Intervjuer med hifi-entusiaster/audiofiler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-03-31 17:12

Minnet är klent, jag hade tänkt sammanfatta intrycken från intervjun samma kväll, men direkt efter var det konsert på mitt abonnemang, Christian Zacharias var både solist och dirigent i Mozarts 23:e pianokonsert och dirigerade sedan Bruckners 3:a med Göteborgssymfonikerna.
Därefter var mina tankar om att skriva på Faktiskt bortblåsta :lol:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-04-02 14:29

Jag skickade ett mail, men sedan hörde inte jag mer. Nåja, vad var det för frågeställningar, då?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-02 18:15

Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:

Hur vaknade intresset?
När?
Hur definierar jag High Fidelity?
Hur många kvinnliga audiofiler känner jag?
Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Vad har jag för referenser?
Mitt förhållande till musik live
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande
Vad jag tycker om analogt/digitalt
Vad jag tycker om komprimerat/okomprimerat

...samt en massa följdfrågor och andra som jag inte kommer ihåg.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-04-02 18:21

lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:

Hur vaknade intresset?
När?
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande

Viktigaste frågan av alla, fick du ligga?

Jag hoppas faktiskt.se har humor.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2009-04-02 18:22

Diskretion, hederssak :oops:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-04-02 18:28

lennartj skrev:Minnet är klent, jag hade tänkt sammanfatta intrycken från intervjun samma kväll, men direkt efter var det konsert på mitt abonnemang, Christian Zacharias var både solist och dirigent i Mozarts 23:e pianokonsert och dirigerade sedan Bruckners 3:a med Göteborgssymfonikerna.
Därefter var mina tankar om att skriva på Faktiskt bortblåsta :lol:

Kan du inte samanfatta lite av konserten istället? Svängde det nåt?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2009-04-02 18:29

Objektivisten skrev:
lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:

Hur vaknade intresset?
När?
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande

Viktigaste frågan av alla, fick du ligga?

Jag hoppas faktiskt.se har humor.

Nu vet jag inte om Lennart är en människa eller en rymdvarelse, men jag gissar på att Lennart är en människa som vi andra och han fick ligga senare i sin säng och sussa.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-04-02 19:02

lennartj skrev:Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?

Tänker du göra en _Fredrik_? :P

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2011-04-08 12:27

Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...

http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521

Användarvisningsbild
lennartj

Still confused

Inläggav lennartj » 2011-04-08 14:28

Jonas skrev:

Tack för länken,
jag hade glömt att hålla ögonen öppna efter den sammanfattande artikeln. Ämnet/frågeställningen Sara valt hör inte till inte till de enklare, men även om artikeln inte uppenbarar några nya revolutionerande insikter eller samband hade jag hoppats att åtminstone kunna sammanfatta mitt utbyte av den som:
"Still confused, but at a higher level".
Hoppas någon blivit klokare, i alla fall.

/"Elvis"
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-08 16:14

Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?
Senast redigerad av paa 2011-04-08 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 16:17

Jonas skrev:

Kul att läsa! Synd att hon inte utvecklade stycket "Hi-fi and gender in printed media" till att gälla media i allmänhet. Det hade varit skoj att se referenser hit, t.ex. :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 16:22

paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?

Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-08 16:25

Att forum X lyssnar till musik och forum Y till apparater undrar jag om medlemmarna på de olika forumen håller med om.

Jag skulle tvärtom tro att om man gjorde en större omröstning på de två forumen så skulle det bli diametrala svar om på vilket man lyssnar huvudsakligen på musik och på vilket man huvudsakligen lyssnar på apparater.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-08 16:32

perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?

Googla på:
Lisa Kelly ice road truckers
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner

Finns det överhuvud taget något motsvarande inom hifi?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-08 16:57

paa skrev:
perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?

Googla på:
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner

Nej, troligen inte. Jag skulle dock fortfarande vara nyfiken på hur kvinnor behandlas i ett bilforum, men jag vet inte riktigt vad som skulle motsvara faktiskt.se i bilvärlden.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-08 17:05

Jag tror (efter att ha skummat) att det är kopplingen teknik och maskulinitet(nördig) inom hifi som skapar en kvinnoexkluderande subkultur. D.v.s. hifi-intresset kräver ett så pass djupt och specifikt teknikintresse att man hamnar i manlig nördighet per automatik.

För att jämföra så kan nog bilintresse vara mycket mer varierat och friare från det där djupa, särskilda teknikintresset och därför mindre specfikt manligt. Kanske att män i en så snäv och väldefinierad grupp är skeptiska mot eller skräms av kvinnor som visar samma specialintresse. Det är för oväntat/främmande p.g.a. fördomar.

Hifi-knuttarna är ju mer som bilvärldens trimmningsexperter, inte "Trafikmagasinet testar familjekombi" osv.

Eller så är jag helt fel ute, har som sagt bara kollat snabbt :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 17:12

Jag tror att problemet är förstakontakten... men musikintresserad kvinna som stiger in i en butik som inte kan något i ämnet avlägsnar sig nog kvickt om de får en dragning av X antal olika komponenter och 72 olika alternativ på hoppkopplingar... och så behövs det ... och helst köper du det här... om det skall bli bra, osv.

Dvs det är en utbildningsfråga för branschfolk att sälja till kvinnor... eller ännu mer generellt... "förstagångsköpare utan förkunskaper".

El SibOff personal har nog större framgång genom att inte kunna så mycket ... :!:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-08 19:25

Nattlorden skrev:Jag tror att problemet är förstakontakten... men musikintresserad kvinna som stiger in i en butik som inte kan något i ämnet avlägsnar sig nog kvickt om de får en dragning av X antal olika komponenter och 72 olika alternativ på hoppkopplingar... och så behövs det ... och helst köper du det här... om det skall bli bra, osv.

Dvs det är en utbildningsfråga för branschfolk att sälja till kvinnor... eller ännu mer generellt... "förstagångsköpare utan förkunskaper".

El SibOff personal har nog större framgång genom att inte kunna så mycket ... :!:

Finns ingen bransch som utbildar någon. Dessutom får knappast butikssäljarna någon chans att ens göra ett dåligt jobb. Kvinnors manliga bekanta har redan pissat in revir och hjälper gärna till med att köpa allt.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-08 19:29

paa skrev:
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner

EveAnna Manley

Kul arbete förövrigt, träffsäkert. :) Tack för länken Jonas.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 20:38

Att basera en studie på sex intervjuade personer och dra slutsatser av detta kan knappast bidra till en hög validitet.

Jag har bara skummat igenom studien men konklusionen tenderar att skjuta över det mest övergripande.

Musik, konst, teater och film är och har alltid varit kraftigt mansdominerat.

Kvinnor som utövande konstnärer bedöms alltid annorlunda än män.

Att då en subkultur som musikåtergivning är kraftigt underrepresenterad av kvinnor är enligt min mening knappast förvånande.

I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"

Men ändå hedervärd insats.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-08 21:20

Av naturen är mannen beredd att ta större risker än kvinnan, därav står han för merparten av allt nyskapande. :)
Den som vet mest, tror minst.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 21:26

Ragnwald.

Det är en förklaringsmodell som jag inte delar med dig.
Men jag respekterar din åsikt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 21:30

Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"

Så går det när man sätter gayjournalist att försöka recensera en kvinnlig artist. Någon annan förklaring kan jag inte finna.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 21:35

Nattlorden skrev:
Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"

Så går det när man sätter gayjournalist att försöka recensera en kvinnlig artist. Någon annan förklaring kan jag inte finna.

Nattlorden.
Det var bara ett dagsfärskt exempel.

Om han är gay eller ej förändrar inte saken i sig.

Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-08 21:37

Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen

Tror nog kvinnor bedömmer män på sitt vis också.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2011-04-08 21:38

Nattlorden skrev:
Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen

Absolut.
Något annat är rätt uteslutet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-09 08:06

Nattlorden skrev:

Hur då, att bedömningen skulle vara symmetrisk, alltså? I så fall håller jag inte med; jag anser att det finns mycket som tyder på att både kvinnor och män ser män som norm.

Quad lär ha lyckats med ett reklamtrick för rätt länge sedan, genom att släpa in en Quad-anläggning i en musikaffär, där det såldes skivor och noter. De fick många extra kunder på det sättet, speciellt kvinnor. Jag är förvånad att ingen tog efter på den tiden. Nu är det nästan för sent, med tanka på det magra utbudet av butiker som säljer musik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-04-09 17:29

paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.

Nja... HiFi är ju en typsik kill-grej, men inte manligt. Snarare ses HiFi och audofiler som lite bögigt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2011-04-09 17:38

Lustigt, jag läste för många många år sedan en artikel om just Kate Bush och reagerade över att den till största delen tycktes handla om hennes utseende och då främst att hennes hy inte var så fin som skribenten hade väntat sig! Lite märkligt fokus när man för en gångs skriver om någon som gör musik med någon sorts innehåll...

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi