Kloka ord Pekka!
Just vinlyspelning bör dessutom ske med svarven inom arms avstånd! På många sätt skulle det faktiskt för mig inte vara otänkbart att ha en vinyl- + stenkake-anläggning i ett eget rum!
Bill50x skrev:Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma?

Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!
Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...
Vad betyder kort tid?
På några minuter hinner man ju näppeligen spela så värst många fonogram...
Inte sällan har jag besök av helt förlorade musikmänniskor, och under en kväll kan man hinna spela igenom flera hundra fonogram, kors och tvärs genom musikhistorien!

Man jämför tolkningar och man diskuterar influenser och tidsandan... Hur kul som helst. I synnerhet när man inte blir överens om subjektiviteterna.
Vh, iö
- - - - -
PS. Enligt en undersökning som B&O gjorde för några år sedan, spelar deras egna kunder under en given tid färre olika fonogram än 6 stycken - vilket är orsaken till att deras vägg-spelare har plats för just 6 stycken CD.
Vad som är tillräckligt för en grupp kan vara fullständigt otillräckligt för en annan...
För mig ter sig resonemanget närapå obehagligt. Som om ens anläggning vore en sorts rekalradiostation som ältade samma sak dygnet runt.
För mig är det självklart att en musikanläggning skall vara kapabel att med rimlig arbetsinsats uppspela
alla de fonogram som finns i samlingen. Det finns inget skäl att tro att en grupp om sex fonogram skulle vara väsentligt sannolikare än den resterande samlingen, att bli föremål för nästa spelning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).