Jag vill vara med på ett fe test

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:36

Flint skrev:Musiklyssning och rötjutpimplande hör inte ihop. I alla fall inte om man vill behålla skärpan och undvika att bli flummig.

Oftast när jag lyssnar på musik så har jag inget behov av att vara skärpt. Jag önskar bara en trevlig stund och en sådan blir inte sämre av ett gott glas vin...

/ B

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:40

Bill50x skrev:
Flint skrev:Musiklyssning och rötjutpimplande hör inte ihop. I alla fall inte om man vill behålla skärpan och undvika att bli flummig.

Oftast när jag lyssnar på musik så har jag inget behov av att vara skärpt. Jag önskar bara en trevlig stund och en sådan blir inte sämre av ett gott glas vin...

/ B

Exakt!

Kom hem i fredags lite på lyset och drog på Buddy Rich på rätt så stark nivå. Det var sann njutning det. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-04 16:41

Jag är extremt sällan skärpt när jag lyssnar på musik. För det mesta sitter jag inte ens mellan högtalarna, men det händer ibland.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 16:41

Bill50x skrev:

/ B

Japp, och det går bra även om vinet serveras i färgade glas.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-10-04 16:43

IngOehman skrev:Jag tycker att en av de största problemen med sväng är att det är en "fredad zoon". :?

Vad jag menar med det är att de flesta, även flumputtar, accepterar att folk (från vetenskapsvärlden) gör ansträngningar att försöka förklara hur tekniska egenskaper (tonkurva exempelvis) påverkar klangen hos musiken. Detsamma gäller exempelvis stereoperspektiv och renhet, men när något försöker förklara sväng så gör man ett övertramp. :o

Det är en fredad egenskap som skall bevaras som en föremål för spekulationer och mystiska teorier - men INTE analys.

...

Håller inte med, i alla fall inte för egen del. Jag skulle vara överlycklig om ALLA parametrar inom ljudåtergivningen kunde beskrivas på ett relevant sätt. Dvs att dom kan vara ett bra underlag för att välja utrustning. Det gäller "svänget" också.

Eftersom de flesta av oss inte har obegränsad budget så blir prestanda med nödvändighet en kompromiss, så nöjet med att provlyssna apparater kommer nog aldrig att försvinna :-)

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:44

Morello skrev:Kom hem i fredags lite på lyset och drog på Buddy Rich på rätt så stark nivå. Det var sann njutning det. :P

I det läget duger vilken klockradio som helst.
Först jagar du detaljer och sen skiter du i dom.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-10-04 16:48

Flint skrev:
Morello skrev:Kom hem i fredags lite på lyset och drog på Buddy Rich på rätt så stark nivå. Det var sann njutning det. :P

I det läget duger vilken klockradio som helst.
Först jagar du detaljer och sen skiter du i dom.

Nej, så illa var det inte. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 16:55

Alkohol är den största överslätande musikaliska färgning man kan tänka sig. Även helt transparent vitsprit.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 16:58

Hur många av er som spekulerar i orsak till att någon skulle kunna höra "sväng" eller avsaknad av den har varit med på en riktig Linn demo?
Man behöver inte spela starkt alls för att en tydlighet i basåtergivning eller melodistämmor skall gå förlorad alternativ grejorna som har "det" har det i regel oavsett nivå.
Jag själv gillar bara LP-12 av Linns grejor men tar man med sig vilken apparat som helst och jämför hos en Linn butik så kommer svänget gå förlorat då jag har lyssnat. Och det är väldigt svårt att säga att man föredrager musikåtergivningen ifrån "sin" apparat i jämförelse med deras om man inte längre kan höra melodistämmor ifrån ett instrument.
Sen vad det beror på skulle jag också gärna veta men man kan utesluta hastighetsavvikelser eftersom det kan gå förlorat av att byta stärkare. Nätdelar har säkert betydelse men man kan även spela riktigt lågt och det inträffar.
Så ni som inte har upplevt detta, vågar ni åka till en Linn butik och testa? Obs man behöver bara förutsättningslöst lyssna efter svänget, om sedan man inte tycker helheten är bra är en helt annan sak. Men jag skulle inte kalla en anläggning för transparent eller neutral om man inte kan höra en melodistämma ifrån ett visst instrument medans det går alldeles utmärkt ifrån en annan anläggning oavsett hur neutralt resten mäter eller kan uppfattas.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 17:02

Harryup skrev:Men jag skulle inte kalla en anläggning för transparent eller neutral om man inte kan höra en melodistämma ifrån ett visst instrument medans det går alldeles utmärkt ifrån en annan anläggning oavsett hur neutralt resten mäter eller kan uppfattas.

Varför det? Hur vet du att just den melodistämman var lätt urskiljbar när musikerna spelade då ljudupptagningen gjordes?
Om den hörs bättre än vid det verkliga framförandet är det inte återgivning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 17:06

niklasz skrev: Hur vet du att just den melodistämman var lätt urskiljbar när musikerna spelade då ljudupptagningen gjordes?

Med den inställningen behöver du inte vara rädd för att någonsin bli sysslolös och fri från problem att lösa.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 17:12

niklasz:
Gå och lyssna! ;-)
Svamla inte mer nu.
Hur vet du att det borde låta "otydligt"?
Om du inte kan vara nyfiken själv så är det ditt val.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2006-10-04 17:12

Jag har lyssnat en hel del på Linn. Var spekulant på både apparater och högtalare ett tag.

Svänger det mer än andra anläggningar? Det kan man säkert uppleva. Man får tänka på att hela Linn-konceptet har utvecklats utifrån upplevelsen av "takt och driv", även hur man demar och lyssnar. Vad personalen säger att man ska lyssna efter, hur högtalarna ska placeras, rumsakustik osv. Det vore väl konstigt om man inte associerade Linn med ett sådant ljud.

Det lustiga händer ju när man tar bort hela kulturen runtomkring med butiker och allt och bara betraktar själva ljudet* som apparaterna och högtalarna presterar och jämför kritiskt med annat. Då försvinner i mitt tycke hela magin med "linn-soundet".

*OBS! alltså återgivningen av allting ljudet bär med sig inklusive musik, rytmik eller vad som helst som låter: ljud alltså! Om det för någon inte är självklart.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 17:21

Martin, håller helt med dig men man kan inte diskutera "svängs" vara eller inte vara om man inte vill förstå vad det möjligen kan innebära. Därför är det enklast om man går till en Linn butik och lyssnar till konceptet. Man får gärna giilla 668, Diana, 208 och Ino som neutrala i jämförelse med Linn-soundet. dessutom är jag övertygad om att jag skulle göra det själv också.
Men det intressanta är att förstå vad vi pratar om när vi som har hört sväng menar och inte svamla om andra saker.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 17:39

En fråga angående sväng.. Om jag upplever att tex Colin James platta "bad habits" svänger bra på fyra av fem system jag hör den på..

Och den "låter" i min uppfattning "rätt" i dessa fyra system.

Är dom mest rätt då? eller är den enda som INTE kan fabrisera "rätt" sväng den som gör rätt?

Alla kan tonalt spela relativt sett lika. Men en av anläggen klarar inte fixa till rätt Sväng helt enkelt..

Så vilket ÄR mest rätt enligt er här?

är det den som låter plattare o ej utblommande rätt så svänget blir trist och uteblir.... eller dom fyra som gör "rätt" för sig o skapar rätt sväng..
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 17:46

Bra inlägg Mayro.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2006-10-04 17:48

"Mest rätt" kan man naturligtvis inte avgöra på det viset Mayro - man måste ju ha "det rätta" att jämföra med, för att kunna veta någonting om saken. Det är ju helt självklart!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 18:01

Morgan skrev:"Mest rätt" kan man naturligtvis inte avgöra på det viset Mayro - man måste ju ha "det rätta" att jämföra med, för att kunna veta någonting om saken. Det är ju helt självklart!

Vad är "rätt" i en låt där 80% av det vi hör är konstgjorda zynthbaserade ljud ihopmosade med några kompression- och diverse annat digitalt godisbehandlade röster och gitarriff? Inte mycket av det ljudet har varit ut i luften och vänt innan bitarna hamnade på CD-skivan. Observera ordet CD-skivan.

(Vet inte om exakt det förhållandet gäller på Mayros exempel)
Senast redigerad av Flint 2006-10-04 18:08, redigerad totalt 1 gång.

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2006-10-04 18:06

Tja.. rätt är väl det som producenten ansåg att det skulle låta, eller rättare sagt beställare, ie skivbolaget - hur illa det än låter ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 18:09

Kaffekoppen skrev:Tja.. rätt är väl det som producenten ansåg att det skulle låta, eller rättare sagt beställare, ie skivbolaget - hur illa det än låter ;)

Ska man ringa producenten och fråga hur han hade tänkt sig ljudet? Eller skivbolaget? Dom får nog bygga ut växeln.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 18:13

skärpning här va :lol: :lol: .. Så jäkla svår fråga va inte min lilla undran så man måste snurra runt den som en smörklick i en het panna...

:lol:
Driver "Mayros hifidagis" med öppettider mån-fred 10,00-15-00. Lunch flexas beroende på behov.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-10-04 18:15

En fråga angående sväng.. Om jag upplever att tex Colin James platta "bad habits" svänger bra på nio av tio system jag hör den på..

Och den "låter" i min uppfattning "rätt" i dessa nio :wink: system.

Är dom mest rätt då? eller är den enda som INTE kan fabrisera "rätt" sväng den som gör rätt?

Alla kan tonalt spela relativt sett lika. Men en av anläggen klarar inte fixa till rätt Sväng helt enkelt..

är det den som låter plattare o ej utblommande rätt så svänget blir trist och uteblir.... eller dom nio som gör "rätt" för sig o skapar rätt sväng.

edit. kopierade och ändrade mängden så det blir enklare att ev ge ett troligt svar p¨å en hypotetisk fråga..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 18:29

På 1 svarar jag Blekinge
och på 2 kan jag inte. 8)

Om jag på en anläggning inte hör vad musikerna spelar så kommer jag aldrig tro att det var så det var menat om man på 9 andra anläggningar hör vad dom spelar. Och man hör att dom spelar en melodislinga och man hör en taktfasthet i spelandet. Däremot bland dom 9 andra kanske olika uppfattningar kommer göra sig gällande vad som är "rätt" anläggning om man testar hela anläggningarna blint.

Vid dom demos jag har varit med vid ,inte så många erkänns. Så har det inte spelat någon roll vilken enskild komponent som bytts ut. Lyssnar man bara efter svänget så blir det svårare att höra och musiken låter lite stökig oavsett vilken komponent i kedjan som bytts ut. Vissa av dessa demosar är så övertygande att det inte bara går att stå och tycka att det låter bättre när man inte hör vad orkestern spelar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-10-04 18:46

Harryup
Jag har aldrig varit med på någon sån där demo men jag känner igen mig i det du beskriver.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2006-10-04 18:53

Dahlqvist skrev:men i mitt eget tycke varierar detta med sväng mest med det allmänna välbefinnandet och hur man lever sig in i musiken.

Amen. Precis så är det. Jag har vid ett flertal tillfällen kommit på mig själv med att tycka att en och samma skiva avspelad med samma anläggning svängt respektive inte svängt vid olika tillfällen. Jag tror inte det beror på solfläckarna... Det är min uppfattning att de flesta människor (inklusive musiker) vare sig hör eller reagerar över ens ganska kraftiga rytmförskjutningar.

För övrigt spelar jag trummor och äger Linn. :wink:

Mayro skrev:skärpning här va .. Så jäkla svår fråga va inte min lilla undran så man måste snurra runt den som en smörklick i en het panna...

Värre än så, den är faktiskt omöjlig att besvara på ett vettigt sätt givet den tillgängliga informationen.

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 19:13

Harryup skrev:niklasz:
Gå och lyssna! ;-)
Svamla inte mer nu.

Vad menar du med detta?
Du påstår ju att det borde låta tydligt, hur kan du veta det.
Vad har det dessutom med nyfikenhet att göra?
Det jag skrev är alls inget svammel.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2006-10-04 20:07

Mayro skrev:En fråga angående sväng.. Om jag upplever att tex Colin James platta "bad habits" svänger bra på fyra av fem system jag hör den på..

Och den "låter" i min uppfattning "rätt" i dessa fyra system.

är det den som låter plattare o ej utblommande rätt så svänget blir trist och uteblir.... eller dom fyra som gör "rätt" för sig o skapar rätt sväng..

Så här kan det vara. Vi det tillfälle du hörde det "osvängiga" systemet var du inte på humör av någon anledning. Denna upplevelse ger i sin tur upphov till förväntningar så att det även vid nästa lyssning verkar som att det inte svänger. En sjävuppfyllande profetia. Det är ett mycket vanligt psykologiskt fenomen.

/D

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 21:15

niklasz skrev:
Gå och lyssna! ;-)
Svamla inte mer nu.

Vad menar du med detta?

Precis det jag skriver, hur kan man ens tro att en anläggning låter för tydligt så att man hör vad musikerna verkligen spelar?

niklasz skrev:Du påstår ju att det borde låta tydligt, hur kan du veta det.

Därför att om man läser så skriver jag att jag varit med på demon i verkligheten och inte gissar vad jag tror att jag förmodligen tycker.

niklasz skrev:Vad har det dessutom med nyfikenhet att göra?

Är man inte nyfiken så kan man fortsätta att gissa vad saker beror på som man inte ens har intresse för att kolla i verkligeheten. Men om man är nyfiken lagd och bryr sig bevisligen om ämnet eftersom du diskuterar så kan det ju vara bra att kolla om ens fantasier stämmer i verkligheten.

niklasz skrev:Det jag skrev är alls inget svammel.

Jo, en aning se citat av vad du skrev.
"Hur vet du att just den melodistämman var lätt urskiljbar när musikerna spelade då ljudupptagningen gjordes?
Om den hörs bättre än vid det verkliga framförandet är det inte återgivning."

Hur vet jag att det gick att följa melodistämman när dom spelade?
För att annars så hade väl producenten halshuggit musikerna!!!

Vid en sådan Linn-demo som tydligen i princip ingen deltagit vid men ändå vet att det inte funkar så kan man ta godtycklig skiva och märka att fallet faktiskt är så. Sen kan jag inte tekniskt förklara vad det beror på, och jag gillar inte ens helheten. MEN, det är en mycket övertygande demo och det är oftast inga små skillnader.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-10-04 21:21

Dahlqvist:
Har du varit med på en Linn-demo? Eller gissar du också hur det låter om ett system som svänger kontra ett som inte gör det fullt ut?

niklasz

Inläggav niklasz » 2006-10-04 21:30

Harryup skrev:
niklasz skrev:
Gå och lyssna! ;-)
Svamla inte mer nu.

Vad menar du med detta?

Precis det jag skriver, hur kan man ens tro att en anläggning låter för tydligt så att man hör vad musikerna verkligen spelar?

En anläggning kan exempelvis lyfta fram detaljer, men det betyder inte att återgivningen är bättre per automatik. Det är inget svammel utan fakta.

Harryup skrev:
niklasz skrev:Därför att om man läser så skriver jag att jag varit med på demon i verkligheten och inte gissar vad jag tror att jag förmodligen tycker.

Ja, du har hört demon, inte musiken när den spelades in. Det är inte samma sak.

Harryup skrev:Är man inte nyfiken så kan man fortsätta att gissa vad saker beror på som man inte ens har intresse för att kolla i verkligeheten. Men om man är nyfiken lagd och bryr sig bevisligen om ämnet eftersom du diskuterar så kan det ju vara bra att kolla om ens fantasier stämmer i verkligheten.

En minst sagt märklig grund för att uttala sig om andras nyfikenhet, som dessutom gränsar till personangrepp. Att diskutera med någon som beskyller en för att svamla, fantisera, sakna nyfikenhet osv. är för övrigt inget jag finner något större intresse av lägga tid på.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi