Därefter var mina tankar om att skriva på Faktiskt bortblåsta

Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:
Hur vaknade intresset?
När?
Hur definierar jag High Fidelity?
Hur många kvinnliga audiofiler känner jag?
Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Vad har jag för referenser?
Mitt förhållande till musik live
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande
Vad jag tycker om analogt/digitalt
Vad jag tycker om komprimerat/okomprimerat
...samt en massa följdfrågor och andra som jag inte kommer ihåg.
lennartj skrev:Minnet är klent, jag hade tänkt sammanfatta intrycken från intervjun samma kväll, men direkt efter var det konsert på mitt abonnemang, Christian Zacharias var både solist och dirigent i Mozarts 23:e pianokonsert och dirigerade sedan Bruckners 3:a med Göteborgssymfonikerna.
Därefter var mina tankar om att skriva på Faktiskt bortblåsta
Objektivisten skrev:lennartj skrev:Som sagt, minnet är klent, men några av frågorna var:
Hur vaknade intresset?
När?
Hur definierar jag High Fidelity?
Hur många kvinnliga audiofiler känner jag?
Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Vad har jag för referenser?
Mitt förhållande till musik live
Vilka former/genrer?
Min syn på samlande
Vad jag tycker om analogt/digitalt
Vad jag tycker om komprimerat/okomprimerat
...samt en massa följdfrågor och andra som jag inte kommer ihåg.
Viktigaste frågan av alla, fick du ligga?
Jag hoppas faktiskt.se har humor.
lennartj skrev:Vad har andra kvinnor jag känner för förhållande till HiFi?
Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
Jonas skrev:Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521
Jonas skrev:Kan ju bli intressant att få ta del av vad Sara kommer fram till...
http://www.iaspmjournal.net/index.php/I ... ew/332/521
paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?
perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?
paa skrev:perstromgren skrev:Intressant teori. Jag är själv inte så intresserad av bilar att jag läser något forum, men det vore intressant att jämföra. Vart ska jag styra kosan?
Googla på:
Lisa Kelly ice road truckers
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner
Finns det överhuvud taget något motsvarande inom hifi?
Nattlorden skrev:Jag tror att problemet är förstakontakten... men musikintresserad kvinna som stiger in i en butik som inte kan något i ämnet avlägsnar sig nog kvickt om de får en dragning av X antal olika komponenter och 72 olika alternativ på hoppkopplingar... och så behövs det ... och helst köper du det här... om det skall bli bra, osv.
Dvs det är en utbildningsfråga för branschfolk att sälja till kvinnor... eller ännu mer generellt... "förstagångsköpare utan förkunskaper".
El SibOff personal har nog större framgång genom att inte kunna så mycket ...
paa skrev:
Lisa Kelly ice road truckers
Liz Miles speed
Danica Patrick
Tina Thörner
Finns det överhuvud taget något motsvarande inom hifi?
Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Nattlorden skrev:Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Så går det när man sätter gayjournalist att försöka recensera en kvinnlig artist. Någon annan förklaring kan jag inte finna.
Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Tror nog kvinnor bedömmer män på sitt vis också.
Nattlorden skrev:Jansson skrev:Kvinnor bedöms med utgångspunkt att de är just kvinnor och därför annorlunda från den manliga normen
Tror nog kvinnor bedömmer män på sitt vis också.
paa skrev:Jag har skummat igenom texten lite snabbt.
Hon betonar problemet att kvinnorna ses som objektifierade stereotyper av de manliga hifientusiasterna och att det är detta som till stor del exkluderar kvinnor.
Jag funderar då på varför bilindustrin och bilhobbyn har fler tjejer involverade på alla plan än hifi-branschen och hifihobbyn. Synen på kvinnosterotyper är ju likadana i båda fallen, men på något sätt så har i alla fall fler kvinnor brytit igenom det hela på bilsidan än när det gäller hifi, så jag tycker att analysen inte är fullständig på något sätt.
Kan det vara så att bilintresset upplevs som manligare av tjejerna och intressantare att göra en inbrytning i för dom, fast det egentligen är tvärtom, att hifi är nästan det mest manliga som finns?
Jansson skrev:I dagens DN saxat en artikel om Kate Bush: "trots supertajta kroppsstrumpor i vart dansnummer och en högst oskyldig "nipplegate" i början av karriären har Kate Bush stil aldrig anklagats för att vara vulgär. Hon var för för töntig för att anses vulgär. Och för konstig för att betraktas som sexig. Kate Bush look har aldrig känts utmanade. Inte ens iklädd en kropssnära Jane fonda-outfit känns hon sexig, för hon ser alltid lite galen ut"
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], nusihb och 37 gäster