Hur upplever du din gåva från Coconut audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-09-20 07:17

Snygga kablar, men vad gör den där vita klumpen i slutet?

Igår hade jag hifi-besök.
Han noterade direkt mina färgglada vibradome :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 11:39

phloam skrev:
Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!

Det Patrick82 sysslar med är uppenbarligen resultatet av entusiasm - det finns av det vi kan se här ingen anledning att misstänka att det handlar om något annat.

Ormolja är det bara om någon medvetet försöker (också det uppenbarligen) tjäna maximalt med pengar på saker som försäljaren/företagaren inte tror på själv, och egentligen bara vill göra billigast och enklast möjliga produkt som säljs så dyrt som möjllgt genom att tillskriva den egenskaper som inte finns med hjälp av reklam.

Det är kanske omöjligt att veta säkert, men var och en får bedöma trovärdigheten och det verifierbara.

Bara for att gora min stodjande rost hord: Jag haller med det kritiska inlaggen i den har traden. Sa som jag personligen ser det sa ar det ett blatant marknadsforingsknep (vilket jag beskrivit tidigare) av en hoper skräp som plockats ihop till nat som (igen: Enligt min personliga asikt) ser ut som vad en femaring gor pa dagis och tar hem stolt till foraldrarna. Jag tror inte alls att dessa produkter tillfor nagonting annat an komisk underhallning till de som innehar dem. Att ens "ironiskt" pasta nat annat, med hur ormoljemarknaden faktiskt ser ut i verkligheten som perspektiv, ar daligt. Riktigt daligt IMNSHO. Visst kan man se pa det som att de ser roliga ut och gor betraktaren glad. Men det ar INTE vad de marknadsfors som. Jag koper en oljemalning istallet for pengarna om jag behover ogonfagnad. Och jag pastar inte att den gor nat mirakulost med "ljudet fran min stereo" (annat an kanske dampa lite "ljudreflexer", men langt fran nagra mirakel som inte alls kan pavisas vetenskapligt, bara religiost. Och tyvarr, min varld ar uppbyggd av vetenskap, inte tro pa troll och haxor.)
Att sen det blandas friskt mellan vem som saljer sakerna och vem som far massor med pengar for dem i traden hjalper inte MIN bild av hela cirkusen.
Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
__
/ony

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-20 13:02

Vitjade lådan idag igen men inga snokar :(
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-09-20 13:35

Huxflux så fick jag ett PM om att paketet har anlänt, for iväg och hämtade ut 4.7kg kabel en White Knight samt en silverblå skapelse :D

Bilder kommer då jag får nya telefonen, men kan väl säga som så att det var en knölig kabel att koppla in, följde instruktionerna ifrån konstruktören såklart och där stod det att den skulle ligga ringlad.

Bugar och bockar och tackar så mycket för dom fina gåvorna!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 13:44

Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.

Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 14:03

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.

Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?

Jag sa aldrig att jag var snall. :roll:
Men pa ett mycket mer seriost plan:
Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns? Det ar ratt sa ofint av dig att:
1) Tala om for mig vad jag ska gora och saga.
2) Dessutom tala om for mig indirekt att jag inte ska uttrycka mina asikter pa ett forum som bygger till 90% pa just uttryckande av asikter.

Om du har nan saklig kritik av mina specifika asikter i inlagget (och inte min person) sa far du garna papeka detta har. Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig. Sa om du bara ar ute efter en reaktion sa har du traffat precis ratt. Din rankning i min respekttabell minskade just med 100 enheter.

Om du har problem med att förstå vad jag menar har far du garna kontakta mig via PM for vidare diskussion pa ett mer personligt plan. Har talar vi om andra saker. Det ar inte meningen att vi ska stjala fokus fran det genom personpahopp och maktsprak i en eller annan form.

Jag valjer vilka saker jag vill uttrycka mina asikter om, och jag valjer ocksa vilka asikter jag har. Inte du, inte nan regering, inte nan kyrka eller NSA. Tack sa mycket.
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 14:14

Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.

Försök då att läsa rätt innan du blir upprörd, jag bad ju snällt snarare än säga till dig.

Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?

Det tycker jag inte. Varför verkar du tycka att det är rätt att trycka på mig åsikter jag inte har, var det inte ungefär det som du trodde jag gjorde med dig?

Användarvisningsbild
pappapeter

Ojojoj

Inläggav pappapeter » 2013-09-20 14:41

Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter. Jag själv fick en kabel och jag hade kablar innan som ansågs vara bättre ä kablar i 10.000 kr klassen men denna jag fick slog av benen på allt vad kablar jag har! Jag tror killen är ett ljud geni. fick även såna man stoppar i lediga urtag och dom förändrade ljudet märkbart till det bättre. jag trodde jag hadde det perfekta ljudet men Patrik öppnade en annan väg till det perfekta ljudet. Tack patrik du är en sann glädje spridare. Fler såna som dig i värden det skulle behövas

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 14:58

Dar tappade du 200 respektenheter till i min tabell. Snart ar du nere pa normalnivå! ;-)

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.

Försök då att läsa rätt innan du blir upprörd, jag bad ju snällt snarare än säga till dig.

Det ar som att mala lappstift pa en gris: Det ar fortfarande en gris. ;-) Du talar fortfarande om for mig vad jag ska saga och gora. Oavsett om du sager snälla efterat. For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?

Det tycker jag inte. Varför verkar du tycka att det är rätt att trycka på mig åsikter jag inte har, var det inte ungefär det som du trodde jag gjorde med dig?

Jag verkar tycka det for att du skrev det:
Nattlorden skrev:Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?

Jag sa inte att du tillskrev (vilket ar ett mer stringent uttryck an "trycka pa", som aterigen ar ett uttryck anvant som ett satt att forsoka dominera mig, IMHO) mig nagra asikter eller pastod att jag hade nagra specifika asikter. Jag sa att du forsoker anvanda ett specifikt sprak for att tala om for mig vad jag far och inte far saga (underforstatt: Vilka asikter jag ska ha.)
Lat mig forklara skillnaden mellan detta och vad jag skriver.
Det jag laser in (Och jag ar ratt bra pa att lasa svenska faktiskt. Jag skriver mer an en mening i mina inlagg, for att undvika missforstand och ocksa for att jag inte bara ska kasta ur mig ogenomtankta saker. Om det ar vart att sägas ar det vart att sägas väl. Inte for att forsoka forminska nan anann, utan for att forsoka att inte bli missforstadd) i vad du skriver ar just precis vad jag skrev tidigare. Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter". Aven om du sa det i omvand ordning sa ar det vad du skriver. Jag har inte klagat pa patrick, bara pa hans asikter och den pastadda effekt hans produkter skulle ha, och att jag haller med andras kritik i sakfragan. Jag ar saker pa att patrick ar en riktigt hyvens kille som inte slar djur och som betalar sin skatt i tid.

Eller for att anvanda ett enklare mer burdust begrepp: Skilj pa sak och person!
Om jag har en asikt sa har du all ratt att kritisera min asikt och fora en sansad debatt om detta, men du har absolut noll ratt i ett demokratiskt samhalle att tala om for mig vad jag ska saga, sa lange det inte ror sig om uppmaning till rent brottslig verksameht, som t.ex. uppvigling eller hets mot folkgrupp. Ifragasatt garna vad jag sager, en ge fan i att tala om for mig vad jag ska gora.

Allt sagt i all valmeninig och i den allra mest fredliga och pedagogiska ton du kan tanka dig. Puss och kram Herr Lord!

P.S.
Alla svar pa detta som enbart sager "Amen va sjutton, ska man inte fa skriva vad men vill har da, utan att bli ifragasatt?" kommer hogaktningsfullt bli ignorerade och tas av 150 respektenheter hos mig. Den debatten ar redan uttjatad.

Samma sak med alla som sager "Men vad ni brakar om smasaker" De tappar 250 poang, for det ar maktsprak det med. (Medvetet eller omedvetet.)
D.S.
__
/ony

Användarvisningsbild
Tony

Re: Ojojoj

Inläggav Tony » 2013-09-20 15:15

pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter. Jag själv fick en kabel och jag hade kablar innan som ansågs vara bättre ä kablar i 10.000 kr klassen men denna jag fick slog av benen på allt vad kablar jag har! Jag tror killen är ett ljud geni. fick även såna man stoppar i lediga urtag och dom förändrade ljudet märkbart till det bättre. jag trodde jag hadde det perfekta ljudet men Patrik öppnade en annan väg till det perfekta ljudet. Tack patrik du är en sann glädje spridare. Fler såna som dig i värden det skulle behövas

Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)

Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)

Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter. :-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 15:18

Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.

Fast du hade nog fattat vad jag skriver bättre om du inte hade studerat sådant, med tanke på att jag inte skriver så. Jag är Ingenjör, jag bryr mig över fakta och logik, inte tillkrånglade språkliga finter. Du lurar dig själv uppenbarligen när du försöker vara språksmart och läsa mellan rader... :wink:

Reagerar du likadant om någon säger "kan du ta den där tallriken till mig, är du snäll?" till dig? Det är ju en standard artighets-bisats...

Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".

Nej, jag tyckte att eftersom du visade att du var duktig på det så vore det en god idé om du gjorde det oftare. Det finns många produkter att ryta om och de flesta är inte lika lättgenomskådade som dessa så du skulle kunna göra ännu mer nytta.

Personligen tycker jag dock att klaga på patrick är både meningslöst, kontraproduktivt OCH hjälpsamt på en och samma gång (:mrgreen:), för jag tror ni två står på samma sida. Det är nog ingen som gjort så mycket nytta angående det löjliga med löjliga hifitweaks som patrick... :lol:

Sen kan jag ju inflika om det missats att jag inte satt upp mig för några tweaks för att dra mitt strå till stacken i att visa det löjliga med tweaks, det har jag sedan många år tillbaka gjort med hjälp av gummiankor. :wink:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-20 15:38

Nattlorden skrev:

Precis, det är i mina ögon mycket, mycket värre när t.ex. Denon lanserar USB-kablar som ska vara extra hifi-vänliga än när en egen företagare som personligen verkligen tror på sina grejer - hur tokiga de än kan anses vara - försöker sprida sitt budskap och sina produkter. Om de sen kostar $10 eller $10000 är rätt irrelevant.

Och ska man börja angripa all placebo- och eller feelgoodbaserad försäljning inom HiFi så lär man få rätt mycket att göra... :roll:

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 15:43

Nattlorden skrev:
Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.

Fast du hade nog fattat vad jag skriver bättre om du inte hade studerat sådant, med tanke på att jag inte skriver så. Jag är Ingenjör, jag bryr mig över fakta och logik, inte tillkrånglade språkliga finter. Du lurar dig själv uppenbarligen när du försöker vara språksmart och läsa mellan rader... :wink:

Ingenjor? Jag trodde du hade en Lord-titel! ;-)

Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.
Jag forsoker inte vara spraksmart, ser mig inte alls som det. Jag vet dock vad som ar maktsprak och inte. Att forsoka anvanda det spraket retar mig, tyvarr. Och du gor precis detsamma igen. Du forsoker forminska mig genom att pasta att jag forsoker var smart i en nedsattande ton. Som att jag forsoker nat som jag inte ska forsoka mig pa. Igen: "Men lilla gubben"-fenomen. Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga. Inte for att jag pa nat satt tror det skulle uppsta nan annan "maktbalans" mellan oss, utan bara helt enkelt for att det ar ett elakt satt att uttrycka sig pa och om jag papekade det en gang skulle du saga oj ursakta och forsoka anpassa din kommunikationsmodell till min. (Jag skulle gora samma sak om du kritiserade mitt satt att uttrycka mig pa ett konstruktivt, jamlikt satt)
Vi tekniska manniskor kan inte gomma oss bakom nan titel eller ursakt att vi har tekniskt orienterade hjarnor. Det gor oss inte samre eller battre an de som ar mer inriktade pa nat annat omrade.

Nattlorden skrev:Reagerar du likadant om någon säger "kan du ta den där tallriken till mig, är du snäll?" till dig? Det är ju en standard artighets-bisats...

Nej, men om nan sager "Ta hit tallriken, ar du snall."

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".

Nej, jag tyckte att eftersom du visade att du var duktig på det så vore det en god idé om du gjorde det oftare. Det finns många produkter att ryta om och de flesta är inte lika lättgenomskådade som dessa så du skulle kunna göra ännu mer nytta.

Personligen tycker jag dock att klaga på patrick är både meningslöst, kontraproduktivt OCH hjälpsamt på en och samma gång (:mrgreen:), för jag tror ni två står på samma sida. Det är nog ingen som gjort så mycket nytta angående det löjliga med löjliga hifitweaks som patrick... :lol:

Da var det ju trakigt att jag inte uppfattade det sa. Och lika trakigt att det tar flera efterfoljande inlagg dar jag fortfarande inte forstar din poang, utan kanner mig pahoppad och forminskad, innan vi kommer fram till den slutsatsen.
HiFi marknaden ar, som sa manga andra marknader full av trams och lurendrejerier. Det ar ingen asikt, det ar fakta. ;-)

Nu hinner jag inte diskutera saken mer idag, det ar motesdags. Men tack for en kul pratstund lilla gubben! ;-)

(Skojar med "lilla gubben"! Kul pratstund tycker jag dock det var, ingenjorn. Har bara en gammal systemvetenskaplig utbildning har, men jag foredrar att inte vifta med den. Det ger manniskor sa manga ursakter att tappa traden och jag har lart mig mangfalt mer EFTER jag fick den. Lite som med min karriar i Shotokan karate, jag har lart mig mcyket mer efter jag fick min dan grad / svarta balte, an innan. Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt. Och jag ser ingen nytta med att forsoka prata med oinsatta om nagon av de sakerna, det blir bara fel.)
__
/ony

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-09-20 15:49

Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)

Produkterna som jag ger bort säljs inte längre på hemsidan.
Jag har aldrig fått några pengar, allt hamnar på min frus konto. Jag bygger audio produkter för att det är mitt livs stora hobby. Jag ligger mycket på minus efter alla åren, men det var det värt efter att ha hittat det perfekta ljudet.

Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)

Det är redan bevisat att sand omvandlar vibrationer till värme. Men det finns många andra anledningar till varför det påverkar ljudet. T.ex formen och storleken på sandkornen har en stor betydelse. I vilken ordning dom är i etc. I mina VibraPortal separerar jag allt i flera nivåer som är finjusterade till 0.01g noggrannhet. Om man vänder VibraPortal upp och ner, är synergin borta. Det kan faktiskt bli sämre ljud om man inte vet vad man gör.
Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln. Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa, dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.

Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter. :-)

En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.

Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat, men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-20 15:51

Tony skrev:
Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta.

Då kan vi ju lika gärna rationalisera bort det där med musik och känsloupplevelser ur HiFi'n också, det är ju bara flum :D

Inse att HiFi i första hand alltid kommer att vara något i grunden subjektivt och flummigt och feelgoodberoende och placeboorienterat - hand i hand med den vetenskapliga sidan av samma mynt. Det finns ingen konflikt mellan dem - och du kan inte välja ta bort ena sidan av saken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-09-20 15:52

Det som är lite kul är att nästa gång jag hamnar i en monter med kablar från Jorma eller Nordost kan säga att jag kör med tyngre stuff, Coconut-audio, så mig lurar ni inte *s*
(som om de någonsin skulle kunna göra det ändå)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-20 15:56

pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter.

Inte ska du vara bitter.

Öppna sinnet istället och håll ALLA möjligheter öppna. Ett öppet sinne är
inte att tro en massa dumheter utan underlag, utan att just hålla saker
öppna tills man har undersökt dem och har skäl att tro något. Eller rättare
sagt tills man slipper tro något eftersom man vet.

En människa med öppet sinne undrar över mycket men tror ingenting. Det
tycker jag du skall försöka ta till dig.

Själv undrar jag en hel massa om Patricks produkter, men tror ingenting.

Jag vet en del om dem också. T ex att de gör väldigt många glada. Att de
har någon fysikalisk funktion av sådan dignitet å ljudets vägnar att det är
detekterbart av mänsklig hörsel, har jag inte sett några indikationer på
dock, men jag håller det självklart öppet. Något annat vore att tro något,
och det har jag inget skäl att göra.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 15:58

Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.

Det blev mest siffror där. ;)

Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.

Nej, tyvärr är det talade språket mycket slarvigare eftersom man inte får tid nog att tänka klart. Tiden det tar att skriva och rätta stavfel tycker jag är högst positiv för att det skall komma ut som man tänker. Men när det är inkompatibelt med läsaren är det ju tyvärr en utebliven vinst. :(

Lite småspännande att det kan bli så stora skillnader, att du t.ex. kan välja att tycka att skriva att man är Ingenjör är någon form av "pull rank", när jag erbjuder det som en fakta för att du skall kunna ta fram rätt "tolkningsinterface".

Skulle jag bara tolka som att det var bråttom. Hyperbråttom: "Tallrik!!"

Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.

Det kan jag instämma i.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 16:16

Sitter i telefonmote pa ett annat sprak sa jag ber om ursakt i forvag om jag stavar lite konstigt och ar kort i tonen. Men jag kanner att jag vill kommentera pa detta.
Patrick82 skrev:
Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)

Produkterna som jag ger bort säljs inte längre på hemsidan.
Jag har aldrig fått några pengar, allt hamnar på min frus konto. Jag bygger audio produkter för att det är mitt livs stora hobby. Jag ligger mycket på minus efter alla åren, men det var det värt efter att ha hittat det perfekta ljudet.

Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.

Patrick82 skrev:
Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)

Det är redan bevisat att sand omvandlar vibrationer till värme. Men det finns många andra anledningar till varför det påverkar ljudet. T.ex formen och storleken på sandkornen har en stor betydelse. I vilken ordning dom är i etc. I mina VibraPortal separerar jag allt i flera nivåer som är finjusterade till 0.01g noggrannhet. Om man vänder VibraPortal upp och ner, är synergin borta. Det kan faktiskt bli sämre ljud om man inte vet vad man gör.
Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln. Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa, dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.

Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)
Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning? Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement. :-)
Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?

Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt. ;-)

Trist att du tycker det ar svart att halla koll pa alla parametrar, sa du tappar den vetenskapliga analytiska synvinkeln nar du designar dina produkter. :-( Men for mig sa later det precis om du sager senare: "Det kan faktiskt bli sämre ljud om man inte vet vad man gör."

Patrick82 skrev:
Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter. :-)

En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.

Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat, men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.

Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr. :-(
Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.

Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?

Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar

Tony
__
/ony

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-09-20 16:27

pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot?

Jag tror "hotet" är att dessa produkter sätter fingret på en öm punkt - de visar att vi alla, trots rationell och vetenskaplig hållning - egentligen gillar "onödiga" saker, strävar efter praktiskt taget ohörbara förbättringar (fast det är ok för att det är veteskapligt då ju) som rent konkret ger väldigt små nettovinster för musiklyssnandets del.

Vi vet att det inte funkar men tanken är titilerande.... :)

Steget att gå över till att ge sig själv placebokickar medelst Shakti är kanske inte så långt som många vill göra gällande... ;)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 16:31

En till, nar jag anda skriver kvalitativt daliga inlagg... ;-)
Nattlorden skrev:
Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.

Det blev mest siffror där. ;)

Point taken! ;-) Ingen forskning eller eget teoretiserande alltsa. Jag som inte har en ingenjorsbakgrund trodde i min enfald att de foljde samma linjer som andra akademiska studier. My bad!
Nattlorden skrev:
Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.

Nej, tyvärr är det talade språket mycket slarvigare eftersom man inte får tid nog att tänka klart. Tiden det tar att skriva och rätta stavfel tycker jag är högst positiv för att det skall komma ut som man tänker. Men när det är inkompatibelt med läsaren är det ju tyvärr en utebliven vinst. :(

Lite småspännande att det kan bli så stora skillnader, att du t.ex. kan välja att tycka att skriva att man är Ingenjör är någon form av "pull rank", när jag erbjuder det som en fakta för att du skall kunna ta fram rätt "tolkningsinterface".

Det ar "ingenjör", med litet 'i'. ;-) (Se vad jag gjorde dar?)
Att anvanda titlar och referenser till hogre studier i en diskussion som inte beror de amnen man har titlar i ar val att forsoka forminska nagon annan? Jag forsokte bara saga att jag inte upplever det som nan forklaringsmodell alls for att man skulle anvanda maktsprak bara for att man har en teknisk examen.
Titlar, studer och erfarenheter i det amne man behandlar ar relevanta, andra inte sa mycket. Annat an att fungera som en generell referensram till vilken niva man kan resonera rent generellt.
Tycker jag.
Nattlorden skrev:

Skulle jag bara tolka som att det var bråttom. Hyperbråttom: "Tallrik!!"

Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.

Det kan jag instämma i.

Uttaget ur sitt kontextuella samanhang sa kan "Tallrik!!"" lika garna vara en forklaring till vad man har framfor sig, som da kan vara en tat barrskog. ;-) Eller en platt porslinssak som kanske kommer farande rakt mot en, i hog hastighet.
Men det var inte det diskussionen gallde, utan om man skriver "gor detta" istallet for "jag tycker annorlunda" och att det inte ar ett trevligt satt att prata med folk som man knappt kanner.
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 16:36

Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'. ;-) (Se vad jag gjorde dar?)

Fel? :wink:
Fackförbundet heter "Sveriges Ingenjörer".

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-09-20 16:47

Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.

Njae, det beror nog på vad man menar med det.

Att ens intryck ens intryck är rätt så oemotsägbart. Men det är ju inte
samma sak som att ens intryck KOMMER från just hörseln och hörseln
allena.

Så i princip är det lika rimligt att säga motsatsen - det enda man kan lita
på är att hörseln kan vara opålitlig.

- - -

Fast får jag välja så håller jag hellre med dig om att man kan lite på det
man kan höra, men för att veta att man skall kunna lita på hörseln så
behöver man testa Den och inte en massa andra intryck.

Jag brukar ibland säga att de som litar på sin hörsel kan testa blindt, de
som inte litar på sin hörsel behöver däremot lyssna öppet, det vill säga ha
facit tillgängligt, för att höra rätt. ;)

Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...

Du får ursäkta mig, men det tror jag inte på. Jag tror inte ens på att du
kan veta i vilka sammanhang som ingenjörer har varit inblandade.

Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.

Du får förlåta mig en gång till, men nu pratar du verkligen i nattmössan.

Det vet du faktiskt ingenting om.

Och jag talar inte för egen räkning (jag är ju främst konstnär och musik-
människa, att jag sen även blev ingenjör må vara hänt, men min konst-
närs- och musiksida predaterar inte bara ingenjörsskapet utan även till-
blivelsen av många av de audioapparater jag har på mitt samvete pre-
daterar min titel) utan nu talar jag för alla ingenjörar i hela världen, som
verkligen förtjänar bättre än att du skall föra deras talan och uttala dig
om vad de är eller inte är intresserade av. :(

Lågt av dig.

Väldigt aptypiskt dock, vilket hedrar dig.

SJÄLVKLART finns det massor av ingenjörer som är intresserad av att det
skall låta bra. Det kan till och med vara just det som gjort att de har blivit
ingenjörer.

Patrick82 skrev:En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.

En vetenskaplig miljö är vilken miljö som helst, där vetenskapligt tänkande
varit välkommet och inte blivit utrotat. Där det praktiseras, vilket egent-
ligen bara betyder att det finns någon där som förstår vilka slutsatser som
man kan dra när något inträffar.

Det är inte vad miljön är, det är hur man ser på den.

Och vetenskaplighet är inte ens en fråga om hur man testar eller vad man
gör, bara vilka slutsatser man drar (får dra).

Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...

Ja, 100% resultat, det får man ju alltid. Hela resultatet helt enkelt. Men
det säger ju ingenting om vilket resultatet är.

Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.

Och vad anser du att det säger?

Igen - vetenskaplighet handlar om att förstå vilka slutsatser man får dra
från ett givet resultat.

"Ovetenskapligt" är därför inte heller samma sak som "utan vetenskapligt
värde". Resultat av underliga och meningslösa tester kan vara helt utan
vetenskapligt värde (=man lär sig inget från dem) utan att vara oveten-
skapliga.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-09-20 17:04, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 16:51

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'. ;-) (Se vad jag gjorde dar?)

Fel? :wink:
Fackförbundet heter "Sveriges Ingenjörer".

Da ar det ett egennamn eller "varumarke", och da gör skaparen / agaren som de vill med versaler och gemener. Facket hade lika garna kunnat kalla sig sjalva "sveRIGes inGENjorer" och det skulle ha varit lika ratt, for de hade bestamt att det ar sa deras "konstnarliga verk" till namn / logotyp ska se ut. Men rent generellt sa ar ingenjor inget egennamn och ska inte stavas med stor bokstav i svenskan.

Jag kanner mig som riddaren av den sorgliga skepnaden (Eller ska det var stort 'R' dar? ;-) ), jagandes vaderkvarnar nar det galler att inte anvanda stor bokstav overallt. Har just avslutat en veckolang kurs, dar jag som forberedelse spenderat manga timmar pa att ga igenom foretagets officiella dokumentation som jag anvander i presentationerna och andrat just Stora Bokstaver till sma bokstaver dar de stora inte hor hemma, och skrivit ut miljarders med forkortningar till vad de egentligen star for. (Speciellt nar jag i borjan av dag 1 sa till deltagarna att "Anvand inte forkortnignar i onodan! Det gor det svart att forsta och okar risken for missforstand. VIlket gor att du slosar bort din och andras tid i onodan. Och det far dig som skriver att se lat ut. :)
Jag kan inte sta for att leverera en utbildning som ar full av sadana saker som bara gor det svarare for eleverna att forsta vad vi pratar om och som tar fokus fran att lara sig vad de faktiskt ar dar for. Det försvårar for mig att gora mig forstadd ocksa: Det ar svart nog med min brittiska engelska med svensk brytning anda for mina kollegor i USA att forsta. Europeer och asiater har fullt sjå med att hanga med i utbildnignen anda, utan sadana storande moment. Trots att de alla ar minst civilingenjorer. :-P

Sorry, det sista var bara allman "rant" och har inget med ursprungsamnet att gora. Men det kan hjalpa till med att undvika missforstand.
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-09-20 17:02

Va??! Gillar du inte TBF*:er ??? 8)

* TreBokstavsFörkortningar

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 17:11

Nattlorden skrev:Va??! Gillar du inte TBF*:er ??? 8)

* TreBokstavsFörkortningar

There's a time and a place for everything. And the time for TLA's are NEVER and the place is HELL. ;-) BURN-BURN-BURN!
:twisted:

:mrgreen:
__
/ony

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-09-20 18:38

Tony skrev:Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.

De pengarna går till att köpa mer material så det har ingen betydelse. Varje år har bolaget gått på minus.
Jag lever på olika bidrag, jag har inte haft råd att köpa kläder på flera år, förutom en tröja där det står "Coconut-Audio" på som köptes genom bolaget. Jag har på mig den när jag filmar kablar.

Tony skrev:Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)

Man kan ta bort alla vibrationerna men ändå låter det inte bra. Jag brukade isolera DAC:en från golvet med magneter och ha 40 kg ovanpå. Men det lät bättre med några gram sand i stället.

Tony skrev:Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning?

Quartz är väldigt kraftfullt. Om man endast använder denna så låter det som blekningsmedel utan någon svärta. Därför skall man blanda den tillsammans med olika mineraler för att få synergi.

Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement. :-)

Jag har nog lyssnat på alla stenar. Engelsk sjösten har ingen svärta eller mikrodetaljer, så denna måste blandas ihop med annat.

Tony skrev:Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?

Ja, den kan luta, men då ger den mindre effekt.

Tony skrev:Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt. ;-)

Ja, all elektronik låter illa, det är därför jag "reparerar" dessa med tweaks och kablar.

Tony skrev:Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr. :-(

Min ljudanläggning är i vardagsrummet. Om jag skulle flytta den till ett annat rum skulle det ta lång tid att vänja sig. Det är samma sak om man byter skor, om man inte är van vid skorna kan man ramla.

Tony skrev:Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.

Jag mår också sämre när jag har dyrare saker som gör ljudet sämre, t.ex dCS Verdi Encore SACD och dCS Elgar Plus DAC, de kostar runt 150 000 kr styck. Till slut sålde jag dem för en tiondel av nypriset. Jag fick bättre ljud av en 2000 kr EMU 0404 USB DAC och billig dator.

Tony skrev:Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?

Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar

Tony

Allt är färdigt, det är därför jag ger bort alla mina gamla produkter. Jag behövde dem förut när jag skulle tillverka något nytt, för att man måste lyssna på alla produkter varje gång man lanserar något för att kunna jämföra dem.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2013-09-20 18:44

Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)

Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement. :-)

Du sa att mina produkter inte fungerar, och att dina gör? Även när vi använder samma sten?

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-09-20 18:53

Patrick82 skrev:
Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)

Du sa att mina produkter inte fungerar, och att dina gör? Även när vi använder samma sten?

Japp! Det har med implementationen att gora. ;-)
Men noga raknat så sa jag inte sa. Det du pastar jag sade ar förgrovat (lite som förenklat, men med alla mikrodetaljer borttagna och svärtan förbleknad).
For att forklara igen: Jag kan fa vilken som helst person med normal horsel att hora den skillnaden. Och jag upplever den som en enorm forbattring av ljudet som jag beskrev. Allt ar dessutom baserat pa normala fysikaliska egenskaper av stenen, sa det ar nat vem som helst kan gora, bara de har tillgang till ratt sorts stenar. Och forutsatt att de har rad med tweaket!
__
/ony

Användarvisningsbild
Labbe75

Inläggav Labbe75 » 2013-09-20 18:58

Jag har idag mottagit en White Night Power strömkabel och en gigantisk VibraPortal från Coconut-audio helt utan kostnad. Jag behövde inte ens betala porto.

Andra får säga vad de vill. Jag säger så här; You know when you have struck gold.

Tack Patrick för din enorma generositet och för att du finns och skänker oss välljud!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi