Blindtester

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2014-01-16 10:39

adagio skrev:Topic blindtest:
Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
När man sedan började köra helt random blev det riktigt, riktigt svårt.
Vi provade båda två och resultatet blev ung lika fifty-fifty.
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
Vi lyckades dock utkristallisera följande.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.
Vad lärde vi oss av detta då?

Tja, tydligen att det verkar vettigt att börja tillverka dyrkablar med påstått ljudlig påverkan.

adagio

Inläggav adagio » 2014-01-16 10:42

Att livet ibland måste låta sig styras av en känsla eller ingivelse, att man inte behöver ha bevis till varje pris i alla lägen. Under en längre tid var alla mina kablar utlånade, jag hade då inga egna utan körde med orginalkablar. Vi pratar m strömkablar. Första intrycket var "hm det låter riktigt trevligt det här med. Kan nog leva med det" det gick bra. Dock märkte jag att jag snabbt började tappa intresse för musiken, det kändes inte lika angeläget och ofta kom jag på mig själv med att tänka på annat. Detta gick längre och längre. Jag blev allt mindre sugen på att spisa musik. När jag fick tillbaka mina strömkablar hade jag rätt låga förväntningar. Men för mig blev musiken mer intressant igen, jag blev sådär härligt förtrollad av musiken igen. Blev sittande långt in på småtimmarna plockandes fram skiva efter skiva. Lyssnade på hela LPs i strid ström, alla typer av musik. Hörde jag skillnad? Vet inte, dock var intresset tillbaka och jag förstod återigen den musikaliska innebörden i musiken.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2014-01-16 10:57

Gjorde mätningar igår, ej blindtest.

Riedel Pinot Noir:
Rymnd 725 ml, maxad midja 270 ml.

Riedel Riesling:
Rymnd 400 ml, max midja 125 ml.

Konjakskupa Bohemia Crystal:
Rymnd 240 ml,maxad midja 80 ml

Mätt med krönt mätglas.
Musik till mätningen, Sofia Gubajdulina (mycket bra)!
salve

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-16 11:02

adagio skrev:Att livet ibland måste låta sig styras av en känsla eller ingivelse, att man inte behöver ha bevis till varje pris i alla lägen. Under en längre tid var alla mina kablar utlånade, jag hade då inga egna utan körde med orginalkablar. Vi pratar m strömkablar. Första intrycket var "hm det låter riktigt trevligt det här med. Kan nog leva med det" det gick bra. Dock märkte jag att jag snabbt började tappa intresse för musiken, det kändes inte lika angeläget och ofta kom jag på mig själv med att tänka på annat. Detta gick längre och längre. Jag blev allt mindre sugen på att spisa musik. När jag fick tillbaka mina strömkablar hade jag rätt låga förväntningar. Men för mig blev musiken mer intressant igen, jag blev sådär härligt förtrollad av musiken igen. Blev sittande långt in på småtimmarna plockandes fram skiva efter skiva. Lyssnade på hela LPs i strid ström, alla typer av musik. Hörde jag skillnad? Vet inte, dock var intresset tillbaka och jag förstod återigen den musikaliska innebörden i musiken.

Ja, då är det detta som gäller oavsett vad du kommer fram till i blindtestet.

Om du däremot vill ge dina köpare full information för att ge presumptiva köpare en så klar bild som möjligt i sin beslutsprocess så kan du faktiskt dels ge infon att du i blindtest inte hört skillnaden dels att vid normal användning av din stereo så använder du den med din kabel men inte i samma grad med annan kabel.

Din observation hindrar dock inte att någon annan skulle kunna observera på annat sätt, dels genom att i blindtest faktiskt kunna detektera det du inte kunde dels genom att vid normal användning tycka annat än du.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-16 11:16

Conan skrev:
Patrick82 skrev:Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.
http://youtu.be/B2_7tWobQdc

Jag kan definitivt tro att det händer grejer om man lyssnar på den låten 12 timmar om dan i 10 år... :)

Låten låter ju skräp - ingen djupbas, ingen dynamik och ett avslaget diskantregister. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-16 11:19

adagio skrev:Att livet ibland måste låta sig styras av en känsla eller ingivelse, att man inte behöver ha bevis till varje pris i alla lägen. Under en längre tid var alla mina kablar utlånade, jag hade då inga egna utan körde med orginalkablar. Vi pratar m strömkablar. Första intrycket var "hm det låter riktigt trevligt det här med. Kan nog leva med det" det gick bra. Dock märkte jag att jag snabbt började tappa intresse för musiken, det kändes inte lika angeläget och ofta kom jag på mig själv med att tänka på annat. Detta gick längre och längre. Jag blev allt mindre sugen på att spisa musik. När jag fick tillbaka mina strömkablar hade jag rätt låga förväntningar. Men för mig blev musiken mer intressant igen, jag blev sådär härligt förtrollad av musiken igen. Blev sittande långt in på småtimmarna plockandes fram skiva efter skiva. Lyssnade på hela LPs i strid ström, alla typer av musik. Hörde jag skillnad? Vet inte, dock var intresset tillbaka och jag förstod återigen den musikaliska innebörden i musiken.

Vilket sannolikt beror på vetskapen om att du då åter hade dina egna, fantastiska strömkablar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-01-16 11:58

Morello skrev:

Vilket sannolikt beror på vetskapen om att du då åter hade dina egna, fantastiska strömkablar.

Det är din spekulation. Det kan vara så. Vid osäkerhet införs ofta ordet sannolikhet i resonemang. Då behöver man inte stå för riktigheten i sin spekulation men kan ändå uttrycka sin sak nästan såsom den vore sann. :) Eller åtminstone nästan sann, ja nästintill. Tage Danielsson har nog världens bästa travesti på "sannolikhet" och på frasen "på sannolika grunder".

Allt handlar om bevisbörda och att få till situationen så att bevisbördan hamnar hos den andre. Det är retorikens konst.

Det är då som man får ta till fakta kontra spekulation om fakta.

I adagios fall är det han skriver ett klart faktum. Det kan vara sanning eller lögn d v s har adagio faktiskt gjort den upplevelse han skriver om?

Man kan då fria och säga att tills bevis för motsatsen finns så gäller adagios utsaga som sann och korrekt.

Då kan man försöka hitta en förklaring eller möjligtvis bortförklaring som skulle kunna visa på att adagios subjektiva upplevelse skulle vara att det rör sig om adagios egenhändigt tillverkade kablar och denna vetskap skulle kunna ge adagio det stimuli som behövs för att adagio skulle kunna uppleva saker på ett subjektivt sätt som är skilt från tillbörliga objektiva stimuli i fallet.

Nu är frågan den, om andra tycker likadant så är det under andra premisser. Har dessa andra då rätt till att köpa dessa kablar om de skulle vilja? Eller anser du att det borde införas ett köpeförbud? Vilken myndighet skulle i så fall utföra denna lag och se till att lagen efterföljs och se till att överträdarna ställs till svars och möjligen döms och ges möjlig påföljd?

Har adagio ens rättigheten att uppleva det han upplever? Bedriver adagio en slags kätteri? Lurar adagio sig själv? För adagios bästa borde kanske adagio programmeras om och myndigheten till detta tillskrivs då ingenjörerna. Med objektiv kunskap skall demonerna drivas ut :) eller?

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-16 13:15

Morello skrev:
Conan skrev:
Patrick82 skrev:Den här låten har jag jämfört kablar med några gånger. Hon sjunger att man använder musiken till att resa till andra dimensioner, precis som jag redan gör.

Jag kan definitivt tro att det händer grejer om man lyssnar på den låten 12 timmar om dan i 10 år... :)

Låten låter ju skräp - ingen djupbas, ingen dynamik och ett avslaget diskantregister. :D

Om det låter skräp har du inga fungerande kablar. Det låter väldigt djupt för mig, ljudbilden är enorm, flera kilometer lång och bred. Svärtan är lika svart som i rymden, man hör detaljerna både längst bort och längst fram.
Basen är stor och snabb med textur, diskanten klar och mjuk. Alla ljuden är separerade ifrån varandra, det låter som om ljuden kommer från olika dimensioner. Det är inget fel med dynamiken.

Jag hör detta med bara en billig 2000 kr DAC, dator och hörlurar. Det är kablarna som gör allt. Du borde börja bygga kablar som reparerar ljudet hos dig.
Bygger tweaks och kablar åt Coconut-Audio

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2014-01-16 13:25

:mrgreen:
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-16 13:42

Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.

Tja, man kan tolka det på två olika sätt. Det första är att det inte fanns någon hörbar skillnad och att ni blev frustrerade över det. Det andra att det var en dålig testsituation som gjorde att ni inte hörde någon skillnad. Frustrerade lyssnare, med ilskna sambor är inget man vill ha i ett seriöst lyssningstest.

Det kan också vara en kombination av de båda.

Att bevisa frånvaro av hörbarhet är mycket svårare än att bevisa närvaro av detsamma. Man måste ha en uppställning som alla är överens om att den BORDE ha visat på skillnaden, och man måste lyssna många gånger utan att vara trött.

Den svårigheten gör det ganska lätt för hokuspokus att få ett fast tag om hifinördars plånböcker.

Men hokuspokus är det, likafullt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-16 14:36

Patrick82 skrev:
Morello skrev:
Conan skrev:

Om det låter skräp har du inga fungerande kablar. Det låter väldigt djupt för mig, ljudbilden är enorm, flera kilometer lång och bred. Svärtan är lika svart som i rymden, man hör detaljerna både längst bort och längst fram.
Basen är stor och snabb med textur, diskanten klar och mjuk. Alla ljuden är separerade ifrån varandra, det låter som om ljuden kommer från olika dimensioner. Det är inget fel med dynamiken.

Jag hör detta med bara en billig 2000 kr DAC, dator och hörlurar. Det är kablarna som gör allt. Du borde börja bygga kablar som reparerar ljudet hos dig.

Det är numera rätt uppenbart att du bara är här för att trolla och underhålla dig själv. (vilken idiot som helst hör att låten du länkar till är en skitproduktion som är helt olämpligt för utvärdering av audio). OM jag ägt forumet skulle jag kastat ut dig för gått för länge sedan.

I ärlighetens namn förstår jag inte varför admin. här är så lam/tafatt - andra forum har redan kickat ut dig och det är på MYCKET goda grunder.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-16 14:51

Morello skrev:
Patrick82 skrev:
Morello skrev:
Conan skrev:

Det är numera rätt uppenbart att du bara är här för att trolla och underhålla dig själv. (vilken idiot som helst hör att låten du länkar till är en skitproduktion som är helt olämpligt för utvärdering av audio). OM jag ägt forumet skulle jag kastat ut dig för gått för länge sedan.

I ärlighetens namn förstår jag inte varför admin. här är så lam/tafatt - andra forum har redan kickat ut dig och det är på MYCKET goda grunder.

Det är inte bara jag som hör detta. Cheez hade Unreal strömkabel till sin dator och lyssnade med analoga uttaget från ljudkortet. Han uppgraderade till en riktig DAC och fick sämre ljud för att DAC:en hade vanlig lakritssnöre. Han bytte den till Unreal strömkabel och fick bättre ljud än någonsin. Allt handlar om kablarna, inte om elektroniken.

Cheez skrev:It did not sound better. It actually got spanked by my old Asus Xonar DX PCI-E sound card. It lost some openness and spaciousness. Is this because EMU is running off the stock power cable? It's not as naked and detailed as my old setup. There's a bit of muddiness.

Cheez skrev:Holly sh!t I just got the Unreal Power 5M Natural Edition power cable hooked up to EMU0404. The sound changed in HUGE ways. It's like all hell (in a facinating, shocking way) broke loose. The system also got power reset (warm-up process restarted from beginning) and it still trumped my old setup. Can't type too much as I'm on blackberry but holly cow. The microdetails are all freed up, as if some of them were held as hostages, and they are now set free. I hear some extra details I never heard before. Foreground, mid stage detail, background detail, are all popping out without even trying. My old setup sounded like it was trying / pushing hard. With this new setup it's wicked easy, effortless. All sorts of details are uniquely and clearly displayed. It's also gentle, not as edgy as my old setup! I was expecting the exact opposite. I wonder my Asus Xonar card was overly edgy then? Wow.

Användarvisningsbild
single_malt
aka patrikf

Inläggav single_malt » 2014-01-16 14:55

Morello skrev:Det är numera rätt uppenbart att du bara är här för att trolla och underhålla dig själv.

Jag garanterar att såväl Patrick som du underhåller ganska många i denna tråd :) .

Användarvisningsbild
JockeX

Inläggav JockeX » 2014-01-16 14:56

Patrick82 skrev:Det är inte bara jag som hör detta. Cheez hade Unreal strömkabel till sin dator och lyssnade med analoga uttaget från ljudkortet. Han uppgraderade till en riktig DAC och fick sämre ljud för att DAC:en hade vanlig lakritssnöre. Han bytte den till Unreal strömkabel och fick bättre ljud än någonsin. Allt handlar om kablarna, inte om elektroniken.

Kan ju också vara så att den här killen har rätt och vi har fel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13239355.ab

Men sannolikt är det inte så...

Användarvisningsbild
Patrick82
inaktiv

Inläggav Patrick82 » 2014-01-16 15:01

JockeX skrev:
Patrick82 skrev:Det är inte bara jag som hör detta. Cheez hade Unreal strömkabel till sin dator och lyssnade med analoga uttaget från ljudkortet. Han uppgraderade till en riktig DAC och fick sämre ljud för att DAC:en hade vanlig lakritssnöre. Han bytte den till Unreal strömkabel och fick bättre ljud än någonsin. Allt handlar om kablarna, inte om elektroniken.

Kan ju också vara så att den här killen har rätt och vi har fel:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13239355.ab

Men sannolikt är det inte så...

Han kanske har några delfin kablar och blir transporterad till havet när han lyssnar på musiken.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-16 15:23

Morello skrev:OM jag ägt forumet skulle jag kastat ut dig för gått för länge sedan.

Att DU låter dig provoceras, drabbar bara Ditt eget magsår (vilket vi får hoppas att du inte har något). "F"lappna av - som busschauffören sa.

(Det var en busschaufför som inte kunde säga "s" utan sa "f" i stället. Varje morgon när han kom med bussen till en hållplats, var det alltid stor trängsel och tumult eftersom bussen alltid blev så full, att ett flertal personer var tvugna att stå de 3 milen in till staden. Chauffören - som för övrigt var en oerhört kundorienterad person - förde fram problematiken till sina överordnade med jämna mellanrum. Till slut bar mannens ihärdighet frukt och en betydligt större buss inhandlades. Äntligen - tänkte busschauffören - ska alla mina fina passagerare få sittplats och ingen ska längre behöva stå de 3 milen in till staden.

Så nästa morgon när bussen kom till hållplatsen var där samma trängsel och tumult som vanligt. Chauffören försökte på olika sätt ordna ett fungerande kösystem, men det var helt hopplöst. Rädslan inför att behöva stå upp de 3 milen in till staden var för stor.

Varpå chauffören helt sonika ställde sig framför folkmassan och skrek: "F"lappna av, "f"lappna av - ALLA får "f"itta!!)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-16 15:47

hifikg skrev:Ni lärde er att ni är välsignade med en relativt svag inre referens. Jag brukar ibland, halvt på skämt, halvt på allvar, säga att jag gillar vilken ljudanläggning som helst (inom rimliga gränser) om jag får lyssna på god musik i tio minuter... kanske handlar det om 20 men det är en akademisk fråga. När jag sedan kommer hem förstår jag ibland att jag egentligen saknade något, men där och då är jag fullt tillfreds med vad jag hör. Ganska skönt.

Ja, din är en egenskap som man önskar alla att vara begåvade med.

Men människor är olika.

Du är välkommen att kika förbi här om du verkligen vill förstå att du
egentligen saknar något. ;) 8)

(Jag bara skojar, mest.)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-01-16 18:02

För vår del iaf.

Att du behöver skrota alla de uppfattningar du bildat dig under öppna
tester. Uppfattningar om objektens egenskaper alltså.

Upplevelserna behöver du inte ogiltigförklara dock, men orskanerna till
dem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2014-01-16 19:33

Väl talat.

Jag begriper inte riktigt varför adagio först vinner insikten om inbillningseffekter och sedan skrotar dessa nyvunna insikter.
Ta ett steg tillbaka och fortsätta i den vetenskapliga bana där ni började. :)
Kunskap och insikt skall ju förvaltas och leda till nya insikter.
-Innehar F-skattsedel-

Föregående

Återgå till Generellt om hifi