Reckhorn B2 under luppen, bilder !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Duger denna för LT till subbasar ?

1. Ingen aning, har inte provat
14
64%
2. Jag har testat den- ja, den duger ( motivera)
1
5%
3. Jag har testat den- nej, den duger inte ( motivera)
7
32%

Antal röster : 22

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 22:24

celef skrev:Det eviga tjatet om blindtest, som ju verkar vara en finne i röven att få till korrekt, vem fan orkar hålla på med sånt!? gör ni det jämt varje dag som ni låter?

+1.

Det verkar som att en del gör det hela tiden, vars tog musiklyssnandet vägen ?

Låter det bra, är det ju bra.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 22:36

Richard skrev:Låter det bra, är det ju bra.

Det kan väl vara bra även om det låter dåligt?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-06-15 22:36

MagnusÖstberg skrev:

För dig är det säkert så.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-15 22:37

MagnusÖstberg skrev:

För någon annan ja.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 22:49

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

För någon annan ja.

+1.

Låter det illa i stereon på många skivor så är något allvarligt fel, enligt min mening.

Då spelar det ingen roll om förstärkarna är F/E testade, lyssningsrummet är en madrasserad cell eller om signalkällan är en dvd från 90- talet som är godkänd av LTS.

Om någon är nöjd med ett dåligt ljud så är det självklart ok. Det blir lätt dåligt om man inte tänker själv, lyssnar själv och lyssnar till teknokratiska dogmer som inte stämmer i verkligheten.

Det finns grejor som låter bra, om man låter sig lyssna helt dogmfritt och väljer fritt utan förutfattade meningar om vad som är tekniskt transparent.

Musikaliskt transparent är ju något HELT annat än sådant som klarar F/E tester bra.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 22:56

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

För någon annan ja.

Jamen självklart :)

En riktig raspig inspelning kan någon finna oerhörda kvaliteter i medans någon annan finner densamma helt olyssningsbar.

Återgivning likväl som musik är strikt subjektiva prylar.

Därför är det nog vanskligt att påstå något i något annat perspektiv. Det kan ju trots allt finnas de som har större krav - eller mindre krav på sin återgivning. Vi är alla olika. Och det som låter bra för dig eller mig kan upplevas ofullkompligt eller värdelöst för någon annan.

Bara att leva med. Man behöver inte tjata om F/E eller lyssningsövningar för det som i inlägget ovan, alla finner sin egen väg.

Tjatar nästan aldrig om F/E, men fårstår de som droppar det när någon påstår saker som ligger långt ifrån andras uppfattning.

Sen kan man ju insinuera att några bara lyssnar på sinustoner eller sysslar med F/E istället för att lyssna på musik, det argumentet kommer gärna fram när man inte har några argument och vill köra härskarteknik. Det behöver man inte leta så långt över mitt inlägg för att finna.
Senast redigerad av MagnusÖstberg 2013-06-15 23:01, redigerad totalt 1 gång.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 22:58

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

För någon annan ja.

Jamen självklart :)

En riktig raspig inspelning kan någon finna oerhörda kvaliteter i medans någon annan finner densamma helt olyssningsbar.

Återgivning likväl som musik är strikt subjektiva prylar.

Därför är det nog vanskligt att påstå något i något annat perspektiv. Det kan ju trots allt finnas de som har större krav - eller mindre krav på sin återgivning. Vi är alla olika. Och det som låter bra för dig eller mig kan upplevas ofullkompligt eller värdelöst för någon annan.

Bara att leva med.

Håller med dig helt ! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-15 23:00

MagnusÖstberg
Remastering är ett bra exempel på det.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 23:04

Flint skrev:MagnusÖstberg
Remastering är ett bra exempel på det.
Det finns säkert de som tycker både bra och dåligt om det. Jag har upplevt olika känslor på remastering, både positivt och negativt.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-06-15 23:11

Richard skrev:Musikaliskt transparent är ju något HELT annat än sådant som klarar F/E tester bra.

Ja, F/E är ett långt striktare krav, musikalisk transparens fixar en vettig klockradio.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-15 23:16

Nattlorden skrev:
Richard skrev:Musikaliskt transparent är ju något HELT annat än sådant som klarar F/E tester bra.

Ja, F/E är ett långt striktare krav, musikalisk transparens fixar en vettig klockradio.

Du får leva i den villfarelsen.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-15 23:17

Teknisk och/eller musikalist transparens, viktig distinktion.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-15 23:18

Richard skrev:
Nattlorden skrev:

Du får leva i den villfarelsen.
Eller så har ni bara olika åsikt, och det som är rätt för den ene behöver inte vara det för den andra.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-15 23:23

celef skrev:Det eviga tjatet om blindtest, som ju verkar vara en finne i röven att få till korrekt, vem fan orkar hålla på med sånt!? gör ni det jämt varje dag som ni låter?

Jag menar bara att om man inte blindtestar så litar man ju inte på sina öron.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-06-16 02:06

Men om man liter på sina öron så behöver man välan inte blindtesta . . . typ ? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 05:55

Laila skrev:Men om man liter på sina öron så behöver man välan inte blindtesta . . . typ ? :wink:

+100

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 09:26

Richard skrev:
Laila skrev:Men om man liter på sina öron så behöver man välan inte blindtesta . . . typ ? :wink:

+100
skulle vara intressant om ni kunde berätta hur ni tänkte nu liksom..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-16 09:36

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Blindtestbehovet bygger på att man letar och är osäker på om det kanske finns något som är bättre. Om man är nöjd med det man hör och "följer" sina öron behöver man inte leta after något som kanske är bättre. Det är bra som det är.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 09:46

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Blindtestbehovet bygger på att man letar och är osäker på om det kanske finns något som är bättre. Om man är nöjd med det man hör behöver man inte leta after något som kanske är bättre. Det är bra som det är.

Jag orkar inte blindtesta, men jag undrar om det du skriver stämmer in på alla scenarios. Något kanske är trasigt och måste bytas ut.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-16 09:59

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Blindtestbehovet bygger på att man letar och är osäker på om det kanske finns något som är bättre. Om man är nöjd med det man hör behöver man inte leta after något som kanske är bättre. Det är bra som det är.

Jag orkar inte blindtesta, men jag undrar om det du skriver stämmer in på alla scenarios. Något kanske är trasigt och måste bytas ut.

Tror inte att nånting blindtestas vid traditionell reparation. Inte i den vanliga verkligheten. Ideologiska entusiaster kanske vill veta men dom verkar inte vara så många med tanke på hur många blindtestförsök här på forumet som fastnar i ordmassor och meningsutbyten.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-16 10:00

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Blindtestbehovet bygger på att man letar och är osäker på om det kanske finns något som är bättre. Om man är nöjd med det man hör och "följer" sina öron behöver man inte leta after något som kanske är bättre. Det är bra som det är.

Även om det gäller dig så verkar det inte gälla till exempel Richard.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-16 10:03

Almen skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Även om det gäller dig så verkar det inte gälla till exempel Richard.

Ideologisk utveckling tar tid och är kul så länge den varar. Ibland gäller det att ta sig ur knepiga ideologier som bara är skapade av vissa tillverkare i marknadsföringssyfte.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-16 14:09

MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Om man inte kan "lita på sina öron" så borde det vara helt omöjligt att köpa hörurar som är bra. Med tanke på att blindtest av sådana är lite svårt i praktiken :)

Jag tror att jag går efter min inre referens och mina erfarenheter. En öppen jämförelse behöver ju inte alltid vara så dålig som det framstår här ibland.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-06-16 15:12

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Om man inte kan "lita på sina öron" så borde det vara helt omöjligt att köpa hörurar som är bra. Med tanke på att blindtest av sådana är lite svårt i praktiken :)

Fast nu var det byte av kondensatortyp som diskuterats.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-06-16 15:19

phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Jag tror att jag går efter min inre referens och mina erfarenheter. En öppen jämförelse behöver ju inte alltid vara så dålig som det framstår här ibland.

Har du läst tråden och vet vad som diskuteras?
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-06-16 17:49

Almen skrev:
phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Jag tyckte nog phloams inlägg var rätt talande. 8)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-16 21:07

Almen skrev:
phloam skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Richard skrev:

+100

Spelar det nån roll om det är hörlurar eller kondensatorer? Som Laila sa, om man litar på sina öron....

Flint skrev såhär:
Flint skrev:Blindtestbehovet bygger på att man letar och är osäker på om det kanske finns något som är bättre.

Jag skulle formulera det så här; blindtest blir mer och mer relevant ju svårare det är att detektera skilnader. Alltså eliminera osäkerhet gällande annan påverkan (placebo).

Poängen med min kommentar var alltså att man faktiskt kan, i praktiken, hitta bra ljud om man har en god inre referens eller "litar på sina öron".

Man måste alltså bara blindtesta om skillnaderna är så små att det är omöjligt att använda sin inre referens, hur bra den än är - och det lite paradoxala blir då att de pyttesmå skillnaderna kommer att ha väldigt lite praktisk inverkan på om det låter bra eller dåligt.

Resonemanger "låter det bra så är det bra" funkar i praktiken för lyssnaren, och det är därför vi t.e. kan välja lurar framgångsrikt (även om skillnaderna är ganska små).

Blindtest blir därför ett verktyg främst för t.ex. konstruktörer som måste veta exakt - eller lyssnare som är osäkra på sin inre referens :P

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2013-06-16 21:13

Eller lyssnare som är för säkra på sin inre referens? :wink:

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-06-16 21:20

Bagaget skrev:Eller lyssnare som är för säkra på sin inre referens? :wink:

:)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-06-16 21:24

Bagaget skrev:Eller lyssnare som är för säkra på sin inre referens? :wink:

Precis :mrgreen:

Eller, om man är för säker på sin inre referens så är det en form av osäkerhet ;)

Egentligen handlar det bara om sunt förnuft. Hörlurar och annat med relativt uppenbara skillnader är lätta att jämföra. Elektrolyter och annat kräver antingen blindtest eller en jävligt vass inre referens :)

Men det spelar nog mindre roll vilket man än väljer, påverkan är minimal. Så för att adressera grundfrågan - nej, som lyssnare måste man inte hålla på och blindtesta hela tiden. Det blir jobbigt och tråkigt (imho), betydligt roligare att avgöra själv :)
Senast redigerad av phloam 2013-06-16 21:27, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi