Hur ska jag tänka/välja nu? B&W, Ino, LTS, XTZ

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 01:07

Nattlorden skrev:Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)

Ja max ljudtrycks siffrorna på alla ino högtalarna är angivan per par i rum.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-12-21 03:28

Ja, och det är knappast vid låga frekvenser som pip fixar 105 dB.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

pgmj

Inläggav pgmj » 2010-12-21 08:41

108 dB/par >140 Hz (30 W),
104 dB/par >34 Hz (12,5 W)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 08:43

Jo det är vid 34Hz siffrorna är angivna för. Detta gäller piPs då, piP klarar "endast" 104dB.
vid 140Hz klarar de 108dB resp 109dB enligt manifest.

Och jag kan intyga att de siffrorna stämmer ganska bra. Jag har spelat 100dB i medel på mina utan problem på lite mer odynamiskt material.

Fantastiskt vad ljudtryck dessa små rackare kan lira.
Mina stora Audio pro golvare på 25Kg styk gick på knäna långt innan dess.

edit:
Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-21 09:08

adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:11

Vänta nu..
Diskuteras om ifall pip klarar av att generera ett högre ljudtryck än b&w802?
.

Hello?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-21 09:15

RogerGustavsson skrev:
adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.

Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.

Jo jag vet. Kommer blir mycket trevligt. Väntar verkligen på denna produkten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 09:42

steveo1234 skrev:Vänta nu..
.

Hello?

Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.

Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Senast redigerad av Nattlorden 2010-12-21 09:52, redigerad totalt 1 gång.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:44

Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 09:51

Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?

Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte. :lol:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 09:54

Nattlorden skrev:
.

Hello?

Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.

Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.

Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Och nej, jag har inte hört piP någon gång. Faktiskt inte någon ino alls någonsin.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 09:56

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?

Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte. :lol:

Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:00

steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
:D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:02

Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)

Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 10:03

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.

Tyvärr. ;)

Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?

Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:11

Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.

Verkar inte som du känner några normala personer... :lol:

Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:15

Nattlorden skrev:
.

Hello?

?? 8O

ja för dom disstar så värst... 8)

Ne men allvarligt, piPs/iPs går (enligt mig) inte att spela öronbedövande högt med, dom låter helt enkelt så illa vid som volymern att amn inte vill spela så högt... Så jag kan förstå om dom ber dig att sänka :D

Inga av mina bekanta har helelr tänkt speciellt mycket på ljudbuilden som för mig är jtte viktig... när jag påtalar för dom så bara rycker dom på axlarna och ser oförstående ut.. :lol:

har en kompis som faktiskt reagerade direkt och tycket det va jätte häftigt och verkligen gillade ljudet och faktiskt köpte ett par piP sedan!
fast att han inte är ett dugg ljudintresserad egentligen, den driver han med en Teac kompakt stärkare och är jätte glad :)
Senast redigerad av DVD-ai 2010-12-21 10:21, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-12-21 10:20

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.

Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
:D

Helt rätt. I denna tråden då, dvs.
Men, jag tycker det sker praktiskt taget varje vecka på forumet att siffror jämförs utan någon eftertanke om vad man egentligen jämför och varför det inte går.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:25

DVD-ai skrev:?? 8O

Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.

Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina. 8)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:26

piPs vs B&W802D känns välldigt märkligt... delade man piP vid 250Hz så skulle B6W högtalaren ändå låta bättre vid höga volymer för piP diskanten fungerar inte i stora rum den klarar inte av att spela högt nog för andra ändamål än nära lyssning (<2m), medan 802d klarar att spela helt ok i ett ganska stort rum. högre än piP i alla fall. :)

så trots att amn avlastar piP ordentligt i basen så tycker aj gatt diskanten blir välldigt jobbig vid dom volymer vi pratar om medab n6w inte tappar riktigt lika mycket, trots att jag föredrar välldigt många högtalare framför 802d ! som jag inte upplever som speciellt intresant på något sätt... (kan ju vara så att dom haft dåliga förutsättnignar när jag lyssnat också..)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:30

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:?? 8O

Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.

Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina. 8)

:D vid 5ohm (som ju är piP nominelal iompedans) så har jag ca 500w att röra mig med, hittils tror jag mig ha tangerat 100w i peak några gånger, men då har det varit med "rätt" musik och så har piPs varit välldigt nära bottning... :lol:

Då har jag ju bara 400w headroom, inte bra får se till att skaffa mig något större, om inte annat för att hålla nere stegets disst, högtalarna disstar ju så lite att stegets disst med störst sannorlikhet är en störande faktor vid dessa ljudnivåer, tänk att jag inte fattat det.... 8O

Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-21 10:36

DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom :P

802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.

Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-21 10:38

DVD-ai..

Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt :)

Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:45

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden ;)

802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.

Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.

Jo, jag håller dock Pi60/i14 delade mot moduler högre än B&W802D i fråga om ljudtryck, det är jag 100% säker på !
och ljudkvalitet, Mmmm, ja där är det inte någon match heller... 8)

piPs låter dessutom bättre än B6W i fråga om just "släppet" och naturligheten i ljudet, B&W 802D "vill så mycket" när dom spelar tt det uppfattas som tillgjort... gillar dom inte riktigt... så jag tycker att piP/piPs är bättre B&W 802D !
Även QRS500 som rä en billig sketen golvare uppskattar jag mer än B&W 802D för dom är roligare att lyssna på ;) ATC CM1 är även dom roligare att lyssna på än B&W högtalaren... :lol: B&W åker på stort stryk av högtalare i prisklassen 500-1000kr/ par (qrs500) beggat... :lol:

Men det är ju jag som tycker så, lilla knäppa jag :mrgreen:

Edit: jag tycker för övrigt att Dali's lite vinare modeller är ganska trevliga i rätt rum och om man vågar placera dom helt annorlunda än vad konstruktörerna förespråkar. Mycket bättre än B&W även dom och kan spela ganska skapligt högt utan att låta fel på något vis :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 10:54

zapanasta skrev:DVD-ai..

Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt :)

Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist :wink:

Jag kan säga såhär, jag är 100% säker på att piPs spelar med lägre disst (jag har ju haft båda och testat stenhårt!:)) än QRS500 genom hela frekvens området upp till typ "ganska trevlig lyssningsvolym" sedan så börjar disten hos diskanten i piP att liksom galet "skena iväg" (tycker jag !) och sedan så låter QRS500 MYCKET bättre än piP/piPs på dom ljudnivåerna och över. Så jag skulle vilja säga att det beror på ljudnivå vilken som låter bäst :D

Men QRS500 kan inte ge ett lika livfullt och skimmrande ljudceneri som piP/piPs kan med otrolig precision. Dock så är QRS500 inte ledsna för det utan dom med sitt stort musikaliskt lende bara sveper in dig i musiken i alla fall så man bryr sig inte så mycket om det utan sitter mest och lyssnar på musiken och är glad :D

QRS500 är en högtalare som jag håller lika högt som piP/piPs fast att dom är på alla sätt ljudmässigt mycket olika... två helt olika ljudideal som båda tilltalar mig på olika sätt.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-12-21 11:12

Nattlorden skrev:
Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.

Verkar inte som du känner några normala personer... :lol:

Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...

Första påståendet; Det kan du fethajja! :D

Andra påståendet: Du har helt fel. Mitt hifiintresse började och kommer antagligen sluta med Carlsson när jag bärs ut till kremeringen. Släppet och den holografiska musiken var en förutsättning då och är fortfarande.

Jag insåg att jag borde ha läst på lite i tråden innan jag brötade in och kommenterade. Men ändå. Det finns de som är helt nya på hifi som väljer bort högtalare som inte låter högtalare eller målar upp ljudet holografiskt(ino, carlsson, quad esl, larsen etc etc) för det talar mot uppfattningen man har med sig. Den uppfattningen finns även hos de som är invanda hifi-kännare. Denna skrämselhicka verkar göra det svårt att släppa sargen av högtalarljud och dyka in i en totalupplevelse av musik och annat ljud. Den sargen av egensound är trygg och ger även den tillfredsställelse. Därför menar jag att det spelar ingen roll hur bra det kan bli, vissa vill inte ha det iaf, ännu mindre erkänna att det faktiskt är bra. Hur vetenskaplig man än månde vara.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2010-12-21 11:13

Sådärja, då var vi tillbaka på det gamla faktiskt-spåret igen...
piP, dist, ljudtryck och blablabla

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-12-21 11:15

Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte. 8)

Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare". :roll:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-21 11:38

KarlXII skrev:Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte. 8)

Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare". :roll:

exakt !

Går jätte bra med Dalis Helicon serie och upp om man envisas med att vinkla dom ganska ordentlig in, alltså så att du tydligt kan se utsidan av dom och dessutom dämpar bakväggen på samma sätt som för Ino's större modellen (alltså med typ 15-20cm gullbifer), dock är väggnära placering inte att föredra... blir bummligt då.

Då kan du få till ett mycket behagligt och trevligt ljud med dessa modeller :) men placerar du dom enligt tillverkaren anvisningar, alltså helt utan invinkling alls och utan dämp så låter dom inte alls så roligt...
Mvh//David

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-12-21 11:58

adzer skrev:
MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.

6dB är det väl?

En fördubbling av effekten ger i princip en höjning med 3 dB. Och en högtalare till (med samma ljudstyrka) ger ju en fördubbling av effekten. Men jag kanske missar något?

Hälsn. Michael

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi