Adhoc skrev:Jag antar men vet inte om den den där Antimoden kan visa exakta frekvensen för dippen, istället för den där grova kurvan. Kan den det så kan du för att få lite bättre grepp om vad dipparna beror på, koppla ur den ena högtalaren och mäta mot en i taget.
Mät exakt hur långt du har mellan högtalarelementet och platsen för mikrofonen (= exakta lyssningplatsen). Är det 300 cm och du får en dipp vid säg prick 100 Hz är det för att den extra vägtsräckan för reflektionen till mikrofonen är en halv våglängd längre för just 100 Hz jämfört med direktljudet. 344/100 = 3,44 m. 344/2 = 1,72 m är den extra färdsträckan. Därefter, ta en bit snöre och märk ut 300+172 = 472 cm. Tejpa fast ena änden vid micken och den andra änden vid högtalarelement. Sträck nu snöret till en triangel. Där du kan träffa en yta med sträckt snöre är den troliga platsen för reflektionen. Det behöver alltså inte vara väggen bakom högtalaren som orsakar dippen, det kan vara golvet, taket eller någon av sidoväggarna eller någon annan yta som en bokhylla eller ett bord. Troligen har du 3 eller 4 st mer eller mindre märkbara dippar under ca 300 Hz. (Dippen kan också bero på reflektion via mer än 1 yta, -jobbigt att komma underfund med)
Men åh, tack för att du krånglade till det ytterligare

! Nej skämt åsido, det går att få ut mätningar i någon textfil som man kan importera till olika program. Har dock inte satt mig in i vilket program det är. Någon som vet?
Det går att mäta en högtalare i taget också med antimoden så det går att ordna i alla fall.
Du menar att det som är kvar av repet när man har spänt det mellan högtalare och sweetspot, inom det områden kan det finnas en reflektion? Det kan vara flera som samverkar, yaiks. Det börjar snabbt bli avancerat det här känner jag

.
Jag skall utvärdera min, enligt antimodemätningen, nya rakare kurva i området 20-130 hz och se hur det låter. Är jag inte nöjd får jag väl försöka vidare.
Sen var jag faktiskt väldigt nöjd med högtalarna och swetspot i sin initiala position. Möjligtvis att basen blev lite klen, det kanske dock var som följd av den kraftiga dippen.
I min senaste position av högtalare mot vägg och sweetspot längre bak, blev det mer bas, men jag får utvärdera mer hur resten av registerna låte lite till.
Känns lite som att det här med mätningar lät blir till något lite negativt. Man springer runt och jagar en perfekt kurva istället för att lyssna på musik

.