RogerJoensson skrev:Det beror på vad man anser sakfrågan vara för tillfället. Detta är faktiskt Faktiskt!

Moderator: Redaktörer
RogerJoensson skrev:Det beror på vad man anser sakfrågan vara för tillfället. Detta är faktiskt Faktiskt!
darkg skrev:Tangband skrev:Undras hur låga frekvenser en elbas med sk "octaver" presterar ? Är det hälften av [...] E strängen, dvs [ca] 21 hz ?
Är detta minimikravet för ens subwoofers för att skivorna ska låta som det är tänkt ?
Redigerad för husfrid; jag vet inte om det går att säga att det är så, eller inte. Delvis för att jag helt enkelt inte vetmen också för att det är svårt att entydigt bena ut vad man menar med som det är tänkt och att subben klarar viss frekvens...
I diskussioner om infraljud (vi är ju i stort sett där här) tycker jag inte att det verkar som att det är instrumentklanger man vill åt, utan oomph i film och liknande. Men just därför är det en intressant fråga du ställer. Hur betydelsefull är kapacitet nere kring 21 Hz vid musiklyssning egentligen?
Morello skrev:IngOehman skrev:
subcontraoktaven
OJOJ, här måste jag ta i ordentligt så att tokigheterna inte får fäste - det heter kontraoktav på svenska och under den har vi subkontraoktaven!
ORDNUNG MUSS SEIN!!!!
IngOehman skrev:
ORDNUNG... är tyska, inte svenska.
Vh, iö
IngOehman skrev:darkg skrev:Tangband skrev:Undras hur låga frekvenser en elbas med sk "octaver" presterar ? Är det hälften av [...] E strängen, dvs [ca] 21 hz ?
Är detta minimikravet för ens subwoofers för att skivorna ska låta som det är tänkt ?
Redigerad för husfrid; jag vet inte om det går att säga att det är så, eller inte. Delvis för att jag helt enkelt inte vetmen också för att det är svårt att entydigt bena ut vad man menar med som det är tänkt och att subben klarar viss frekvens...
I diskussioner om infraljud (vi är ju i stort sett där här) tycker jag inte att det verkar som att det är instrumentklanger man vill åt, utan oomph i film och liknande. Men just därför är det en intressant fråga du ställer. Hur betydelsefull är kapacitet nere kring 21 Hz vid musiklyssning egentligen?
Väldigt betydelsefull, om... man tycker så.
Det är inte så enkelt att det finns ett svar som är entydigt, men anläggningens frekvensomfång har betydelse för ptergivningen av instrument, även när de inte genererar grundtoner under säg 40 Hz. Det beror på att transienta ljud har ett spektrum som sträcker sig oändligt långt under grundtonerna. Med fallande energi förvisso, men ändå.
Så det finns inget skäl att säga "jag lyssnar bara på instrument X med grundtonen 70 Hz, så jag behöver bara 70 Hz undre gränsfrekvens från anläggningen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Det är inte så enkelt att det finns ett svar som är entydigt, men anläggningens frekvensomfång har betydelse för ptergivningen av instrument, även när de inte genererar grundtoner under säg 40 Hz. Det beror på att transienta ljud har ett spektrum som sträcker sig oändligt långt under grundtonerna. Med fallande energi förvisso, men ändå.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Det är inte så enkelt att det finns ett svar som är entydigt, men anläggningens frekvensomfång har betydelse för ptergivningen av instrument, även när de inte genererar grundtoner under säg 40 Hz. Det beror på att transienta ljud har ett spektrum som sträcker sig oändligt långt under grundtonerna. Med fallande energi förvisso, men ändå.
Om vi knäpper på en sträng som har en grundton på - säg - 40 Hz, kan vi alltså få ett spektrum sträcker sig långt under 40 Hz. Har du lust att visa hur det hänger ihop?
petersteindl skrev:Tja, musik är entertainment. Ju mer entertainment desto bättre.
Att återge en händelse är att dokumentera denna händelse och det kallas dokumentation.
En dokumentation kan ske på olika sätt. En bra karikatyr kan dokumentera en person mer innehållsrikt än ett fotografi.
En dokumentation av en akustisk musikalisk händelse i en akustisk miljö, såsom exempelvis musik framförd av symfoniorkester i en konsertsal innefattar inte enkom instrument och spel utan även konsertsalens akustiska miljö.
Att dokumentera en musikalisk ljudhändelse som ägt rum i en sal om 20 000 m3 i sitt lyssningsrum om 80 m3 där man eftersträvar att ens eget lyssningsrum inte skall höras är en nästintill omöjlig uppgift men troligtvis inte helt omöjlig.
På fackspråk kallas det för Virtual Reality. Man skall återge ett Acoustic Space om 20 000 m3 inuti ett Acoustic Space om 80 m3. Det kallas för att skapa ett VAS, en Virtual Acoustic Space om 20 000 m3. Hur fixar man sånt? Det är då man måste veta hur hörseln fungerar och hur psyket fungerar samt hur akustiska ljudvågor i akustiska miljöer fungerar. Man måste i princip trolla genom att lura hela hörseln på ett finurligt sätt, om det går. Stereofoni med fantomprojicering av ljudkällor kan vara en framkomlig väg, men man måste ju även skapa ett VAS där detta VAS skall stämma överens med ljudhändelsen vid inspelningen. På samma fackspråk finns ett annat VAS som betyder Virtual Auditory Space. De som är vana vid fackspråket kan oftast direkt förstå vilket som menas beroende på kontext. Nog om detta.
Då finns det olika vägar att gå för att komma fram till ett mål där entertainment blir tillräckligt hög så att man blir nöjd och får valuta för nedlagda pengar och tid.
Det är då prioritering kommer in i bilden. Människor prioriterar olika för att uppnå entertainment. Om entertainment inte uppnås så spelar dokumentationsfaktorn ingen roll, åtminstone inte just då, just där, för den personen.
Om en house curve ger mer entertainment eller feel good, välj denna.
Mvh
Peter
Morello skrev:PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Det är inte så enkelt att det finns ett svar som är entydigt, men anläggningens frekvensomfång har betydelse för ptergivningen av instrument, även när de inte genererar grundtoner under säg 40 Hz. Det beror på att transienta ljud har ett spektrum som sträcker sig oändligt långt under grundtonerna. Med fallande energi förvisso, men ändå.
Om vi knäpper på en sträng som har en grundton på - säg - 40 Hz, kan vi alltså få ett spektrum sträcker sig långt under 40 Hz. Har du lust att visa hur det hänger ihop?
Ja, Ingvar gar helt rätt. Betrakjta konrörelsen när du knäpper E-strängen lös på din elbas så ser du rent intuitivt att det finns energi under grundtonen om CIRKA 41 Hz.
PerStromgren skrev:IngOehman skrev:Det är inte så enkelt att det finns ett svar som är entydigt, men anläggningens frekvensomfång har betydelse för ptergivningen av instrument, även när de inte genererar grundtoner under säg 40 Hz. Det beror på att transienta ljud har ett spektrum som sträcker sig oändligt långt under grundtonerna. Med fallande energi förvisso, men ändå.
Flint skrev:petersteindl skrev:Tja, musik är entertainment. Ju mer entertainment desto bättre.
Att återge en händelse är att dokumentera denna händelse och det kallas dokumentation.
En dokumentation kan ske på olika sätt. En bra karikatyr kan dokumentera en person mer innehållsrikt än ett fotografi.
En dokumentation av en akustisk musikalisk händelse i en akustisk miljö, såsom exempelvis musik framförd av symfoniorkester i en konsertsal innefattar inte enkom instrument och spel utan även konsertsalens akustiska miljö.
Att dokumentera en musikalisk ljudhändelse som ägt rum i en sal om 20 000 m3 i sitt lyssningsrum om 80 m3 där man eftersträvar att ens eget lyssningsrum inte skall höras är en nästintill omöjlig uppgift men troligtvis inte helt omöjlig.
På fackspråk kallas det för Virtual Reality. Man skall återge ett Acoustic Space om 20 000 m3 inuti ett Acoustic Space om 80 m3. Det kallas för att skapa ett VAS, en Virtual Acoustic Space om 20 000 m3. Hur fixar man sånt? Det är då man måste veta hur hörseln fungerar och hur psyket fungerar samt hur akustiska ljudvågor i akustiska miljöer fungerar. Man måste i princip trolla genom att lura hela hörseln på ett finurligt sätt, om det går. Stereofoni med fantomprojicering av ljudkällor kan vara en framkomlig väg, men man måste ju även skapa ett VAS där detta VAS skall stämma överens med ljudhändelsen vid inspelningen. På samma fackspråk finns ett annat VAS som betyder Virtual Auditory Space. De som är vana vid fackspråket kan oftast direkt förstå vilket som menas beroende på kontext. Nog om detta.
Då finns det olika vägar att gå för att komma fram till ett mål där entertainment blir tillräckligt hög så att man blir nöjd och får valuta för nedlagda pengar och tid.
Det är då prioritering kommer in i bilden. Människor prioriterar olika för att uppnå entertainment. Om entertainment inte uppnås så spelar dokumentationsfaktorn ingen roll, åtminstone inte just då, just där, för den personen.
Mvh
Peter
Instämmer. Förnuftigt.
IngOehman skrev:
Utstämmer.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Utstämmer.
Vh, iö
IngOehman skrev:Har alltid förstått ditt perspektiv. Men det finns även perspektiv utanför detta.
Säger inte att du har fel, alla har rätt till sitt tyck, till och med rätt I sitt tyck. Men just därför måste det finnas plats för flera tyck än ett. Tyck är subjektiva. Ditt är inte ett undantag.
Vh, iö
IngOehman skrev:Flint skrev:petersteindl skrev:Tja, musik är entertainment. Ju mer entertainment desto bättre.
Mvh
Peter
Instämmer. Förnuftigt.
Utstämmer. Oförnuftigt.
Fast jag förstår er inställning. Min invändning är att det är upp till var och en att bestämma vad musik (och musikåtergivning) är, för dem.
Tycker man som ni gör så är det förstås sant för det FÖR ER går att värdera slutresultatet i termer av underhållnnngsvärde, men det gör det inte till en sanning att det SKALL värderas så.
- - -
Ni kan se det som underhållning, men jag behöver inte dela er uppfattning. För mig kan det vara något helt annat och mycket större än underhållning, och för mig kan det spela jättestor roll hur ursprungstroget det jag får höra är. Därför kan inte den parametern underkännas med argumentet att det ju är bättre om det är mera underhållning/ett sound man föredrar.
Tänk bok.
En författare skriver en bok, jag är nyfiken på författarens tankar, men kan inte språket. Två översättare ger sig på boken. Den ena förmedlar det som författaren tänkt (enligt författaren själv, som förstår det språk boken översatts till, och gillar översättningen) den andra översätter till en text som folk tycker är mera lättläst och gör prosan mera underhållande, men som är en förvrängd version av ursprungstexten och som författaren därför ogillar, eftersom det som blivit är en falsk bild av vad författaren velat säga.
Jag föredrar den "mindre underhållande".
Tycker överhuvudtaget att underhållning är övervärderat. Det är ett opium för folket, och världen skulle bli bättre om fler ägnade mindre tid åt att undehålla sig på väg till graven, och mera till att förkovra sig. Däremot inte sagt att underhållning inte har sin plats. Men det är inte det enda värdet.
Vh, iö
IngOehman skrev:Nä, ogillar att sno godis från småbarn.
Den grenen har jag ju dessutom redan vunnit (se ditt förr-förra inlägg).
Vh, iö
IngOehman skrev:Din omtolkning från att se saker från flera perspektiv (än du och Peter) till att betyda "bäst på allt" är svindlande.![]()
Var på NKs pennavdelning idag för att köpa ny CARAN d'ACHE-penna (är usel på att inte tappa pennor) en orange förstås. Och blev då för femtioelfte gången även påmind om mitt dåliga likalsinne. Trots att jag varit på NKs pennavdelning säkert >42 gånger och på NK kanske 500 ggr. Så fick jag fråga om vägen - två gånger!![]()
Jag är väldigt, väldigt långt ifrån bäst på allt. Men jag tycker framförallt att det inte spelar så stor roll. Människor har andra kvaliteter än att vara bra på saker. Man kan oftast få hjälp av vänliga människor, med det man är dålig på. Därför uppskattar jag vänlighet mycket mera än duktighet.
Vh, iö
Flint skrev:petersteindl skrev:Tja, musik är entertainment. Ju mer entertainment desto bättre.
Mvh
Peter
Instämmer. Förnuftigt.
Flint skrev:IngOehman skrev:Din omtolkning från att se saker från flera perspektiv (än du och Peter) till att betyda "bäst på allt" är svindlande.![]()
Var på NKs pennavdelning idag för att köpa ny CARAN d'ACHE-penna (är usel på att inte tappa pennor) en orange förstås. Och blev då för femtioelfte gången även påmind om mitt dåliga likalsinne. Trots att jag varit på NKs pennavdelning säkert >42 gånger och på NK kanske 500 ggr. Så fick jag fråga om vägen - två gånger!![]()
Jag är väldigt, väldigt långt ifrån bäst på allt. Men jag tycker framförallt att det inte spelar så stor roll. Människor har andra kvaliteter än att vara bra på saker. Man kan oftast få hjälp av vänliga människor, med det man är dålig på. Därför uppskattar jag vänlighet mycket mera än duktighet.
Vh, iö
Byt butik så kanske medaljen kan hänga kvar. När inte verkligheten stämmer med kartan så är det som alltid kartan som gäller.
IngOehman skrev:Vissa tycker så. Jag är inte en av dem. Utgår ifrån verkligheten.
egonsmannen skrev:För att återgå till ämnet: musiken spelas in i en studio och mixas på Yamaha NS10, sen får mastraren korrigera för det otroligt dåliga valet av högtalare och ändra tillbaka klangen till nåt som funkar. Sen spelar vi upp det hemma hos oss i våra system som står i rum som i sin tur är system. Ingen dålig vända.
Jo, just det glömde bort att det är 3 olika rum som musiken ska igenom, det är knappast så att alla de rummen är akustiskt korrekta.
Användare som besöker denna kategori: Bill50x, FalloutBoy och 16 gäster