Nattlorden skrev:Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)
Ja max ljudtrycks siffrorna på alla ino högtalarna är angivan per par i rum.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Och är då piP specificerat per par? (jag har ingen aning, faktiskt)
adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.
RogerGustavsson skrev:adzer skrev:Synd bara att han angivit vid 140Hz, vore skoj att veta värdet vid 80Hz med så man vet hur mycket man tjänar på att köra med basar.
Det ger inte så mycket när man delar vid 80Hz. Gisningsvis mellan 104 och 108 dB... Det är därför IÖ håller på med basstöd till piP/piPs. De ska delas passivt vid lite högre frekvens. Det blir då en trevägare av piP/piPs.
steveo1234 skrev:Vänta nu..
Diskuteras om ifall pip klarar av att generera ett högre ljudtryck än b&w802?
.
Hello?
Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vänta nu..
.
Hello?
Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.
Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Reflektion; om de låter bra så bör man väl kunna stå ut med demo-nivå mer än några sekunder?
Du och jag, ja - men folk i allmänhet reagerar inte så. När det går över att man kan samtala ordentligt brukar det gestikuleras att sänka oavsett om det låter bra eller inte.
steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.
Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.
Tyvärr.
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Men detta är ngt viktigt du tangerar. Det visar ju på att vanans makt är kanske för stor för att komma stoltserande med ett korrekt ljud. Förväntningarna och därav preferens gör ju att man kan och kommer att välja bort Ino, hur bra de än må vara. Det får man ju ödmjukt acceptera.
Tyvärr.
Har du försått att jag talar om demo för icke-hifi-folk? Sådana som lyssnar på klockradio, små datorhögtalare och snålkodade MP3or i mobiltelefonen?
Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vänta nu..
.
Hello?
Frågan ställdes och är besvarad eftersom värdena specificerats olika. Skillnaden är inte värst stor om b&w-siffran är rätt.
Du har alltså inte hört piP på fullt blås med tanke på efterslängen. Jag har nästan aldrig haft några besökare som stått ut mer än några sekunder demo-nivå-spelning.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Det visar om inget annat faran med att jämföra två siffror från två olika mätmetoder med varandra. Det blir sällan bra men det påminner om vikten av att standardisera.
Men å andra sidan krävdes det väl inte många poster att reda ut det heller?
DVD-ai skrev:??![]()
ja för dom disstar så värst...
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:??![]()
ja för dom disstar så värst...
Inte speciellt mycket jämfört med vilka vanliga golvare som helst upp till 5ggr priset.
Säker på att du inte drivit din stärkare i klippning? Jag körde ju 2x600W till mina.
DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden![]()
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom
Nattlorden skrev:DVD-ai skrev:Haha, ne men piP disstar "mycket" från mitt sätt att se på saken, dock inte sagt att dom på något sätt skulle vara dåliga på den punkten jämfört med mycket på marknaden![]()
kan bara hålla med om att det mesta jag lyssnat fill disstar mer vid motsvarande ljudnivå, men b&w 802D är inte en av dom
802D borde inte vara en konkurrent till piP - med den teknik och materialinsatsen och priset så skall det ju vara pi60s eller i28/32 + basar som den skulle kampas med.
Att man måste upp till högtalare i den klassen för att slå piP är väl det festliga i sammanhanget. Du behöver ju inte krypa ned värst mycket i B&W-sortimentet innan de får stryk av piP.
zapanasta skrev:DVD-ai..
Som vanligt har folk en väldig övertro ibland, har själv haft ett par pk här som har samma storlek som pip ungefär, och inte behöver man spela speciellt högt med lite techno exempelvis innan högtalarna knorrar ljudligt![]()
Ps,är säker på att mina qrs500 spelar ordentligt mkt högre än ett par pip utan dist
Nattlorden skrev:Vee-Eight skrev:Nej, men det borde inte vara ngn skillnad.
Verkar inte som du känner några normala personer...![]()
Du måste har blivit ganska hifi-intresserad innan du ens märker att ljudbilden släpper från högtalarna istället för att låta från två punkter. De flesta märker inte skillnaden av sig själv, kan knappt märka det om man påpekar det och bryr sig definitivt inte. Lika så dist/frihet från dist... det kräver tränade öron...
KarlXII skrev:Vadå "släppet"?
Går det att mäta eller? Nähä, då finns det inte.![]()
Själv tror jag att det är en kombination av rum och placering. Går säkert att få ljudet att "släppa" från de flesta högtalare på samma sätt som att det utan problem går att få dem att "låta högtalare".
adzer skrev:MichaelG skrev:Men det blir ju ändå bara 3 dB mer vid stereo.
6dB är det väl?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 39 gäster