Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav sprudel » 2015-11-15 17:30

petersteindl skrev:På Windows, använd foobar eller asio.

Mvh
Peter

Jag använder Foobar och Wasapi när jag spelar från dator som styrs av Monkeymote.
Vanligtvis så lägger jag in musiken på hd som jag kopplar direkt till Oppo BDP105 via usb. Då slipper jag ha en dator alls och använder Ipad som fjärrkontroll till Oppon.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-03 16:30

Och nu finns Tidal med som en app i Oppo efter senaste firmwareuppgradering.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-12-03 16:34

Harryup skrev:Och nu finns Tidal med som en app i Oppo efter senaste firmwareuppgradering.

Har du installerat senaste firmware? I så fall, har du även provat?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-03 17:34

Ja, jag kollade igår kväll om det fanns en ny firmware och det gjorde det.
Fick se en Tidallogga bland apparna och jag testade att logga in och det gick bra.
Lyssnat?
Nä.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-03 17:38

Kan tänka mig att detta inte är helt ointressant heller.
Tidal Highres Streaming
Gör spåttifaj ännu mera ointressant.
Och Roon ytterligare intressant.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-12-03 18:09

Jo, men till vilken nytta. Är inte risken stor att de tar tok komprimerade cd och konverterar. Då kan det aldrig bli bättre, men eventuellt sämre.

//Michael

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-03 19:04

Tänkte inte på det.

Eller så kanske det inte blir så.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-05 21:39

Ett svar ifrån Pål Bråtelund i Roons forum;

"At beginning, we will just transport MQA files (in FLAC wrapper) to external hardware that's supporting MQA decoding. But we will certainly also soft decode in the future also on desktop so you can enjoy MQA quality with any DAC. In mobile applications we will of course soft decode from launch.

To begin with it will be a rather limited offering of higher than redbook content, but eventually we will also run all our redbook content through as you then will lose the brickwalling artefacts and also get better and more accurate coding of the PCM itself.

For us it is more important that we do this right rather than have a vast catalogue of questionable character. Quality over quantity. As we go along we will fill up the tanks quicker and quicker."

/Harryup

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2015-12-05 23:53

Ursäkta, vilket bullshit. Han tar förgivet att alla dac'ar i hela världen har felakigheter som han tror sig kan trolla bort. Förfärligt att de kan lura folk så där.

//Michael

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-12-06 02:22

Michael skrev:Ursäkta, vilket bullshit. Han tar förgivet att alla dac'ar i hela världen har felakigheter som han tror sig kan trolla bort. Förfärligt att de kan lura folk så där.

//Michael

Han har ju rätt, alla dacar låter lika, alla kablar låter lika, alla förstärkare låter lika, med bra material (ljudkälla). Det är bara högtalare som är distburk. Alla högtalare i hela världen färgar ljudet (även Ino).
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Mats

Inläggav Mats » 2015-12-06 10:47

Objektivisten skrev:
Michael skrev:Ursäkta, vilket bullshit. Han tar förgivet att alla dac'ar i hela världen har felakigheter som han tror sig kan trolla bort. Förfärligt att de kan lura folk så där.

//Michael

Han har ju rätt, alla dacar låter lika, alla kablar låter lika, alla förstärkare låter lika, med bra material (ljudkälla). Det är bara högtalare som är distburk. Alla högtalare i hela världen färgar ljudet (även Ino).

Så e de. Det är ju lika självklart som att all mat i världen smakar likadant. Efter att ha fått den insikten i en blindtest nyligen planerar jag att vid nyår övergå till att enbart äta rödbetor (outputen blir ju så skojigt färgad).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-06 12:16

Du menar väl selleri?

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-12-24 01:50

Nu är Beatles-albumen släppta på Tidal som enda strömmande tjänst. Om man nu inte skulle ha alla redan förstås. I så fall är det ju inte lika intressant.

/Harryup

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2015-12-24 02:34

Men inte längre som enda strömmande tjänst. Finns på Spottan också (remastered).

Nappade på erbjudandet från Oppo så fort ny firmware med Tidal-appen hade släppts. Funkar ju men lite kantigt att appen inte klarar sig utan oppos media-app för smartphones. Sökfunktionerna är lika dåliga som i alla sådana här tjänster.

Harryup skrev:Kan tänka mig att detta inte är helt ointressant heller.
Tidal Highres Streaming
Gör spåttifaj ännu mera ointressant.
Och Roon ytterligare intressant.
mvh/Harryup

Så här långt så är inte Spotify kontot hotat. Utbudet på Tidal är klart mycket mer begränsat. Förefaller mer begränsat än vad man vill ge sken av. Vet inte heller om jag tycker det är så viktigt om materialet är lossy snålkodat eller ej på strömmande tjänst som man har tillgång till var man än befinner sig OM bara bitraten låg på en anständigt hög nivå. Däremot vore MQA intressant för musik man kunde köpa och tanka ner på hårddisk. Gärna som flac precis som Tidal har valt för att strömma musik.

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2016-02-08 01:29

För en tid sedan upptäckte jag att Tidal börjat sälja musikalbum i Flac-format. Riktigt roligt, fast priset är kanske lite för högt. Dom album jag tittat på har kostat ca 10 kr mer än samma album på cd-skiva, fast man slipper betala frakt så det kanske blir billigare än cd i alla fall. Se länk
http://tidal.com/se/store/

Föregående

Återgå till Generellt om hifi