Tror jag.

Moderator: Redaktörer
Goldfinger skrev:Har LTS en fast konstlast som används på allt eller finns där variabler att justera under testets gång för att hitta testobjektets begränsningar?
Hur överför man tex ett testat slutstegs beteende i F/E lyssning till något användbart om man inte vet vad steget skall driva i praktiken?
Som ägare till ett specifikt steg är det intressanta (tycker jag) hur det jobbar ihop med de högtalare som används i riggen.
Graden av färgning påverkas ju av hur steget lastas.
Slutsteg kan ju ha svagheter av blandad art som ibland kan kommas förbi med rätt anpassning av högtalare.
Därav är jag nyfiken på hur ni angriper testobjektet under testet?
Vilka parametrar kan lasten provocera med rent tekniskt?
Laila skrev:Själversåblirja intenöjder förrän di sterioapparajtersom avlyssnas avlyssnas mäiprinciperalledihögislaster
som finnspåmarknaden . . . hurkanmanannarsveta hurbraapparajterna iverklighetenä, jabarafrågar . . . typ ?![]()
Svante skrev:Laila skrev:Själversåblirja intenöjder förrän di sterioapparajtersom avlyssnas avlyssnas mäiprinciperalledihögislaster
som finnspåmarknaden . . . hurkanmanannarsveta hurbraapparajterna iverklighetenä, jabarafrågar . . . typ ?![]()
Ja, då får du ett jobbigt liv. Är du lika kinkig när du väljer makaroner? Jag menar hur VET man att de är optimala med just ditt kranvatten?
Svante skrev:Harryup skrev:Inte riktigt samma då de som tolkar resultatet efter en F/E kan tycka sig ha hittat en vinnare pga att man inte hört någon skillnad. Medans i andra A/B tester får resultatet att apparaterna är likvärdiga. Så nej, det tycker inte jag.
Men i övrigt är det riktigt att man kan göra fel på något sätt med alla tester.
Mvh/Harryup
Vid icke-detektion:
I FE-lyssningen har man inte hittat skillnader, vilket är ett nödvändigt men inte tillräckligt kriterium för att en apparat ska vara en bra återgivare.
I AB-lyssningen har man inte hittat skillnader, vilket vare sig är ett nödvändigt eller tillräckligt kriterum för att apparat A (eller B) ska vara en bra återgivare.
Vid detektion:
I FE-lyssningen har man hittat skillnader, vilket visar att apparaten inte är en perfekt återgivare.
I AB-lyssningen har man hittat skillnader, vilket visar att åtminstone en av apparaterna inte är en perfekt återgivare, oklart vilken, eller om det är båda.
Segrare: FE.
Harryup skrev:Svante skrev:Vid icke-detektion:
I FE-lyssningen har man inte hittat skillnader, vilket är ett nödvändigt men inte tillräckligt kriterium för att en apparat ska vara en bra återgivare.
I AB-lyssningen har man inte hittat skillnader, vilket vare sig är ett nödvändigt eller tillräckligt kriterum för att apparat A (eller B) ska vara en bra återgivare.
Javisst så är det säkert, men skillnaden är vid missad detektion.
Vid F/E kan man med ett visst mått av oförsiktighet tyckt sig hittat en vinnare.
Medans man vid vanlig A/B kan tycka att jag lika gärna ha kvar det gamla för det testade objektet ät inte bättre.
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:Inte riktigt samma då de som tolkar resultatet efter en F/E kan tycka sig ha hittat en vinnare pga att man inte hört någon skillnad. Medans i andra A/B tester får resultatet att apparaterna är likvärdiga. Så nej, det tycker inte jag.
Men i övrigt är det riktigt att man kan göra fel på något sätt med alla tester.
Mvh/Harryup
Vid icke-detektion:
Vid detektion:
I FE-lyssningen har man hittat skillnader, vilket visar att apparaten inte är en perfekt återgivare.
I AB-lyssningen har man hittat skillnader, vilket visar att åtminstone en av apparaterna inte är en perfekt återgivare, oklart vilken, eller om det är båda.
Segrare: FE.
Vid F/E kan man med ett visst mått av oförsiktighet tyckt sig hittat en vinnare.
Medans man vid vanlig A/B kan tycka att jag lika gärna ha kvar det gamla för det testade objektet ät inte bättre.
Mvh/Harryup
Svante skrev:Harryup skrev:Svante skrev:Vid icke-detektion:
"Men"? Jag skrev ju om missad detektion.
Ser du inte att du gör precis samma fel med tolkningen av AB-resultatet som du säger att en oförsiktighet ger vid FE-resultatet? Om du inte kan höra skillnad vid AB-lyssning så betyder det inte att man inte kan höra skillnader under andra förutsättningar (musik, dagsform etc).
...och varför ska man vara oförsiktig, förresten?
PerStromgren skrev:Panelguy skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att jag visat att försteg inte färgar hörbart och att moderna DAC:ar inte är signifikant mycket bättre än min gamla CD-80.
Jag skulle nog säga att de försteg du provat kanske låter väldigt likartat. Att försteg generellt inte skulle färga vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Nej, självklart gäller ett halvt dussin brasklappar, men det trodde jag alla förstod. Det är ju rätt uppenbart att det gäller "just då", "för mig", "i den anläggningen", etc. Eller är det inte uppenbart?
PerStromgren skrev:Det är klart att du har rätt, men det är jäkligt jobbigt att alltid tänka ut en formulering som passerar utan anmärkning på faktiskt...
Harryup skrev:Svante skrev:Harryup skrev:
"Men"? Jag skrev ju om missad detektion.
Ser du inte att du gör precis samma fel med tolkningen av AB-resultatet som du säger att en oförsiktighet ger vid FE-resultatet? Om du inte kan höra skillnad vid AB-lyssning så betyder det inte att man inte kan höra skillnader under andra förutsättningar (musik, dagsform etc).
...och varför ska man vara oförsiktig, förresten?
Ser att jag skrev otydligt, menar inte missad detektion i bemärkelsen att det inte går att höra någon skillnad för att det inte finns någon.
Utan menar att man in en test faktiskt missar en skillnad som verkligen finns. Kan ju bero på att man inte hör den eller att t.ex. uppställningen av någon anledning maskerar skillnaden.
Är man oförsiktig/lite väl generös kan man då dra slutsatsen att den inte finns någon skillnad för att man inte hörde den och att man då har hittat en "vinnare".
mvh/Harryup
sprudel skrev:PerStromgren skrev:Panelguy skrev:Jag skulle nog säga att de försteg du provat kanske låter väldigt likartat. Att försteg generellt inte skulle färga vet jag inte riktigt om jag håller med om.
Nej, självklart gäller ett halvt dussin brasklappar, men det trodde jag alla förstod. Det är ju rätt uppenbart att det gäller "just då", "för mig", "i den anläggningen", etc. Eller är det inte uppenbart?
Personligen hade jag sympatiserat mer med:
Jag har inte lyckats visa att försteg färgar, och inte heller lyckats visa att moderna dacar är signifikant bättre än min gamla CD-80.
sprudel skrev:Bara genom att byta position på "inte" har du helt förändrat innebörden av din utsaga.![]()
När du blandar in begreppet "mycket" finns det ingen som vet vad du avser, däremot signifikant bättre, då har du ett avstamp i ett vetenskapligt begrepp, om du då också definierar bättre. Värdeomdömen är skit under sådana här betingelser. Torrt o klart som en frystorkad revisors själ ska det vara.
PerStromgren skrev:Det är klart att du har rätt, men det är jäkligt jobbigt att alltid tänka ut en formulering som passerar utan anmärkning på faktiskt...
IngOehman skrev:PerStromgren skrev:Det är klart att du har rätt, men det är jäkligt jobbigt att alltid tänka ut en formulering som passerar utan anmärkning på faktiskt...
Det kan kanske kännas jobbigt att göra det, men jag undrar ändå om det inte mest handlar om hur man tänker, innan.
Om man tänker rätt så fungerar det bra att skriva som man tänker bara. Tänker man inte rätt, eller i varje fall inte helt klart, så kan det bli knepigare eftersom man då måste göra analysen när man nagelfar det man just skrivit. Så tänka först skriva sen är ett bra recept. När man verkligen förstår mekanismerna är det inte längre svårt att formulera sig. Missförstå mig inte, självklart kan vem som helst som är mänsklig råka skriva något som blir fel, men den sorts fel som du skrev kan man nog bara få ur sig om man inte har en ordentligt klar bild av mekanismerna.
Nu hoppas jag ingen försöker misstolka det jag skriver. Det är verkligen inte illa menat. Jag bara menar att det nog är svårare att lära sig att se hela komplexet så att man verkligen ser och förstår det i sitt inre, än att formulera sig rent språkligt.
Vh, iö
PerStromgren skrev:Den som vill missförstå det jag skriver kommer alltid att lyckas.
i skrev:PerStromgren skrev:Det är klart att du har rätt, men det är jäkligt jobbigt att alltid tänka ut en formulering som passerar utan anmärkning på faktiskt...
Felet är att du inte har en adekvat inhemsk vokabulär för repliken till dina formuleringskritiker. Du har ett taskigt fotarbete helt enkelt. Vad du behöver säga är:
"Ta dig i röven din osketna blindtarm! Ful slips har du också!"
Svante skrev:Det är oklokt att skriva "Kvinnor får lättare förkylningar än män" om man vill att mottagaren inte ska missförstå vad man menar.
Faktiskt.se - Läsförmåga över det normala, social kompetens en bit under...
PerStromgren skrev:Svante skrev:Det är oklokt att skriva "Kvinnor får lättare förkylningar än män" om man vill att mottagaren inte ska missförstå vad man menar.
Bra, det är precis den där typen av uttalanden som det handlar om här! Ingen som inte vill missförstå detta skulle göra det. Visst kan vi göra oss lustiga över det, men den som tror att författaren menar att det är lättare att skaffa en förkylning än att skaffa en man, måste antingen vara rätt dum, eller missförstå med flit.
Jag skriver för faktiskt.se, en samling personer som jag tror allt gott om och som har en förståelseförmåga en bit över det normala.
PerStromgren skrev:Svante skrev:Det är oklokt att skriva "Kvinnor får lättare förkylningar än män" om man vill att mottagaren inte ska missförstå vad man menar.
Bra, det är precis den där typen av uttalanden som det handlar om här! Ingen som inte vill missförstå detta skulle göra det. Visst kan vi göra oss lustiga över det, men den som tror att författaren menar att det är lättare att skaffa en förkylning än att skaffa en man, måste antingen vara rätt dum, eller missförstå med flit.
Jag skriver för faktiskt.se, en samling personer som jag tror allt gott om och som har en förståelseförmåga en bit över det normala.
sebatlh skrev:PerStromgren skrev:Svante skrev:Det är oklokt att skriva "Kvinnor får lättare förkylningar än män" om man vill att mottagaren inte ska missförstå vad man menar.
Ha! Det var ju en tredje tolkning. Jag tänkte mig att kvinnor får lindrigare förkylningar än män alternativ kvinnor lättare drar på sig en förkylning jämfört med män.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster