Moderator: Redaktörer
Komorok skrev:Panelguy skrev:Komorok skrev:Det är förstås subjektivt, men ja, den perfekta högtalaren finns. Den heter i68es-s. Ingen annan behöver hålla med mig, men det är min åsikt iaf. För mig är den helt perfekt.
För mig heter den Magnepan 3.7. Ingen av dom kan nog dessvärre kallas "perfekt"
Jodå. Av oss.
Panelguy skrev:Komorok skrev:Panelguy skrev:Komorok skrev:Det är förstås subjektivt, men ja, den perfekta högtalaren finns. Den heter i68es-s. Ingen annan behöver hålla med mig, men det är min åsikt iaf. För mig är den helt perfekt.
För mig heter den Magnepan 3.7. Ingen av dom kan nog dessvärre kallas "perfekt"
Jodå. Av oss.
Självklart
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:IÖ använder väl ett Brytston-steg för sin "voicing" och det brukar även Magnepan köra med. På 80-talet var det Audio Research för Magnepan's del. Mina Tympani Bass Speakers lät riktigt bra tillsammans med Audio Research D-100, som annars inte var högt rankat bland audiopiler. Bill Johnson och Jim Winey omgicks väl en hel del och därför fick Audio Research distribuera Magnepan under en del av 70-talet. Tycker inte man ska underskatta att det finns produkter som passar bra ihop.
Att man nu har valt Bryston istället för ARC tror jag beror på andra saker, som den du beskrev ovan eller att ARC anses för dyrt, än att Bryston skulle vara den absolut bästa matchningen.
Absolut, allt påverkar ljudet. Men om man inte har något i signal-ledet såsom en antimode/mini dsp eller liknande så lär man inte lösa några akustiska problem i signal-ledet (om man inte använder något otransparent som tillför bas i problemområdet t.ex.). Inspelningen påverkar ljudet asmycket, inget snack om den saken.sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)
Menar du en signalkälla som filtrerar bort basen? Då får man mindre bekymmer med akustisk. Annars vet jag inte hur det skulle gå till...
Nej det menar jag givetvis inte
Signal = all elektronik som finns innan talarna SAMT inspelningens kvalitet påverkar.
kodapa skrev:Absolut, allt påverkar ljudet. Men om man inte har något i signal-ledet såsom en antimode/mini dsp eller liknande så lär man inte lösa några akustiska problem i signal-ledet (om man inte använder något otransparent som tillför bas i problemområdet t.ex.). Inspelningen påverkar ljudet asmycket, inget snack om den saken.sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)
Menar du en signalkälla som filtrerar bort basen? Då får man mindre bekymmer med akustisk. Annars vet jag inte hur det skulle gå till...
Signal = all elektronik som finns innan talarna SAMT inspelningens kvalitet påverkar.
Men att tycka att det är oseriöst att köra med spotify när det ändå låter skit är imo en felprioritering. Sen är ju jag en av dem som tycker att Spotify är helt ok ljudmässigt (det gör väl t.om Strömborg nuförtiden eller hur slutade den tråden).
hifikg skrev:kodapa skrev:Absolut, allt påverkar ljudet. Men om man inte har något i signal-ledet såsom en antimode/mini dsp eller liknande så lär man inte lösa några akustiska problem i signal-ledet (om man inte använder något otransparent som tillför bas i problemområdet t.ex.). Inspelningen påverkar ljudet asmycket, inget snack om den saken.sportbilsentusiasten skrev:kodapa skrev:sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är dessutom att ju bättre signal till talarna, destå mindre bekymmer får man med akustik! (gäller främst basproblem)
Men att tycka att det är oseriöst att köra med spotify när det ändå låter skit är imo
en felprioritering. Sen är ju jag en av dem som tycker att Spotify är helt ok ljudmässigt (det gör väl t.om Strömborg nuförtiden eller hur slutade den tråden).
Jo, om man har bestämt sig för att det ska låta illa kan man gå all in o köra gratis-spotify.
hifikg skrev:HA imponerade stort, men där var det egentligen piPs'en som jag blev mäkta förtjust i, jag tror att de låter lika bra med annan elektronik.
hifikg skrev:Å andra sidan är HA´s småprylar rimligt prissatta, ser läckra ut och spelar uppenbarligen riktigt bra, så why not?
RogerGustavsson skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:IÖ använder väl ett Brytston-steg för sin "voicing" och det brukar även Magnepan köra med. På 80-talet var det Audio Research för Magnepan's del. Mina Tympani Bass Speakers lät riktigt bra tillsammans med Audio Research D-100, som annars inte var högt rankat bland audiopiler. Bill Johnson och Jim Winey omgicks väl en hel del och därför fick Audio Research distribuera Magnepan under en del av 70-talet. Tycker inte man ska underskatta att det finns produkter som passar bra ihop.
Att man nu har valt Bryston istället för ARC tror jag beror på andra saker, som den du beskrev ovan eller att ARC anses för dyrt, än att Bryston skulle vara den absolut bästa matchningen.
Nja, nu vill jag inte kapa tråden men det finns någon dyr grunka från Audio Research som presterar väldigt dåligt på såväl Magnepan 3.7 och Larsen L-8. Detta enligt en för mig tillförlitlig källa.
IngOehman skrev:hifikg skrev:HA imponerade stort, men där var det egentligen piPs'en som jag blev mäkta förtjust i, jag tror att de låter lika bra med annan elektronik.
Du skriver tror, och inget vet mer än du om vad du tror, så jag invänder inte
mot varken din eller någon annans tro, men jag vet annorlunda.
Bra ja, lika bra, tveksammare.
Jag har testat många förstärkare och visst är skillnaderna skapligt små mellan
de flesta, och visst finns det många som duger rätt långt, men är högtalarna
Ino piP så är Holographic amp17, om någon frågar mig, perfekta.
Helt perfekta.
Det finns inget som kan göras bättre och inget jag skulle vilja ha annorlunda.
De har för allt praktiskt bruk ohörbar förvrängning och de har precis lagom
mycket effekt. Kort sagt - skulle jag specificera vad som är en perfekt förstär-
kare för piP så skulle min specifikation vara helt identisk med den som defacto
gäller för amp17.
Sen finns det förstås fall då man behöver en större förstärkare, men då be-
höver man även en större högtalare än piP. Men är det piP som gäller så kan
de nog inte få bättre drivning än så där.hifikg skrev:Å andra sidan är HA´s småprylar rimligt prissatta, ser läckra ut och spelar uppenbarligen riktigt bra, så why not?
Why not är inget vidare argument.![]()
Vh, iö
hifikg skrev:IngOehman skrev:hifikg skrev:HA imponerade stort, men där var det egentligen piPs'en som jag blev mäkta förtjust i, jag tror att de låter lika bra med annan elektronik.
Du skriver tror, och inget vet mer än du om vad du tror, så jag invänder inte
mot varken din eller någon annans tro, men jag vet annorlunda.
Bra ja, lika bra, tveksammare.
Jag har testat många förstärkare och visst är skillnaderna skapligt små mellan
de flesta, och visst finns det många som duger rätt långt, men är högtalarna
Ino piP så är Holographic amp17, om någon frågar mig, perfekta.
Helt perfekta.
Det finns inget som kan göras bättre och inget jag skulle vilja ha annorlunda.
De har för allt praktiskt bruk ohörbar förvrängning och de har precis lagom
mycket effekt. Kort sagt - skulle jag specificera vad som är en perfekt förstär-
kare för piP så skulle min specifikation vara helt identisk med den som defacto
gäller för amp17.
Sen finns det förstås fall då man behöver en större förstärkare, men då be-
höver man även en större högtalare än piP. Men är det piP som gäller så kan
de nog inte få bättre drivning än så där.hifikg skrev:Å andra sidan är HA´s småprylar rimligt prissatta, ser läckra ut och spelar uppenbarligen riktigt bra, så why not?
Why not är inget vidare argument.![]()
Vh, iö
Det tar jag som kungsord, så det så. Och en god vän hörde nyss av sig och sa att jag får låna hans piPs och lyssna hemma. Fast då blir det den gamla NAD´en som får förstärka ljudet. Det kan väl inte bli helt fel det heller. Jag hör inte till dem som spelar jättestarkt för det mesta.
HolographicAudio™ skrev:...
Annars är ni välkomna till Växjö och lyssna på både piP och AMP SevenTeen. Vill ni mot förmodan lyssna starkt så finns ju även DV och bryggade AMP TwentySeven.
hifikg skrev:HolographicAudio™ skrev:...
Annars är ni välkomna till Växjö och lyssna på både piP och AMP SevenTeen. Vill ni mot förmodan lyssna starkt så finns ju även DV och bryggade AMP TwentySeven.
Växjö i all ära, men att lyssna i eget lyssningsrum känns stabilt. Faller jag för piPs och placerar dem i arbetsrummet behöver jag elektronik också och efter vad IÖ skriver ovan (parat med mina egna intryck) så är det väl bara att beställa.
En fråga, lite utanför tråden, kan man hänga piPs direkt mot väggen, eller ställer man till det för sig då?
hifikg skrev:En fråga, lite utanför tråden, kan man hänga piPs direkt mot väggen, eller ställer man till det för sig då?

hifikg skrev:
Det tar jag som kungsord, så det så. Och en god vän hörde nyss av sig och sa att jag får låna hans piPs och lyssna hemma. Fast då blir det den gamla NAD´en som får förstärka ljudet. Det kan väl inte bli helt fel det heller. Jag hör inte till dem som spelar jättestarkt för det mesta.
sprudel skrev:hifikg skrev:
Another one bites the dust?
MagnusÖstberg skrev:Så besviken man blir, här vill man läsa om mässan men det är bara massa Ino-tjaffs. Ett företag som inte ens ställer ut
Panelguy skrev:Jag väljer alla dar i veckan att matcha rätt slutsteg till den högtalare jag valt istället för tvärtom. Nämn en högtalare som är helt perfekt.....finns den ens?
IngOehman skrev:Men allt som allt så skall man nog aldrig dra för långtgående slutsatser
baserat på vad man hört på en mässa.
MagnusÖstberg skrev:Så besviken man blir, här vill man läsa om mässan men det är bara massa Ino-tjaffs. Ett företag som inte ens ställer ut
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 12 gäster