Moderator: Redaktörer
I-or skrev:Om medelnivån och frekvensspektrum är ungefärligen desamma så överstyr en inspelning med högre dynamik ännu värre. Skillnaden är bara att volymkontrollen kommer att behöva ställas kanske 6-10 dB högre i nivå.
music4ever skrev:I-or skrev:Om medelnivån och frekvensspektrum är ungefärligen desamma så överstyr en inspelning med högre dynamik ännu värre. Skillnaden är bara att volymkontrollen kommer att behöva ställas kanske 6-10 dB högre i nivå.
Du får lyssna på precis vad du vill så lyssnar vi på vad vi vill. Enkelt.
Max_Headroom skrev:music4ever skrev:I-or skrev:Om medelnivån och frekvensspektrum är ungefärligen desamma så överstyr en inspelning med högre dynamik ännu värre. Skillnaden är bara att volymkontrollen kommer att behöva ställas kanske 6-10 dB högre i nivå.
Du får lyssna på precis vad du vill så lyssnar vi på vad vi vill. Enkelt.
Nej, folk skall lyssna på det jag säger åt dom att lyssna på. Det är för deras eget bästa.
I-or skrev:hcl skrev:
Dagens hårt komprimerade alster ställer i någon mening lägre krav (på dynamisk kapacitet) på återgivningskedjan, men samtidigt också högre krav då många produktioner antingen redan klipper i materialet (med vad det för med sig i termer av högfrekvent energi och blandprodukter) eller bara har onaturligt energifördelning.
F.ö. är väl egentligen fyrkantvåg inte så dumt som testsignal, även om man bör vara försiktig med nivån m.h.t. diskanter!?
Faktum är att moderna sönderkomprimerade produktioner ofta relativt effektivt maskerar återgivningssystemets distorsion eftersom de s.a.s. redan är distorderade med massor av fula intermodulationsprodukter (huruvida detta ska klassificeras som distorsion eller bara en del av musiken är förstås en fråga för filosoferna). Oftast är det bara en följd av loudness race, men det har blivit allt vanligare att man medvetet utnyttjar detta som en del av det artistiska uttrycket (bl.a. en del rapmusik och förstås den erbarmligt usla fjortisfavoriten Billie Eilish). Vi har nu en eller ett par generationer som knappt ens förstår vad distorsion är eftersom den alltid förekommer i den musik som de lyssnar på dagligen. Det är först när ljudet "spricker" helt som de reagerar och ibland inte ens då.
Topplimiteringen för mycket riktigt med sig ganska elakartade effekter för diskanten, men även här gör den därpå följande distorsionen att en låg grad av förstärkarklippning eller den typiska klass D-högfrekvensdistorsionen blir svårare att uppfatta. Detta framgår tydligt när man försöker ställa in lämplig maxnivå för lite enklare aktiva högtalare (som alltid är hårt pressade här) och dessutom kommer man utan större problem undan med klass D-kretsar som ger bortåt 1 % THD oavsett effekt upp till klippning.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster