Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-09 17:04

meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?

Det heter förmynderi. Överförmynderi är en kontamination.

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, [s]bl.a.[/s], förvaltare eller god man.

Edit: tillägg i fet stil. Som CODY påpekar nedan är begreppet förmyndare numera endast tillämpligt för omyndig barn sedan förfarande med omyndigförklaring avskaffades och ersattes med förvaltarskap. Rätt ska vara rätt när det gäller rätt.
Senast redigerad av DQ-20 2012-04-09 17:43, redigerad totalt 2 gånger.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 17:06

Kimpost
Klart att folk får ge varandra råd vad gäller kablar men trådarna om kablar övergår ju tyvärr rätt fort i rena korstågen mot dyrkablar.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-09 17:15

Diskussionen är helt utan förutsättningar att komma framåt eftersom grundläggande filosofiska begrepp som fria val måste redas ut först. Och inte ens då kan man nå konsensus eftersom det existerar flera inkommensurabla, men likväl rimliga, ståndpunkter om hur fri människans vilja egentligen är. Men man det skulle åtminstone finnas förutsättningar för att kunna förstå varandra. Men det är väl å andra inte själva poängen men den här tråden.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2012-04-09 17:16

DQ-20 skrev:
meanmachine skrev:Gillar du överförmynderi?

Det heter förmynderi. Överförmynderi är en kontamination.

Överförmyndaren däremot är en myndighet [sic] som övervakar de som är förmyndare, bl.a. god man.

Endast barn har förmyndare, som i de allra flesta fall inte är övervakade av
någon särskild eftersom det vanligen är barnets förälder som är förmyndare;
förmynderskapet är en del av vårdnaden.
Gode män är inte förmyndare.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-09 17:17

Harryup skrev:
Harryup skrev:
Jocke skrev:Vet vi med säkerhet att det bara finns 2 läger - för och mot? Jag tror varken förespråkare eller motståndare är någon homogen grupp som delar alla värderingar! :idea:

Nej så är det men kunde man åtminstonde slippa att det absolut inte finns någon skillnad så är det i vart fall enklare att diskutera.
Sen att det finns anläggningar som är imuna mot kabelskillnader är ju bra. Men skall man gå på att det räcker med att en hör för att det finns så finns det ju alla möjligheter att kunna komma överrens att det kan finnas skillnader.

mvh/Harryup

Jocke skrev:Kanske är det inte konstigare än att folk hör olika saker ? Somliga kan detektera 0,1 dB skillnad i ett område medan andra kanske inte märker skillnad förrän vid 0,5...^^ Vid en annan frekvens kan det vara tvärtom...

Precis och då vore det utmärkt om en del förnekare kunde inse att andra kan under andra omständigheter höra skillnader. Oavsett om det beror på defekter, missanpassning eller hugaligen kvalitéer. Men skillnader kan finnas. Så kan man sluta att hänvisa till Randi osv där man ju skall höra skillnader på kablar under som beter sig identiskt vilket ju säkert inte går eftersom ingen gjort det. Men det är en annan diskussion.

mvh/Harryup

Visst finns det skillnader men även om de är små och man lyckas detektera dem befarar jag att man tolkar skillnad=förbättring... :( Särskilt om man som jag kör oftast kör med lampsladd (de är iof väldigt korta...) som inte kostar något och jämför med något som kostar 1000-lappar så "måste" ju den dyra vara bättre... :roll:

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-09 17:25

CODY skrev:Endast barn har förmyndare, som i de allra flesta fall inte är övervakade av någon särskild eftersom det vanligen är barnets förälder som är förmyndare; förmynderskapet är en del av vårdnaden. Gode män är inte förmyndare.

Besserwisser (numera korrigerat)
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-04-09 18:00

Flint skrev:Jag är inte heller för eller motspråkare till dyrkablar men jag är för individens rätt till egna beslut utan att någon lägger sig i med feta pekpinnar.

Egna beslut ja, men tror du verkligen konsumenten är så okänslig för marknadsföring från media och handlare (vet inte om man borde räkna in hifi-pressen här också) att beslutet är så "eget" egentligen? Tycker du att det är skitsamma om det som hävdas i marknadsföringen stämmer eller inte?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 18:03

Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 18:17

Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.

mvh/Harryup
:roll:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 18:37

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Redovisa gärna vad som hävdas och på vilket sett det inte stämmer så slipper man gissa vad du menar.

mvh/Harryup

Om man gång på gång ifrån olika håll hävdar att reklamen inte stämmer så får man väl visa det på något sätt. Annars så kanske det är så att det inte hävdas så mycket egentligen utan att det är mera slogans så att säga.
Så skall man bemöta att man hävdar felaktiga saker så är det väl bra att påvisa det så att vi pratar om samma saker.
Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.
Men det kanske det är, i så fall vad?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 18:49

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup

Om man gång på gång ifrån olika håll hävdar att reklamen inte stämmer så får man väl visa det på något sätt. Annars så kanske det är så att det inte hävdas så mycket egentligen utan att det är mera slogans så att säga.
Så skall man bemöta att man hävdar felaktiga saker så är det väl bra att påvisa det så att vi pratar om samma saker.
Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.

mvh/Harryup
Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?

Jag är fortfarande åtminstonde lite övertygad om att du skämtar nu.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-09 18:52

Flint skrev:Kimpost
Klart att folk får ge varandra råd vad gäller kablar men trådarna om kablar övergår ju tyvärr rätt fort i rena korstågen mot dyrkablar.

Är inte det bra då? Produkterna uppvisar ju en mycket låg prisvärdhet. Det är väl bra om folk upplyses om detta?
Å andra sidan så finns det ju dom som inte behöver/vill bry sig om priset. Och då kan dom ju få en del råd. Det brukar ju faktiskt.se föreslås lite olika sladd också mellan slagen i korståget.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 18:53

MagnusÖstberg skrev: Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?

Cut the crap och släng upp nåt genomsnittligt på bordet. :?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 18:59

Om en kabelleverantör skriver att vår kabel A låter rent och klart så behöver ju inte det vara fel bara för att tusen andra gör det också.
Visa var någon skriver att deras låter klarast av alla etc.
Jag bara undrar eftersom jag inte letar på kabelnasares hemsidor själv men någon måste ju göra det om dom vet att så mycket inte är sant.
Jag bara undrar vad diskuterar vi?
Om en leverantör hävdar felaktigheter så är det ju inte kabelbranschen, så visa gärna att det är generellt gällande om det nu är det.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-04-09 19:09

Max_Headroom skrev:
Flint skrev:Kimpost

Är inte det bra då?

Nej, otroligt trökigt.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 19:11

Objektivisten skrev:
MagnusÖstberg skrev: Du läser inte särskillt mycket du. Det är väl bra iof sig, men kom igen, hur många tusen exempel behöver du?

En av de mest underskattade och bortglömda delarna i signalkedjan är anslutningen mellan terminalerna på en högtalare med Bi amp möjligheter när de drivs singelwire. Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. En bra Jumper är A O för att högtalarkabeln ska kunna visa sitt rätta jag.

Pris 2500-6000 kr beroende på utf.

Tidigare har man varit hänvisad till konventionella USB kablar som har varit avsedda för normal dataöverföring.

Vår USB-kablel är vad vi vet den första USB kabeln som lever upp till de krav vi i dag kan ställa på ljudåtergivning. Det är stor skillnad i ljudkvallité mot en konventionell USB.

Pris 1800-2500:-

http://www.myconfinedspace.com/2008/08/27/500-dollar-premium-denon-link-cable/
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 19:13

Harryup skrev:Om en leverantör hävdar felaktigheter så är det ju inte kabelbranschen, så visa gärna att det är generellt gällande om det nu är det.

mvh/Harryup
Vem har sagt något om generellt?

Supras sida har jag inget att anmärka på.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 19:24

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Om en leverantör hävdar felaktigheter så är det ju inte kabelbranschen, så visa gärna att det är generellt gällande om det nu är det.

mvh/Harryup
Vem har sagt något om generellt?

Supras sida har jag inget att anmärka på.

Alltså är det inget generellt problem?
Och då spelar det egentligen ingen roll att man tillverkar kablar, kan lika gärna vara högtalare. Så det borde då inte klassas som att kabelleverantörer gör så generellt. Eller är det ens kabelleverantörer som skriver så? Kanske en distributörer är större syndare?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-09 19:27

Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.

Jag länkade i en tidigare kabelhatartråd till Supras hemsida där de hävdade att deras kablar var riktningskänsliga. Detta gillades inte alls av kabelhatarna eftersom en del av dem tydligen satt med Suprakablar. :lol:
Vet dock ej om informationen finns kvar.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 19:30

JanBanan skrev:
Harryup skrev:Tar man Supra så vet jag inte om något är felaktigt på deras site.

Jag länkade i en tidigare kabelhatartråd till Supras hemsida där de hävdade att deras kablar var riktningskänsliga. Detta gillades inte alls av kabelhatarna eftersom en del av dem tydligen satt med Suprakablar. :lol:
:D :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 19:36

Rydberg skrev:

Tog mig faktiskt tid att lyssna igenom smörjan, bla bla bla, substanslös marknadsföringspladder. Man får ju verkligen hoppas att alla hundra meter kabel som användes vid inspelningarna även de är från MIT annars kan det ju inte låta bra..... :lol:

Jag tycker det vore intressantare om du specifierade vad du tycker är fel, och varför. Än att bara hävda 'substanslös smörja'.

Man får inte glömma att man inlärningsmässigt lär sig uppskatta mycket tidigt hur saker och ting ''ska'' låta. Ungefär som den tekniskt bristfälliga vinylen som många älskar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-09 19:38

MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:

Alla kablar är riktningskänsliga. Om man inte riktar dom i rätt riktning så kommer dom inte nå ända fram och då blir det tyst.
Andra anledningar kan vara t.ex. att jordanslutningarna skiljer i de olika ändarna. Och Supra brukar ju ha vederhäftig dokumentation av sina produkter så dom har nog en förklaring som är skillt ifrån vanlig schamanverksamhet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 19:38

MagnusÖstberg skrev:
JanBanan skrev:

http://www.jenving.se/?p=direct

..samma förklaring som alla andra schamaner tycks det mig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-09 19:45

JanBanan skrev:

Det väsentliga i det fallet är inte vilket håll kablarna pekar, utom möjligtvis att man ser till att båda sidor hamnar på samma håll. Huvudskligen är det dock en friskrivning mot en effekt som är så liten att den är möjligen mätbar, men högst säkert inte hörbar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 19:46

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:

En av de mest underskattade och bortglömda delarna i signalkedjan är anslutningen mellan terminalerna på en högtalare med Bi amp möjligheter när de drivs singelwire. Som regel sitter det ett mässingbleck för att skapa kontakt mellan polerna. Detta bleck förzikar ljudet fruktansvärt. En bra Jumper är A O för att högtalarkabeln ska kunna visa sitt rätta jag.

Pris 2500-6000 kr beroende på utf.

Tidigare har man varit hänvisad till konventionella USB kablar som har varit avsedda för normal dataöverföring.

Vår USB-kablel är vad vi vet den första USB kabeln som lever upp till de krav vi i dag kan ställa på ljudåtergivning. Det är stor skillnad i ljudkvallité mot en konventionell USB.

Pris 1800-2500:-

http://www.myconfinedspace.com/2008/08/27/500-dollar-premium-denon-link-cable/

Var det där det bästa du kunde dra upp ur skjortärmen? :lol: Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 19:49

MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.

Oj, vilken märklig regel.

Men det är tankeväckande. Hur skulle man formulera en sådan tumregel (håll tyst nu Ingvar) Om det skulle vara någon vett och sans i det? Att alla delars signalpåverkan per krona skulle vara konstant?

(Återstår att definiera signalpåverkan, bara)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-09 19:52

Objektivisten skrev:Jag tror ärligt talat att du inte ens är intresserad av ämnet.

Jomen det är jag absolut.

Jag har ställt frågor till dig, du kanske har tid att svara nu? :)

MagnusÖstberg skrev:Förstår inte denna hysteri om priset. Det måste ju vara jag som konsument som måste göra bedömningen om något passar in i min anläggning och om det är motiverat? :?

Tar mig friheten att lyfta in Objektivistens köpråd och mina frågor till honom här i förhoppningen om att fler kloka forummedlemmar kan ge mig råd:

MagnusÖstberg skrev:
Objektivisten skrev:Ett par MIT Oracle till bra pris: http://www.hifistallet.se/hifi/andrahand/mit-oracle-ma----
Verkligen!

Hur länge har du kört dom själv och till vilken kringutrustning?

Funderar på att slå till, men bor så låg bort att hemlån nog inte funkar. Kan du rekommendera dem rakt av eller krävs det någon sorts anpassning?

Såg att de hade ett visningsexemplar också för 175000 vilket måste vara ett klipp då nypriset är 275000.

http://www.hifistallet.se/hifi/visningsexemplar/mit-oracle-ma-

Är det ett bättre köp kanske än det här begagnade paret för 49000 (nypris 179000)?

Båda är 2x3 meter långa.
Vet du om de ändrat kabeln men behållt samma namn? Tänker på att nypriset diffar ca 100 lök mellan den beggade kabeln och visningsexet.

Eller är det den kontrollerade inbränningen av experterna i butiken som är orsaken till diffen, eller det att den ena har spadar och den andra stift? Vilket rekommenderar du? Vilket använder du?

Någon som har erfarenhet, direkt eller indirekt om dessa kablar?

Några synpunkter på om det finns en risk att köpa dom begagnade eller om man skall gå den trygga vägen och köpa visningsexemplaren?

Är det värt att pengarna att lägga 100 loppor (?) på att byta till bananer från spadar om man skulle köpa de begagnade (skillnaden på listpriset tänker jag på)?

Tanken är att använda dom mellan ett av mina Sansui B-2101 steg och mina hembyggda huvudhögtalare (över 250Hz) om det påverkar. Jag kan byta kontakten i lådorna om det behövs.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2012-04-09 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2012-04-09 19:52

Objektivisten skrev:
Rydberg skrev:

Tog mig faktiskt tid att lyssna igenom smörjan, bla bla bla, substanslös marknadsföringspladder. Man får ju verkligen hoppas att alla hundra meter kabel som användes vid inspelningarna även de är från MIT annars kan det ju inte låta bra..... :lol:

Jag tycker det vore intressantare om du specifierade vad du tycker är fel, och varför. Än att bara hävda 'substanslös smörja'.

Man får inte glömma att man inlärningsmässigt lär sig uppskatta mycket tidigt hur saker och ting ''ska'' låta. Ungefär som den tekniskt bristfälliga vinylen som många älskar.

Det är substanslöst för man stipulera massa saker utan att relatera till fysik. Den välkända fysiska enheten "articulation" (obs ironi!) SKALL tydligen vara 50% för att vara optimal. Man pratar inte fysik och man säger att något ska vara på något speciellt sätt utan att förklara varför signalteorimässigt. Sen överdrivs naturligtvis kabelns betydelse men det kan jag lite se genom fingrarna med i en video som denna.

Jag blir inte ett dugg imponerad mao utan snarare mer skeptiskt till MIT, det sägs inget jag kan relatera till. Visst jag är ingen fysikexpert på något sätt men har några kurser i bagaget inom område signalteori och datatransmisson. Hade det sagts något som man kunde liksom ändå börja nysta i hade det kännts betydligt mer seriöst.

Hoppas du är nöjd med det svaret ;)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-04-09 19:54

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:Allt är relativt, men det påpekas ofta att kablaget skall kosta 10% av anläggningens pris.

Oj, vilken märklig regel.

Men det är tankeväckande. Hur skulle man formulera en sådan tumregel (håll tyst nu Ingvar) Om det skulle vara någon vett och sans i det? Att alla delars signalpåverkan per krona skulle vara konstant?

(Återstår att definiera signalpåverkan, bara)

Ja, det är en märklig tumregel, i många fall har jag nåt bäst resultat med 80% av anläggningens pris på kablar.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-04-09 19:55

meanmachine skrev:Vilseledande reklam är ju knappast nått inom kabelhärvan?

Schamo
Mat
Läkemedel
Bilar

U name it.

Det där är också exempel på produkter vars reklam borde saneras. (Fast läkemedel, förresten, de är väl ganska välutredda i FASS?) Vilket inte på något sätt gör kabelbranschen bättre.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi