sd-fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 20:54

koffe

Dämpkuddar för DVD/CD/SACD-spelare och andra HiFi-apparater.

Ger:
* Minimerad vibrationsöverföring.
* Mindre risk för mikrofoni.
* Minskad känslighet för stötar.
* Bättre förutsättningar för att felfritt avläsa skivorna.

damn, att inte tillverkarna tänkte på det 8)

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2007-04-30 22:41

boyafraid skrev:damn, att inte tillverkarna tänkte på det 8)

Exakt vad jag brukar tänka vad gäller de flesta tweak...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 22:42

då tänker vi likadant 8)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2007-04-30 23:15

Koffe skrev:Du ser! Jag trodde att det var svängning i millimeter vi tittade på. Alltså ett rörelsemått. Golvet respektive baffelns rörelser. Direkt fråga - du kan väl inte tycka att det där är ett bra sätt att hantera och redovisa ett mätresultat?

Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?

Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel. För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-04-30 23:27

men det mest intressanta i koffes inlägg (och av störst relevans för trådens ämne) var det du inte citerade (och detta förmodligen för att det inte var riktat mot dig på samma vis)

Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.

Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?

jag tror faktiskt man skulle kunna pricka in sd-foten (jämfört med ingenting under högtalaren) i blindtest under vissa (kanske extrema?) omständigheter
däremot tvivlar jag starkt på att det skulle gå att pricka in sd-foten jämfört med exempelvis ett stycke liggunderlag
det märkliga tycker jag snarare är att inte fler sådana blindtester gjorts, utan att produkten (som faktiskt är rätt dyr jämfört med alternativen) accepterats enbart på rekommendationer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-04-30 23:33

Naqref™ skrev:...om produketerna inte är synbart använda

Tror det är något fel på mig ikväll...

Skrattar för mig själv åt fingerslintet "produketerna"...

... fast jag skrattade inte förrän jag själv uttalade det högt och tydligt. Det lät så häftigt för att vara en gummifot bara...

Prova själv och tala om för mig att det kanske är dags att ringa efter männen i vitt...

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 00:01

ännu ett citat jag tycker är tråkigt att det inte besvarats

Lust skrev:Nej, men det verkar finnas de som anser att produkten är testad av LTS och därigenom erhållit någon sorts "oantastlighets-status" (= inga blindtester behöver göras). Det är bara att läsa tidigare i tråden...

Antingen har LTS gett sitt godkännande till SD att LTS får figurera i texten (och då står ni samtidigt för vad den beskriver) eller så används LTS namn mot er vilja i texten.

Men på dig låter det som att vilken tillverkare av gummifötter som helst kan göra likadant och använda erat namn i reklamen. Bara ni slipper stå för det som beskrivs i produkttexten så bryr ni er inte? Jag tycker det verkar väldigt naivt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2007-05-01 00:11

Ett osvar (norrbottniska) är också ett svar...

Allarligt talat så tror jag att det kommer att komma ett svar efter lite internt prat...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-01 03:04

Korrekt. Det är bättre att ge svar när man har fakta än att spekulera. Det torde finnas de som var med tidigare än mig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-01 07:44

Lust skrev:Ett osvar (norrbottniska) är också ett svar...

Allarligt talat så tror jag att det kommer att komma ett svar efter lite internt prat...

Helt rätt. Tystnade är den som talar högst. :wink:
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2007-05-01 08:47

8O

Är det okej att jag tycker din ;) -smily används högst opassande.
Det kan utläsas som om eftersom inget svar givits inom tre minuter så är det nått lurt på gång 8O :wink:

Men det kan ju vara meningen också :?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2007-05-01 09:12

Min "roll" här är inte att uttolka mätningar och tekniska data. Det finns andra här, inte minst du själv, som flyger dubbelåttor kring mej när det gäller det. Jag kan andra saker. En sak jag vet är är att en graf utan något på axlarna är värdelös annat än som en illustration.

Naqref™ skrev:Hade förskjutning i mm sagt dig mer om du inte vet utstrålande arean på golv resp högtalare, om det är transversella eller longitudinella vågor i golvet som avses o s v o s v?

Nja, även som lekman är man behäftad med sk bondförnuft. Om svängningen i golvet hade haft en amplitud som motsvarade halva amplituden i baffeln - då hade det spontant känns som mycket. Sen hade jag fått lämna till andra att uttolka data. Inte så konstigt. Och det här är en vanlig process. Så funkar det. Jag behöver inte veta allt om alla forskningsfält för att tro på resultaten. Det räcker med att jag litar på metoden, granskningen och forskarnas ärlighet. Om metoden, granskningen och ärligheten finns på plats kan jag ta resultaten till mej - och just lita på dem - tro på dem.

Nu är inte SD - foten ett forskningsfält på en stor institution. Diskussionerna här är inte vetenskaplig granskning. Men principen är dock den samma. Om det finns vettigt presenterade data och någon som går att lita på uttolkar dem - då blir det "tillräckligt sant".

Naqref™ skrev:Min gissning är att det inte hade sagt dig ett jota mer och därmed så hade din kritik kunna anpassas till den situationen oavsett hur mycket information som hade givits om testtillfället. Man får helt enkelt se det som en fingervisning om vad som kan åstadkommas i en normalsituation eller möjligen i ett worst case. Mer än så kan inte informationen säga ö h t och det är knappast tillverkarens fel.

Den generella principen här - när det gäller kablar - är att allt som är dyrare än EKK brukar ha "bevisbördan" med att bevisa sin förträfflighet. Att kabeln är "omvittnad" (subjektivt i den egan anläggningen) brukar inte stå högt i kurs i den diskussionen. Rimligen borde detta gälla även i detta fall. Jag kan inte se den principiella skillnaden mellan Transparent Cable och Sonicdesign. Bevisbördan borde ligga på Sonicdesign och på förespråkarna. Till dess att de hörbara positiva effekterna som går utöver vad en DIY-lösning kan uppnå är bevisade, är SD- foten att betrakta som... ja, ni vet vad.

Naqref™ skrev:För att få de nuffror du önskar så får man helt enkelt köpa ett par och testa (med öron eller accelerometer) i den tilltänkta situationen. Om man inte är nöjd så finns alltid möjligheten att ångra köpet i upp till 14 dagar med hänvisning till distansköpslagen (om produketerna inte är synbart använda).

Det där brukar vara min kommentar. Jag har till och med sagt den i den här tråden. Då brukar jag och andra få veta att utvärdera öppet med örat i den egna anläggningen är en helt värdelös metod.

Dr_Tinnitus

Inläggav Dr_Tinnitus » 2007-05-01 10:13

boyafraid skrev:men det mest intressanta i koffes inlägg (och av störst relevans för trådens ämne) var det du inte citerade (och detta förmodligen för att det inte var riktat mot dig på samma vis)

Med det viktigaste är väl ändå att prova flera olika lösningar - Vanliga möbeltassar, uppskurna bollar, liggunderlag, Koner (som antagligen inte svänger med som spikes gör), lösningen med kombinationen med spikes och cementplatta osv. Om företaget i fråga har en bra produkt är det väl rimligt att de bekostar en studie. Den behöver säkert inte vara särskilt omfattande.

Sen är det det här med blindtester. Det brukar vara ett "krav". Med andra ord. Kan en grupp med slumpvis utvalda hifi-geekar med någon signifikans pocka ut SD-foten framför enkla mjukfotade DIY-lösningar vid lyssning på musiksignal?

jag tror faktiskt man skulle kunna pricka in sd-foten (jämfört med ingenting under högtalaren) i blindtest under vissa (kanske extrema?) omständigheter
däremot tvivlar jag starkt på att det skulle gå att pricka in sd-foten jämfört med exempelvis ett stycke liggunderlag
det märkliga tycker jag snarare är att inte fler sådana blindtester gjorts, utan att produkten (som faktiskt är rätt dyr jämfört med alternativen) accepterats enbart på rekommendationer

Mycket tänkvärt inlägg.

Blindtester (och givetvis korrekta sådana) är väl inte alltid ett absolut krav, men det känns ju ändå klart mer seriöst om opartisk och obundna sådana finns, ja helst mer än ett, som klart och tydligt styrker produktens funktion och förträfflighet.

Sen tror jag knappast att man i alla lägen kan säga att en mjuk fossing (SD eller annan) alltid är bättre än en hård eller spikes, för det är nog allt för många faktorer som är mer eller mindre olika från fall till fall för att det ska vara möjligt.

Jag tror knappast att man alltid skilja ut spikes från mjukisar av något slag i ordentliga BT, och då kan man ju fundera på om det är mödan och slanten värt att böka med att sko om högtalarna, även om det kanske ändå är en fördel i det lilla. Det blir då upp till var och en från fall till fall. Det kan ju vara skönt att veta att det är bra/bättre, även om man inte kan höra någon skillnad.

Det är ju också så att man bör om möjligt försöka sträva mot förbättringar, små som stora. För även om de kanske inte var för sig ger någon direkt hörbar skillnad så kan de tillsammans kanske bidra med en förbättring på något plan, ljudmässigt eller på annat sätt.

Dr Tinnitus

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Re: sd-fötter

Inläggav Rydberg » 2007-05-01 22:28

boyafraid skrev:dessa verkar vara ett "godkänt" tweak på detta forum
men hur många, med handen på hjärtat, tror sig utan tvekan kunna pricka in dessa tingestars närvaro/frånvaro i ett blindtest?

Här hemma, ja tämligen enkelt. Körde mina pi60s i några månader utan några som helst fötter utan de stod direkt på golvet. Subjektivt så blev det något mindre bas när de kom upp på SD-kuddar men betydligt renare och tightare. Detta gjorde att även resten av frekvensspektart upplevdes renare.

Har i omgångar testat att köra med och utan, mina första intryck består.

Kan tillägga att jag testade mina fd B&W 804 Nautlius rakt på golv, med spikes och med ljudtemas motsvarighet till SD-kudde. Föredrog även då den mjuka foten.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-01 23:38

trevligt med någon som faktiskt bidrar med lite intryck!
självklart hade dock omdömdet "betydligt renare och tightare" varit ett bra föremål för blindtest då detta (precis som alla andra subjekltiva omdömen) till viss del kan ha byggt på förväntad effekt
men just golvhögtalare kan jag se en hel del problem med att blindtesta
stativhögtalare borde vara enklare om man bara har 2 par identiska högtalare, går ju relativt snabbt att byta
tycker ändå rydberg drar tråden i rätt riktning

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:43

Att det inte går att blindtesta är ju inte riktigt sannt. Har ni alldrig sett däckbyten i formula-1 på TV?

Man ser bara till att ha sex polare med sig. En per högtalare som lyfter den och två per högtalare som snabbt som blixten lägger fram eller tar bort fötterna. Och när man inte tar bort något så har man "dummy-högtalera bredvid som man skramlar lite med för att det skall låta likadant varje gång - varesej man byter eller låter vara.

Testpanelen blundar givetvis.

Lätt som en plätt!
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 01:47

ja, ingen har väl sagt att det inte går, bara att det är lite svårare med golvhögtalare 8)
med stativhögtalare, och i ännu högre utsträckning med elektronik, borde det dock va en rätt enkel sak att göra

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 01:51

Har mina basmoduler ståendes på puckar i naturcellgummi, 4 st om Ø 50xT24 mm. Med dem på plats känns det med enkel handpåläggning att golvet vibrerar mindre, jämfört med utan, när en bastung låt spelas. Bra för grannfriden och rimligen mindre medspelning från golvet/rummet, med eller utan mätgraf.

Jag vet (utan att mäta :wink: ) att det ringer mindre i skallen på mig om jag tar emot hammarslag via mellanlägg av SD-fot än för mellanlägg av samma storlek i form av järnpuck eller tillspetsad järnstång. Varför skulle det vara annorlunda med energiöverföring av ljudimpuls från högtalare-mellanlägg-golv? ”Överingenjöras” det inte emellanåt här på forumet, i stället för att ta till sig / acceptera rimligheter rakt av, särskilt om det handlar om ”kaffepengar” för tweaken.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 01:57

tråden handlar om hörbara skillnader, den utgår inte från teoretiska resonemang
det är inte heller viktigt om golvet vibrerar mindre om det inte renderar någon hörbar skillnad, såvida man inte störs av att golvet vibrerar förstås
en femhundring tycker jag inte är kaffepengar för något som inte gör någon ljudmässig skillnad, då köper jag hellre kaffe för kaffepengarna
men det är förstås roligt att du är nöjd

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2007-05-02 01:59

word (till Adhoc alltså)

Fick obehagliga vissioner där med spikfötterna :lol:
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2007-05-02 02:39

Sorry för lite OT boyafraid. Håller med i Rydbergs inlägg när det gäller förra bostaden, friliggande kåk med parkett-lumppapp-trägolv-plankreglar som golv samt plankväggar med gipsskivor. I nuvarande lägenheten, parkett-lumppapp-betong som golv samt med betong/tegelväggar har jag inte lyssnat in mig på samma sätt, utan nöjt mig med ”handpåläggningen”.

(OT ytterligare: Om en 500-hundring suger hårt i lädret, lägg 15 spänn på sittunderlag, räcker till flera högtalare, visserligen i EPDM-cellgummi då som sjunker ihop med tiden jämfört med mer formstabilt polyuretancellgummi eller naturcellgummi)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2007-05-02 09:20

Gjorde ett litet test igår. Stativare på väggstativ. Utan underlägg, med liggunderlag, bok, halva studsbollar, Gummifötter, Spikes och reklamblad.

Ända gången jag hörde skillnad var mellan utan nått och med nått. Helt ovetenskapligt men rätt skoj ändå. :lol: Att det faktisk blev skillnad var mest skoj.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 13:02

Ett mycket enkelt test är att slå an på en stämgaffel och placera på ett mjukt trägolv. Det visar hur vibrationerna förs över till golvet som sedan agerar "högtalare".

Principellt är det bättre med mjuka fötter om man inte vill att sitt egna golv ska sjunga tillsammans med högtalaren.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 13:04

Ang. det blindtest som gjorts tidigare har Ingvar beskrivit det och vad jag minns ingick en specialgjord lyftanordning som kunde skifta högtalaren relativt snabbt från en hård koppling till en mjuk avkoppling och vice versa.

Användarvisningsbild
boyafraid

Inläggav boyafraid » 2007-05-02 21:00

intressant :)

vore kul om han eller nån annan som var med kunde berätta lite mer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2007-05-02 22:00

En annan tråd, bland många andra, om högtalarfötter anno 2002:

kuddkrig

De första och största trådarna låg väl på HiFimagasinet en gång i tiden.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi