F/E vetenskap eller Dogm

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

F/E. Vetenskap eller Dogm

Vetenskap
85
69%
Dogm (=lära)
38
31%

Antal röster : 123

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-01 21:35

Dahlqvist skrev: 8O 8O 8O 8O 8O

Tycker jag inte att mitt inlägg förtjänade.

Dahlqvist skrev:Att man sätter upp ett protokoll med Likert-skalor istället för den dikotoma skillnad/ingen skillnad finns det inget hinder för. Din "insikt" är grundat på ett missförstånd.

Så här har jag blandat ihop (alternativt kommunikationen har varit otydlig) skillnaden mellan metoden och hur den tillämpas? Intressant. Så det är tillämpningen av metoden som tenderar att blir dogmatisk?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-01 21:43

Jag satt och läste inläggen samtidigt som jag lyssnade. Innan jag hann lyssna via min riktiga "stereo" (dvs bara genom datorhögtalarna) så tycker jag nog som Laila (som f.ö. måste vara en flata med tanke på svaren i en annan tråd...). Innan jag hann att lyssna genom "stereon" läste jag svaret... Suck, jag borde ha lyssnat färdigt innan jag läste vidare :-) För nu vet jag ju inte om jag tyckte "rätt" eller bara som ni andra.

Jag har provat att hoppa mellan de två avsnitten vid olika (senare) ställen och då är det inte lika stor skillnad som i början. Som om ljudet är snällare och mindre "öppet" i början men sedan blir det mer rått och ändå mer direkt.

Vad som skulle vara kul att testa vore om du hade ett avsnitt som du har som referens. Därefter kopplar du in två olika apparater (en i taget givetvis) som jämförelse, och så gissar vi andra vad som skiljer dessa två apparater åt. Kanske tom att du berättar vilka dessa apparater är men att vi får gissa vilken som är A resp B.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 21:54

Bill50x
Helt klart är att det du föreslår, en arbetsform, måste till för att hitta någon form av konsekvens. Å andra sidan är ju den primära frågan "kan man lita på att f/e-testet avslöjar alla förändringar mätoffret bidrar med?" och det kan vi ju i det här fallet ändå aldrig få reda på eftersom jag sitter hemma hos mig med grejerna. Jag ser i nuläget det intressant i om f/e kan avslöja den lyssningströtthet jag hör i vanlig användning av testobjektet. Arbetsformen är som sagt under utveckling.
Men kom gärna med förslag på hur du vill jobba, och även t.ex. musik för testet. Den kanske jag i så fall kan hämta "ofärgad" i din dator direkt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 21:59

Bill50x
Rätt eller fel i fallet med ingångsfiltret är heller inte helt givet. Jag har ju min teori men hävdar inte att den är "sann". Den är trots allt bara en tes även om den börjar bli lite till åren.
Själv tycker jag att det är otroligt intressant att prova ideerna på er så här och se hur svaren kan skifta. Säger lite om hur man uppfattar saker och ting när man inte vet vad man tycker till om.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:07

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:äsch, kan ju inte bidra bara...

Med tanke på tittasiffrorna finns det kanske fler där ute med hörseln i behåll.
Mina PC-högtalare i den bärbara tyckte mest om klipp 1 sa dom.

Bra att du svarade med vad högtalaren dvs. indirekt du tyckte om.
Hur stor var skillnaden? Knappt märkbar, skapligt stor eller direkt tydlig?
Inte lika musigt, men råare... rätt tydlig.

Skulle inte förvåna mig om det bara är nivåskillnad eller nått pinsamt nu :)
Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Inte lika musigt, men råare... rätt tydlig.

Lite otydligt vad du menar. Du föredrar "1" men vilken av dom två är mindre mustig men råare.
Ojsan,insåg mig "lurad". Det jag kallade för 1 förut hade du som "a".

Det var alltså den översta, a, som jag föredrog. Den var mindre mustig, men elakare och kändes mer rätt.

Den nedersta, nämd 1 av dig var mer direkt, men lite mjukare. Det kändes "fel" med låten.

Jag gillade det lite råare bättre :)

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:13

Koffe skrev:Så det är tillämpningen av metoden som tenderar att blir dogmatisk?
Tillämpningen av metoden kan ju kanske inte kallas dogmatiskt, men om man hävdar med den dummes envishet att resultatet där enbart en viss egenskap är värd något, så är den inställningen möjligen dogmatisk.

f/e kan, åtminstone som LTS oförtrutet försöker hävda, användas till att söka efter den egenskap man är ute efter - oavsett vilken den är.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:18

Kaffekoppen skrev:Ojsan,insåg mig "lurad". Det jag kallade för 1 förut hade du som "a".

Kan du inte läsa? Hur bar du dig år för att ladda ner filerna. Såg du inte att dom hette olika då heller?
Men OK, du föredrog ljudet utan ingångsfilter när du spelade via laptopen. Koppla den till naden då och testa.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-01 22:19

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Ojsan,insåg mig "lurad". Det jag kallade för 1 förut hade du som "a".

Kan du inte läsa? Hur bar du dig år för att ladda ner filerna. Såg du inte att dom hette olika då heller?
Men OK, du föredrog ljudet utan ingångsfilter när du spelade via laptopen. Koppla den till naden då och testa.

det var snällt sagt/tolkat

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:21

Flint skrev:

Jag har en Sansui b-2101 oinkopplad för tillfället. Jag lever i en misär..

Jag laddade ner dem direkt till VLC, ett program per fil. Växlade dels mellan dem genom att köra dem samtidigt, körde dem efter varandra och körde delar av filerna mot varandra.

Har sparat filerna och återkommer när jag kunnat lyssna mer rättvisst, även om det kanske tar tid :(
Senast redigerad av Kaffekoppen 2007-04-01 22:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-01 22:23

Flint skrev:Bill50x
Helt klart är att det du föreslår, en arbetsform, måste till för att hitta någon form av konsekvens. Å andra sidan är ju den primära frågan "kan man lita på att f/e-testet avslöjar alla förändringar mätoffret bidrar med?" och det kan vi ju i det här fallet ändå aldrig få reda på eftersom jag sitter hemma hos mig med grejerna. Jag ser i nuläget det intressant i om f/e kan avslöja den lyssningströtthet jag hör i vanlig användning av testobjektet. Arbetsformen är som sagt under utveckling.
Men kom gärna med förslag på hur du vill jobba, och även t.ex. musik för testet. Den kanske jag i så fall kan hämta "ofärgad" i din dator direkt.

Jo, alltså, någon lyssningströtthet hinner vi ju inte utvärdera med de korta sekvenserna vi lyssnat på. Men att lyssna på två filer och försöka lista ut vilken som är F rep E är mycket intressant, men säger egentligen ingenting mer än att det händer något med inkoppling av apparat 2. För vi vet ju inte hur det lät som original. Och det är väl det som är hela grejen med F/E-lyssning, eller?

På plats är detta inget problem, men så här över nätet vore det onekligen mer instruktivt med en fast referens och sedan inkoppling av kanda/ojända storheter.

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:24

dimitri skrev:
Flint skrev:

det var snällt sagt/tolkat

Det händer bara i undantagsfall, men ibland får man bjuda lite på sig själv för att inte verka som en terrier med kolik. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:27

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Jag har en Sansui b-2101 oinkopplad för tillfället. Jag lever i en misär..

Jag laddade ner dem direkt till VLC, ett program per fil. Växlade dels mellan dem genom att köra dem samtidigt, körde dem efter varandra och körde delar av filerna mot varandra.

Har sparat filerna och återkommer när jag kunnat lyssna mer rättvisst, även om det kanske tar tid :(

Bra. Jag tippar att det kan skilja beroende på vad man spelar med för grejer.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:32

Bill50x skrev:Jo, alltså, någon lyssningströtthet hinner vi ju inte utvärdera med de korta sekvenserna vi lyssnat på. Men att lyssna på två filer och försöka lista ut vilken som är F rep E är mycket intressant, men säger egentligen ingenting mer än att det händer något med inkoppling av apparat 2. För vi vet ju inte hur det lät som original. Och det är väl det som är hela grejen med F/E-lyssning, eller?

På plats är detta inget problem, men så här över nätet vore det onekligen mer instruktivt med en fast referens och sedan inkoppling av kanda/ojända storheter.

/ B

Visst, vi kör på den linjen. men nu har jag slut på testobjekt i form av förstärkare. Skulle vara om man ändrar lite i någon då. Det är så jag tänker mig använda f/e för att snabba på utvärderingen vid konstruktion och ombyggnad. Kanske skulle prova med uppbiffad nätdel eller nåt'.

dimitri

Inläggav dimitri » 2007-04-01 22:34

Jag vill även, helt ödmjukt och mycket försynt, påtala att jag pinpointade f och e. Utan att förväxla filer.
Måste skriva det för att nära mitt berömträngtande ego eftersom vår nye och högst välkomnade aktör på f/ehimmlen missat att nämna det.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-01 22:34

Bill50x skrev: Men att lyssna på två filer och försöka lista ut vilken som är F rep E är mycket intressant, men säger egentligen ingenting mer än att det händer något med inkoppling av apparat 2. För vi vet ju inte hur det lät som original. Och det är väl det som är hela grejen med F/E-lyssning, eller?

På plats är detta inget problem, men så här över nätet vore det onekligen mer instruktivt med en fast referens och sedan inkoppling av kända/okända storheter.

/ B

Jag trodde grejen var just frågan om en apparat påverkar signalen hörbart eller inte. Och det är väl Flints filer ett bra exempel på.

Har inte orkat följa den här tråden på sistone så han kanske har ändrat lite i hur han gör nu mot hur det var i början?

Sedan har jag svårt att höra små skillnader genom mina datorhögtalare. Förstår inte hur Kaffet klarar det i en laptop? Fast det kanske t o m är lättare när bandbredden är snäv?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:38

dimitri skrev:Jag vill även, helt ödmjukt och mycket försynt, påtala att jag pinpointade f och e. Utan att förväxla filer.
Måste skriva det för att nära mitt berömträngtande ego eftersom vår nye och högst välkomnade aktör på f/ehimmlen missat att nämna det.

:D Bra dimitri, du sköter dig förträffligt. Jag har börjat ta det för vana och därför glömde jag att berömma dig denna gången. Jag skall se till så att det inte upprepas.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:41

dimitri skrev:Jag vill även, helt ödmjukt och mycket försynt, påtala att jag pinpointade f och e. Utan att förväxla filer.
Jag förväxlade inte filerna vid lyssnande, bara det udda namnvalet som blev lite fel.

A mot B känns mer logiskt, eller 1 mot 2.

Intressant att vi med vår sunkiga utvärderingsutrustning fann liknande resultat. Skall bli kul att se om resultatet står sig vid en blindtest (måste ju göras nu när facit är givet) med bättre förutsättningar sedan.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:42

Lust skrev:Sedan har jag svårt att höra små skillnader genom mina datorhögtalare. Förstår inte hur Kaffet klarar det i en laptop? Fast det kanske t o m är lättare när bandbredden är snäv?

Det står var och en fritt att bränna sig en CDRW och testa i lite större grejer. Om man inte tycker att det är värt besväret så slipper man.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:45

Kaffekoppen skrev:Intressant att vi med vår sunkiga utvärderingsutrustning fann liknande resultat. Skall bli kul att se om resultatet står sig vid en blindtest (måste ju göras nu när facit är givet) med bättre förutsättningar sedan.

Jag tippar att det inte blir samma resultat i "storstereon", men man vet aldrig.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:51

Flint skrev:
Kaffekoppen skrev:Intressant att vi med vår sunkiga utvärderingsutrustning fann liknande resultat. Skall bli kul att se om resultatet står sig vid en blindtest (måste ju göras nu när facit är givet) med bättre förutsättningar sedan.

Jag tippar att det inte blir samma resultat i "storstereon", men man vet aldrig.
Jag har ingen aning heller.

Vad är tanken med filtret? (om du inte redan beskrivit det, då ber jag om ursäkt, men det hittar jag inte)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:55

Kaffekoppen skrev:
Flint skrev:

Jag har ingen aning heller.

Vad är tanken med filtret? (om du inte redan beskrivit det, då ber jag om ursäkt, men det hittar jag inte)

Jag blir mindre lyssningstrött med det inkopplat. Det är enda syftet.
Kanske ska nämna att slutstegen i mitt fall normalt drivs av ett försteg med NE5532 som aktiv del. Men det påverkar inte behovet av filtret.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 22:56

Ett tillräckligt gott syfte. Tack för svaret. Jäkligt kul det här.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2007-04-01 22:57

Lust skrev:
Bill50x skrev: Men att lyssna på två filer och försöka lista ut vilken som är F rep E är mycket intressant, men säger egentligen ingenting mer än att det händer något med inkoppling av apparat 2. För vi vet ju inte hur det lät som original. Och det är väl det som är hela grejen med F/E-lyssning, eller?

På plats är detta inget problem, men så här över nätet vore det onekligen mer instruktivt med en fast referens och sedan inkoppling av kända/okända storheter.

/ B

Jag trodde grejen var just frågan om en apparat påverkar signalen hörbart eller inte. Och det är väl Flints filer ett bra exempel på.

Har inte orkat följa den här tråden på sistone så han kanske har ändrat lite i hur han gör nu mot hur det var i början?

Sedan har jag svårt att höra små skillnader genom mina datorhögtalare. Förstår inte hur Kaffet klarar det i en laptop? Fast det kanske t o m är lättare när bandbredden är snäv?

Hm, jag kanske är dum i huvudet, men nu fattar jag inte. "Grejen" med F/E-lyssning är ju att höra om det är någon skillnad när man kopplar in en apparat. Om man inte hör någon skillnad så förändrar testobjektet inte ljudet. Men att sitta med två filer och försöka lista ut vilken som är "originalet" är väl inte samma sak? Om man hör en diskanthöjning i fil A gentemot B - hur ska man bedömma detta?

1) Antingen är fil A en kedja där en inkopplad apparat höjer diskanten (gentemot B som är originalet) eller

2) så är fil B en kedja där en inkopplad apparat sänker diskanten (gentemot A som är originalet)

Vad säger en sådan lyssning?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 22:57

Kaffekoppen skrev:Ett tillräckligt gott syfte. Tack för svaret. Jäkligt kul det här.

Tycker jag med.

Edit. Ser att det där lät som skryt. Men OK då. Jag tycker ju det, så det får stå kvar.
Senast redigerad av Flint 2007-04-01 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2007-04-01 23:01

Bill50x skrev:"Grejen" med F/E-lyssning är ju att höra om det är någon skillnad när man kopplar in en apparat. Om man inte hör någon skillnad så förändrar testobjektet inte ljudet. Men att sitta med två filer och försöka lista ut vilken som är "originalet" är väl inte samma sak? Om man hör en diskanthöjning i fil A gentemot B - hur ska man bedömma detta?

Hör man skillnad mellan filerna färgar apparaten. Det spelar ingen roll att man inte vet vilken som är originalet, man har ju fått svar på frågan ändå.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-01 23:03

Kaffekoppen skrev:När man läser här på forumet kan man ibland få känslan av att det inte finns viktigare saker. Världens mest privilligerade personer samlas här.

Ett av den bildnings- och kulturbärande medelklassens diskreta nöjen.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-04-01 23:06

Magnuz skrev:
Bill50x skrev:"Grejen" med F/E-lyssning är ju att höra om det är någon skillnad när man kopplar in en apparat. Om man inte hör någon skillnad så förändrar testobjektet inte ljudet. Men att sitta med två filer och försöka lista ut vilken som är "originalet" är väl inte samma sak? Om man hör en diskanthöjning i fil A gentemot B - hur ska man bedömma detta?

Hör man skillnad mellan filerna färgar apparaten. Det spelar ingen roll att man inte vet vilken som är originalet, man har ju fått svar på frågan ändå.

Aha! Men här har jag just fått veta att så är det inte alls! Transparens behöver inte alls var det man letar efter. Om man hör skillnad så kan det mycket väl vara så att den en låter bättre än den andra. :-)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2007-04-01 23:08

Bill50x skrev:Men att sitta med två filer och försöka lista ut vilken som är "originalet" är väl inte samma sak? Om man hör en diskanthöjning i fil A gentemot B - hur ska man bedömma detta?

1) Antingen är fil A en kedja där en inkopplad apparat höjer diskanten (gentemot B som är originalet) eller

2) så är fil B en kedja där en inkopplad apparat sänker diskanten (gentemot A som är originalet)

/ B

Inget för er kanske men jag har förstås ett egoistiskt syfte med det och det är att kolla om ni hör samma sak som jag. Jag är alltså mer intresserad av beskrivningen av skillnaderna mellan filerna än om ni kan pricka in vad som är f och e

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-01 23:09

Bill50x skrev:
Hm, jag kanske är dum i huvudet, men nu fattar jag inte. "Grejen" med F/E-lyssning är ju att höra om det är någon skillnad när man kopplar in en apparat. Om man inte hör någon skillnad så förändrar testobjektet inte ljudet. Men att sitta med två filer och försöka lista ut vilken som är "originalet" är väl inte samma sak? Om man hör en diskanthöjning i fil A gentemot B - hur ska man bedömma detta?

/ B

Om jag hör en skillnad så hör jag också en färgning. Mer än så säger det inte.

Om det sedan är fil A eller B som är originalet berättar ju allas vår F/E-Flint sedan... :wink:
Senast redigerad av Lust 2007-04-01 23:11, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-04-01 23:10

Flint skrev:Inget för er kanske men jag har förstås ett egoistiskt syfte med det och det är att kolla om ni hör samma sak som jag. Jag är alltså mer intresserad av beskrivningen av skillnaderna mellan filerna än om ni kan pricka in vad som är f och e
Ja, det tycker jag har framgått tydligt att vi är en kontrollgrupp i de här övningarna.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi