MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Jag jobbar hårt på att komma i kontakt med högtalarna i mig.
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Richard skrev:den tillåter rätt justering på en halv cm när av högtalarna
petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Ett ickeresonant beteende får man exempelvis med låga q-värden t.ex. q=0,1 och då är det inte så snabb avklingning.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Ett ickeresonant beteende får man exempelvis med låga q-värden t.ex. q=0,1 och då är det inte så snabb avklingning.
Att ett överdämpat system har långsammare avklingning är inte relevant för denna diskussion.
jonasp skrev:lennartj skrev:Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.
Dessutom står jag fast vid att det är mycket svårare att få till god integration mellan toppar med litet snabbt baselement och subwoofrar med mycket större element även om det finns några som lyckats ganska bra.
Snabbt baselement?Here we go again! Jag menar att - om du med snabbhet menar artikulation - större element har bättre förutsättningar att spela artikulerad bas än små.
Jag håller däremot oreserverat med om att många högtalare har illa genomtänkta spridningsegenskaper.
IngOehman skrev:nadifierad skrev:IngOehman skrev:
1. En vanlig 4LR-delning vid 80 Hz motsvarar en tidsförskjutning (vid alla
frekvenser under delningen) på dryga två meter. Om alla högtalare står i
samma punkt alltså (vilket sammanfaller med den punkt där de adderar
till störst amplitud).
Hej IÖ!![]()
Är det något du tar hänsyn till, tex i ditt aktiva filter, CR80 eller vad det nu heter?
Eller anser du att de 2 metrarna saknar betydelse i det större sammanhanget, dvs rummets påverkan osv?
Man kan inte kompensera det med tid, eftersom det är "olika sorters tid".
Tittar man på HP- och LP-funktionerna så har de samma grupplöptid, men
helt olika faslöptid (fasvridning omräknat från grader till sekunder). Och
HP-funktioner har faktiskt negativ faslöptid, men det betyder ju inte att
högtalaren spelar ljud innan singalen har anländt deras terminal. Man gör
sig själv en otjänst om man tror att tid är tid.
Förskjuter man de fysiska objekten eller tillför elektronisk förskjutning
så fungerar inte längre summeringen. Förvisso finns det möjligheter att
göra digitala filter som arbetar med linjärfas (påverkar tonkurvan utan
att fasförskjuta någon frekvens), men sådana lösningar ger transient-
svar som ofta ställer till med större problem än de förhållandevis harm-
lösa allpassfunktioner som vanliga, vettigt dimensionerade analoga
filter ger.
Så frågan är egentligen snarast vad "vettigt dimensionerade" betyder.
Jag har inget tumregelsvar på den frågan, men en av många kompo-
nenter är att vi definitivt kan höra grupplöptidsfel som är större än
1/f i en stor del av frekvensregistret (upp till ett par kHz eller så).
Det betyder dock inte att vi INTE kan höra fel som är mindre än så. I
själva verket kan vi definitivt göra det, mera så i vissa delar av regis-
tret än i andra. Även flera andra egenskaper kommer in och påverkar
hörbarheten.
Vh, iö
jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
petersteindl skrev:jonasp skrev:petersteindl skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Att ett överdämpat system har långsammare avklingning är inte relevant för denna diskussion.
Jag tycker det är synnerligen relevant för just denna diskussion. Varför anser du att det inte skulle vara relevant?
Lennart vad tusan menar du med "snabbare basen" i stativaren..lennartj skrev:jonasp skrev:lennartj skrev:Det kan du ha rätt i, men egentligen är det ganska fantastiskt att man kan överse med hur illa nästan alla konventionella bas/mellanregister-element möter dome-diskanter med avseende på ljudspridning, transientegenskaper mm. orto-akustiska högtalare medräknade.
Dessutom står jag fast vid att det är mycket svårare att få till god integration mellan toppar med litet snabbt baselement och subwoofrar med mycket större element även om det finns några som lyckats ganska bra.
Snabbt baselement?Here we go again! Jag menar att - om du med snabbhet menar artikulation - större element har bättre förutsättningar att spela artikulerad bas än små.
Jag håller däremot oreserverat med om att många högtalare har illa genomtänkta spridningsegenskaper.
Ok, here we go again,
ett tänkt exempel,
Kalle Kula har ett par små stativhögtalare i vardagsrummet och får på nåder köpa en sub med 12" element i nästan 50 l låda på stormarknaden, men måste placera den i rummets minst synliga hörn.
Under sådana omständiheter brukar t.ex. elbas återges så att anslaget kommer via den "snabba basen" i stativhögtalaren och utklingningen kommer som en avsevärt försenad "rapning" från subben borta i hörnet enligt mina erfarenheter.
Min förhoppning med två mindre 8" subbar är att de placeras mycket närmare stativhögtalarna.
De av oss som har flexibla delningsfilter/DSP, ordentlig mätutrustning, förmåga att tolka resultaten och frihet att placera vad vi vill som vi vill i lyssningsrummet kan naturligtvis med större eller mindre arbetsinsats få nästan vilka kombinationer som helst att fungera ihop tämligen väl.
IngOehman skrev:jonasp skrev:Jag tycker Ingvars beskrivning var bra, men skulle för artikulation inte vilja begränsa mig till statiska signaler. Specifikt anser jag att snabb avklingning, dvs icke-resonant beteende, är väldigt viktigt för artikulationen, att lägga till Ingvars lista i övrigt.
Jag begränsade mig inte alls till statiska signaler. Tvärtom. Jag talade
inte om att artikulera de statiska signalerna alls, de är ju per definition
inte är artikulerade.
Min avsikt var tvärtom att peka på motsatsen, alltså att artikulation helt
handlar om de dynamiska förloppen, föränderligheterna.
I en välartikulerande anläggning så fösvinner (drunknar) INTE artikula-
tionerna i de statiska komponenterna av musiken.
Så jag tror vi är helt överens, jag bara formulerade mig lite otydligt om
du uppfattade det jag skrev som att jag talade om att artikulera något
som är statiskt.
Det var precis tvärtom jag menade. Men - de statiska komponenterna
är alltid de dynamiska detaljernas, i synnerhet de pyttesmå nyanser-
nas, potentiella nemesis.
Vh, iö
lennartj skrev:Ok, here we go again,
ett tänkt exempel,
Kalle Kula har ett par små stativhögtalare i vardagsrummet och får på nåder köpa en sub med 12" element i nästan 50 l låda på stormarknaden, men måste placera den i rummets minst synliga hörn.
Under sådana omständiheter brukar t.ex. elbas återges så att anslaget kommer via den "snabba basen" i stativhögtalaren och utklingningen kommer som en avsevärt försenad "rapning" från subben borta i hörnet enligt mina erfarenheter.
Min förhoppning med två mindre 8" subbar är att de placeras mycket närmare stativhögtalarna.
De av oss som har flexibla delningsfilter/DSP, ordentlig mätutrustning, förmåga att tolka resultaten och frihet att placera vad vi vill som vi vill i lyssningsrummet kan naturligtvis med större eller mindre arbetsinsats få nästan vilka kombinationer som helst att fungera ihop tämligen väl.
jonasp skrev:Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
Det här håller jag däremot med om.
Fast å andra sidan är det viktigt att ha en grundläggande begreppsapparat som man kan enas om. I slutändan måste ju ett upplevt problem ändå kvantifieras för att kunna åtgärdas.
DQ-20 skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Kom ihåg att det är din inre högtalare som är den absoluta referensen.
/DQ-20
Svante skrev:jonasp skrev:Svante skrev:Till alla som tror att ni är överens om vad ljudbeskrivande ord betyder: Ni kan inte visa det genom att skriva text. Jag hävdar att även om ni kommer med identiskt samma sekvens av ord för att förklara vad ni menar med de ljudbeskrivande orden så kan ni ändå tänka på helt olika ljud. Och att det är mycket vanligt att det är så.
Det här håller jag däremot med om.
Fast å andra sidan är det viktigt att ha en grundläggande begreppsapparat som man kan enas om. I slutändan måste ju ett upplevt problem ändå kvantifieras för att kunna åtgärdas.
Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
Svante skrev:Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
IngOehman skrev:Istället för att påstå saker tycker jag att det är bättre att undersöka dem om man undrar över hur det är på riktigt. Det försökte jag göra nyss, med avseende på några specifika ord som har med ljudåtergivning att göra. Jag försökte undersöka hur överens eller oöverens vi egentligen var (så bra man nu kan göra det såhär på en tråd på faktiskt.se).
Kimpost skrev:Jag tror att Svante såg ett antal inlägg från motsatta sidor som använde liknande ord i sin argumentation, och därför ville påminna alla om att det trots samma terminologi, inte innebar samförstånd. Och så är det ju, törs jag påstå.
Men det hindrar ju inte att man kan försöka. Om inte annat så för att försöka få människor att bli klarare.
jonasp skrev:Svante skrev:Ja, visst vore det bra? Men vi är långt ifrån där nu. Det är viktigt att ha en gemensam terminologi även om perceptionen, men vi har den inte ännu. Första steget att få en sådan är att inse problemet.
Vad är det som "vore bra", att ha en grundläggande begreppsapparat eller är kvantifiera problem? Nästa fråga är vem "vi" är. Det kanske är så att jag kommer att göra mig förstådd betydligt snabbare om jag beskriver ett problem jag hör hos en högtalare för Naqref, IÖ eller dig, än om jag beskriver samma problem för någon aldrig försökt konstruera högtalare, eller någon som är nybörjare på hifi?
Det är inte begreppsapparatens fel. Om du egentligen försöker skriva att det inte finns någon entydig begreppsapparat som alla använder sig av så håller jag naturligtivs med, men det blir å andra sidan lite av en plattityd.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Återgivning är mer än bara högtalarna i sig.
Svante skrev:Det vore bra om vi hade ett gemensamt språk.
Och som du säger fungerar språket bättre med folk som ägnar sig åt samma saker.
Det jag försöker skriva är väl att de termer som finns för att beskriva ljud uppfattas väldigt olika av olika människor och, och detta är huvudpunkten, människor är märkligt omedvetna om att det är så.
Det är framförallt det senare som leder till sådan förvirring.
jonasp skrev:Svante skrev:Det vore bra om vi hade ett gemensamt språk.
Och som du säger fungerar språket bättre med folk som ägnar sig åt samma saker.
Det jag försöker skriva är väl att de termer som finns för att beskriva ljud uppfattas väldigt olika av olika människor och, och detta är huvudpunkten, människor är märkligt omedvetna om att det är så.
Det är framförallt det senare som leder till sådan förvirring.
Ok, då är jag med på noterna.
IngOehman skrev:Svante får dock gärna berätta vilka undersökningar han gjort.
Det skulle kännas mycket värdefullare än nedvärderande fraser som:
"...Undersökt på riktigt, alltså. Och då inte i någon låtsasstudie här på
Faktiskt, som är allvarligt begränsad iom att du inte spelar ljudexempel för
oss."
Flint skrev:Det är egentligen bara siffertalen som går fria från tolkning. Alla andra ord innebär tolkning. Två äpplen är två äpplen i antal men när de tolkas av en äppellergiker är dom åt helvete för många.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster