Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-05 15:58

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.

Nja, det håller jag inte med om. På samma sätt som många kanske är nöjda med lägga en förmögenhet på en spågumma, så tycker jag man ska veta innan vad det verkligen är. För många vaknar upp, både bland hifiintresserade och dom som betalat spågumman massa pengar, och inser dom blivit avlurade massa pengar.

Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.

Jag börjar faktiskt bli lite trött på detta tjat om att "bli lurad", precis som Strmbrg säger så får man väl förutsätta att man kan tänka själv också och inte lita blint på vad som står i en tidning. När jag köpte strömkablar så lånade jag hem och provade innan jag bestämde mig. En kabel gav övehuvudtaget ingen skillnad mot standardkabeln medan en annan gjorde en skillnad till det bättre (enligt mig). Om kabeln bidrar med en färgning har jag ingen aning om men den ger anläggningen bättre dynamik, fart och driv. Personligen är jag varken så rik eller dum att jag lägger ut 5-10K på en strömkabel om den inte ger en, som jag tycker, förbättring. Jag håller dock med dom som säger att hifi-tidningar förstorar upp skillnaden mellan olika produkter då den väldigt sällan är tillnärmelsevis så stor som det påstås.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 16:05

Strmbrg skrev:Förvisso har dom säkert rätt i sina uttalanden om vad som är rätt och fel, hörbart och inte.
Men, det kan bli lite spiksoppa också att skriva om det, år ut och år in.

Det känns inte avslappnat att läsa artiklar där saker hela tiden skall bevisas och fokus hela tiden ligger på polarisering.
Att fokusera för mycket på det som är fel eller dumt, är inte riktigt min grej.

Visst är det dumt att polarisera men det dom gör är ju fasen så mycket bättre än att sprida dyrbara myter. Sen kan dom kanske göra tidningen roligare men jag tar ju hellre deras artiklar än high fidelitys skrivierier.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 16:16

Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?

Ett skäl kan vara att man verkligen månar om de okunnigas bästa och verkligen vill hjälpa dem att investera i rätt saker.

Ett annat kan vara att man tänker sej att hela utbudet av produkter skulle förändras till det bättre, om tidningarna agerade annorlunda.
Att det alltså skulle leda till fler ofärgande och färre färgande produkter på marknaden.
Förvisso räcker det väl med en ofärgande produkt, 8O ...
men fler lika bra produkter kanske kan leda till priskonkurrens åtminstone...

Ett ytterligare skäl att ifrågasätta tidningarna kanske kan vara att man helt enkelt dras till det som irriterar.

Eller så är det helt enkelt viktigt att vinna diskussioner.

En cocktail av ovanstående kanske?

Skål.
(Fast bara kaffe för min del.)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 16:22

subjektivisten skrev:Visst är det dumt att polarisera men det dom gör är ju fasen så mycket bättre än att sprida dyrbara myter. Sen kan dom kanske göra tidningen roligare men jag tar ju hellre deras artiklar än high fidelitys skrivierier.

Jag håller som sagt med dej på sätt och vis.

Har du för övrigt några tips på andra tidningar av lite saklig karaktär?

Di där gratis Audio Critic-numren är ju lite gamla vid det här laget.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-05 16:45

Strmbrg skrev:Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?

Ett skäl kan vara att man verkligen månar om de okunnigas bästa och verkligen vill hjälpa dem att investera i rätt saker.

Helt klart är det så. Hade jag sluppit 15 år av deras dogmer så hade jag sluppit gått på massa myter som kostat pengar. Sån tur är så köpte jag aldrig några dyra kablar eller dyl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-05 16:52

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Det kanske kan finnas flera orsaker till varför man kritiserar den gängse hifipressen?

Helt klart är det så. Hade jag sluppit 15 år av deras dogmer så hade jag sluppit gått på massa myter som kostat pengar. Sån tur är så köpte jag aldrig några dyra kablar eller dyl.

Gäller de myterna bara dyra kablar eller även dyr elektronik? Är det "bortkastade" pengar att köpa Lamm, Boulder, Krell eller något annat dyrt istället för Nad 208 (som är vanligt förekommande här)?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-05 16:56

subjektivisten skrev:

Vad gjorde du under dom här 15 åren när du var indokrinerad?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-05 18:05

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Jag tror på människors förmåga att tänka själva. Det borde man kunna göra utan att för den skull veta precis allt.

Problemet är att vi människor är ofta lättpåverkade. Det finns ju en anledning varför massa verkningslösa "naturmedeciner" och dyl säljs för miljaders miljader. Folk tror helt enkelt på vad "dr långnäsa" säger, dom får tillit för han. Samma som med hifitidningar, många som läser dom får endast den bilden inpräntad i huvudet.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.

Sådär kan man hålla på länge, för det är ju knappast via folks egna slutsaster och letande som vi har strömkablar för 100 000 tals kr att köpa idag.

Instämmer med Strmbrg, de allra flesta KAN tänka själva och tror inte på allt som "dr. långnäsa" säger och använder man sedan sina öron som ett instrument och lyssnar sig fram till vad dem gillar så blir det en trevligare väg att gå med sin hobby än att lita blint på någon som försöker inpränta en bild i huvudet på en.
Vart fick man lära mig att rör var mer naturtrogen? Hifitidningar. Vart fick man lära mig att vinylen var närmare originalet? Hifitidningar.

Lära sig? Tror du på allt du läser, ett het tips är att börja använda öronen istället .
subjektivisten skrev:
johanrohm skrev:subjektivisten,

Har du överhuvudtaget en bokhylla i ditt hem och med vad förslags litteratur fyller du den med?

Ja, det har jag men där har jag vanliga böcker. Alla mina gamla hifitidningar är nerpackade.

Varför spara dem om de är så hemska?
subjektivisten skrev:

Ja, det är verkligen synd om alla som sitter med rörstärkare, (du hade ju det förr) det är inte lätt när man tror på dogmer. :(
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten och Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.
Audiofil som tycker om "naturligt" ljud och riktigt feta kablar.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-05 18:52

Jag tycker det är orimligt att försöka ställa sig i en utanförposition; avsvära sig allt apparatintresse, allt troende, all personlig preferens och sedan kritisera alla de andra som också är med i hobbyn HiFi - för att de är så dumma att de är med på spelets regler.

Möjligen om man själv skiter i hur det låter - men om man håller på och intresserar sig för transparens och spenderar stora summor på det, så är man med i hobbyn vare sig man vill eller inte.

Hifi som hobby skulle inte existera alls, om allt bara gick ut på att ha nånting som inte syns och märks och inte färgar. Då kunde vi ta bort alla forumdelar förutom musikavdelningarna och sätta upp en lapp med "Här är tre godkända anläggningar, en budget, en mellan och en lyx. Alla är utprovade för att ge maximal transparens för pengarna utan hänsyn till personlig smak." Skitkul..!

HiFi är en dum, onödig, anal, dyr, kvasireligiös och placebobemängd hobby - DEAL WITH IT! Vill man ha KUL med HiFi så får man ta och acceptera dessa nackdelar hpbbyn har. Det tror jag alla inblandade är medvetna om innerst inne.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-05 18:58

phloam skrev: massa kloka ord

+1
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-05 19:26

phloam skrev: HiFi är en dum, onödig, anal, dyr, kvasireligiös och placebobemängd hobby

Du får nog acceptera att vi är rätt många som inte håller med dig... :)
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-05 19:27

phloam skrev:Jag tycker det är orimligt att försöka ställa sig i en utanförposition; avsvära sig allt apparatintresse, allt troende, all personlig preferens och sedan kritisera alla de andra som också är med i hobbyn HiFi - för att de är så dumma att de är med på spelets regler.

Möjligen om man själv skiter i hur det låter - men om man håller på och intresserar sig för transparens och spenderar stora summor på det, så är man med i hobbyn vare sig man vill eller inte.

Hifi som hobby skulle inte existera alls, om allt bara gick ut på att ha nånting som inte syns och märks och inte färgar. Då kunde vi ta bort alla forumdelar förutom musikavdelningarna och sätta upp en lapp med "Här är tre godkända anläggningar, en budget, en mellan och en lyx. Alla är utprovade för att ge maximal transparens för pengarna utan hänsyn till personlig smak." Skitkul..!

HiFi är en dum, onödig, anal, dyr, kvasireligiös och placebobemängd hobby - DEAL WITH IT! Vill man ha KUL med HiFi så får man ta och acceptera dessa nackdelar hpbbyn har. Det tror jag alla inblandade är medvetna om innerst inne.

Du har flera poänger här, men det som är viktigt att belysa är hifitidningarnas oförmåga att beskriva branchen på ett objektivt sätt, man ser ofta resonemang som är uppåt väggarna och inte alls verklighetsförankrade, i princip allt som kostar får lysande rescensioner, till skillnad från att i princip ingenting billigt kan vara riktigt bra, mest bara prisvärt, man verkar ofta sorgligt omedveten att en bra konstruktion faktiskt inte behöver kosta mycket, jag tror ju förstås (av olika anledningar) att om allting testades utan vetskap om vare sig pris eller företagsnamn, då skulle mycket vändas upp och ner i de sk testerna.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-05 19:54

Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.

Jag fick nämligen för mej att jag skulle lyssna på några av Grados lite dyrare lurar. Jag hade med mej mina Grado SR80 och jämförde med ett par Grado för runt 7000 kr.

Jag har ju läst att det är stora skillnader.
Och det kanske det är också.

Men jag kunde inte höra någon direkt skillnad alls. Möjligen om jag verkligen ansträngde mej.
Jag kanske inte förstår vad jag skall lyssna efter för detaljer?

Samma sak då jag jämförde Denon AHD2000 med AHD5000.
Det skrivs om påtagliga skillnader. Jag hör dem knappt.

Det är ett litet exempel på att skillnader formodligen förstoras upp väldigt mycket när prylar skall jämföras. Både av folk på forum och i tidningar.

Jag vill att det skall vara stor förbättring för att det skall vara meningsfullt att byta upp sej.
Inte en pytteliten.

Det verkar emellanåt handla mycket om att testa sin egen hörsels förmåga.
Då är det ju inte konstigt att de minimala skillnaderna kommer i första hand.
Även en amöba ser ju jättestor ut i ett mikroskop.

8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-06 03:41

Om inte Hifi-tidningar har uppfattats som ofarliga subjektiva tyckande tidningar av högre utbildade så är det skrämmande.
Sov ni igenom högskolan?
Däremot kan jag tänka mig att det finns folk som t.ex. av geografiska hänsyn inte haft möjlighet att bevaka allt och då går på sånt som inte avfärdas i tidningarna.
Jag har faktiskt lite svårt att se tidningarna som ett hot.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-06 07:15

Strmbrg skrev:Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.

Strmbrg,

I din signatur-ruta skriver du: "Tillräckligt bra är absolut tillräckligt för mej. "Mer än tillräckligt" är att elda för svin".
Nu undrar jag lite nyfiket: Hur vet du när det är "tillräckligt bra"? :)
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 12:44

BB skrev:
Strmbrg skrev:Jag ägnar nästan ingen tid alls till att lyssna på olika apparater, men emellanåt får jag ett litet ryck.

Strmbrg,

I din signatur-ruta skriver du: "Tillräckligt bra är absolut tillräckligt för mej. "Mer än tillräckligt" är att elda för svin".

Tack för frågan!

Nu återstår bara att försöka förklara.

Under årens lopp, sen sent 70-tal, har jag haft anläggningar bestående av "både det ena och det andra". (Exakt vad vill jag inte trötta ut er med.) Jag har även bytt bostad ett antal gånger under åren.

Anledningen till att jag bytt ut prylar emellanåt, har varit att jag inte kännt mej tillfreds med ljudet.
Att min metod för bytandet har varit lite ostrukturerad, må vara, men jag konstaterar hursomhelst att det framförallt handlat om byten av högtalare.
Jag lyssnar mycket på "klassisk musik" och en del Jazz.
Jag har under årens lopp - oavsett anläggning - fått känslan av "akustisk frustration" (nytt ord, just påhittat).

Med akustisk frustration menar jag att jag hamnar i ett läge där jag sitter och tänker på ljudet istället för att bli engagerad av musiken.
Någonting i ljudet får mej att koncentrera mej på anläggningens prestationer snarare än på känslan i musiken.

Tankarna har under årens lopp lett till väggkontaktsvändningar, rengöring av kontaktytor, flätning av kablar, tillverkning av mjuktassar...

Runtflyttande av högtalare, vinkel- och höjdjusteringar...

Samt ett otal utbyten av apparater och högtalare.

Jag har under årens lopp aldrig varit riktigt nöjd.
Det har inte kännts tillräckligt bra för att jag skall vara nöjd.
Ständig uppmärksamhet på apparater, högtalare och möblering har distraherat mej.

För drygt ett år sedan gjorde jag det senaste bytet i anläggningen.
Ett par nya högtalare, som jag positionerande hyfsat snabbt.

Nu har jag lyssnat på musik i drygt ett år UTAN att egentligen alls fundera på anläggningen, hur den beter sej, om det skall göras någon förbättring, eller om högtalarna skall vridas lite in eller ut.

Jag är nöjd. Och har varit nöjd i över ett år. Utan funderingar på apparater eller akustik.
Det är nu tillräckligt bra för att just jag skall vara nöjd och ägna mej fullt ut åt musiken.

Filosofin handlar alltså om att det räcker att nå upp till nöjd-nivån. Åtminstone fungerar den filosofin på mej.

Ur ett tekniskt perspektiv kan det naturligtvis vara jättespännande och en utmaning att se hur mycket bättre det går att göra saker.
Det ifrågasätter jag inte. Jag tycker också att det kan vara spännande.
Men från min horisont ser jag detta som en annan målsättning.

Min målsättning har handlat om att få det tillräckligt bra för att slippa frustration och bli nöjd och tillfreds.
Att nå mitt syfte: Att avslappnat eller engagerat lyssna på musiken inte på de tekniska bristerna.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-06 12:48

Strmbrg skrev:
BB skrev:

Strmbrg,

Tack för frågan!

Nu återstår bara att försöka förklara.

Tack själv för ett utförligt och bra svar! :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 13:38

Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Därför gillar jag faktiskt. Där får man ofta väldigt sunda tips som bygger på fakta. Så jag tycker du ska vara nöjd men även nyfiket kolla upp andra personers anläggningar. Lyssna hur det upplevs där.

Användarvisningsbild
mathsg

Inläggav mathsg » 2009-12-06 14:01

Det finns egentligen ingen media eller press som kan läsas okritiskt och ta det förmedlade som sanning. Detta gäller både nyheter såväl som hifi tidningar, den inställningen har vi flesta fått genom skolan eller hemifrån. Varför åtminstone jag läser hifi tidningar har snarare med ett underhållningsvärde att göra än att jag tror att det är sanningen som förmedlas.
Sedan har all typ av media en del av ett delat reklam/informationsvärde i sig så att man ser vad det är som "rör" sig på marknaden.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 15:54

subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.
Därför gillar jag faktiskt. Där får man ofta väldigt sunda tips som bygger på fakta. Så jag tycker du ska vara nöjd men även nyfiket kolla upp andra personers anläggningar. Lyssna hur det upplevs där.

Det kan vara vanskligt att använda hifipressens tester och rankingar som verktyg för sin egen urvalsprocess.

Med 'vanskligt' menar jag inte att det alltid är fel att ta del av det som står i tidningarna.
Jag menar att det inte behöver bli rätt.

Emellanåt har jag köpt en tex en högtalare baserat på att jag läst positiva uttalanden från många håll.
Till exempel blev jag väldigt intresserad av den lilla Elac 310 efter att ha läst ett antal positiva omdömen.

Jag vill betona att ett antal övervägande positiva omdömen kan väcka mitt intresse.
Jag har aldrig sett uttalanden och testresultat som absoluta sanningar.

En del kanske gör det?

Jag tror att nedanstående kan vara viktigt för var och en som vill komma vidare i sin utveckling, oavsett vad det handlar om:
Ett ödmjukt förhållande till sej själv.
Att inse att man faktiskt kan inbilla sej saker. Att det inte bara gäller andra. 8O
Att släppa på prestigen både gentemot sej själv och gentemot andra.
Att våga ställa frågor öppet.
Att undvika att identifiera sej med sina prylar.
Att ha självdistans och kunna visa det för sin omgivning.
Att inse att det kan krävas självkänsla för att kunna tveka.
Att inse att tvekande kan föda tankar som leder i nya riktningar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-06 17:10

subjektivisten skrev:Strmbrg, Det är ju sånt som jag ser som problem med dessa hifitidningar. Dom ger dåliga råd som inte bygger på vetenskaplig grund så det blir istället åratal av felköp istället för göra något åt dom riktiga problemen.

Vad menar du med att råden måste vara på vetenskaplig grund??
Och sunda tips som bygger på fakta, vilken fakta?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2009-12-06 17:23

Strmbrg skrev:

Det kan vara vanskligt att använda hifipressens tester och rankingar som verktyg för sin egen urvalsprocess.

Med 'vanskligt' menar jag inte att det alltid är fel att ta del av det som står i tidningarna.

Emellanåt har jag köpt en tex en högtalare baserat på att jag läst positiva uttalanden från många håll.
Till exempel blev jag väldigt intresserad av den lilla Elac 310 efter att ha läst ett antal positiva omdömen.

Jag vill betona att ett antal övervägande positiva omdömen kan väcka mitt intresse.

En del kanske gör det?

Jag tror att nedanstående kan vara viktigt för var och en som vill komma vidare i sin utveckling, oavsett vad det handlar om:
Att inse att man faktiskt kan inbilla sej saker. Att det inte bara gäller andra. 8O

Det du listar Strmbrg är en självklarhet för de flesta som har haft Hifi&Musik som hobby ett tag. Vem ser tex uttalanden och testresultat som absolut sanningar, ingen av de vanliga männsikor som jag träffat på under mina snart 20år som Hifi intresserad.
Däremot så skulle jag efterlysa mer av det du listar hos en del Ino ägare, och det är jag nog inte ensam om

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-06 17:40

FBK skrev:
Strmbrg skrev:

En del kanske gör det?

Det du listar Strmbrg är en självklarhet för de flesta som har haft Hifi&Musik som hobby ett tag. Vem ser tex uttalanden och testresultat som absolut sanningar, ingen av de vanliga männsikor som jag träffat på under mina snart 20år som Hifi intresserad.
Däremot så skulle jag efterlysa mer av det du listar hos en del Ino ägare, och det är jag nog inte ensam om

jag håller helt med!
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 17:43

Under ödmjukhet vill jag gärna lägga till en liten fundering:

Det kanske finns egenskaper hos hifiapparatur som vi idag inte har metoder för att mäta?
Notera att jag säger 'kanske'.
Inte att det är så.
Jag säger att det vore dumt att utesluta möjligheten.

Ett exempel kanske kan vara att vi kan förnimma stora skillnader i detaljupplösning mellan olika högtalare. Men vi har ingen bra metod idag att mäta dessa skillnader.
Alltså, vad jag har förstått.

Jag säger inte detta för att ivra för "hokus-pokus".
Jag tror på att allt som är förnimbart också är mätbart.
Men vi vet inte allt idag. Vi har inte alla metoder klara för oss idag.
Bara för att vi idag inte vet vad som finns kvar att veta, så betyder det inte att vi vet allt.
Vi visste ju mindre igår.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 19:23

Strmbrg, Det handlar inte om att man endast tar tidningarna tester rakt av. Det handlar om lättare form av hjärntvättning. Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 19:33

subjektivisten skrev: Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.

Man kan också vända på slanten och antyda att så länge man inte deltagit och känner till de aktuella omständigheterna för varje testtillfälle är det faktiskt lika illa att peka på motsatsen, men kritisk kan man ju naturligtvis vara..

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 19:34

subjektivisten skrev:Strmbrg, Det handlar inte om att man endast tar tidningarna tester rakt av. Det handlar om lättare form av hjärntvättning. Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.

Det som verkar skilja dej och mej åt, är hur vi ser på de som skriver om de stora skillnaderna mellan exempelvis strömkablar.

Du verkar se konspirationer, list och dolda agendor bakom detta.

Jag tror mer på att de som skriver om, tillverkar och säljer dessa prylar är genuint övertygade om att de verkligen är skillnader.

Skälet att jag tänker som jag gör?
Jo, de personer som verkligen vill göra riktigt stor vinning på att lura och vilseleda andra människor, gör det sannolikt i andra sammanhang än inom det smala hifi-gebietet.

Varken du eller jag tror dock på dessa grunkor. Där är vi överens.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-06 19:41

Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
eller att det råkat hamna där av en lycklig slump? Tycker det låter orimligt.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 19:42

Strmbrg skrev:

Är man intresserad går det att prova, så slipper man tro, resultatet blir iaf representativt för riggen det testas i.

Du hör något eller inte, just as simple as that..

Man blir inte dummare av att experimentera, och fan så lärorikt också.
Om tex Herr Öhman enbart skulle suttit och läst vad andra skrivit och lyssnat på vad andra sagt, utan att göra egna utvärderingar, då skulle knappast Ino låta som de gör idag.
Senast redigerad av Goldfinger 2009-12-06 19:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 19:49

Strmbrg skrev:Skälet att jag tänker som jag gör?
Jo, de personer som verkligen vill göra riktigt stor vinning på att lura och vilseleda andra människor, gör det sannolikt i andra sammanhang än inom det smala hifi-gebietet.

Detta är ju rätt enkelt att svara på. Om du säljer en produkt som anklagas för verkningslös, och du är helt säker på att den verkligen funkar, vad gör du då? Jag kan sätta en slant att många vill BEVISA att det verkligen funkar. I strömkabelsfallet så gör dom blindtest.

Nu är det så att inga recensenter eller säljare av detta gör det, och du kanske borde fråga dig varför. Man ska tro gott om folk men man ska inte tappa fotfästet, för det finns massa folk som gärna luras. Och stor vinning? Att sälja en vanlig strömkabel med ett påslag på 10 000 % eller mer än väl vinning som heter duga, speciellt när hela branschen är uppbyggd så ingen tar tag i dom felaktiga påståendena. Det är en fin marknad att tjäna pengar i.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi