Behövs mer än 16bit/44kHz?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Behövs mer än 16bit/44kHz?

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-09 18:06

IngOehman skrev:Jag har inte provat kliniskt genom att skapa ett filter från ingenting och försöka ha koll på så många parametrar som möjligt, men däremot har jag ju provat många olika kombinationer AD- och DA-omvandlare med kända överföringsfunktionsegenskaper, och som sagt - slutsatsen har varit att alla AD/DA med minimumfasfilter för brickwallfunktionen som jag lyssna på, har förvrängt hörbart.

Har det då rört sig om analoga filter (som kanske inte haft tillräcklig rakhet/branthet, eller som du säger med ev. "interna" dist problem)? Ett analogt brickwallfilter med tillräcklig branthet för CD-formatet blir ju helvetiskt svårt att få till.
-Eller har det handlat om digitala IIR-filter där filterrakheten har mätts upp och verifierats vara tillräckligt rak i den aktuella applikationen?

missade:
Och visst har även kombinationer av AD- och DA-omvandlare av faslinjär typ renderat hörbarhet i vissa fall. Men då andra varit mycket, mycket svårare att detektera tillskriver jag detektionen av vissa av de faslinjära AD/DA-kombinationerna, andra egenskaper än just LP-funktionen.

OK. Interndist i filteralgoritmerna kanske? Eller skulle det ändå kunna ha med fassnurrandet att göra?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-09 19:33

IngOehman skrev:Förvisso behövs mycket beräkningar om det skall bli riktigt bra och kanske var det det du menade med "jobbigt"? Men jag menar nog, att idag är det knappast jobbigt att räkna. Därför måste jag anta att skälet till att man inte gör filter med flera termer, större delay men perfekt fas, är att det av något för mig okänt skäl anses att det är tillräckligt bra det som görs idag. Något annat vettigt skäl kan jag inte komma på.

Ja, jag menar alltså att det blev beräkningstungt. Om man räknar på hur mycket beräkningar det blir med ett filter med 5000 tappar och 96 kHz samplingsfrekvens, stereo så blir det 2*96000*5000=960 000 000 multiplikationer och additioner per sekund. Det är även med moderna mått mätt jobbigt för en processor. När sedan detta ska göras i ett chip som inte i första hand är en DSP så förstår jag att det prutas.

Ang faslinjäriteten så tror inte heller jag att faslinjäriteten spelar någon som helst roll, och att IIR-filter faktiskt är rätt väg att gå för omsamplingsfaktorer som är ett förhållande mellan små heltal. Mina första omsamplingsalgoritmer byggde på IIR-filter och då lyckades jag uppnå 0,1 dB rippel i passbandet, 100 dB dämpning i spärrbandet och ett övergångsband som började på 95% av fs/2. Detta gjorde jag med ett 14:e ordningens filter, med 28 multiplikationer och additioner. Problemet är just omvandlingsfaktorer som 441/960 som innebär att man måste sampla upp 441 ggr, applicera filtret på den signalen och sedan ta ner samplingsfrekvensen 960 ggr. Vid 88,2-44,2 kan man applicera filtret direkt vid 88,2 kHz. Offline kan faslinjäritet uppnås även med IIR-filter om man kör signalen ett extrapass baklänges genom filtret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-09 20:15

RogerJoensson skrev:Appropå faslinjäritet. -Var anser du att gränsen går för fasvridning i den "högra" änden av spektrat för att det ska bli hörbart?

Egna tester för många år sedan visade att åtminstone jag är väldigt okänslig. Sjukt okänslig om man tittar med oscilloskåpet, vad som händer ... Jag kopplade flera allpass, som vred fasen uppe i diskanten, efter varandra...
Hur viktigt är det egentligen att filtret fs/2-filtret är faslinjärt? Jag misstänker att jag inte skulle höra skillnad på ett IIR eller FIR-filter om de hade tillräcklig rakhet/dämpning. Jag vet inte för jag har aldrig provat att göra ett så brant IIR-fiter. Kanske borde jag göra det...

Nu har IÖ redan gett ett bra svar, men jag vill ändå fylla i med det jag gärna vill kalla neural bevisföring för våra sinnens upplevelse. Beviset är således att söka i nervsystemet och hur hörseln faktiskt fungerar på nervnivå d v s neuronal nivå. Är hörselns fasdetektion frekvensberoende där fasdetektion minskar eller rent av upphör vid högre frekvens? Så upplever jag din fråga.

Då blir mitt svar detta:
Hörseln kan inte detektera fas vid frekvenser ovan 4-4,5 kHz. Från 1 kHz avtar fasdetektionen. Vid ungefär 3,5 kHz går en slags gräns där det blir individuellt och man är i gränsområdet.

Då man diskuterar fas måste man ha i minnet att någonstans i tiden har varje frekvens 360 graders fasvridning och det sker vid varje hel våglängd och det motsvarar en hel cykel. Frågeställningen kan då skrivas, kan hörseln detektera fasläget någonstans under en hel cykel?

I olika delar av hjärnan består det centrala nervsystemet av olika typer av nervceller. De har lite olika uppbyggnad var och en med en särskild och specifik funktion för dess ändamål.

Det man vill ta reda på är hur faslåsningen ser ut i den del av hjärnan som heter MSO; Medial Superior Olive. Det är i MSO som signalen från de båda öronen först konvergerar. MSO utgör en del av den del i hjärnan som heter Superior Olivary Complex.

Det man också vill ta reda på är hur det ser ut på vägen dit.

Det som är allmänt känt är att lågfrekventa komponenter med de temporala kännetecken som den akustiska ljudvågen ger i form av stimuli finns bevarade med det mönster av urladdningar i hörselnervens fibrer i form av faslåst nervimpulsaktivitet.

CF betyder Characteristic Frequency. Den karakteristiska frekvensen CF från varje fiber är den frekvens där dess tröskelvärde är som lägst.

R är Vektorstyrkan eller den så kallade Synkroniseringskoefficienten. Den varierar mellan värdena 0 och 1,0. Detta uttryck används normalt vid mätning av faslåsning. En perfekt faslåst fiber ger en respons vid en och endast en specifik fasvinkel från tonen. Det motsvarar R=1,0. Om fibrerna inte har preferens till någon fasvinkel så kommer histogrammet att vara horisontellt plant med lika mycket nervimpulser längs med hela perioden.

Synkronisering är en tidsmässig (temporal) överrensstämmelse och den undersöks inom intervallet 0-360 grader av frekvensens våglängd som i diagrammet kallas fascykel. Existerar ingen synkronisering i detta intervall så är hörseln inte faskänslig. Hörseln kan då inte detektera fas. Denna koefficient avtar över 1 kHz.

Så här ser det ut vid mätningar i olika nervkanaler för olika frekvensband med olika frekvensstimuli som input.

X-axeln representerar 1 fascykel av stimulus. Graden av faslåsning representeras av hur mycket R toppar. Dess värde avläses på Y-axeln.

Bild

A. Auditory Nerve fibers:
De består av två sorters fibrer varav den ena innerverar d v s förser varje enskild inre hårcell i organet Corti med nerver och den andra innerverar de yttre hårcellerna i organet corti. De inre hårcellernas nerver kallas Afferenta och de ger information som går upp till hjärnan. De yttre hårcellernas nerver kallas Efferenta och de får signal från hjärnan. Alla mätningar är från de inre hårcellerna i Afferenta nervbanor. Det man vill ha fram är om nervimpulserna är synkrona gentemot insignal. Det man funnit är att högfrekventa Auditory Nerve Fibers även kan innehålla svansar av de lägre frekvenserna från stimuli och därmed kan nervimpulserna faslåsas till dessa lägre frekvenser d v s det blir de lägre frekvenserna som då bestämmer de högre frekvensernas fasläge. Det är inte så att de högre frekvenserna kan faslåsas i sig gentemot dess input! De låses gentemot låga frekvenser. Det blir envelopen hos låga frekvenser som i så fall bestämmer de höga frekvensernas fasläge.

Man studerar just Bushy cells eftersom det är dessa celler som reagerar på själva Onset på stimuli. Det är Onset som kan ge upphov till faslåsning. Det är specifikt denna typ av celler som således kan ge noggrann temporal information. Det är alltså denna exakta temporala information som behövs för lokalisering av ljudkällor och hörselns tröskelvärde på tidsdifferenser mellan öronen vid lokalisering av ljudkällor är i storleksordning några få mikrosekunder. Där kan man prata om exakt faslåsning och att hålla den exakt tills stimuli från båda öronen konvergerar.

B. Spherical Bushy Cells.
Dessa finns i den del av hjärnan som kallas MSO; Medial Superior Olive. Den är gemensam för båda öronen och ligger i ena hjärnhalvan.

Sedan finns det:
C. Globular Bushy Cells.
Sådana celler finns I respektive AVCN; Anteroventral Cochlear Nucleus. Det är de nerver som är strax utanför respektive inneröra.

Från AVCN till MSO har det skett synapsövergångar som också tar viss tid.

Ok, nu kan vi se hur synkroniseringskoefficienten varierar med frekvens. Det har gjorts åtskilliga liknande mätningar med samma resultat. Jag visar ett av många exempel. Det man mätt fram är gränsvärde på faslåsning mellan 4-4,5 kHz. Det försämras över 1,5-2 kHz. En konsekvens av detta är att input av stimuli mot trumhinnorna temporalt vid högre frekvenser inte motsvaras av output d v s av de nervimpulser som finns högre upp i hjärnan och blir till varseblivet ljud. Det finns även fler diskrepanser mellan denna definierade input och output. Om detta har jag vid tillfälle tänkt återkomma...

Jag vill påpeka att detta inlägg med viss justering av ord är från ett inlägg jag tidigare skrivit.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-09 21:22

Varför tyckte (tycker) man att det är så viktigt att ringningarna från en fyrkantsvåg som passerat fs/2filtret är symmetriska. Jag har aldrig förstått det. -Att det ser mer ordnat och snyggt ut?

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-02-09 21:43

Svante skrev:
arkman skrev:Jag har sett på mätningar som Stereophile gör att det ofta är så att en dac tappar ca 0.2-0.25 dB vid 20 kHz när en 16/44.1 kHz signal används vid mätningen. Men jag tycker att det är lite märkligt eftersom i princip alla dacar idag är av sigma delta typ och dom samplar upp signalen till megahertz-nivåer. Det borde göra det möjligt att låta ”knäet” på filtret börja betydligt högre upp i frekvensregistret, men dom mätningar som Stereophile gjort talar för att det inte fungerar på det sättet. Görs filtreringen innan översampling (delta-sigma)?
(Hm, lite underligt om det är så det fungerar.)

Hur som helst. Om den översampling som görs i en da-omvandlare av delta-sigma typ inte bidrar till att göra det enklare att konstruera rekonstruktionsfiltret så kanske den lösning som ”RogerJoensson” föreslår fungerar, dvs. att sampla upp PCM-signalen i en dator innan den sänds till da-omvandlaren. Då borde inte rekonstruktionsfiltret påverka signalen inom 20 Hz- 20 kHz.

(Naturligtvis påverkar även filtren som används vid ad-omvandling också men för att inte göra det onödigt krångligt så kanske man kan bortse från det just nu.)

Rekonstruktionsfiltren är digitala och syftar till att ta bort allt över 22 kHz i den digitala signalen (med mycket högre samplingsfrekvens) som skickas till DACen.

Lite förenklat kan man exemplifiera det så här, om man tänker att man ska sampla upp signalen en faktor fyra: Man tar samplen och stoppar in tre nollsampel mellan varje sampel. Nu har man en digital signal med fs=176 kHz och spektrum under 22 kHz intakt. Mellan 22 kHz och 88 kHz finns spegelspektra som man inte vill ha. Dessa filtreras bort med rekonstruktionsfiltret. Det är detta (digitala) filter som det är svårt att göra bra, det ska ju falla med kanske 100 dB mellan 20 och 22 kHz och lämna allt under 22 kHz orört. Detta är så gott som omöjligt att bygga analogt, och är rätt beräkningskrävande digitalt.

De analoga filtren efter den översamplade omvandlaren kan vara (och är) betydligt flackare, och ibland görs rekonstruktionsfiltret med en liten kompensation under 22 kHz, vilket gör att det analoga filtret behöver matcha DAC-kretsens kompensation. Även här kan det gå fel pga komponenttoleranser eller SBS.

Om jag förstått det du skrev på rätt sätt så bör det betyder det att det blir spegelspektra (=> vikningsdistortion) vid översampling, alltså vid den översampling som görs före sigma-delta modeleringen.

Skapas det ett spegelspektrum även vid uppsampling av en PCM signal, alltså den typ av uppsampling som kan göras i en dator?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-09 21:55

RogerJoensson skrev:Varför tyckte (tycker) man att det är så viktigt att ringningarna från en fyrkantsvåg som passerat fs/2filtret är symmetriska. Jag har aldrig förstått det. -Att det ser mer ordnat och snyggt ut?

Var har du läst det?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-09 22:12

arkman skrev:Om jag förstått det du skrev på rätt sätt så bör det betyder det att det blir spegelspektra (=> vikningsdistortion) vid översampling, alltså vid den översampling som görs före sigma-delta modeleringen.

Skapas det ett spegelspektrum även vid uppsampling av en PCM signal, alltså den typ av uppsampling som kan göras i en dator?

Hmm, jag är inte riktigt säker på om jag kan svara på det. Översamplingen byggs nog ibland ihop med deltasigmamoduleringen, tror jag, men jag brukar använda en tankemodell där översamplingen sker först. I det läget, när man har stoppat in nollsamplen så finns det spegelspektra, och dessa tas bort med rekonstruktionsfiltret. Alltså spegelspektra är inget problem bara man filtrerar bort dem, de ligger ju på andra frekvenser än nyttosignalen och kan därför separeras från den. Att ta hand om spegelspektra (=dämpa dem tillräckligt) är därför en nödvändig del av upsamplingen, var den än sker.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-09 22:18

Svante skrev:
RogerJoensson skrev:Varför tyckte (tycker) man att det är så viktigt att ringningarna från en fyrkantsvåg som passerat fs/2filtret är symmetriska. Jag har aldrig förstått det. -Att det ser mer ordnat och snyggt ut?

Var har du läst det?

Var och varannan cd-spelartest i hifiblaskorna på 80-talet hade i alla fall sådana bilder. Det var något man använde för att bedöma ljudkvalitén. Man kunde ofta läsa om hur symmetriskt och fint det var (eller inte) och att den låga fasvridningen gav bättre ljud, transienterna lät renare osv. Det kan du väl inte ha missat?

Som här (fast i detta fall utan de starka kopplingarna till betydelsen för ljudkvalitén som man kunde att läsa om, åtminstone i Svenska hifi-blaskor)
http://www.stereophile.com/content/philips-lhh1000-cd-player-measurements

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-09 22:21

Roger, har du läst mitt inlägg?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-09 22:30

Tack. Jag skummade igenom det och fann inget som gick emot mina egna fynd. Jag ska läsa om det senare och se om jag missat något.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-11 10:57

Svante skrev:

Var har du läst det?

Läste du inte Hifi-blaskor på 1990-talet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 11:45

Morello skrev:
Svante skrev:

Var har du läst det?

Läste du inte Hifi-blaskor på 1990-talet?

Jo, ja, jag har hört det också, men om jag ska kunna svara på Rogers fråga måste jag få veta var han har läst det. Alltså, det beror ju på i vilket sammanhang man har tyckt att det är viktigt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-11 12:38

Svante skrev:Jo, ja, jag har hört det också, men om jag ska kunna svara på Rogers fråga måste jag få veta var han har läst det. Alltså, det beror ju på i vilket sammanhang man har tyckt att det är viktigt.

Så där är det bara politiker som svarar :-)

Det spelar väl ingen roll i vilket sammanhang saken är presenterad, frågan är väl om saken är viktig eller inte?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-11 13:23

Jag får känslan att det råder någon form av försiktig konsensus här, men att det ändå finns något som gör ämnet känsligt och att att man därför inte vill eller vågar uttrycka sin åsikt eller tro i frågan.

Det enda jag kan säga är att i mitt fall inte sett något som tyder på att fasvridningen uppe vid fs/2 skulle vara hörbar, men å andra sidan har jag inte (ännu) gjort någon riktig test (med just nära identiska brickwallfilter tonkurvemässigt, med brytpunkten utanför det hörbara frekvensområdet).

Har det gjorts några publicerade, trovärdiga tester som faktisk visar på hörbara skillnader vad gäller fasvridning i brickwallfilter för cd (där det inte rått frekvensgångskillnader)? -Eller är det sannolikt bara grundlöst hittepå? Frågan har förbryllat mig i över 25 år, så...

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 13:41

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:

Var har du läst det?

Var och varannan cd-spelartest i hifiblaskorna på 80-talet hade i alla fall sådana bilder. Det var något man använde för att bedöma ljudkvalitén. Man kunde ofta läsa om hur symmetriskt och fint det var (eller inte) och att den låga fasvridningen gav bättre ljud, transienterna lät renare osv. Det kan du väl inte ha missat?

Som här (fast i detta fall utan de starka kopplingarna till betydelsen för ljudkvalitén som man kunde att läsa om, åtminstone i Svenska hifi-blaskor)
http://www.stereophile.com/content/philips-lhh1000-cd-player-measurements

Missade denna. Jag har med liknande grafer i testerna vi gör på DACar, men deras huvudsyfte är att visa ev klippning vid full utstyrning. Jag brukar kommentera faslinjäriteten, men aldrig säga något om dess hörbarhet. Kanske borde jag göra det. Jag kan tycka att det är tekniskt intressant om filtren är faslinjära eller inte, om inte annat för att de har olika förutsättningar att få ner delayen.

För många tror jag nog att "faslinjäritet" bara betyder "bra, timingen är rätt, typ", utan tanke på vilket frekvensområde det gäller. Vid låga frekvenser kan den spela en liten roll, vid fs/2 har jag svårt att tro det. Fick jag ett test i handen som visade det så skulle jag granska det testet väldigt kritiskt.

...och med det sagt så kan man ju fasvrida på flera sätt, och det finns garanterat något sätt som bara påverkar högfrekvens, men som ändå är hörbart. Men de uppstår inte spontant.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 13:43

RogerJoensson skrev:Jag får känslan att det råder någon form av försiktig konsensus här, men att det ändå finns något som gör ämnet känsligt och att att man därför inte vill eller vågar uttrycka sin åsikt eller tro i frågan.

Det enda jag kan säga är att i mitt fall inte sett något som tyder på att fasvridningen uppe vid fs/2 skulle vara hörbar, men å andra sidan har jag inte (ännu) gjort någon riktig test (med just nära identiska brickwallfilter tonkurvemässigt, med brytpunkten utanför det hörbara frekvensområdet).

Har det gjorts några publicerade, trovärdiga tester som faktisk visar på hörbara skillnader vad gäller fasvridning i brickwallfilter för cd (där det inte rått frekvensgångskillnader)? -Eller är det sannolikt bara grundlöst hittepå? Frågan har förbryllat mig i över 25 år, så...

Alltså, jag har inte publicerat och det vete 17 om jag har testat, men jag har iaf gjort sådana filter. Och inte låter de så mycket... :-)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-11 13:59

RogerJoensson skrev:Jag får känslan att det råder någon form av försiktig konsensus här, men att det ändå finns något som gör ämnet känsligt och att att man därför inte vill eller vågar uttrycka sin åsikt eller tro i frågan.

Om du läser mitt inlägg så ser du att det är entydigt bevisat att hörseln inte kan detektera fas över 4,5 kHz. Svårare än så är det inte!

Det existerar alltså inte någon mekanism hos hörseln för faslåsning över 4,5 kHz. Jag förstår inte varför detta ämne ens fortsättningsvis diskuteras? Det är ju en gång för alla utrett och resultatet är glasklart. Beviset är svart på vitt. This parrot is dead!

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2015-02-11 14:04

Är det inte bara ett nollresultat du visat, frågar jag försiktigt utan att ha läst hela ditt inlägg, Peter? Eller är det verkligen bevisat?
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2015-02-11 14:06

petersteindl skrev:....
Det existerar alltså inte någon mekanism hos hörseln för faslåsning över 4,5 kHz. Jag förstår inte varför detta ämne ens fortsättningsvis diskuteras? Det är ju en gång för alla utrett och resultatet är glasklart. Beviset är svart på vitt. This parrot is dead!

Mvh
Peter

Säker på att dä inte ä ena "Norwegian Blue" . . . typ ? 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-11 14:31

Komorok skrev:Är det inte bara ett nollresultat du visat, frågar jag försiktigt utan att ha läst hela ditt inlägg, Peter? Eller är det verkligen bevisat?

Det är verkligen bevisat. Vårt nervsystem har helt enkelt inte möjligheten att faslåsa över 4,5 kHz. Därmed existerar ingen möjlighet att detektera fas. Det är helt slumpvis fördelat inom perioden och därmed kan ingen faslåsning äga rum och därmed kan inte fasläge detekteras.

Hur mycket ingenjörer eller andra förståsigpåare inom hifibranschen än snackar fas i högsta diskanten så säger nervsystemet ifrån och det är entydigt bevisat.

Jag kan säga att det kommer bli många tokigheter inom hifi som med emfas kommer slås i spillror vartefter det inom neurovetenskapen bevisas i kliniska undersökningar. Idag sker i princip all forskning inom hörseln på neural nivå. Man har insett att det ger resultat som direkt går in i bevisföring. End of diskussion så att säga. Mina kudos går till läkarvetenskapen som numera inom forskning jobbar ihop med Tekniska högskolor. Det behövs flera överskridande områden för att detektera de människans sinnen och det behövs även inkorporeras filosofisk stringens samt elektronik, mekanik och reglerteknik, förrutom en massa kemi.

Vill man söka svar så får svar sökas någon annanstans än fasdetektion vid höga frekvenser. Det kan exempelvis vara fasläge på övertoner som därmed kan hamna i fas eller i motfas med nyttosignal och då blir det amplitudskillnad, eller andra fenomen. Skillnad i tonkurva är dock det mest troliga.

Tar man med maskeringseffekter i hörseln så ter sig mycket av det som sägs för mumbo jumbo.

I ett komprimerat musikstycke av heavy metal eller vad det nu var så mixades det in en låt av Jimi Hendrix musik på - 30 dB d v s topparna i Hendrix låt var 30 dB lägre. Detta var helt odetekterbart. Med eller utan Hendeix, ingen kunde detektera skillnaden. Detta beror på hörselns maskeringseffekt. Det är bara att gilla läget liksom. Kanske någon kan detektera, men i denna kliniska test som gjordes fanns det ingen. Det är ett fenomen man bör ta hänsyn till som konstruktör av stereopryttlar. Exakt hur testen utfördes vet jag inte, tex om det var med högtalare eller hörlurar.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-11 14:38

Laila skrev:
petersteindl skrev:....

Mvh
Peter

Säker på att dä inte ä ena "Norwegian Blue" . . . typ ? 8)

Norwegian Blue

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 14:58

Bill50x skrev:
Svante skrev:Jo, ja, jag har hört det också, men om jag ska kunna svara på Rogers fråga måste jag få veta var han har läst det. Alltså, det beror ju på i vilket sammanhang man har tyckt att det är viktigt.

Så där är det bara politiker som svarar :-)

Det spelar väl ingen roll i vilket sammanhang saken är presenterad, frågan är väl om saken är viktig eller inte?

/ B

Pff...

Alltså, jag menade verkligen det. Frågan är viktig, men jag har hört den från så många håll (även icke-hifi) och i så många olika varianter att jag ville veta sammanhanget, sett ur Rogers synvinkel.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 15:02

petersteindl skrev:Det är verkligen bevisat. Vårt nervsystem har helt enkelt inte möjligheten att faslåsa över 4,5 kHz. Därmed existerar ingen möjlighet att detektera fas. Det är helt slumpvis fördelat inom perioden och därmed kan ingen faslåsning äga rum och därmed kan inte fasläge detekteras.

Nu är jag ute på hal is här, och det handlar bitvis om något annat, men jag minns en studie som handlade om riktningshörsel vid höga frekvenser. Den brukar anses vara obefintlig, men i studien så använde de bandbegränsade signaler som INTE var sinusformiga och då funkade riktningshörseln igen. Jag tror det var upp till 7 kHz eller nåt. Men minnet är för dåligt för att jag ska kunna säga nåt säkert.

Hursomhelst så är sådan faskänslighet något helt annat än det vi diskuterar här, det är ju samma faslägen i de två kanalerna på en DAC.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-11 15:03

Svante skrev:Ja, jag menar alltså att det blev beräkningstungt. Om man räknar på hur mycket beräkningar det blir med ett filter med 5000 tappar och 96 kHz samplingsfrekvens, stereo så blir det 2*96000*5000=960 000 000 multiplikationer och additioner per sekund. Det är även med moderna mått mätt jobbigt för en processor. När sedan detta ska göras i ett chip som inte i första hand är en DSP så förstår jag att det prutas.

Gäller att välja sin beräkningsenhet... Finns många GPU:er som fixar 100 Gflops eller mer...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-11 15:09

Ojdå, många inlägg medan jag skrev... Men ändå:
petersteindl skrev:Det existerar alltså inte någon mekanism hos hörseln för faslåsning över 4,5 kHz. Jag förstår inte varför detta ämne ens fortsättningsvis diskuteras? Det är ju en gång för alla utrett och resultatet är glasklart. Beviset är svart på vitt. This parrot is dead!

:). Men bara för att det finns en undersökning som visar ett det inte är detekterbart, så kan det ju finnas en annan som visar motsatsen...

Jag förstår inte varifrån påståendet om symmetrins överlägsenhet kommer, men det är fortfarande en sanning för många därute. Var det alltså helt ounderbyggt från början, menar du?
Kanske hade det egentligen att göra med att de "nya" digitala filtren åstadkom en rakare frekvensgång att göra. -Och när man gjorde översamplingsfiltrena så var det lättare att få digitalfilter som gav snyggare symmetri på pulssvaren och att marknadsförarna på köpet fick något nytt att arbeta med. Eller trodde de som designade översamplingsfiltren att fasvridningen verkligen var något viktigt att ta hänsyn till?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 17:10

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Ja, jag menar alltså att det blev beräkningstungt. Om man räknar på hur mycket beräkningar det blir med ett filter med 5000 tappar och 96 kHz samplingsfrekvens, stereo så blir det 2*96000*5000=960 000 000 multiplikationer och additioner per sekund. Det är även med moderna mått mätt jobbigt för en processor. När sedan detta ska göras i ett chip som inte i första hand är en DSP så förstår jag att det prutas.

Gäller att välja sin beräkningsenhet... Finns många GPU:er som fixar 100 Gflops eller mer...

Fast de flopparna är inte på IEEE64, utan IEEE16, skulle jag tro. Men visst skulle det gå om bara viljan fanns. Vad jag säger är att det inte är så himla konstigt att man snålar på filtret. Man vill kanske inte sätta en jättekylfläns på DA-chippet. Man kanske inte vill att det ska bli varmt ens. Det är inte givet att man bara kan flytta gigafloppsarna från ett grafikkort till en DAC.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-02-11 17:17

RogerJoensson skrev:Ojdå, många inlägg medan jag skrev... Men ändå:
petersteindl skrev:Det existerar alltså inte någon mekanism hos hörseln för faslåsning över 4,5 kHz. Jag förstår inte varför detta ämne ens fortsättningsvis diskuteras? Det är ju en gång för alla utrett och resultatet är glasklart. Beviset är svart på vitt. This parrot is dead!

:). Men bara för att det finns en undersökning som visar ett det inte är detekterbart, så kan det ju finnas en annan som visar motsatsen...

Jag förstår inte varifrån påståendet om symmetrins överlägsenhet kommer, men det är fortfarande en sanning för många därute. Var det alltså helt ounderbyggt från början, menar du?
Kanske hade det egentligen att göra med att de "nya" digitala filtren åstadkom en rakare frekvensgång att göra. -Och när man gjorde översamplingsfiltrena så var det lättare att få digitalfilter som gav snyggare symmetri på pulssvaren och att marknadsförarna på köpet fick något nytt att arbeta med. Eller trodde de som designade översamplingsfiltren att fasvridningen verkligen var något viktigt att ta hänsyn till?

Alltså som tankeresonemang kan man ju förstå det. Vilket är bäst, att de högsta deltonerna fasvrids eller att de inte gör det? Har man ett återgivningsideal, kanske påspätt med att apparaterna ska hålla takten, så är det fullt begripligt att man inte tycker om fenomenet fasvridning. Många har dock inte koll på hur stora (små) fördröjningarna blir däruppe och hur de relaterar till hörbarheten. Blanda in lite öppna tester och placebo i det och att man vill höra en skillnad så blir det som vanligt i hifisvängen, det är SANT att det hörs. :D

Med vetskapen om att det är så kan en konstruktör välja att göra filtren faslinjära eller inte. För att slippa bli ifrågasatt gör man faslinjära filter ända tills någon efterfrågar kort latency. Då dammar man av IIR-filtren och lägger till ett menyalternativ med "minimum delay".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-02-11 18:09

Aha! -"Hålla takten"... -Jo det förstås. -Tänkte inte på det...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-11 18:42

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Jag har inte provat kliniskt genom att skapa ett filter från ingenting och försöka ha koll på så många parametrar som möjligt, men däremot har jag ju provat många olika kombinationer AD- och DA-omvandlare med kända överföringsfunktionsegenskaper, och som sagt - slutsatsen har varit att alla AD/DA med minimumfasfilter för brickwallfunktionen som jag lyssna på, har förvrängt hörbart.

Har det då rört sig om analoga filter (som kanske inte haft tillräcklig rakhet/branthet, eller som du säger med ev. "interna" dist problem)? Ett analogt brickwallfilter med tillräcklig branthet för CD-formatet blir ju helvetiskt svårt att få till.
-Eller har det handlat om digitala IIR-filter där filterrakheten har mätts upp och verifierats vara tillräckligt rak i den aktuella applikationen?

Bra frågor. Och synpunkter.

Svaret är att det ju nästan alltid är en kombination av ett digitalt filter (översampling) och ett analogt (som tar bort restprodukterna högt upp i frekvens), om vi talar om de exempel jag talat om.

Jag talar alltså inte om de tidiga CD-spelarna, utan om många av de helt moderna AD/DA-omvandlarna som valt minimumfas för att hålla delayen till ett minimum. Det verkar vara den senaste trenden i studiovärlden just nu.

RogerJoensson skrev:missade:
Och visst har även kombinationer av AD- och DA-omvandlare av faslinjär typ renderat hörbarhet i vissa fall. Men då andra varit mycket, mycket svårare att detektera tillskriver jag detektionen av vissa av de faslinjära AD/DA-kombinationerna, andra egenskaper än just LP-funktionen.

OK. Interndist i filteralgoritmerna kanske? Eller skulle det ändå kunna ha med fassnurrandet att göra?

Ja, jag vet inte.

Det jag vet om hörseln (det Peter skrev är väl en rätt bra sammanfattning om den allmänna kunskapen, som alltså vem som helst kan läsa sig till om man surfar lite, och jag tror mig veta en hel del ytterligare) säger att det inte borde spela någon större roll.

Och experiment med allpassfilter (som de vi båda ju gjort) säger väl ungefär samma sak, även om vi då talar om oerhört mycket lägre fasderivata då, alltså jämfört med minimumfas-brickwall-approximationer som är aktuella i t ex CD-spelare.

Det är ju i själva verket inte lätt att höra inverkan av ett allpassfilter vid 500 Hz heller, trots att det går att visa att det går.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-02-11 19:27

RogerJoensson skrev:Ojdå, många inlägg medan jag skrev... Men ändå:

Nej, det kommer inte finnas någon adekvat undersökning som visar på annat resultat. Det beror på att nervsystemet och varje enskild nerv fungerar på ett visst sätt. Det finns vissa fundamenta d v s fakta som ligger som en stark grund för hur det i praktiken fungerar.

Exempelvis är ett faktum att den minsta tidsskillnaden mellan två konsekutiva aktionspotentialer i en nerv är 1 ms. Det kan helt enkelt inte förekomma en aktionspotential inom 1 ms från en strax föregående aktionspotential. Denna absolut kortaste tidsperiod kallas refraktionsperiod. Det innebär maximalt 1 000 aktionspotentialer per sekund per nerv eller 1 kHz periodicitet per nerv om man vill uttrycka det så. Det kan dock vara lite vilseledande.

Bild

Potentialskillnaden i viloläge mellan bägge sidor om cellens membran är ungefär 70 mV. Beroende på vilken sida på membranet man definierar som noll så fås positivt eller negativt tecken. I fallet vad gäller nerver så definieras potentialen utanför membranet som noll. Inuti cellen är potentialens viloläge ungefär - 70 mV. För att det skall kunna uppstå en aktionspotential måste spänningen öka en viss nivå och tröskelpotentialen är ungefär - 55 mV. Denna tröskelpotential kan inte återinträffa innan viloläge uppnås efter en aktionspotential. I början depolariseras cellen och en aktionspotential kan uppstå om tröskelvärdet uppnås. På grund av den kemiska strukturen runt cellen inträffar repolarisation från ungefär + 40 mV och spänningen sjunker till långt under - 70 mV, Under denna hyperpolariserade period kan ingen ny aktionspotential uppstå, men under en viss tid sker en återgång till vilopotential och först därefter kan en ny aktionspotential förekomma. Det är olika kemiska processer i depolarisation och repolarisation där olika joner vandrar i olika membrankanaler genom cellmembranet. Man kan lätt räkna ut att det max kan inträffa tusen aktionspotentialer per sekund per nerv. I praktiken är siffran betydligt lägre eftersom man tittar på effektiv refraktionsperiod och den är längre än 1 ms. ofta sker det spontana urladdningar (aktionspotentialer) i en cell och det kan till och med bli 100 urladdningar per sekund.

Ett annat faktum är att det är nervens plats d v s läge i hjärnan som bestämmer vad som upplevs. Det kallas för place related organization. Man kan se det som en kartbild. Ju mer och noggrannare man studerar hjärnan upptäcker man att det är nervernas plats som bestämmer vad som upplevs. Det är alltså inte endast koden av aktionspotentialer i sig utan nervens plats i hjärnan som är viktig. Upplevd frekvens är ett både typiskt och speciellt exempel på sådan platsrelaterad funktion. Vårt nervsystem är tonotopiskt organiserat vilket innebär att nerverna för olika frekvenser följer varandras inbördes läge genom hela nervsystemet. Kastas det relativa läget mellan två sådana nerver om så upplevs den högre frekvensen som en lägre ton än den lägre frekvensen. Sådana nervsjukdomar eller snarast nervanomalier finns det tyvärr många exempel på och det är tydligen väldigt obehagligt för dessa patienter, speciellt vid lyssning på musik. Detta innebär också att det upplevda ljudet är skilt från de akustiska ljudvågorna. Det är i detta fall neuronens plats i hjärnan som bestämmer upplevd tonhöjd. Nivå sätts av antal spikes per tidsenhet och dessa kan vara temporalt olika förekommande.

Det betyder att vi har tre principiella dominanta faktorer som bestämmer upplevelsen d v s neuronens plats, antal spikes per tidsenhet i neuronen d v s amplitud och tiden d v s det temporala som sätter viss upplevelse, men även transmittorsubstans och andra cellers aktivitet i neurala nätverk. Det finns säkert en massa andra faktorer som påverkar som t.ex. genom återkopplade system.

Vad gäller faslåsning av högre frekvenser så finns det ett speciellt särfall och det är om den högre frekvensen ingår i lägre frekvensers envelop t.ex. bas. Då kan faslåsning av högre frekvens ske till lägre frekvens. Det betyder inte att högre frekvenser faslåses till deras temporala input utan det betyder att högre frekvens faslåses till lägre frekvensers temporala input.

I vetenskapliga sammanhang är det entydigt så att man enats om hörselns oförmåga att detektera fas vid högre frekvenser än 4 - 4,5 kHz. Jag har inte sett något annat raporteras annat än från hifi-folket. Jag vill också påpeka att jag läser nästan uteslutande vetenskapliga artiklar på området och läroböcker i neurofysiologi och om hörseln. Många av böckerna är skrivna av nobelpristagare och de refereras ofta till, liksom till Jens Blauerts bok. Dessa skrifter utgör ett mycket bra kunskapsfundament som gör att det blir hyfsat lätt att följa vetenskapliga undersökningar och doktorsavhandlingar på området.

Mvh
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi