Hembesök hos Jorma *foton*

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-09-28 15:13

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :?

Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!

Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

/ B

Jag tror att det i väldigt hög grad handlar om hur vi förvarar våra skivor. Jag har alla mina kompaktskivor och DVD:er lättillgängligt och alfabetiskt sorterade på en vägg i lyssningsrummet. All vinyl finns i en Billy-bokhylla i rummet bakom. Jag plockar fritt ur cd-hyllan och ställer tillbaka när jag är klar, men vinylspelning kräver lite mer planering och fundering. Att lägga delar av sin skivsamling i lådor på vinden/i källaren är förödande för kreativiteten och bör i möjligaste mån undvikas.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-09-28 15:18

Kloka ord Pekka!

Just vinlyspelning bör dessutom ske med svarven inom arms avstånd! På många sätt skulle det faktiskt för mig inte vara otänkbart att ha en vinyl- + stenkake-anläggning i ett eget rum!

Bill50x skrev:
Nefilim skrev:Såg någon uppskattning att vi i allmänhet lyssnar på ca 20 skivor enbart av totala skivsamlingen. Kan det stämma? :? Dessutom snittantalet skivor i svenska hem är 25 st!

Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

Vad betyder kort tid?

På några minuter hinner man ju näppeligen spela så värst många fonogram...

Inte sällan har jag besök av helt förlorade musikmänniskor, och under en kväll kan man hinna spela igenom flera hundra fonogram, kors och tvärs genom musikhistorien! :P Man jämför tolkningar och man diskuterar influenser och tidsandan... Hur kul som helst. I synnerhet när man inte blir överens om subjektiviteterna.

Vh, iö

- - - - -

PS. Enligt en undersökning som B&O gjorde för några år sedan, spelar deras egna kunder under en given tid färre olika fonogram än 6 stycken - vilket är orsaken till att deras vägg-spelare har plats för just 6 stycken CD.

Vad som är tillräckligt för en grupp kan vara fullständigt otillräckligt för en annan...

För mig ter sig resonemanget närapå obehagligt. Som om ens anläggning vore en sorts rekalradiostation som ältade samma sak dygnet runt. 8O

För mig är det självklart att en musikanläggning skall vara kapabel att med rimlig arbetsinsats uppspela alla de fonogram som finns i samlingen. Det finns inget skäl att tro att en grupp om sex fonogram skulle vara väsentligt sannolikare än den resterande samlingen, att bli föremål för nästa spelning.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2006-09-28 16:32

IngOehman skrev:Det finns inget skäl att tro att en grupp om sex fonogram skulle vara väsentligt sannolikare än den resterande samlingen, att bli föremål för nästa spelning.

Kanske är det så att efter i genomsnitt sex fonogram spelade med en B&O anläggning så blir man lyssningstrött? 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-09-28 16:35

Jag är opålitlig i detta avseende. De senaste dagarna har jag lyssnat uteslutande på Buddy Rich storband samt Smashing Pumpkins. Ikväll kanske jag spelar 15 olika fonogram som spänner över 50 års tid. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-09-28 19:13

Klart att HELA musiksamlingen måste finnas i lyssningsrummet, samt all musiklitteratur och penguinkataloger.

Mvh

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-28 20:52

IÖ skrev:Jag är ävertygad om att ett apparatintresse kan vara lika äkta som någon annans musikintresse, även om jag har svårt att förstå hur någon kan vara intresserad av apparater, som i min värld ju bara är intressanta som förmedlare av den musik som står i mina hyllor.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att de inte nödvändigtvis står i ett motsatsförhållande till varandra. Jag t.ex. gillar både musik och apparater (även om nog musikintresset är större om jag nu måste välja).

Morello skrev:Jag är opålitlig i detta avseende.

Samma här. De senaste dagarna har jag lyssnat på Zappa, Chet Atkins, diverse märklig brasiliansk och afrikansk musik samt Midnight Oil. :) Det kan gå långa perioder när jag bara lyssnar på en eller ett par skivor, gång på gång. Andra perioder lyssnar jag på massor av olika skivor under kort tid. Vissa skivor blir spelade en gång för att sedan åka in i skivhyllan ett par år varpå jag tar fram dem igen och spelar dem oavbrutet i någon vecka (har faktiskt hänt ett par gånger). Kort sagt, mitt musiklyssnande är ganska oförutsägbart. :)

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2006-09-28 22:17

Det var ett gäng med inlägg puh... orkade inte läsa alla.
Men med lite perspektiv på hifi branschen så kan jag nog säga med hedern ibehåll att det handlar om status och inget annat. Att kablar gör saker med signalen helt klart, men om det är värt enda upp till transparent hissnade 400000:- kablar så är svaret NEJ

Kul att du lyckades Jorma med din sattsning önskar dig all välgång.

Mvh Douglas
Vill ha en vinylsvarv NU!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2006-09-28 23:04

Hej morello

Jag provar en gång till ifall du missade mitt inlägg :wink:

morello skrev!
Citat:
Jag kan lova att man får ihop ett system för 10% som spelar skjortan av nämda anläggning

Man blir mycket nyfiken på hur den anläggningen skulle sett ut. Skulle själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en anläggning för den summan alltså 10 procent av Jormas grejer. Jag har hört hans grejer, Så man blir mycket nyfiken vad det är för en Stereo du utlovar man kan få för en tiondel av pengarna?

Vill du beskriva det system du pratar om :?:

Mvh Anders.s :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-09-28 23:08

IngOehman skrev:
Bill50x skrev:Om det handlar om hur många cd som snurrar under en kort given period är det nog inte ens 20 för min del...

Vad betyder kort tid?

En vecka typ.

/ B

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-09-29 04:00

IngOehman, Sa precis det jag tänkte, fast bättre :P

Själv så älskar jag kolla i hyllan efter några bra vinyler. Det är ju helt underbart att ta ett par kalla öl och lyssna på bra musik. Men när det blir vid datorn så är det MP3 som åker på, mkt smidigare då.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-09-29 08:26

O.T. men nära nog ?
Bild
Får erkänna att alla platterna ryms ej, men ligger i högar i skåpen vid sidorna. Knappa en armsavstånd ;)

/JB
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-09-29 15:29

Att skrika "ormolja" utan att ha lyssnat på vare sig argumenten/systemtanken eller på ett bra uppsatt system (av nån som förstår hur t.ex. Jorma tänkt sig det hela) tycker jag verkar larvigt och säger väl mer om byhåle-attityden hos dom som skriker än nåt annat. Man är kanske mer intresserad av att höra sin egen röst.

Utifrån sett (och jag betonar det, vad det ser ut att vara - *inte* vad det egentligen är för det vet jag inget om) så skriker ju kulten kring Ino här på faktiskt.se ännu mer "ormolja" i så fall. Jag ber om ursäkt på förhand om nån tar illa upp - men som jag sa så menar jag bara precis hur det ser ut utifrån för en tillfällig besökare. Jag tvivlar inte på att IÖ är en entusiast som drivs av det han tror på - med en liten gnutta marknadsgycklande som krydda ;:)

Hajjar ni vart jag vill komma? Var lite öppna och ta det lite cool. Om man inte håller med om nåt är det mycket bättre att bjuda hem folk på fika och musiklyssning och låta deras egna öron döma än att ägna sig åt diverse personangrepp med argument ingen ändå kan ta ställning till och som är så inkompletta att motsidan kan göra liknande angrepp. I mitten finns stackars musikentusiaster som bara vill ha en bra musikanläggning. Att det finns en svag länk i en helhet är naturlgtvis tacksamt att attackera - men den kan ju bero på att man optimerat helheten.

Jag kan ta ett exempel från Naims grejor som jag kan utan och innan. Och det finns mycket jag trott mig kunna göra bättre genom åren. Bara en sån sak som att signalen från förförstärkaren slangas via den externa powersupply-lådan. Men ändrar man det och drar signalen direkt till slutsteget försämras egenskaperna - visserligen färre kontakter och sladdar men man skruvar upp systemets refernspunkt som ligger i powersupply:ens jordpunkt. Och både jag och andra har då försökt flytta referenspunkten men allt annat låter sämre. Så liksom andra som försökt landade jag tillbaka till att det var bäst som det var från början - de har optimerat helheten på bekostnad av annat.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-09-29 19:53

Hajjar ni vart jag vill komma? Var lite öppna och ta det lite cool. Om man inte håller med om nåt är det mycket bättre att bjuda hem folk på fika och musiklyssning och låta deras egna öron döma än att ägna sig åt diverse personangrepp med argument ingen ändå kan ta ställning till och som är så inkompletta att motsidan kan göra liknande angrepp.

Jag håller med om att personangrepp är onödigt, men förekommer det verkligen så mycket sånt? Att "skrika ormolja" är ju inte ett personangrepp, det är ett ifrågasättande av en produkts påstådda egenskaper och det måste väl ändå vara okej? Tanken på ett debattklimat (eller för den delen ett samhälle) där man inte får ifrågasätta saker tycker jag inte känns alltför lockande.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi