Min "roll" här är inte att uttolka mätningar och tekniska data. Det finns andra här, inte minst du själv, som flyger dubbelåttor kring mej när det gäller det. Jag kan andra saker. En sak jag vet är är att en graf utan något på axlarna är värdelös annat än som en illustration.
Naqref™ skrev:Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?
Nja, även som lekman är man behäftad med sk bondförnuft. Om svängningen i golvet hade haft en amplitud som motsvarade halva amplituden i baffeln - då hade det spontant känns som mycket. Sen hade jag fått lämna till andra att uttolka data. Inte så konstigt. Och det här är en vanlig process. Så funkar det. Jag behöver inte veta allt om alla forskningsfält för att tro på resultaten. Det räcker med att jag litar på metoden, granskningen och forskarnas ärlighet. Om metoden, granskningen och ärligheten finns på plats kan jag ta resultaten till mej - och just lita på dem - tro på dem.
Nu är inte SD - foten ett forskningsfält på en stor institution. Diskussionerna här är inte vetenskaplig granskning. Men principen är dock den samma. Om det finns vettigt presenterade data och någon som går att lita på uttolkar dem - då blir det "tillräckligt sant".
Naqref™ skrev:Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel.
Den generella principen här - när det gäller kablar - är att allt som är dyrare än EKK brukar ha "bevisbördan" med att bevisa sin förträfflighet. Att kabeln är "omvittnad" (subjektivt i den egan anläggningen) brukar inte stå högt i kurs i den diskussionen. Rimligen borde detta gälla även i detta fall. Jag kan inte se den principiella skillnaden mellan Transparent Cable och Sonicdesign. Bevisbördan borde ligga på Sonicdesign och på förespråkarna. Till dess att de hörbara positiva effekterna som går utöver vad en DIY-lösning kan uppnå är bevisade, är SD- foten att betrakta som... ja, ni vet vad.
Naqref™ skrev:För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).
Det där brukar vara min kommentar. Jag har till och med sagt den i den här tråden. Då brukar jag och andra få veta att utvärdera öppet med örat i den egna anläggningen är en helt värdelös metod.