Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 18:28

Nattlorden skrev:För basen är definitivt väggnärhet en fördel. Om det ger problem för högre register så fixar man detta med dämpväggar....

Börjar förstå det nu, har alltid på något sätt fått för mig att det var bra med luft bakom högtalaren. I alla fall om den inte var gjord för väggnära placering.

Dock finns det väl inte hur stort utrymme som helst för modifikation här hemma. Dels känns det som vi inte bor kvar här så länge, så jag orkar inte bygga om hela väggen. Dels så dominerar väl min maskinpark redan vardagsrummet, så jag för gå lite försiktigt fram så inte honan tappar den uppmuntrande tonen :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 18:34

Högtalarna intryckta mot vägg så långt det går. Sweetspot som vanligt. Ja det ser väl bättre ut upp till typ 150hz iofs.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-24 18:37

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:För basen är definitivt väggnärhet en fördel. Om det ger problem för högre register så fixar man detta med dämpväggar....

Börjar förstå det nu, har alltid på något sätt fått för mig att det var bra med luft bakom högtalaren. I alla fall om den inte var gjord för väggnära placering.

Dock finns det väl inte hur stort utrymme som helst för modifikation här hemma. Dels känns det som vi inte bor kvar här så länge, så jag orkar inte bygga om hela väggen. Dels så dominerar väl min maskinpark redan vardagsrummet, så jag för gå lite försiktigt fram så inte honan tappar den uppmuntrande tonen :).

Jo, men du har konflikt mellan basens krav och restens krav... Dämpväggar simulerar "brist på vägg" och det är ju den delen som har kortast våglängd som man har bäst möjlighet att kunna justera.

Det går att göra externt så du inte skadar något. Finns snygga designtyger att täcka med så att SWMBO blir nöjd också.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 18:43

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:

Jo, men du har konflikt mellan basens krav och restens krav... Dämpväggar simulerar "brist på vägg" och det är ju den delen som har kortast våglängd som man har bäst möjlighet att kunna justera.

Det går att göra externt så du inte skadar något. Finns snygga designtyger att täcka med så att SWMBO blir nöjd också.

Ah jo det är klart. Men när vi snackar vägg så räcker det inte med förstareflex, utan vi snackar hela väggen?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-24 18:44

Jo, det är förstareflexen som når lyssningsposition vi pratar om. Mitt på väggen brukar man vilja ha fri vägg för att de reflexerna kommer inte till örat förrän de studsat några gånger till.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 18:48

Nattlorden skrev:Jo, det är förstareflexen som når lyssningsposition vi pratar om. Mitt på väggen brukar man vilja ha fri vägg för att de reflexerna kommer inte till örat förrän de studsat några gånger till.

Okej, men där finns det absorbenter. Inte mitt i, utan som tar förstareflex. Från nästan golv till tak. Det jag undrade var väl om det räckte, eller behövde jag täcka hela väggen för att ta del av förbättringen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

N

Inläggav Nattlorden » 2013-10-24 20:09

Sorry, my mistake, de var så snygga att jag inte såg dem bakom högtalarna.

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: N

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 20:11

Nattlorden skrev:Sorry, my mistake, de var så snygga att jag inte såg dem bakom högtalarna.

Ha ha, jo men de funkar! :)

Nu har jag nog flyttat och mätt för 10 gången ikväll. Tror jag får ge mig sen, grannarna måste undra vad som pågår. Det som är bra med basljud är väl att de är svåra att riktningsbedöma. :lol:

Det verkar inte vara positivt att flytta högtalarna närmare varandra, det trodde jag det skulle vara. Bäst resultat tror jag mig ha fått med högtalarna helt mot väggen och sweetspot 10cm bakåt mot väggen bakom mig.

Tänkte jag skulle göra en avslutande mätning med det och se hur det låter sen. Inte lyssnat ett spår ens ikväll.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-24 20:19

Glöm inte att göra det, till syvende och sist så är det du som skall lyssna på resultatet, inte mätinstrumentet.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 20:37

Nattlorden skrev:Glöm inte att göra det, till syvende och sist så är det du som skall lyssna på resultatet, inte mätinstrumentet.

Jo så är det såklart! Svårt att veta när man skall ge sig med mätningarna bara :).

Så här ser det ut nu med högtalarna så långt in mot väggen det går, och sweetspot 10cm längre bak. Är rakare under 100hz, fast en lite puckel på en typ 110-120hz. Skulle iofs kunna justera upp dit vid nästa mätning.
Bild

Det är mer bas tror jag än innan. Kanske har jag lite mindre djup i ljudbilden. Men har samtidigt svårt att avgöra det från igår efter 1 låt.

Positivt är att vardagsrummet upplevs som större med högtalarna mot väggen.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-24 21:13

genstruktur skrev:Ja det är den uppställningen som gäller. Fast ingen center då på bänken, men det spelar väl mindre roll antar jag :). Du menar kanske att man skulle haft absorbenterna mer bakom själv högtalarna och inte bara så de tog första reflexen?

Ja den där dämpningen täcker både ganska lite väggyta och är ganska tunn. För riktigt väggnära placering hade iaf jag vilja haft mer dämpning bakom högtalarna.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-24 21:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 21:15

AndreasArvidsson skrev:
genstruktur skrev:Ja det är den uppställningen som gäller. Fast ingen center då på bänken, men det spelar väl mindre roll antar jag :). Du menar kanske att man skulle haft absorbenterna mer bakom själv högtalarna och inte bara så de tog första reflexen?

Ja den där dämpningen täcker både ganska lite väggyta och är ganska tunn. För riktigt bäggnära placering hade iaf jag vilja haft mer dämpning bakom högtalarna.

Skulle kanske kunna plocka ner de översta och sätta bakom de längst ner? Fast den skillnaden är väl minimal antar jag. Att göra om hela väggen får bli i nästa boende, något som jag också tänkt. Fast innan ja skaffade antimoden så tyckte jag det lät bättre desto längre ut jag ställde högtalarna, men det var väl lite beroende av att jag tyckte basproblemen minskade också, i alla fall subjektivt.

Sen har jag två större absorbenter i taket ocksåö ver frontarna. Sen en till bakom gardinen vid väster front.

Men 40cm kanske inte är SÅ nära ändå?

Som sagt, sånt här är svårt. Hade velat haft en spak som man kunde sköta från sweetspot där man kunde flytta högtalarna med ett ryck 20 cm fram och tillbaka i ljudpled, och samtidigt flytta sweetspot(soffan) 10 cm i djupled också, samt skifta mellan två olika mätningar med antimoden. :lol:.

Någon som har en sådan manick?

Fick ta mig en öl här, helt slut efter allt flyttande och mätande. Frekvenssvepet är inte heller direkt avslappnande!
Senast redigerad av genstruktur 2013-10-25 13:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-24 22:09

Sista mätningen för kvällen blev såhär, ser bättre ut i basen. Frågan är hur resten låter, annorlunda låter det, men frågan är om det är bättre?
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-24 23:11

Jag antar men vet inte om den den där Antimoden kan visa exakta frekvensen för dippen, istället för den där grova kurvan. Kan den det så kan du för att få lite bättre grepp om vad dipparna beror på, koppla ur den ena högtalaren och mäta mot en i taget.

Mät exakt hur långt du har mellan högtalarelementet och platsen för mikrofonen (= exakta lyssningplatsen). Är det 300 cm och du får en dipp vid säg prick 100 Hz är det för att den extra vägtsräckan för reflektionen till mikrofonen är en halv våglängd längre för just 100 Hz jämfört med direktljudet. 344/100 = 3,44 m. 344/2 = 1,72 m är den extra färdsträckan. Därefter, ta en bit snöre och märk ut 300+172 = 472 cm. Tejpa fast ena änden vid micken och den andra änden vid högtalarelement. Sträck nu snöret till en triangel. Där du kan träffa en yta med sträckt snöre är den troliga platsen för reflektionen. Det behöver alltså inte vara väggen bakom högtalaren som orsakar dippen, det kan vara golvet, taket eller någon av sidoväggarna eller någon annan yta som en bokhylla eller ett bord. Troligen har du 3 eller 4 st mer eller mindre märkbara dippar under ca 300 Hz. (Dippen kan också bero på reflektion via mer än 1 yta, -jobbigt att komma underfund med)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-25 09:20

Adhoc skrev:Jag antar men vet inte om den den där Antimoden kan visa exakta frekvensen för dippen, istället för den där grova kurvan. Kan den det så kan du för att få lite bättre grepp om vad dipparna beror på, koppla ur den ena högtalaren och mäta mot en i taget.

Mät exakt hur långt du har mellan högtalarelementet och platsen för mikrofonen (= exakta lyssningplatsen). Är det 300 cm och du får en dipp vid säg prick 100 Hz är det för att den extra vägtsräckan för reflektionen till mikrofonen är en halv våglängd längre för just 100 Hz jämfört med direktljudet. 344/100 = 3,44 m. 344/2 = 1,72 m är den extra färdsträckan. Därefter, ta en bit snöre och märk ut 300+172 = 472 cm. Tejpa fast ena änden vid micken och den andra änden vid högtalarelement. Sträck nu snöret till en triangel. Där du kan träffa en yta med sträckt snöre är den troliga platsen för reflektionen. Det behöver alltså inte vara väggen bakom högtalaren som orsakar dippen, det kan vara golvet, taket eller någon av sidoväggarna eller någon annan yta som en bokhylla eller ett bord. Troligen har du 3 eller 4 st mer eller mindre märkbara dippar under ca 300 Hz. (Dippen kan också bero på reflektion via mer än 1 yta, -jobbigt att komma underfund med)

Men åh, tack för att du krånglade till det ytterligare :) ! Nej skämt åsido, det går att få ut mätningar i någon textfil som man kan importera till olika program. Har dock inte satt mig in i vilket program det är. Någon som vet?

Det går att mäta en högtalare i taget också med antimoden så det går att ordna i alla fall.

Du menar att det som är kvar av repet när man har spänt det mellan högtalare och sweetspot, inom det områden kan det finnas en reflektion? Det kan vara flera som samverkar, yaiks. Det börjar snabbt bli avancerat det här känner jag 8).

Jag skall utvärdera min, enligt antimodemätningen, nya rakare kurva i området 20-130 hz och se hur det låter. Är jag inte nöjd får jag väl försöka vidare.
Sen var jag faktiskt väldigt nöjd med högtalarna och swetspot i sin initiala position. Möjligtvis att basen blev lite klen, det kanske dock var som följd av den kraftiga dippen.
I min senaste position av högtalare mot vägg och sweetspot längre bak, blev det mer bas, men jag får utvärdera mer hur resten av registerna låte lite till.

Känns lite som att det här med mätningar lät blir till något lite negativt. Man springer runt och jagar en perfekt kurva istället för att lyssna på musik :lol:.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-25 10:56

Antimodemätningen gör väl sin korrektion på hur en mikrofon hör och det brukar inte riktigt vara samma sak som öronen uppfattar. När vi vistas i ett rum "bländar" vi antagligen bort en del av rummets signatur, vi vänjer oss till hur rummet där vi vistas i låter. Tror inte hela rummets "signatur" ska raderas utan tonas ner lite. Den sista kurvan verkar mest tyda på att rummet har en resonans vid ca 40 Hz. De lite mindre topparna reduceras möjligen om det sänks vid 40 Hz. Tror inte du ska kapa hela toppen kring 40 Hz, börja med halva och lyssna. Att jaga som en galning för att mäta en fin kurva är nog ingen idé.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-25 11:04

Det är just för detta som jag anser att en LTAS-kurva ger en bättre representation för hur vi tycker att det låter. Vitt brus med medelvärdesbildning och rörlig mikrofon alltså.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-25 12:43

RogerGustavsson skrev:Antimodemätningen gör väl sin korrektion på hur en mikrofon hör och det brukar inte riktigt vara samma sak som öronen uppfattar. När vi vistas i ett rum "bländar" vi antagligen bort en del av rummets signatur, vi vänjer oss till hur rummet där vi vistas i låter. Tror inte hela rummets "signatur" ska raderas utan tonas ner lite. Den sista kurvan verkar mest tyda på att rummet har en resonans vid ca 40 Hz. De lite mindre topparna reduceras möjligen om det sänks vid 40 Hz. Tror inte du ska kapa hela toppen kring 40 Hz, börja med halva och lyssna. Att jaga som en galning för att mäta en fin kurva är nog ingen idé.

Jo du har en poäng i ditt resonemang. Man blir dock lite villrådig av alla tips och ideer på hur man kan åtgärda problem, som jag såklart tacksamt tar emot :).

Jag är väl inte ute efter en perfekt kurva, bara jag tycker det låter subjektivt bra är jag nöjd. Sen så hänger väl hur det mäter, ihop med hur det låter. Var väl därför jag införskaffade antimoden för att det fanns problem under 100 hz som jag störde mig på i viss musik jag spelar. Det ordnar antimoden galant tycker jag!

Sen är det väl som alltid. Att man är på jakt om det ändå inte kan blir lite bättre ändå? :) Det är väl det jag försökt ta reda på nu med er och mätningarnas hjälp om det finns någon annan placering av högtalare som kan ge ett bättre resultat, rent subjektivt för mig. Eftersom jag justerat in min sweetspot och högtalarposition på gehör, så kanske mätningarna kunde ge mig en ledtråd om hur man skulle kunna placera det hela på ett annat sätt, och att det kanske lät bättre. Speciellt eftersom jag hela tiden när jag på gehör har provat, fått ta hänsyn till att finna en position där inte problemfrekvenserna i basen blir dominerande allt för mycket. Eftersom antimoden eliminerar det problemet en hel del, så kanske det finns en ny postion som kan få helheten att låta bättre tänker jag. Är väl därför jag försökt att följa råden i tråden och se om jag gillar det bättre.

Angående toppen kring 40 hz. Jag tror inte det går att välja hur mycket man vill dämpa toppen i korrigeringarna på antimoden, initialt i alla fall. Man kan iofs applicera housecurve senare, eller fippla med peq och kanske höja den igen i så fall? Men skulle det vara bättre tror du? Borde det inte vara bättre att höja ett större intervall efter justeringen om man upplever det "basfattigt"? Jag reserverar mig dock i detta resonemnaget eftersom jag inte utforskat antimoden helt än.

Samtidigt måste jag säga att det är lite svårt det, i alla fall om man skall optimera det hela. Så mycket att tänka på, att ändra samt lyssna till, att i alla fall jag blir snurrig i mellan åt.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-25 14:24

genstruktur skrev:Samtidigt måste jag säga att det är lite svårt det, i alla fall om man skall optimera det hela. Så mycket att tänka på, att ändra samt lyssna till, att i alla fall jag blir snurrig i mellan åt.

Du är inte ensam om att bli snurrig.
Det är ett pyssel innan allt är på plats.
Ändå är Antimode rena barnleken i enkelt handhavande jämfört med att göra samma sak i en DCX (som är ett delningsfilter med PEQ).
I den är det en veritabel mardröm tills man är klar.
Om sedan någon får för sig att möblera om så har man jobb ytterligare ett år framöver :evil:

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-25 15:03

2-ch skrev:
genstruktur skrev:Samtidigt måste jag säga att det är lite svårt det, i alla fall om man skall optimera det hela. Så mycket att tänka på, att ändra samt lyssna till, att i alla fall jag blir snurrig i mellan åt.

Du är inte ensam om att bli snurrig.
Det är ett pyssel innan allt är på plats.
Ändå är Antimode rena barnleken i enkelt handhavande jämfört med att göra samma sak i en DCX (som är ett delningsfilter med PEQ).
I den är det en veritabel mardröm tills man är klar.
Om sedan någon får för sig att möblera om så har man jobb ytterligare ett år framöver :evil:

Åh skönt att man inte är ensam :).

Visst är det lite kul med pyssel. Men samtidigt kan jag uppleva att sådant här tar lite uppmärsamhet från själva poängen med min anläggning, att lyssna till bra musik på en bra anläggning. Införskaffandet av en pryl som skall ta bort problem, genererar nya så att säga. Istället för att störa sig på toppar i basen, så försöker man hitta den perfekta kurvan eller något annat som man upptäckt :lol:.

Låter inte som jag skall införskaffa en DCX, inte tills jag har gått i pension eller är arbetslös i alla fall 8).

jag tror jag leker runt ett tag till. Blir det inte bättre så återgår jag till min initiala position med högtalare och sweetspot. Jag var faktiskt otroligt nöjd 20 min efter jag pluggat in antimoden. Kändes nästan lite tomt som jag sa tidigare, att inte ha något att störa sig på längre. Sen postar man här och uppmärksamma medlemmar märkare andra problem. Nu var det inte någon pik till någon. Jag vet att ni bara vill hjälpa till. Men ibland är okunnighet en välsignelse. Lite som att vid mitt första högtalarköp för flera år sedan var jag otroligt nöjd med att det lät fett. Sedan dess har ljudidealet förändrats radikalt, men njuter jag mer av min upplevelse kan man fråga sig? :)

Sen kanske det var så att jag tyckte det var tomt utan att han något att arbeta med i anläggningen. När någon påvisade en dipp i basen var jag inte sen att haka på för att han något att göra? :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-25 15:29

Det tar ett tag för hjärnan att släppa efter på de omkorrigeringar den har varit van att göra. Ju bättre du får det, destu mer kapacitet att njuta får du, men kanske analyscentrum blir lite rastlöst initialt av att ha för lite att göra?

Så, låt det gå lite musik du verkligen diggar för musiknjutandets skull och glöm bort mätningar och resonanser och peakar och dippar och lyssna på sång och instrument och rytm och njut.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-25 16:01

Nattlorden skrev:Det tar ett tag för hjärnan att släppa efter på de omkorrigeringar den har varit van att göra. Ju bättre du får det, destu mer kapacitet att njuta får du, men kanske analyscentrum blir lite rastlöst initialt av att ha för lite att göra?

Så, låt det gå lite musik du verkligen diggar för musiknjutandets skull och glöm bort mätningar och resonanser och peakar och dippar och lyssna på sång och instrument och rytm och njut.

Väl talat! :)
Men menade du att den sista mätningen såg bättre ut?

Jo jag tror det får bli lite långlyssning i min nya postion med högtalare och sweetspot. Känns det inte bra efter att jag lyssnat ett tag, flyttar jag tillbaka hela rasket i den initiala positionen. Så får det vara bra med mätningar på ett tag sen :).

Som sagt basen blev bättre i nya positionen, är inte lika säker på mellan och diskantregistret.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-25 19:31

Ja just det, glömde en sak helt när det blev fokus på kurvor och flytta högtalare.

Jag har min antimode inkopplat mellan försteg som är min Denonreciever och mitt slutsteg.

Efter första kvällen med antimoden, när jag stängde av musiken märkte jag en sak. Det ligger ett konstant brus ur frontarna nu, hörs tydligast i diskanten. Har aldrig haft något problem med sådant innan jag kopplade in antimoden. Även om jag maxade volymen på min Denonreciever förr, så hörs det knappt ett pip.

Höjer jag volymen på antimoden hörs det starkare. Höjer jag på min Denonreciever, som agerar försteg nu, ändras det inte. Provade att koppla ur FM och TV antennen men det verkade ligga kvar.

Mailade dspeaker som sa att detta var jordbrum, stämmer det? Tips var att koppla ur antennuttag, byta eluttag, rcakablar som jordas samt att det inte var antimodens fel.

Ett problem som jag kan tycka är att om jag inte skall höra bruset, som väl borde påverka välljudet, så måste jag sänka volymen på antimoden ganska mycket, och då måste jag höja som fasen på Denonrecivern istället.

Vad säger ni, lösningar på det här problemet?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-26 12:42

Det här bruset som kommer ifrån högtalarna är lite irriterande.

När jag mailade dspeaker så sa de att volymen skulle vara samma som headroom i menyn för att signalen skulle passera opåverkad avseende volym. Med den volymen på antimoden hörs bruset, och det finns där oavsett om man spelar något eller inte. Det är bara om man väljer analog ingång det hörs, väljer man digital ingång på antimoden försvinner det.

Har provat att dra ur FM och Tvantenn. Vända stickkontakten. Byta uttag på hela anläggningen till ett annat i lägenheten men inget har hjälpt.

Det verkar också som att det inte spelar någon roll om Denonen(försteget) är på, eller cd spelaren, men så fort jag sätter på slutsteget brusar det.

Kan man på något sätt avhjälpa det här? Tacksam för hjälp.

Är det någon på forumet som äger den har modellen och har samma problem? Kontaktade säljaren och han sa att han haft samma problem. Också kopplat analogt som mig mellan försteg och slutsteg. Och att han fick ha låg volym på antimoden och höja mer på sitt försteg. Kanske det vara något med utgångkänsligheten eller vad det heter? Att antimoden höjer brusgolvet?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-26 18:04

Jag tjötar väl på här då! :lol:

Lyssnat musik hela dagen i min nya sweetspot och med nya högtalarpositionen. Gjorde en ny kalibrering, ser väl rätt bra ut, eller i alla fall bättre än i början :). Får tacka för hjälpen kära forummedlemmar!

Bild

Det låter bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-26 18:09

Ser jättebra ut. Minst lika glad över att det låter bra också. :D

( Möjligen hade jag velat tilta det hela med en House Curve dock )

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-26 18:10

Ser kanon ut. Låter det bra så är det bara att njuta :)

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-26 18:14

Nattlorden skrev:Ser jättebra ut. Minst lika glad över att det låter bra också. :D

Du menar att höja basen något? I vilket frekvensspann då? Frågar så kanske jag kan lära mig något :).

Har inte börjat laborera med det ännu, men jag skall. Åtminstone till film tror jag att jag vill fläska på lite mer. Men som sagt, har inte kommit så långt än! :)
Senast redigerad av genstruktur 2013-10-26 18:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-26 18:16

AndreasArvidsson skrev:Ser kanon ut. Låter det bra så är det bara att njuta :)

Tack! :)

Jo alltså det är mer bas nu än efter de första korrigeringarna. Men det är fortfarande lika tight. Möjligtvis har jag förlorat lite djup i ljudbilden, som kanske kan bero på att högtalarna står mer mot väggen?

Ja det är en lite dipp vid typ 90hz fortfarande men inte alls som på de första mätningarna. Sen är det en dipp vid typ 175hz då. Men den går väl inte att rå på med antimoden. De får man absorbera bort antar jag?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-26 19:41

genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Ser jättebra ut. Minst lika glad över att det låter bra också. :D

Du menar att höja basen något? I vilket frekvensspann då? Frågar så kanske jag kan lära mig något :).

Lutande uppåt mot lägre frekvenser. För att bara höfta en siffra... 6dB högre vid 20Hz än vid 100Hz t.ex.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi