IngOehman skrev:De bör vara bättre, men varför måste de vara hörbart bättre?
Var ligger hörgränsen för kanalseparation tror ni? 20, 30, 40 eller kanske till och med 50 dB?
Hursomhelst ligger överhörningen på massor av hifi-apparater långt, långt under detektionsnivån. Det är lätt att visa.
Vh, iö
Detta är intressant.
Bryston mfl för flitigt fram argument om dualmonodesignens fördelar. Tex är ju deras 14SST en dualmonodesign. Bryston mfl hävdar att det inte räcker med en stor överdimensionerad transformator.
Hörbarheten av kanalseparationen bör påverkas av vilken ljudnivå man spelar på men framförallt hur bra rumsaktustik och högtalare man har. På hög ljudnivå i ett bra rum borde förutsättningarna att höra det vara högre. Givet att man kan höra det så klart.
Kanalseparationen bör också påverkas av hur komplexa högtalare man spelar på (förändrar arbetsområdet). Pip är ju inte svårdrivna så för Rydberg kanske detta inte påverkar.
Givet att Rydberg hör skillnader trots att båda slutstegen är transparanta (vilket jag absolut inte kan uttala mig om som lekman) så skulle väl kanalseparationen vara en anledning till hörbara skillnader?
Jag skriver medvetet bör eftersom jag inte kan verfifera att det verkligen är så.
IÖ: Är din erfarenhet att två bryggade 208:or som används som monoblock låter exakt likadant som en 208:a givet allt annat lika och att de drivs inom sitt arbetsområde?
Edit: stavfel