adagio skrev:Topic blindtest:
Jag kan berätta om ett seriöst försök med blindtest. Jag blev indirekt ombed/utmanad att "bevisa" att jag kunde höra skillnad och pricka ut min strömkabel jämförd med vanlig medskickad Krell lakrits.
Till en början var jag helt säker på att det skulle bli lätt. Likaså min medhjälpare, för övrigt ingenjör med elektronik som huvudsyssla. I öppna test hade vi inga svårigheter att ringa in skillnader ( konstigt va?)
När vi sedan började skifta varannan utan att veta vilken som var den vi började lyssna på blev det väldigt svårt att säga något med säkerhet. Skillnader fanns men vilken var vilken??
När man sedan började köra helt random blev det riktigt, riktigt svårt.
Vi provade båda två och resultatet blev ung lika fifty-fifty.
Efter några timmar var vi otroligt trötta och min kära sambo balanserade till vansinne, nog för att vi har en stor lägenhet och att hon befann sig i en helt annan del av huset, kunde vi höra med hjälp av smällarna från dubbeldörrarna att humöret var stabilt....på högsta irritationsnivå.
Vi lyckades dock utkristallisera följande.
För vår del iaf.
Det var enklare att bestämma sig för vad man hörde/kände redan vid det första anslaget/anslagen och de första sekunderna, ju längre musiken gick desto veligare blev man och ju mer vande sig hjärnan samt att ljudminnet försvann. Så efter ca fyra timmar med de inledande satserna av Bachs cellosviter kom min sambo och meddelade rätt högjutt " NI ÄR TA FAN INTE RIKTIGT KLOKA!!!
Vi konstaterade att vi nog hade trevligare när vi bara träffades och lyssnade på musik hos varandra utan en massa testande.
Vad lärde vi oss av detta då?
Tja, tydligen att det verkar vettigt att börja tillverka dyrkablar med påstått ljudlig påverkan.