Tillrättavisning bra kablage

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Tillrättavisning bra kablage

Inläggav Morello » 2016-06-20 18:27

Rydberg skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:
Varför är Nordost så dåliga?

Många av dem saknar skärm!!!

Läste på ett forum omk en kille som köpt Nordost till grammofonen, men var missnöjd med att det brummade. :mrgreen:

Jag tror alla Nordosts signalkablar är skärmade nu för tiden. Den bästa kabeln jag provade när jag höll på med dyrkablar var en Nordost Quatto Fil, det var en skärmad kabel :)

¨
Verkar stämma. Gick in på Nordosts hemsaida och kollade. De påstås rätt mycket där dom aldrig skulle kunna visa riktigheten i.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-06-20 18:53

Jo, det påstås mycket konstigheter både här och där t.ex. påstod någon med emfas att många av deras kablar saknar skärm, inte heller det stämde.

Då ska man ändå beakta att denne uppgiftslämnare underströk sitt påstående med en absurd mängd utropstecken

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-20 19:06

För min egen del känns det konstigt att tillverkare av hifi, går in och rackar ner på andra tillverkare, känns inte seriöst, hur dålig denna produkt än må vara.

Mvh

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-20 21:00

Skärmar i all ära, hur skärmen kopplas är minst lika viktigt för dess funktion som själva skärmen. Att använda skärmen som signaljord anser jag vara helt galet iaf. Då kommer ju alla störningar in i systemet ändå. Det är även helt galet att klippa bort delar av skärmen och tvinna innan de löds på hylsan till RCA-kontakten. Men i de alra flesta fallen är det en ickefråga innom ljudåtergivning, om HF/RF vållat problem i elektroniken är den felkonstruerad. Att regelmässigt använda skärm är som att alltid äta huvudvärkstabletter "just in case" eller köra med dubbdäck året runt. Det finns ställen där det är nödvändigt men när problemet inte ger några symptom och alternativet låter bättre så.....
Men vi är ju alla olika. Jag minns hur dynamikfattigt ljudet blev med alla flerfaldigt skärmade kablar som florerade på 90-talet. Inte en, eller två utan tre och fyra skärmar! Då uppskattade jag friskheten och dynamiken från "pajaskabeln" red dawn såå mycket mer. Sen dess har jag kite svårt för skärmar. Med det är ju tur att det finns alternativ.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-20 21:23

"Nya Valhalla 2 strömkabel ger en bedövande fin slut-touch på ett highend-system och strömförsöjer sin källa med en hastighet på 91 % av ljusets hastighet (konventionella strömkablar: 50%) Den är gjord för dig som kan och vill ge din utrustning det bästa. "

Bra kablage ska alltså nå ljusets hastighet, vad ger det för fördelar? Hur mäter jag mina kablar? Tänk om de är för långsamma :(

:D :D :D :D :D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 21:46

BORIS skrev:Jo, det påstås mycket konstigheter både här och där t.ex. påstod någon med emfas att många av deras kablar saknar skärm, inte heller det stämde.

Då ska man ändå beakta att denne uppgiftslämnare underströk sitt påstående med en absurd mängd utropstecken

I din iver att mucka gräl missade du tydligen bilden jag länkade till -Nordost hade mängder med oskärmade kablar i programmet på den tiden!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-20 21:50

Morello skrev:
BORIS skrev:Jo, det påstås mycket konstigheter både här och där t.ex. påstod någon med emfas att många av deras kablar saknar skärm, inte heller det stämde.

I din iver att mucka gräl missade du tydligen bilden jag länkade till -Nordost hade mängder med oskärmade kablar i programmet på den tiden!

Boris muckar inte mer gräl än vad du gör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 21:52

adagio skrev:Skärmar i all ära, hur skärmen kopplas är minst lika viktigt för dess funktion som själva skärmen. Att använda skärmen som signaljord anser jag vara helt galet iaf. Då kommer ju alla störningar in i systemet ändå. Det är även helt galet att klippa bort delar av skärmen och tvinna innan de löds på hylsan till RCA-kontakten. Men i de alra flesta fallen är det en ickefråga innom ljudåtergivning, om HF/RF vållat problem i elektroniken är den felkonstruerad. Att regelmässigt använda skärm är som att alltid äta huvudvärkstabletter "just in case" eller köra med dubbdäck året runt. Det finns ställen där det är nödvändigt men när problemet inte ger några symptom och alternativet låter bättre så.....
Men vi är ju alla olika. Jag minns hur dynamikfattigt ljudet blev med alla flerfaldigt skärmade kablar som florerade på 90-talet. Inte en, eller två utan tre och fyra skärmar! Då uppskattade jag friskheten och dynamiken från "pajaskabeln" red dawn såå mycket mer. Sen dess har jag kite svårt för skärmar. Med det är ju tur att det finns alternativ.

1. Nej, elektronik tål inte hur mycket RF/HF som helst - det vet alla som faktiskt behärskar ämnet elektronik. Därför behövs en skärm på signalkablarna. Det du skriver implicerar att alla apparter har RF-filter -på såväl ingångar som utgångar - med oändlig flankdämpning. Sådana går inte att realisera. (se Anders Svärdström "signaler och system", om du vill studera.

2. Det fungerar inte som du säger. Lägger du en skärm runt ledaren kan inte E-fältet koppla till ledaren. Studera "faradays bur" så förstår du varför. Det finns en artikel på wikipedia av hyggligt kvalitet, om du vill studera.

3. Detta har inget med värktabletter att göra. Skärmen behövs - alltid. Till och med Nordost verkar ha lärt sig det efter några år av svårt lurade kunder på samvetet.
Senast redigerad av Morello 2016-06-20 21:57, redigerad totalt 1 gång.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 21:54

Chaconne skrev:För min egen del känns det konstigt att tillverkare av hifi, går in och rackar ner på andra tillverkare, känns inte seriöst, hur dålig denna produkt än må vara.

Mvh

När det handlar om bondfångeri ser jag det som en plikt att sätta ned foten. Jag är heligt trött på aktörer som bidrar till audiobranschens dåliga rykte.

Jag syftar inte på någon specifik person eller någon specifik aktör, utan i allmänhet på ormolje-sektorn.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 22:00

Flint skrev:
Morello skrev:

Du är ganska förutsägbar. :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 22:05

adagio skrev: Jag minns hur dynamikfattigt ljudet blev med alla flerfaldigt skärmade kablar som florerade på 90-talet. Inte en, eller två utan tre och fyra skärmar! Då uppskattade jag friskheten och dynamiken från "pajaskabeln" red dawn såå mycket mer. Sen dess har jag kite svårt för skärmar. Med det är ju tur att det finns alternativ.

Dynamikfattigt? Vad menas? Hur skulle antalet skärmar på något viss påverka systemets dynamikonfång?
Obseravera att antalet skärmar på varandra inte nämnvärt påverkar vare sig induktans eller kapacitans. Någon annan parameter än RF-undertryckningen påverkas helt enkelt och att sagda undertryckning skulle stå i omvänd proportion till "dynamiken" (vad du nu menar) går inte ihop.

Jag ber att få ta tillbaka begreppet "pajaskabel" - det var onögigt uttrycket. Låt oss kalla det "höggradigt olämplig kabel" istället - för det är exakt vad det är.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-20 22:06

Morello skrev:
Flint skrev:
Morello skrev:

Njae, jag sätter bara ner foten. Säg till om det stör.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-20 22:47

Flint skrev:
Morello skrev:
Flint skrev:Boris muckar inte mer gräl än vad du gör.

Njae, jag sätter bara ner foten. Säg till om det stör.

Absolut inte.
-Innehar F-skattsedel-

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-06-20 22:52

Morello skrev:
Chaconne skrev:För min egen del känns det konstigt att tillverkare av hifi, går in och rackar ner på andra tillverkare, känns inte seriöst, hur dålig denna produkt än må vara.

Mvh

När det handlar om bondfångeri ser jag det som en plikt att sätta ned foten. Jag är heligt trött på aktörer som bidrar till audiobranschens dåliga rykte.

Jag syftar inte på någon specifik person eller någon specifik aktör, utan i allmänhet på ormolje-sektorn.

Jag förstår dina motiv till det, biprodukten av det är att du tappar i trovärdighet, även om du har rätt i sak.

Mvh

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-06-20 23:06

En allmän reflexion från min sida..
Ang att racka ner på andra tillverkare så tycker jag mig se att det är väldigt vanlig (pratar inte faktiskt.se nu) i produktbeskrivningar och reklam där man visar sin överförträflighet och överlägsenhet gentemot konkurrenter. Ibland på ett snyggt sätt, ibland på ett tråkigare sätt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-20 23:14

Emanuelgbg skrev:En allmän reflexion från min sida..
Ang att racka ner på andra tillverkare så tycker jag mig se att det är väldigt vanlig (pratar inte faktiskt.se nu) i produktbeskrivningar och reklam där man visar sin överförträflighet och överlägsenhet gentemot konkurrenter. Ibland på ett snyggt sätt, ibland på ett tråkigare sätt.

Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2016-06-21 00:28

Flint skrev:

Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Sån himla tur att O&G aldrig kommer sälja kablage, annars hade ju Morello varit konkurrent, nu upplyser han bara om problem med oskärmade kablar till banala priser.
Driver O&G ENGINEERING

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-21 01:21

Flint skrev:Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Visst. Men det är också ett problem om seriösa aktörer inte tar avstånd från det oseriösa, hela branschen blir liksom oseriös. Om jag skulle få för mig att söka efter någon örtmedicin skulle jag föredra att säljaren förhåller sig sval till i branschen förekommande referenser till horoskop och månfaser.

De allra flesta håller nog med om att det existerar oseriösa hifi-trix. Utöver "vi tycker att vår produkt är bäst" måste man tillåta (kräva?) att en ambitiös producent klargör vissa skillnader. En liknelse igen, ett snickeri som gör träbord får / bör förväntas markera mot de "träbord" som är gjorda av spånskiva.

Tror jag.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-21 01:23

Det är sådant som kabeltrams som får hifinördar att verka (ännu) knäppare än vi är. Då avfärdar "vanliga människor" även förstärkare för över 2990 kronor som mumbo-jumbo medan högtalare säkert kan få kosta ända upp till 3000 jämnt, men då ska det förstås vara frontar, en subba och några högtalare till i paketet. På det viset missar vi många presumtiva forumkamrater. Det är väl synd?

Användarvisningsbild
lennartj

Negativa utsagor om konkurrenter

Inläggav lennartj » 2016-06-21 01:49

Jag tror att det nu är cirka 100 år sedan reklam med negativa utsagor om konkurrenter förbjöds i USA sedan imbecilla slogans grasserat, exempelvis
"Only nuts buys a Stutz" och "There's nothing worser than a Mercer".
Märket Mercer dog redan 1925, Stutz 10 år senare (men har återuppväckts på 1960-talet).
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-06-21 01:52

hifikg skrev:Det är sådant som kabeltrams som får hifinördar att verka (ännu) knäppare än vi är. Då avfärdar "vanliga människor" även förstärkare för över 2990 kronor som mumbo-jumbo medan högtalare säkert kan få kosta ända upp till 3000 jämnt, men då ska det förstås vara frontar, en subba och några högtalare till i paketet. På det viset missar vi många presumtiva forumkamrater. Det är väl synd?

Men ingen i diskussionerna uppfattar sig ju som tramsnisse. Visst blir det konstigt när för välljudet relativt perifera saker får sån plats, men det är ofta principiellt viktiga saker, av allt att döma, som ligger bakom de ändlösa turerna. Frågor om hur det faktiskt.se är... och hur man kan veta. Gränsen mellan adekvat och mumbo-jumbo är inte entydig :lol:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-06-21 02:16

darkg skrev:
hifikg skrev:Det är sådant som kabeltrams som får hifinördar att verka (ännu) knäppare än vi är. Då avfärdar "vanliga människor" även förstärkare för över 2990 kronor som mumbo-jumbo medan högtalare säkert kan få kosta ända upp till 3000 jämnt, men då ska det förstås vara frontar, en subba och några högtalare till i paketet. På det viset missar vi många presumtiva forumkamrater. Det är väl synd?

Men ingen i diskussionerna uppfattar sig ju som tramsnisse. Visst blir det konstigt när för välljudet relativt perifera saker får sån plats, men det är ofta principiellt viktiga saker, av allt att döma, som ligger bakom de ändlösa turerna. Frågor om hur det faktiskt.se är... och hur man kan veta. Gränsen mellan adekvat och mumbo-jumbo är inte entydig :lol:

För mig är gränserna tydliga. Ni andra får komma till samma slutsatser i egen takt :-)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-06-21 06:40

Flint skrev:Det är en sak att berätta om sin egen förträfflighet men något helt annat att spy galla över hur värdelösa konkurrenterna är.

Ja, det är illa. Bättre vara som du, en bitter gammal gubbe som enda nöje är att bråka på ett hifi-forum så mycket du orkar ett tag för att sen hålla dig borta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 07:26

music4ever skrev:

Ja, det är illa. Bättre vara som du, en bitter gammal gubbe som enda nöje är att bråka på ett hifi-forum så mycket du orkar ett tag för att sen hålla dig borta.

Tycker du?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 07:38

Lazyworm skrev:
Flint skrev:

Sån himla tur att O&G aldrig kommer sälja kablage, annars hade ju Morello varit konkurrent, nu upplyser han bara om problem med oskärmade kablar till banala priser.

Men konkurrerar om kundernas pengar gör ni oavsett vad ni säljer.

adagio

Inläggav adagio » 2016-06-21 07:53

Men handlar det verkligen om vad "vanliga" människor anser?
Att madrassera sina vardagsrum för akustiken är väl inte heller helt "normalt"
He he. Om en komponent kostar 5kr eller 5kkr påverkar knappast hur "vanliga" människor ser på hobbyn och jag bryr mig verkligen inte om det. Man behöver verkligen inte berätta för sina vänner vad stereon kostar. Jag får ofta den frågan av nya bekantskaper, jag brukar glida undan och säga något i stil med "en hel del, men lyssna på det här...."
Oftast får jag berätta om rör och hur de fungerar samt varför jag valt dessa konstiga förstärkare och högtalare...."lyssna på det här...."
Det är bra att du vet vad du tycker om tex skärmade vs oskärmade signalkablar. Jag tänker inte argumentera för eller emot utan nöjer mig med att säga "lyssna på det här..."
Jag håller med om att det finns platser och applikationer som bör använda skärm. I 99% av fallen är det bara ett säljargument. Hur skärmen kopplas är viktigt annars fungerar den som antenn. I en "strumpskärm" måste alla kardeler anslutas, det duger inte att klippa bort del av strumpan och sedan tvinna resten. Med klämteknik eller (vilket jag använder) lödning ska man löda en ring med en drainwire där alla kardeler ansluts. Att blanda signaljord och skärm är inte optimalt. Om man har en särskild ledare för signaljord får man en jordloop om skärmen ansluts i båda ändar, alltså återstår att ansluta i en ände. Då har man inte en perfekt farady-bur. Jag låter drainwire gå till enpunkt där jag ansluter samtliga skärmar i anläggningen denna ansluts sedan till en enda jordpunkt. Stjärnjordning för hela anläggningens skärmar mao. I apparater är ofta signaljorden lyft i förhållande till chassiejord för att förhindra jordloopar, chassiet kan man se som en del av skärmen.
Nåja jag är inte lika tvärsäker och är öppen för olika lösningar, var och en blir salig på sin tro som de säger.
Men det viktigaste är ändå hur det låter, låter det bra och inte skapar problem är jag nöjd.
Cheers
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 08:06

Adagio, det finns inget att tycka om skärmade kablar - fysikens lagar gäller oss alla; även dig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 08:22

Morello skrev:Adagio, det finns inget att tycka om skärmade kablar - fysikens lagar gäller oss alla; även dig.

Man kan välja att tolka och använda "fysikens lagar" hur man vill. Det står var och en fritt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-06-21 08:26

Flint skrev:
Morello skrev:Adagio, det finns inget att tycka om skärmade kablar - fysikens lagar gäller oss alla; även dig.

Man kan välja att tolka och använda "fysikens lagar" hur man vill. Det står var och en fritt.

Har du något att tillföra i sakfrågan?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2016-06-21 08:34

Morello skrev:
Flint skrev:

Har du något att tillföra i sakfrågan?

Ja, det är det jag gör.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi