Kraniet skrev:den här mätningen tycker jag stödjer min upplevelse av ljudet. vid 5khz har du ett "peakområde" där du har en energiförtätning. Förmodligen går detta motarbeta med kraftig dämpning i rummet.

men jag tycker det är svårt att kunna "visa" varför det låter illa. jag säger inte att alla har samma problem med ljudet som jag. däremot är det ett faktum för mig.
på samma sätt kan jag inte förklara eller visa varför jag hör skillnad på en Harman Kardon, Yamaha, Denon elelr Onkyo surroundreciever. HK upplever jag som om den hade en inbyggd loudness. Yamaha låter lite väl "torrt och sterilt" Denon är mera "neutralt" ljud medan Onkyo är väldigt likt Denon fast med mer "luft/skirhet" i diskanten. För mig är de väldigt påtagliga karaktärer medans jag förstått att andra inte hör dessa skillnader alls.
Jag är tex inte speciellt imponerad av Dynaudios toppmodeller (Confidence C2) heller då de har liknande "problem" i mellanregistret som Coltrane. Generalagenten för dynaudio blev dock nästan förbannad då jag påstod det för honom..
edit: det värsta jag hört är nog Egglestoneworks dock.. Det är ju helt befängda högtalare.. Ibland utan delningsfilter alls..
Jag har personligen aldrig hört en dynaudiohögtalare som låter
riktigt bra. Det är något som låter fel precis i mellantonsområdet. Iövrigt håller jag med dig fullständigt om ljudkaraktärerna med de olika surroundreceivrarna.
Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.
Det låter helt enkelt fördjävligt.
Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *
* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.
"Perceived pitch".