IngOehman skrev:Jag kan säga att jag köpt en och annan hifi-pryl utan att först själv ha testat den noga, och allt som allt har det varit mycket vunnet på det (för mig som är helt icke-road av att "syssla med apparater") även om jag ju gått på några nitlotter också. T ex den Oppo 95 vars fläkt gör den i princip oanvändbar för musiklyssning, för mig.
Jag har vid två tillfällen köpt apparater utan att testa eller kunnat luta mig mot någon som vet. Båda gångerna rena nitlotten.
En FM-radio som jag köpte därför att jag behövde fler stationsplatser när reklamradion kom och dessutom ville jag ha fjärr när det var så många kanaler att välja bland (visst resonerade jag superkorkat?). Jag trodde i min enfald att ljudet inte skulle skilja sig så mycket då jag såg själva FM som den svaga länken. Tji vad jag bedrog mig. Uselt ljud, superdålig fjärr (var tvungen att sitta nära och rikta den direkt mot tunern) och dålig display. För att finansiera detta skräp sålde jag min Tandberg 3011...
Nr 2 är en Grundig hifi-videobandspelare med så högt mekaniskt surr att den inte gick att använda i ett vardagsrum. Efter två år gav ljuddelen upp och Grundig hade inga reservdelar så där stod jag....
Mitt råd är att alltid testa grejorna hemma om det är kvalificerade apparater.
/ B