sportbilsentusiasten skrev:petersteindl skrev:
I morgon skickas generation 10 och den bör vara den slutgiltiga. Jag fick mätningarna för tre timmar sedan av Scan-Speak. I generation 10 är centrerskivan utbytt mot en helt nydesignad centrerskiva med betydligt bättre egenskaper än de tidigare och coatingen på membran och på dust cap är optimerad enligt min spec.
1. Att det krävdes 10 generationer, är det för du hela tiden hittar nya förbätringar...eller att de inte gör som du ursprungligen specat?
2. Hur labbar du fram hur du vill ha det?
3. Mäter på vad, lyssnar efter vad?
4. Är det generella förbättringar i elementet eller specifika för just äggen?
5. Dvs skulle gen10 element vara bäst i alla högtalarkonstruktioner...
1. Vad gäller detta element, så är det en kombination av egenskaper som har med ljudet att göra, med produktionen att göra, med effekttåligheten att göra och som har med slaglängden och just den linjäriteten att göra.
I produktionen vill man att utfallet skall bli så högt som möjligt d v s att de flesta högtalarelement godkänns. Om vissa toleranser måste hållas för snäva så kan det bli 30 % kassation och det vill vi inte ha. Jag hatar kassation eftersom det är slöseri med resurser och dessutom blir produkten dyrare. Vidare bör högtalarelementen vara så att den inte går att montera fel eller ens att att koppla fel vid monteringen. Då det gäller ljudet så är alla förändringar gällande men vissa är gjorda med tanke på att även produktionen skall gå smärtfritt. Det finns olika vägar att komma till Rom. Då gäller det att hitta vägarna som täcker in helheten och bildar synergieffekter. En sådan sak är t.ex. magnetflödet i gapet kontra talspolens godstjocklek i förhållande till slaglängden och i förhållande till priset. Ju tätare gap desto högre magnetflöde men desto större chans att talspolen tar i någon fast del då talspolen rör sig en längre sträcka.
2. Eftersom benägenheten att lägga tid på R&D inte är på topp så blir det vissa konsekvenser. Dels håller SS tyst om de svaga punkterna i elementet, men jag är där med blåslampan ändå och hittar till slut svagheterna och då har de alltid gett med sig. I vissa fall har de faktiskt talat om vilka svagheter som bör åtgärdas då de märker att mitt resonemang närmar sig pudelns kärna. Allt handlar om mental inställning till ett projekt och dess kvalitetskrav. För vissa är det onödig tid för R&D och för andra är det essentiellt. Allt är en värderingsfråga. Det blir denna värdering som sätter ribban till vad som levereras. Jag har flera mål och visioner med Bremens högtalare och som sätter högtalarelementens kvalitet. Scan-Speak har definitivt underskattat problematiken. Däremot Vifa och de som jobbade där från begynnelsen gjorde ett drömjobb då den bas konstruerades som nu sitter i pK. Allt vad gällde den basen var optimerat med de resurser som stod till buds. I princip inget i den nya SS-basen var optimerat från början och den gamla produktionslinan med samtliga små verktyg är inte längre i Danmark hos Scan-Speak utan hos Tymphany i Kina.
Det har alltså varit en process att göra ett lika bra element som ursprunget eller snarast (helst) ett ännu bättre och det fanns det goda möjligheter till genom att starta från scratch med alla små verktyg.
I det här fallet har talspolen i titan inneburit en sådan stor fördel på många punkter att man kunnat förbättra inte bara direkta parametrar som sätter de egenskaper man vill uppnå utan även kringliggande parametrar som kan förändra ett scenario så att ytterligare optimering helt plötsligt kan åstadkommas. Varför använda befintliga dåliga saker då man kan använda befintliga bra saker om kostnaden är densamma? En optimerad produkt med befintliga resurser är väsentligen bättre än en slumpmässigt hopsatt produkt med samma resurser. Jag anser att samtliga ickeoptimerade produkter eller system på denna planet är slumpmässiga om man utgår från samma resurser som optimeringen utgår från. Tag ett fotbollslag som Milan t.ex. och låt spelarnas position avgöras av slumpen och jämför det med ett optimalt utnyttjande av de personella resurserna d v s spelarna. Det är detta som är tränarens eller ledarens roll. Byter man ut en spelare på grund av att man har finansiella resurser som klarar det, så kanske man måste placera om andra spelare. Jag ser saker som dynamiska och plastiska. Varför hålla kvar vid en gammal hierarki då ett led har förändrats.
Många kanske tycker att jag är en smula kompromisslös, har jag förstått. Själv älskar jag kompromissen. Mitt motto lyder, optimera systemet in absurdum så att den überoptimerade Steindlkompromissen kan uppnås
Framtagningen av högtalarelementen har väl i mitt fall varit lite grand evolutionistisk. Evolution

mognad

evolution o s v.
Ett högtalarelement är en ganska komplicerad historia där de olika parametrarna påverkar varandra och blir det för många parametrar som man bollar samtidigt med så kan det vara svårt att helt förutsäga det totala slutresultatet. Man kan lätt förutsäga de direkta förändringarnas resultat, men ibland följer indirekta förändringar som kanske inte är önskvärda och då får man tänka till igen.
Det blir mycket tankearbete och beräkningar och CAD och mätning och lyssning i utvecklingsarbete som jag gör eller ingår i. ”The proof of the pudding is in the eating”, så lyssning på musik är för mig den helt essentiella faktorn som till slut avgör det jag väljer.
3. Hörselns sätt att lyssna på musik som spelas i akustiska miljöer är allt annat än ett linjärt system och tillsammans med det faktum att vi har att göra med en återgivning där lokalisering av ljudkällor sker med hjälp av fantomprojicering bidrar inte till att förenkla saker. Det är alltså fantomljudkällor det handlar om.
Vad gäller högtalarelement, så är småsignalparametrarna i form av T/S-parametrarna spikade till den högtalarlåda jag använder. Sedan har vi frekvensgång och harmonisk distorsion som i viss mån visar överföringskarakteristiken men i högtalare med delningsfilter blir det lurigt eftersom man inte har med minimumfas-system att göra. Då kan man få en rak frekvensgång med låg THD utan att ha en snygg vågform eller pulssvar. Dock är det så att hörseln inte är känslig för vissa förändringar av fas som förändrar vågformen. Sedan är det så att riktningskarakteristiken kommer in i bilden och sätter totalljudet på ett helt dominerande sätt. Därför är denna parameter en parameter jag jobbat mycket med och där ingår högtalarelementens spridningsmönster som funktion av frekvens. Detta kan mätas med frekvensgång, men lyssning ger för mig direkta resultat som jag därefter kan konfirmera med mätning.
Hur jag mäter och hur jag lyssnar förblir min lilla hemlighet.
4. Många parametrar hos Bremens högtalarelement är speciellt anpassade till just äggen och en förändring av dessa till det bättre förbättrar ljudet i äggen. Många andra parametrar är rätt allmängiltiga och en förändring av dessa till det bättre förbättrar ljudet och passar in inom många andra sammanhang.
5. Nja, om man t.ex. väljer att stoppa in Bremen ”gen10” i ett bashorn som är beräknat för att gå från 15 Hz till 50 Hz med en ingångsarea som passar ett eller fler 15"-element, så skulle jag nog utveckla ett gen11 där elementet skulle genomgå en total metamorfos.
I princip kan jag säga att inga elementparametrar lämpar sig för alla olika högtalarkonstruktioner, lika lite som däckstorlek eller motor lämpar sig för alla typer av fordon. Dessutom är det så att går man från 120 hp

550 hp utan att förbättra bromsar eller andra köregenskaper så lär man inte bli långlivad då man utnyttjar kraftresurserna till fullo och nyttjar man inte dessa, vad skall man då med dessa till?
MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.