Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Ja, med en Chord DAC
3
6%
Nej, men är nyfiken
19
37%
Ja, med en DAC av annat fabrikat
0
Inga röster
Ja, men vet inte vad det var för DAC ansluten
0
Inga röster
Nej, och är inte intresserad av att göra det
23
44%
Nej, är bara intresserad av blindtestlyssning i detta fall
7
13%

Antal röster : 52

Användarvisningsbild
Calleberg

Re: Har du "lyssnat på" Chord M-scaler?

Inläggav Calleberg » 2023-11-23 23:35

petersteindl skrev:Dessutom är det en joker i ärmen vid marketing. Wi must ju även blidka Amid + alla mätbögar med ett audio-offer på audioaltarets musiktoner. Better safe than sorrow. Det är the name of the spel.

Smart tänkt, tror jag. Dont häjt the player häjta the spel. Så att säga... :D
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 00:41

Ja, jösses.
Titta här, hur bra det låter!

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-24 01:18

hifikg skrev:
petersteindl skrev:
Strmbrg skrev:
Vad blev det ljudliga resultatet? Alltså upplevt med hörselsinnet.

Vet inte. Men det var första gången som jag upplevt ett icke-ljud. Det flödar musik utan anmärkning. Hur låter det? Vad skall man göra nu?

Lyssna, antar jag. Det är väl ändå meningen för de flesta, även om en del föredrar att mäta o tweaka :)
Är den här dacen något som kommer att dyka upp i sinnevärlden? När?

I sinnevärlden? Den finns hemma hos mig och spelar sedan flera år tillbaka. :D

problemet har vari ström spänningsomvandlaren som vi löste med diskreta komponenter. Den lösningen var en flaskhals även fast den funkade och var temporärt ok.

Idag tror jag att jag hittat en OP som fixar just den funktionen bättre än något annat jag sett. Då är vi back on track. Det handlar om brusnivån, inte om frekvensgång eller THD.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-24 02:20

Finns det någon plan för att erbjuda den breda (?) allmänheten möjlighet att få njuta av den, eller sitter ni bara som gottegrisar o njuter själva av underverket?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-24 05:23

hifikg skrev:Finns det någon plan för att erbjuda den breda (?) allmänheten möjlighet att få njuta av den, eller sitter ni bara som gottegrisar o njuter själva av underverket?

Jo, jag har en plan för att erbjuda en möjlighet att få njuta av det ljud jag, d v s Bremen Ortho-Reality®️ kan presentera marknaden, dels via högtalare hemma hos konsument eller på offentlig plats, dels via hörlurar. Det krävs lite ekonomi för att förverkliga det systemtänk som jag byggt upp under nästan ett halvt sekel.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

JM

Inläggav JM » 2023-11-24 06:05

Finns reproducerade korrekta dubbel blindstudier eller är det avancerad ormolja?

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. "Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2023-11-24 07:11

JM skrev:Finns reproducerade korrekta dubbel blindstudier eller är det avancerad ormolja?

JM

Har du inga fler alternativ?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 07:31

Morello skrev:Vad skulle syftet vara med att föra en dialog med Watts?
Som jag ser det är frågan om antalet tappar för en given kravspecifikation tämligen glasklar.
Sannolikheten att Watts skulle skriva "Oj, jag har gjort en tankevurpa; givetvis behövs inte mer än hundratalet tappar", bedömer jag vara ungefär noll.

Kanske den bedömningen är rimlig.
Det krävs möjligen ett blind.., nej verklighetstest för att säkerställa den saken.
Hur stor bedömer du sannolikheten vara att du skulle skriva: "Oj, jag har gjort en tankevurpa; givetvis behövs mer än hundratalet tappar."?

Jag tycker hursomhelst att du är inne på någonting högst relevant. :)
Ty, bortsett från sannolihketen för att någon skulle SVARA: "Oj, jag har gjort en tankevurpa...", så vet vi ju ändå inte om någon, efter meningsutbytet likafullt skulle TÄNKA: "Oj, jag har gjort en tankevurpa...".

Och det kan ju vara en intressant vinkling i sig.
Nämligen om vi reflekterar över själva det grundläggande SYFTET med meningsutbytet.
Hur definierar vi det? Definierar alla det syftet på samma sätt?

Är det att vinna en diskussion?
Ar det att själv få nya insikter?
Är det att någon annan skall få nya insikter?
Är det en kombination, i något storleksförhållande?
Är det något annat?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2023-11-24 09:19

Tråden har bitvis varit intressant - jag har rekapitulerat och studerat lite, tex. bläddrat lite i Svärdströms "signaler och system". Isidor har presenterat pedagogiska filer att lyssna på och bjudit på intressanta teoretiska resonemang. Att övertyga Watts ligger inte i mitt intresse. Jag inbillar mig att flera deltagare i mötet har lärt sig ett och annat om signalbehandling och dito analys. Kort och gott en bra tråd!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2023-11-24 10:22

Morello skrev:Tråden har bitvis varit intressant - jag har rekapitulerat och studerat lite, tex. bläddrat lite i Svärdströms "signaler och system". Isidor har presenterat pedagogiska filer att lyssna på och bjudit på intressanta teoretiska resonemang. Att övertyga Watts ligger inte i mitt intresse. Jag inbillar mig att flera deltagare i mötet har lärt sig ett och annat om signalbehandling och dito analys. Kort och gott en bra tråd!

Absolut en intressant tråd men jag kan inte säga att den minskat min förvirring i sakfrågan -vad tillför m-skalaren? :wink: .

-Flera i tråden rapporterar att de hör en tydlig skillnad med och utan m-skalaren. (Med vetskap om allt som lyssna/tyck innebär...)
-Konstruktörer som Peter S och "lilltroll" använder miljontals tappar i sin egentuvecklade DAC.
-Likaledes insatta och kunniga personer visar varför redan 1000 tappar är tillräckligt och bortom hörbarhet.
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 10:46

Prozac skrev:
Absolut en intressant tråd men jag kan inte säga att den minskat min förvirring i sakfrågan -vad tillför m-skalaren? :wink: .

-Flera i tråden rapporterar att de hör en tydlig skillnad med och utan m-skalaren. (Med vetskap om allt som lyssna/tyck innebär...)
-Konstruktörer som Peter S och "lilltroll" använder miljontals tappar i sin egentuvecklade DAC.
-Likaledes insatta och kunniga personer visar varför redan 1000 tappar är tillräckligt och bortom hörbarhet.

Instämmer i att förvirring råder. Åtminstone vad mig beträffar och då hur tekniken funkar och vad Scalaren egentligen GÖR.

Vad man HÖR att den gör råder vad mig beträffar ingen förvirring om. Åtminstone om jag får säga det själv.
Den åstadkommer ett "icke-ljud" för att ungefär anknyta till vad Peter skriver strax här ovan.
Ett annat sätt att uttrycka saken är att säga att den åstadkommer en avsevärt minskad grötighet och hårdhet, för att anknyta ungefär till vad avr7000 skriver ytterligare lite längre tidigare i tråden
Eller, den minskar svårigheten att lyssna på musiken, den minskar problemet med att distraheras av ljudet eller av att behöva "processa" jobbigt mycket i det egna hörselsinnet.

Det den åstadkommer för mig som lyssnare är NÄSTAN lika uppenbart som om jag stänger av ena stereokanalen. Alltså det är lika svårt att missa, och det tarvar inget blindtest.

För mig är det den saken som avgör huruvida det är värt att lägga de stora beloppen på apparaterna (Scalare och Chord-DAC). Resultatet.
Det vore såklart JÄTTEBRA om samma resultat kunde åstadkommas med betydligt enklare medel och till betydligt mindre kostnad. Det kanske går.
För egen del så har jag lyssnat på några länkar som handlar om uppsampling, men jag har inte förnimmt samma sak via dessa. Inte alls, egentligen.

Med reservation för att jag ljuger eller annat som jag just nu inte kommer på vad det kan vara.
Även med reservation för att några som läser detta inte ser något somhelst värde i det så länge det inte kan vetenskapligt verifieras.
Det får de ingen hjälp av mig att göra. Det får de arrangera själva om de verkligen vill undersöka saken.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2023-11-24 11:04

Strmbrg skrev:Vad man HÖR att den gör råder vad mig beträffar ingen förvirring om. Åtminstone om jag får säga det själv.
Den åstadkommer ett "icke-ljud" för att ungefär anknyta till vad Peter skriver strax här ovan.
Ett annat sätt att uttrycka saken är att säga att den åstadkommer en avsevärt minskad grötighet och hårdhet.
Eller, den minskar svårigheten att lyssna på musiken, den minskar problemet med att distraheras av ljudet eller av att behöva "processa" jobbigt mycket i det egna hörselsinnet.

Det den åstadkommer för mig som lyssnare är NÄSTAN lika uppenbart som om jag stänger av ena stereokanalen. Alltså det är lika svårt att missa, och det tarvar inget blindtest.

…Och samtidigt har vi personer som hifikg som knappt hör någon skillnad alls om M-Scalern finns med i systemet eller ej, så som hos hans granne.

Lyssnar vi så här olika så att det för den ena personen likställs med att ena kanalen kopplas ur om apparaten inte är i ljudkedjan, medans nästa person knappt hör någon skillnad då den kopplas bort helt?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2023-11-24 11:29

goat76 skrev:…Och samtidigt har vi personer som hifikg som knappt hör någon skillnad alls om M-Scalern finns med i systemet eller ej, så som hos hans granne.

Lyssnar vi så här olika så att det för den ena personen likställs med att ena kanalen kopplas ur om apparaten inte är i ljudkedjan, medans nästa person knappt hör någon skillnad då den kopplas bort helt?

För ordningens skull så hör polaren, som lyssnar dagligen på sin rigg, genast skillnad om M-scalern inte är med i ekvationen, på samma sätt som Strmbrg beskriver sin upplevelse. Och på liknande sätt som jag upplevde skillnaden mellan Qutest och min kinadac när jag väl sjönk ner och lyssnade. Vid en snabb jämförelse hörde jag ingen skillnad o tyckte polaren var smått hysterisk som köpte en DAC för tio gånger mer än min kines kostade. När jag verkligen hörde musik spelas genom Qutest, i många timmar, utan switchande, är jag inte sugen på att sätta tillbaka kinesen i riggen. Kanske testar jag innan jag skickar ut den på Tradera/Blocket/Bortskänkes.

Alltså utesluter jag ingalunda att en M-scaler skulle kunna göra något positivt med ljudet. Törs inte ta hit någon för prov utan att dubblera skydden i taket. Alla som leviterat upp i ett betongtak förstår vad jag menar.

Just nu saknar jag ett hörlursuttag. Det skulle DAVE lösa elegant :) Då kan jag också låta dansken gå i pension. Hoppas på mer info om Peters dac, låter spännande.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 12:17

hifikg skrev:
goat76 skrev:…Och samtidigt har vi personer som hifikg som knappt hör någon skillnad alls om M-Scalern finns med i systemet eller ej, så som hos hans granne.

För ordningens skull så hör polaren, som lyssnar dagligen på sin rigg, genast skillnad om M-scalern inte är med i ekvationen, på samma sätt som Strmbrg beskriver sin upplevelse. Och på liknande sätt som jag upplevde skillnaden mellan Qutest och min kinadac när jag väl sjönk ner och lyssnade. Vid en snabb jämförelse hörde jag ingen skillnad o tyckte polaren var smått hysterisk som köpte en DAC för tio gånger mer än min kines kostade. När jag verkligen hörde musik spelas genom Qutest, i många timmar, utan switchande, är jag inte sugen på att sätta tillbaka kinesen i riggen. Kanske testar jag innan jag skickar ut den på Tradera/Blocket/Bortskänkes.

Alltså utesluter jag ingalunda att en M-scaler skulle kunna göra något positivt med ljudet. Törs inte ta hit någon för prov utan att dubblera skydden i taket. Alla som leviterat upp i ett betongtak förstår vad jag menar.

Just nu saknar jag ett hörlursuttag. Det skulle DAVE lösa elegant :) Då kan jag också låta dansken gå i pension. Hoppas på mer info om Peters dac, låter spännande.

Hur påtagligt Scalaren ihop med en Chord-DAC påverkar (förbättrar) kan bero på flera saker och i olika mån, exempelvis:

Vad man väljer för musik
    Hur anläggningen i övrigt är beskaffad
    Hur akustiken i rummet är beskaffad
    Vad man "lyssnar efter"
    Om man specifikt utgår från just en Scalare OCH Chord-DAC och enbart växlar mellan uppsampligslägena
    Om man använder Scalaren med en annan DAC
    Om man vill höra skillnaden eller om man inte vill att det skall vara någon skillnad
    Om man försöker hålla sig neutral under lyssningen
    Om jämförandet innebär någon tidsödande omkoppling och inte enbart att skifta uppsamplingsläge via fjärren
    Om man lyssnar via högtalare eller via lurar. Den allra mest påtagliga enskilda förändringen sker i djupillusionen, vilken är svårupplevd via lurar
    Något annat eller en kombination av detta

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 13:36

Riccardo Chailly är en kille som röjer loss rätt rejält med sina orkestrar.
Här har vi ett vax där han vevar framför Gewandhausorchester i Leipzig.
Samtliga Beethovens nio symfonier och lite annat.

Sök på "Beethoven Chailly", det räcker.
Välj första satsen i symfoni nummer fyra!
Bilagor
91We2cCyC1L._SL1400_.jpg
91We2cCyC1L._SL1400_.jpg (516.72 KiB) Visad 1877 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 14:23

Strmbrg skrev:Sök på "Beethoven Chailly", det räcker.

Aha! https://open.qobuz.com/track/4302796

Spåret har en DR på 12 och ser ut så här:
masvis-online 06. Riccardo Chailly - Symphony No. 4 In B-flat Major, Op. 60 I. Adagio - Allegro vivace.png
masvis-online 06. Riccardo Chailly - Symphony No. 4 In B-flat Major, Op. 60 I. Adagio - Allegro vivace.png (330.69 KiB) Visad 1852 gånger

Lite väl dynamiskt komprimerat.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 14:38

pLudio skrev:

[ Spotify ]
[ SWP ]

masvis-online 06. Riccardo Chailly - Symphony No. 4 In B-flat Major, Op. 60 I. Adagio - Allegro vivace.png

Har du lyssnat också?
:D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 14:39

Strmbrg skrev:Har du lyssnat också?

Faktiskt! Det var inte så dumt. :-)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 14:47

pLudio skrev:
Strmbrg skrev:Har du lyssnat också?

Faktiskt! Det var inte så dumt. :-)

Nä, och just här så handlar dynamiken även om själva framförandet av stycket. Inte enbart om dess dynamikomfång i dB.
Man riktigt hör hur Chailly vevar och hoppar framför orkestern. Åtminstone kan man inbilla sig det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2023-11-24 15:13

Jag tror jag håller Herbert Blomstedts version av samma stycke Beethoven och med samma orkester som lite bättre.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 15:22

RogerGustavsson skrev:Jag tror jag håller Herbert Blomstedts version av samma stycke Beethoven och med samma orkester som lite bättre.

Tycker "Hebbe" är lite återhållsam, men ska köra just det stycket med honom nu.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 16:38

Ja! Hebbe är inte alls illa här!
Mäktigare men inte lika energisk kanske man kan säga.
Dessutom en annan lokalklang trots samma konserthus och samma skivbolag.
Väl bastung dock. Nu talar jag inte om sådan bas som mitt system inte klarar av utan snarare om en "tiltning av kurvan".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-24 17:30

pLudio skrev:

[ Spotify ]
[ SWP ]

Hur ser du att den är lite väl dynamiskt komprimerad?

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 17:50

petersteindl skrev:
pLudio skrev:Lite väl dynamiskt komprimerat.

De lite fläskiga vågformerna indikerar det och jag lyssnade. Jag är förstås petig.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 18:03

pLudio skrev:
petersteindl skrev:

De lite fläskiga vågformerna indikerar det och jag lyssnade. Jag är förstås petig.

Hm, kan man tänka sig en variant på placebo i detta fall? Jag har tidigare jiddrat om vad jag kallar "teknisk placebo". Inget särskilt bra namn kanske, men skit samma.
Alltså att man tar del av mätdata innan man lyssnar. Och att lyssnandet därmed påverkas av de mätdata man tagit del av. Säger inte att det MÅSTE vara så i samtliga fall då den ordningsföljden råder, men det kanske kan vara så emellanåt.
Om mätdata (alltså det man valt att mäta eller det man vet om att man kan mäta) visar goda värden så tycker man att det låter bra. Om det är omvänt så blir det omvänt.

På samma sätt kanske man tycker att en viss högtalarkonstruktion (eller vad det nu gäller) låter illa om man utifrån ett tekniskt perspektiv betraktar konstruktionen som undermålig.
Kanske, ibland, men MÅSTE inte såklart.

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 18:05

Vi är alla offer för placebo.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2023-11-24 18:06

pLudio skrev:Vi är alla offer för placebo.

Nu får du kamma till dig!
Alla, utom Strmbrg ska det stå.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2023-11-24 18:18

pLudio skrev:
petersteindl skrev:

Var ser du de fläskiga vågformerna?

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2023-11-24 18:41

"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.
Bilagor
Screenshot 2023-11-24 173830.jpg
Screenshot 2023-11-24 173830.jpg (454.7 KiB) Visad 1722 gånger

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2023-11-24 18:47

Belker skrev:"Fläskigt" var väl att ta i? Audition hittar en Possibly Clipped Sample. I övrigt verkar inte topparna pressade.

Den klipper 105 gånger för mig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi