Igår hade jag hifi-besök.
Han noterade direkt mina färgglada vibradome
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Morello skrev:I ärlighetens namn förstår jag inte forumets administration tillåter att forat används som reklampelare för värsta sortens ormolja - det patrick82 pysslar med är ren geschäft och borde rendera omedelbar avstängning!
Det Patrick82 sysslar med är uppenbarligen resultatet av entusiasm - det finns av det vi kan se här ingen anledning att misstänka att det handlar om något annat.
Ormolja är det bara om någon medvetet försöker (också det uppenbarligen) tjäna maximalt med pengar på saker som försäljaren/företagaren inte tror på själv, och egentligen bara vill göra billigast och enklast möjliga produkt som säljs så dyrt som möjllgt genom att tillskriva den egenskaper som inte finns med hjälp av reklam.
Det är kanske omöjligt att veta säkert, men var och en får bedöma trovärdigheten och det verifierbara.
Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.
Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?
Nattlorden skrev:Tony skrev:Men lat bli att tala om for mig vad jag ska gora. Den sortens sprakbruk sitter mycket illa med mig.
Försök då att läsa rätt innan du blir upprörd, jag bad ju snällt snarare än säga till dig.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Varfor tycker du att jag ska behova vara nan opartisk granskare av samtliga ormoljeprodukter som finns?
Det tycker jag inte. Varför verkar du tycka att det är rätt att trycka på mig åsikter jag inte har, var det inte ungefär det som du trodde jag gjorde med dig?
Nattlorden skrev:Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter. Jag själv fick en kabel och jag hade kablar innan som ansågs vara bättre ä kablar i 10.000 kr klassen men denna jag fick slog av benen på allt vad kablar jag har! Jag tror killen är ett ljud geni. fick även såna man stoppar i lediga urtag och dom förändrade ljudet märkbart till det bättre. jag trodde jag hadde det perfekta ljudet men Patrik öppnade en annan väg till det perfekta ljudet. Tack patrik du är en sann glädje spridare. Fler såna som dig i värden det skulle behövas
Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.
Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".
Nattlorden skrev:Tony skrev:Min bestamda asikt ar att allt sant har trams bara skadar HiFi branschen annu mer. Punkt.
Ondgör dig lite oftare över alla andra som säljer hifitillbehör som inte klarar granskning av påstådd effekt bättre än patricks också, är du snäll?
Nattlorden skrev:Tony skrev:For oss som har studerat just maktsprak lite mer ingaende blir annu mer upprorda av detta. Forst talar du om for mig att jag gor fel och ska gora som du sager. Sen forminskar du min person genom att saga "snalla". Det hade vart än varre med "snalla lilla gubben" som avslutning. If you get my drift.
Fast du hade nog fattat vad jag skriver bättre om du inte hade studerat sådant, med tanke på att jag inte skriver så. Jag är Ingenjör, jag bryr mig över fakta och logik, inte tillkrånglade språkliga finter. Du lurar dig själv uppenbarligen när du försöker vara språksmart och läsa mellan rader...
Nattlorden skrev:Reagerar du likadant om någon säger "kan du ta den där tallriken till mig, är du snäll?" till dig? Det är ju en standard artighets-bisats...
Nattlorden skrev:Tony skrev:Du sager at mig (istallet for att framfora att du har en annan asikt) att jag inte ska klaga pa patrick utan lagga min fokus pa "andra hifiprodukter".
Nej, jag tyckte att eftersom du visade att du var duktig på det så vore det en god idé om du gjorde det oftare. Det finns många produkter att ryta om och de flesta är inte lika lättgenomskådade som dessa så du skulle kunna göra ännu mer nytta.
Personligen tycker jag dock att klaga på patrick är både meningslöst, kontraproduktivt OCH hjälpsamt på en och samma gång (:mrgreen:), för jag tror ni två står på samma sida. Det är nog ingen som gjort så mycket nytta angående det löjliga med löjliga hifitweaks som patrick...
Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)
Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter.
Tony skrev:
Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta.
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot? är det inte bra att man kommer med nya insikter och saker som kan förbättra vår elektronik! och till bra priser och till och med gratis? Han ger bort saker i mång belopp och jag personligen vill ha allt som kan förbättra min stereo och är villig att testa allt som jag kan få för bättre ljud! Ett öppet sinne kommer jag långt med men ett slutet sinne sitter jag bara fast i mitt skal och ser inga lösningar och blir bara bitter.
Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.
Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.
Nej, men om nan sager "Ta hit tallriken, ar du snall."
Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Med risk for att upprepa mig (sorry!): Det vi kritiserar ar att det har ar produkter som marknadsfors for MASSOR av pengar pa foretagets webbplats. Och att det ibland pastas att det inte ar patrick som saljer sakerna, och andra ganger sager patrick sjalv att han fatt X antal [valbar valuta] for sakerna. "Salja" ar ett flytande begrepp, men en affärstransaktion ar en affärstransaktion om man far ersattning for en vara eller tjanst. (Se: "nätverksmarknadsföring" for en djupare insikt i vad jag sager)
Produkterna som jag ger bort säljs inte längre på hemsidan.
Jag har aldrig fått några pengar, allt hamnar på min frus konto. Jag bygger audio produkter för att det är mitt livs stora hobby. Jag ligger mycket på minus efter alla åren, men det var det värt efter att ha hittat det perfekta ljudet.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Min bergfasta asikt ar att det oppna sinnet man har inte ska forirra sig in i trollskonst och trettonde dimensionen utan stanna kvar i den varld vi lever i, dar sapass enkla fenomen som dessa ar enkla att mäta och forsta. (I jamforelse med andra mycket mer svårobserverade fenomen. Inte enkelt som i "lekskoleniva".)
Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Det är redan bevisat att sand omvandlar vibrationer till värme. Men det finns många andra anledningar till varför det påverkar ljudet. T.ex formen och storleken på sandkornen har en stor betydelse. I vilken ordning dom är i etc. I mina VibraPortal separerar jag allt i flera nivåer som är finjusterade till 0.01g noggrannhet. Om man vänder VibraPortal upp och ner, är synergin borta. Det kan faktiskt bli sämre ljud om man inte vet vad man gör.
Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln. Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa, dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Men aterigen, det ar min personliga asikt. Jag gillar fakta, de ar envisa saker. Och fakta kvarstar att ingen (jag repeterar: INGEN) har i en kontrollerad vetenskaplig miljo kunnat pavisa sig hora nan skillnad mellan olika signalkablar. Sen kan man i sin egen blogg bortforklara det precis hur man vill. Om man har nekats av nagon annan "auktoritet" att genomfora ett test i deras testmiljo sa ar det inget som stoppar en fran att satta upp ett identiskt test sjalv for att overbevisa "auktoriteten" som "fornekar" en att "bevisa" att man kan hora skillnader i ett vetenskapligt korrekt test. Det ar val darfor det inte finns nagra ISO-normer for den har typen av produkter.
En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.
Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat, men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
pappapeter skrev:Men oj ojoj vilka reaktioner på en kille som har hittat något och sen ger ut gratis saker till alla! Jag har läst igenom tråden och det var attan vad mycket rädsla det fins över att killen har hittat något som kanske till och med fungerar! Är han ett sånt hot?
Nattlorden skrev:Tony skrev:Som ingenjor sa hade jag forvantat mig att du skulle ha ett battre kontrollerat sprak an sa. Detta genom att ha studerat pa hogre niva och varit tvungen att kunna uttrycka dig pa ett satt som lararna kunnat forsta, for att godkanna dig pa kurserna.
Det blev mest siffror där.
Nattlorden skrev:Jag slar vad om att du inte skulle anvanda det spraket om vi pratades vid oga mot oga.
Nej, tyvärr är det talade språket mycket slarvigare eftersom man inte får tid nog att tänka klart. Tiden det tar att skriva och rätta stavfel tycker jag är högst positiv för att det skall komma ut som man tänker. Men när det är inkompatibelt med läsaren är det ju tyvärr en utebliven vinst.
Lite småspännande att det kan bli så stora skillnader, att du t.ex. kan välja att tycka att skriva att man är Ingenjör är någon form av "pull rank", när jag erbjuder det som en fakta för att du skall kunna ta fram rätt "tolkningsinterface".
Nattlorden skrev:Nej, men om nan sager "Ta hit tallriken, ar du snall."
Skulle jag bara tolka som att det var bråttom. Hyperbråttom: "Tallrik!!"Jag ser bada de sakerna som en bra start, en platform att sta pa nar man vill borja lara sig pa riktigt.
Det kan jag instämma i.
Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'.(Se vad jag gjorde dar?)
Patrick82 skrev:Det börjar snabbt bli komplicerat med alla variabler, det enda man kan lita på är hörseln.
Patrick82 skrev:Alla produkter jag provat som gjorts av ingenjörer har låtit väldigt illa...
Patrick82 skrev:dom är bara intresserade av att det skall komma ljud ur apparaten, inte att det skall låta bra.
Patrick82 skrev:En vetenskaplig miljö är inte bra plats att testa skillnader i. Det måste vara din hemmamiljö. Det tar flera månader att anpassa sig till en annan miljö. Det är som att använda nya skor t.ex.
Patrick82 skrev:Jag har gjort många blindtester i min hemmamiljö med 100% resultat...
Patrick82 skrev:...men skeptiker hittar alltid något att klaga på. T.ex i ett av mina test skulle jag välja mellan 8 strömkablar, men mitt svar var att det inte lät som någon av dessa kablar, och jag hade rätt.
Nattlorden skrev:Tony skrev:Det ar "ingenjör", med litet 'i'.(Se vad jag gjorde dar?)
Fel?![]()
Fackförbundet heter "Sveriges Ingenjörer".
Tony skrev:Och din fru betalar inget alls av era gemensamma utgifter med de pengarna alls? Ar ni gifta sa det ar ingen skillnad om inkomsten ar hennes eller din. Det ar er inkomst.
Tony skrev:Det ar vetenskapligt att man kan omvandla rorelseenergi till varmeenergi under mycket val givna forutsattnignar. Termodynamikens grundlagar sager val det... Men INGET jag sett nanstans sager att sand skulle ha namnvart annorlunda egenskaper an vilket liknande material som helst. Men skulle jag valja nat vanligt material for att dampa virationer skulle jag valja en gas som inte ar alltfor komprimerad. Luft till exempel. Det dampar vibrationer mycket battre an sand. ("Dampar" - som i omvandlar rorelseenergi till varmeenergi)
Tony skrev:Vilken typ av sand ar det som skulle ge battre resultat an nat annat material? Quarts, lava, granit, skiffer? Skiljer det med silikatinnehall eller humusinblandning?
Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Tony skrev:Sa hur stor felvinkel kan man ha pa en vibraportal da? Kan den luta 15° utan att bli namnvart paverkad?
Tony skrev:Allt du provad som ar producerat av ingenjorer later illa? Vem har konstruerat ditt hus, dina tapeter, dina golvplankor och innanmätet i dina stereokomponenter? Utan dessa produkter designade av ingenjorer skulle det inte lata nat alls. Bra eller daligt.![]()
Tony skrev:Det ar roligt att du har hittat nat som gor att du upplever din musiklyssning som trivsam, rolig och battre. Jattekul! Men jag forstar inte alls varfor jag inte skulle kunna genomfora vetenskapliga tester i ett vardagsrum? Vad ar det som stoppar mig fran att gora det? Sko-jamforelsen forstar jag inte alls, tyvarr.
Tony skrev:Jag har ocksa gjort en massa blindjamforelser har hemma och jag sager att jag inte alls upplever nan skillnad mellan lagprisprodukter och dyrare kablar. Mar faktiskt samre nar jag har for dyra saker i systemet som jag inte kan uppleva nan skillnad med.
Tony skrev:Tror du att du har designat de ultimata produkterna an, eller kommer du att hitta nya revolutionerande forbattringar genom vidare lyssning och utprovning av saker som har parametrar du inte riktigt kan greppa? Nar tror du att du har natt det ultimata resultatet for samtliga produkter? Och hur langt borta ar du? Ar du 90% dar? Finns det 50% till att forbattra?
Med vanligaste, respektfullaste och valdigt nyfikna halsnignar
Tony
Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)
Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Patrick82 skrev:Tony skrev:Att tro att en plastbit med sand i skulle forandra hela musikupplevelsen mer an nan riktig matbar fysisk forandring av forutsattningarna ar sa ovetenskapligt att jag tycker det ar dumt langt bortom gransen for att det skulle ga att bortforklara med okunskap. (Och med det sager jag INTE att nan har ar dum. Jag sager att de har dumma asikter. STOR skillnad som inte far glommas.)Tony skrev:Jag har ett enormt lager av engelsk sjösten har som skulle kunna gora underverk med ljudet nar man spelar t.ex. Jedward eller Carola. Och jag kan upprepa det i vilket vetenskapligt kontrollerat test som helst. Tills jag far slut pa sten eller hogtalarelement.
Du sa att mina produkter inte fungerar, och att dina gör? Även när vi använder samma sten?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Hjalmar_Branting och 39 gäster