Svante skrev:Goran_Rudling skrev:Det finns en mängd fel i ditt inlägg. För att kunna komma framåt är det viktigt att vi tillsammans eliminerar felen och blir överens. Det är inte förrän vi eliminerat felen som vi finner det som är rätt.
Ok, men det är tokigt att utgå ifrån att felen ligger i mitt inlägg. De kan lika gärna ligga i din förståelse, eller hur? (Obs, lika gärna, innan vi är överens måste båda vara möjliga).
Svante,
Håller givetvis med dig att det skulle kunna vara så att felen ligger i min förståelse. Antingen är det så att du har fel, eller så har jag fel eller så har vi båda fel. Ytterligare alternativ finns inte.
Jag har skrivit att jag är säker på att du har fel. Dvs. jag är säker på att problemet inte handlar om min oförståelse. Och jag är också säker på att jag kommer att kunna visa för dig så att du kommer förstå att du har fel. Jag tror inte på att du är dum, tror bara att du förbisett några viktiga saker. Vad jag har märkt är också att du inte är den ende på forumet som har förbisett viktiga detaljer.
Goran_Rudling skrev:
Vi har diskuterat 3 olika fall. Du har nu, efter att ha korrigerat din ”matematik” kommit fram till att det jag påstod i första fallet stämmer. Och att du hittat fel i din matematik. Bra. Så vi är nu överens om att en ton på 440 Hz och en på 442 Hz svänger 2 ggr i sekunden och att tonen vi hör är 441 Hz som ändrar sig mellan 440 och 442 Hz. Dvs. plus minus 1 Hz. Som jag skrev det från början. Vi är överens. OK.
NEJ. Nejnejnej!
Detta är en amplitudmodulering. Frekvensen svänger inte fram och tillbaka alls. Antingen ser man signalen som 441 Hz (konstant) och med en varierande amplitud, eller så ser man den som två (konstanta) frekvenser på 440 och 442 Hz. Hursomhelst är frekvenserna konstanta. [/quote]
Här ligger kärnan i problemet och grunden i din totala missförståelse. Du talar om tonerna och hur de beter sig utan att en lyssnare är inblandad. Så gör du hela tiden. Även när du pratar om mjukfötter.
Jag talar om HUR VI HÖR tonerna. Jag talar om hur VI HÖR ATT MJUKFÖTTER ÄR SÄMRE. Jag talar om det vi hör av svängande toner.
Exemplet igen. Vi har två toner 440 och 442 Hz. Låt oss säga att det är två stämgafflar som genererar tonerna och att tonerna är lika starka.
Hur hör vi nu detta. Med våra mänskliga hörselorgan. Vi hör detta som EN ENDA TON. Vi hör det som en ton som varierar i frekvens mellan 440 och 442 Hz. Vi hör det som en ton om 441 Hz som 2 ggr i sekunden varierar mellan 440 och 442 Hz. Detta måste du hålla med om. Om inte så får du skriva en vetenskaplig rapport och rapportera detta för det du påstår stämmer inte med sedan länge accepterad vetenskap. Du kanske har hittat nåt nytt. Eller så har du bara missförstått. Det senare är min absoluta övertygelse.
I exemplet har vi två svängande stämgafflar. De svänger alltid med sina frekvens. Det vet jag. Det var ju jag som skrev exemplet. Det är helt ointressant att stämgafflarna alltid svänger med två olika toner.. Frågan är hur vi uppfattar dessa två toner. Hur hör vi det?
Vi hör det som en ton som varierar i tonhöjd. Håller du med nu? Om så, skriv att du hade fel så fortsätter vi till nästa exempel där jag också kan visa att du missförstått.
<b> Modulation </B>
Jag är ledsen att jag använt ordet modulation på ett sätt som inte är vanligt. Ni som har invändningar talar om modulation inom vågrörelse lära. Det gör inte jag enbart.
Är svävning modulation? Man kan svara både ja och nej på frågan. Det hänger bara på hur man definierar modulation. Jag tillhör gruppen som svarar ja på frågan. Modulation finns bl.a. inom vågrörelselära, musik och akustik
För att vi i framtiden inte ska behöva hamna i en diskussion om ords egentliga innebörd kommer jag inte att nämna ordet modulation i framtiden. Jag kommer att tala om hela grunden för experimentet så att det blir tydligt för alla inblandade vad det är vi pratar om.
Vänligen,
Göran Rudling