Mätningsförakt ifrån andra än tekniker.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 13:58

Jax skrev:Ropen på censur här visar bara en beklämmande brist på respekt för yttrandefriheten i detta land. :(

Den yttrandefriheten borde rimligtvis även gälla Mayro.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 14:00

Mayro skrev:
Bill50x skrev:
Flint skrev:Om jag får önska nånting enklare då. Att de näringsidkare som finns här inte förtalar sin egen bransch och sina konkurrenter.

Jomenvisst. Indirekt kan man ju ändå baktala andra genom att berätta hur det SKA vara och hur man själv gör...

/ B

som sagt. Omvänd marknadsföringsmetodik... Som ofta används här av en del tyvärr...

Visst är det så. Men jag störs inte av lite diskret reklam :-) Så länge man VET att det är så.

Titta på Gula Sidorna, leta efter någon restaurang. Där finns det plats för oss kunder att skriva omdömen om krogarna. VEM som skrivit omdömena har man ingen aning om, det kan lika gärna vara restaurangägaren själv. Och så får det naturligtvis inte vara här på Faktiskt!

Fast ibland kan man ju undra om inte generalagenten för tex Denon har planterat in någon här.... ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2006-10-03 14:09

Flint skrev:
Jax skrev:Ropen på censur här visar bara en beklämmande brist på respekt för yttrandefriheten i detta land. :(

Den yttrandefriheten borde rimligtvis även gälla Mayro.

Onödigt uttalande. Visst har han rätt att yttra sig här? Vad menar du egentligen?
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:09

Tillbaks till ämnet.

Nej jag litar inte på tekniker. Jag har själv som tekniker haft fel så många gånger att jag inser att även andra kan ha det. OK att jag inte har högskoleutbildning men vad är det som säger att den skulle ha gjort en klokare, kanske bara mer faktaspäckad? Jag är övertygad om att det finns en massa akademiker där ute som inte har en aning om vad dom håller på med, men som i kraft av sin utbildning har fått sin status.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-03 14:10

Kan man, som näringsidkare, berätta hur man tycker något skall vara utan att det av dig uppfattas som marknadsföring Mayro?

Kritisk tänkande skall man vara, vare sig man instinktivt håller med, eller instinktivt inte håller med om ett resonemang, men att resonera som så att så fort någon skriver något är det marknadsföring är ju direkt felaktigt.

Det är skillnad på sakupplysning och marknadsföring, tro det eller ej.

Däremot är det lätt hänt att viss sakupplysning upplevs som marknadsföring, men det är verkligen inte detsamma som att det är det.

Det som jag reagerar starkt mot, lika starkt som de flesta andra, är dold marknadsföring. Det bästa exemplet är att förse personer man vet skriver positivt och som är lätta att göra glada, antingen får testa, låna eller köpa utrustning till ett billigt pris - och att man sedan kan läsa en överväldigande recention om prylen/prylarna. Det är inte ens säkert att den som skriver det inser att den är duperad. Det är verkligen den näst bästa marknadsföringen efter att man låtit tidningsrecensenter få utrustning de skrivit i tester om.....

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:17

Jax skrev:Onödigt uttalande. Visst har han rätt att yttra sig här? Vad menar du egentligen?

Det här inlägget. Du nämner visserligen inte ordet censur, vilket inte heller jag har gjort.

Jax skrev:
Mayro skrev:Inte alls.. Men att delta och svartmåla andra och INTE utgå från sin roll som aktör blir felaktig reklam. Vilket jag tror ranefjord menade tidigare i sitt inlägg..

Jag börjar bli gruvligt trött på att man inte ska kunna få yppa sina personliga åsikter utan att personens näringsverksamhet hela tiden ska blandas in.

Absurt :evil:

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 14:19

Flint skrev:Tillbaks till ämnet.

Nej jag litar inte på tekniker. Jag har själv som tekniker haft fel så många gånger att jag inser att även andra kan ha det. OK att jag inte har högskoleutbildning men vad är det som säger att den skulle ha gjort en klokare, kanske bara mer faktaspäckad? Jag är övertygad om att det finns en massa akademiker där ute som inte har en aning om vad dom håller på med, men som i kraft av sin utbildning har fått sin status.

Finns det någon grupp av människor som du litar på, vad nu lita på betyder?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:22

niklasz skrev:Finns det någon grupp av människor som du litar på

Japp, marknadsförare.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 14:24

Flint skrev:
niklasz skrev:Finns det någon grupp av människor som du litar på

Japp, marknadsförare.

Du menar att du litar på att de talar i egen sak?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:26

niklasz skrev:Du menar att du litar på att de talar i egen sak?

Gör inte vi alla det? Talar i egen sak.

Edit: förtydligande.
Senast redigerad av Flint 2006-10-03 14:36, redigerad totalt 1 gång.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-03 14:34

Begreppet "lita på" kan onekligen ha flera olika innebörder …

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 14:43

Flint skrev:... Jag har själv som tekniker haft fel så många gånger att jag inser att även andra kan ha det. ... Jag är övertygad om att det finns en massa akademiker där ute som inte har en aning om vad dom håller på med....

Klarsynt resonemang.

Själv är jag den förste att erkänna om jag har fel. Det har nu förstås inte hänt ännu....

Jomenvänta! En gång trodde jag att jag gjort ett misstag, men det hade jag inte 8)

Skämt åsido, det skulle vara klädsamt om fler av oss hade din blygsamhet :-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 14:46

niklasz skrev:Begreppet "lita på" kan onekligen ha flera olika innebörder …

Visst kan det. Jag hade en kollega en gång som jag rätt ofta bokade möten med. VARJE möte sköt han upp en eller flera gånger, av olika anledningar.

Han var helt pålitlig i detta avseende så efter ett tag brydde jag mig inte ens om att reservera tid för den första avtalade mötestiden, för den blev ändå aldrig av.

Så honom kunde man lita på :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:48

Bill50x
Insiktsfull och därmed blygsam gäller även dig, bäste broder och vapendragare. :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2006-10-03 14:49

Flint skrev:Tillbaka till ämnet. Teknik och mätförakt.

Ända sedan 60-talet och fram till nu har vissa trott att 0.001% dist låter "bättre" än 0.01. Då på 60-talet gick nästan all reklam ut på det eftersom det blev möjligt att uppnå iom. transistormaskinernas intåg. Man höll bara koll på fasmarginalen och motkopplade hejvilt. Jag och många med mig tyckte dock att de nya perfekta förstärkarna lät skit. Det är klart att det hos oss skapade ett visst förakt för just det sättet att argumentera kvalitet.

...

Har ditt kassettdäck med autoreverse hamnat på repeat? :wink:
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 14:50

Johan_Lindroos skrev:Har ditt kassettdäck med autoreverse hamnat på repeat? :wink:

Ja tyvärr. Ett problem som jag delar med flertalet här. :)
Varför ändra ett vinnande koncept?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 15:15

Flint skrev:Om jag får önska nånting enklare då. Att de näringsidkare som finns här inte förtalar sin egen bransch och sina konkurrenter.

Utopi precis som din tidigare önskan. Det finns individer som skriver här utan att ange vad de egentligen har för agenda. Hifi-människor precis som vanliga entusiaster. Går inte att kontrollera om vi inte hyr in gamla stasis.

Det enda rimliga är att man istället bejakar att de får skriva och att de får göra reklam för sig i sin signatur. Då kan alla fritänkande individer själva bedöma relevansen i deras inlägg. Transparens kallas det. Tyvärr finns det individer som tycker denna transparens är så hemsk när den anges öppet (lite definitionen av den förvisso ;) ) att de gärna ser till att trycka till folk så de hellre döljer sina kontakter med andra. Detta kommer vi att motverka för då får man en verkligt otrevlig situation när INGEN vet vad andra kan tänkas ha för agendor* med sina inlägg.

Ni får gärna argumentera emot detta försök att ha ett transparent fora men jag kan redan nu säga att det är inte lönt. Det kommer aldrig att ändras så länge vi bestämmer.

/ae

*Dessa kan vara verkliga eller inbillade och de kan vara medvetna eller omedvetna. Det är upp till läsaren att använda sin förmåga att se detta.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 15:20

Kan man, som näringsidkare, berätta hur man tycker något skall vara utan att det av dig uppfattas som marknadsföring Mayro?

Självklart kan man utala sig. Även tycka..

MEN! Då man såsom en del av branschen börjar kasta skit omkring sig. Svartmåla andra. DÅ beträder man marken som kallas "omvänd marknadsföring".. DVS man höjer sin egen possition såsom en "bättre" mer seriös deltagare med finare syften eller liknade.. Och som här detta sker detta just ofta utifrån att man VÄLJER att kalla sig då för privatperson. Och EJ komersiellt intreserad.. utan helt bara deltar som en "vanlig medlem"..

Jag tror inte man någonstans i samhället i övrigt skulle ens drömma om att göra på så sätt..eller ens godta det som tillbördigt.

Sedan kan man som jag säger ändå tycka dessa Säljande tekniker / tillverkare skall få fritt spelrum.. För det anser jag helt ärligt..

Men INTE på premisserna att man använder slagord mot andra marknadsförare såsom tillhygge för sin saks skull... Där finns faktiskt en gräns vad man än tror o tycker i almänna led här.. Man måste minnas att här finns en stark koppling till en föreningsverksamhet också inkopplad vilket försvårar just opartiskheten en hel del anser jag..

Man "ser" därför inte riktigt var gränserna går så tydligt. Medans vi som kommer mer utifrån ser dom mycket klarare av naturligare skäl..

men minns detta. Diskutionen tog inte riktigt fart förän man INTE förstod att respektera att INTE svartmåla marknadsförare som här gjordes... Så det var o är INTE ett ändamål att nu börja se tex mina ord som någon jakt på tex Iö samt BB..

Jag besvarar endast deras aggerande såsom att dom ÄR företagare här o inget annat då dom beträder marker som faller solklart inom deras marketingområde.... dessutom ÄR jag för min del inte idag varken säljare eller marknadsförare. Men jag är oerhört stolt över dom saker jag bidragit med för att dra igång idag levande friska företag där ute...Med nöjda kunder där tekniken samt säljande o marknadstrategierna har samanfallit väl ut för dom som sedemera betalar lönerna då dom anser att man förtjänat deras förtroende samt då deras pengar... För dom förtjänar ju i sin tur pengarna med just produkterna dom inköpt av mig i mitt fall.. Där finns inget utrymme för att föra någon bakom ljuset kan jag lova. Inte heller ha oklara roller i sitt utövande av yrket man valt.. vilket man här tydligen inte tycks anse viktigt ens...

men men. Nu har nog allt sagts från min sida i alla fall..
Och läser du/ni mig rätt här så inser du/ni nog att jag absolut INTE anser någon skall vara tyst i klassen. Enbart följa lite regler som ändå finns....ÄVEN för företagare som deltar här eller vart som helst...
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-10-03 15:36, redigerad totalt 1 gång.
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 15:22

Naqref™
Accepteras. Det var från början aldrig tänkt att mena Faktiskt men togs upp av andra debattörer. Jag tog upp det som en hypotes, en parentes.
Kontentan blir dock att då får även idkarna ta den kritik som dyker upp.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 15:29

nagref.
Använder du nu misstänkligörandet av "andra" såsom dolda säljare för att få bort fokus från diskutionen här tro... Det ser onekligen ut som så just nu då du börjar tillföra sådant resonemang här..

vem i hela friden skulle på DETTA forum aggera säljare där inte en ända kund står att finna utan att LTS godkännt sakerna via test knappt..

Så hoppas detta var en miss eller en ej genomtänkt strategi enbart o inget annat..Eller som sagt helt enkelt totalt omedvetet vinklat genom olyckliga ordval endast..

för "dumt" blev det allt... :lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-10-03 15:36

Mayro skrev:nagref.
Använder du nu misstänkligörandet av "andra" såsom dolda säljare för att få bort fokus från diskutionen här tro... Det ser onekligen ut som så just nu då du börjar tillföra sådant resonemang här..

Som det står i min text så får alla fritänkande individer gärna tolka vilken agenda jag (i detta specifika fall) kan tänkas ha och det var ju kul att du förstod att du fick tolka det fritt. ;)

Om det är rätt vet varken du eller jag.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 15:43

Mayro skrev:
vem i hela friden skulle på DETTA forum aggera säljare där inte en ända kund står att finna utan att LTS godkännt sakerna via test knappt..

Nu har du väl ändå allt erkänt att det är väderkvarnar du slåss mot, eller? :wink:
"So many songs we forgot to play....."
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 15:48

LarsR skrev:
Mayro skrev:

Nu har du väl ändå allt erkänt att det är väderkvarnar du slåss mot, eller? :wink:

tyvärr inte va... :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 15:51

Kom igen Mayro :-)

Bild

/ B

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 15:56

Bild
Det vi inte kan föreställa i vårt inre, kommer med största sannolikhet aldrig att bli verklighet utanför vårt huvudet heller.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:06

LarsR
Vilken sida repressenterar den där bilden?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-03 16:11

Flint skrev:LarsR

Musikbranschen? "Rör inte min skiva"

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-03 16:18

Det är säkert såna där ommastrade phonogram som dom har fått tillbaka från audiofiler.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2006-10-03 16:29

Flint skrev:LarsR

Beror väl lite på från vilken sida man tittar. Jag tycker att det är mera intressant att betrakta proportionerna. Som till exempel då man spottar i händerna och stormar ett dagis! Alternativ att man blir förbannad då man inte klarar av att göra en höna av fjäder som hittat en mulen höstdag. Alltid är någons fel att man misslyckas. :wink:

Kommer ofrivilligt att tänka på den där busschaffisen från den underbara dokumentären "På torsk på Tallin" som kör sitt egna race! :wink:

Hoppas att ni alla har sett den, om inte gör det! :D

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-03 16:38

Bill50x skrev:Kom igen Mayro :-)

Bild

/ B

:lol: :lol: :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi