv idiot, men använder nu bara egentillverkade. Om de är bättre vet jag inte, sämre är de iaf inte.
Fortfarande efterlyser jag köpare av esoteriska kablar (ex >12kkr) till ordinarie pris som kan med att säga att det bara för utseendets skull dessa inköptes.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-14 12:12

dimitri skrev:Fortfarande efterlyser jag köpare av esoteriska kablar (ex >12kkr) till ordinarie pris som kan med att säga att det bara för utseendets skull dessa inköptes.

Det lär du aldrig hitta, för ingen skulle våga/vilja erkänna det - varken utåt eller för sig själva. Var går gränsen mellan naivitet och självbedrägeri? I vilken grad ska man behöva försvara sin naivitet alt. sitt självbedrägeri inför andra? När är det ok - under en viss prisnivå eller?

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 12:33

Jag gör ett försök att ta upp själva frågan - är GP rätt tidning att göra en sådan här bedömning.
Det är kanske lätt att hävda att Claesson (han hette så?) inte är audiofil, inte är ljudtekniskt bevandrad eller eljest har djupare insikter i audiofilvärlden. Men om man läser en kabeltråd på vilket icke-faktisktforum som helst öser hundratals glada gossar massa beröm över kablarna och vilka fantastiska egenskaper (för ljudet) de har. Men väldigt få av dessa har djupare teknisk insikt heller.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2008-10-14 12:45

SB, tack, jag glömde poängen som handlar om det du skriver - jag tycker att det är helt ok att en person uttrycker skepsis (journalisten påstår ju inget tekniskt, utan ifrågasätter en företeelse utifrån ett perspektiv som potentiell, icketekniskt kunnig hifiköpare med sunt förnuft) kring en sådan produkt. Och lyckas sätta fingret på åtminstone en företeelse inom hifi; kjesarens nya kläder ;)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi