Världsklass, Marten!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-12-25 15:09

Britt-Gunnar skrev:
MagnusÖstberg skrev:Inlägget skrevs ju i lite provokativ stil, med glimten i ögat, men oavsett vad man tycker om tillverkarens alster är det ju ett smart sätt att marknadsföra.

Däremot kan man ju tycka att herr Pettersson också borde få betalt av företagets marknadsavdelning...

för att försöka kränga Marten på Faktiskt 8)

Tror inte det skulle gå bra, målgruppen finns nog inte på faktiskt.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-12-25 15:10

StefanL skrev:Är där någon annan högtalartillverkare som har fler än 6 rum till sina alster så dessa dominerar mer? På vilket sätt är dom marginaliserade hos CES?

Marten är såvitt jag kan se inte utställare på CES2010 så dom har *noll* rum, inte sex rum till sina alster. Totalt kommer det finnas sex
*exemplar* utspridda hos ett par detaljister där dom får trängas med alla andra märken dessa företag också representerar.

Sex par högtalare och dom "dominerar" CES?!? Please, det är CES vi talar om -det är väl typ 200-300 rum bara för high-end. Det finns tillverkare där som antagligen räknar med att dom kommer supa bort bort fler par högtalare under utställningen än vad Marten fått in i lokalerna. :lol:

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-25 15:20

Här skanderas Jantelagen minsann 8O
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-25 15:21

Den enda erfarenhet jag har av Mårten Design, var för c:a 10 år sedan på Sontec i Stockholm.
Det var väl de första modellerna som demades, demon skedde i butikens källare.

Nu vet jag naturligtvis inte varför jag inte blev speciellt entusiastisk.
Var det rummet, högtalarna i sig, eller placeringen?
Eller en kombination?

Har för mej att vi lyssnade på stor orkester, möjligen "Verklärte Nacht".
Minnesbilden är att det lät lite gällt och skrikigt om stråkarna.

Ingenting som jag föll för, kan jag säga.

En annan aspekt jag vill betona är att det är mycket skojigare då en tillverkare får fram ett riktigt vettigt resultat med små medel.

Högtalare för femti eller hundrafemtitusen borde bannemej låta fantastiskt bra.

Men, gör de det?

Kan det vara så att vi får för oss att de dyra högtalarna låter bättre än de gör?
Att vi sas får en lite okritisk reaktion av typen:
"...Åååkej, det är såhär riktigt bra högtalare låter!"

Man tar liksom för givet att ljudet man hör är skitbra, eftersom högtalaren är dyr och avancerad.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-12-25 15:33

hevi skrev:
StefanL skrev:Är där någon annan högtalartillverkare som har fler än 6 rum till sina alster så dessa dominerar mer? På vilket sätt är dom marginaliserade hos CES?

Marten är såvitt jag kan se inte utställare på CES2010 så dom har *noll* rum, inte sex rum till sina alster. Totalt kommer det finnas sex
*exemplar* utspridda hos ett par detaljister där dom får trängas med alla andra märken dessa företag också representerar.

Sex par högtalare och dom "dominerar" CES?!? Please, det är CES vi talar om -det är väl typ 200-300 rum bara för high-end. Det finns tillverkare där som antagligen räknar med att dom kommer supa bort bort fler par högtalare under utställningen än vad Marten fått in i lokalerna. :lol:

H

Har inte påstått att dom dominerar, endast att det var en subjektiv iaktagelse kryddat med lite ogillande av Mårten som märke från dig. Sett till vad jag citerat ovan, så har jag fått min observation besvarad.

Jag hoppas det går bra för dom ialla fall och hoppas att dom inte super bort för mycket.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-25 15:54

Strmbrg skrev:Man tar liksom för givet att ljudet man hör är skitbra, eftersom högtalaren är dyr och avancerad.

Det finns säkerliggen många som gör det felet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-12-25 16:07

Och för att bli tjatig, så spelar den berömda placeboeffekten in när dett gäller dyrhifi.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2009-12-25 16:19

Nefilim skrev:Och för att bli tjatig, så spelar den berömda placeboeffekten in när dett gäller dyrhifi.

Detta tycker jag lika väl kan tillämpas billigare hifi, eller specifikt märke för den delen.

Men jag håller med dig.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-12-25 16:24

KarlXII skrev:Här skanderas Jantelagen minsann 8O

:roll: Tycker ovanstående är en sällsynt fjantig kommentar.

Att jag inte håller med om ett uttalande från en annan forummedlem att Marten kan anses *dominera* på CES har väl inget med jantelagen att göra? Du tycker att jag borde ljuga och hålla med, eller?

Att jag inte gillar ljudet, eller till och med att dom presterat förbryllande svagt i förhållande till prislappen dom gånger jag lyssnat på dom har inte heller med någon jantelag att göra -det har med mina personliga erfarenheter och preferenser att göra. Du tycker att jag borde ljuga och säga att det är det bästa jag har hört, eller?

H

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-25 16:56

hevi skrev:

Att jag inte håller med om ett uttalande från en annan forummedlem att Marten kan anses *dominera* på CES har väl inget med jantelagen att göra? Du tycker att jag borde ljuga och hålla med, eller?

Att jag inte gillar ljudet, eller till och med att dom presterat förbryllande svagt i förhållande till prislappen dom gånger jag lyssnat på dom har inte heller med någon jantelag att göra -det har med mina personliga erfarenheter och preferenser att göra. Du tycker att jag borde ljuga och säga att det är det bästa jag har hört, eller?

H

Jag tycker att du ska göra och skriva precis som du vill. :)

Men jag tycker även att jag ska göra det. Och jag tyckte just att du agerade som en jantelagens lakej.

Tycker du att jag ska applådera dig och skriva plusett då, eller?

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-12-25 16:57

hevi skrev:

H

Håller med om det fetade, jag lyssnade på coltrane på arken för några år sedan, det var hype innan demonstrationen om vilken fantastisk djupbas som skulle presteras.
När väl orgeltonen kom, så var det som en knappt förnimmbar darrning, och demonstratören tittade stolt omkring sig i publiken. Som jag fattade så var det maartens största högtalare, jag var inte så imponerad. Men det finns säkert massor med människor som tycker om dem.

Vh Christer

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-12-25 17:00

De små Mårtenburkarna stod uppställda i ett pyttelitet rum på mässan i Sollentuna för ett antal år sedan. Det var en mycket trevlig upplevelse, faktiskt.se. Den stora 5.1-uppsättningen utanför (med samma högtalare?!) övertygade inte, men i det lilla rummet... 8O :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-25 17:03

Tengil skrev:Håller med om det fetade, jag lyssnade på coltrane på arken för några år sedan, det var hype innan demonstrationen om vilken fantastisk djupbas som skulle presteras.
När väl orgeltonen kom, så var det som en knappt förnimmbar darrning, och demonstratören tittade stolt omkring sig i publiken. Som jag fattade så var det maartens största högtalare, jag var inte så imponerad. Men det finns säkert massor med människor som tycker om dem.

Vh Christer

:lol:

Det sägs att deras level tre-rum inte kan ha för många inne samtidigt.
När det står packat med folk bak försvinner basen,men om det bara sitter folk i stolarna ska det vara okej, enligt uppgift.

Själv har jag ingen större erfarenhet av Marten, jag hörde de där trekantiga högtalarna på Kistamässan och det lät apa.
Men det gjorde ju nästan allt annat där också. :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-25 17:13

Alltså, jag är en mycket o-flitig mässbesökare.

Men, går det överhuvudtaget att - på en mässa - bilda sej en relevant uppfattning om hur en högtalare låter?
Jag tror inte det.

Det är ett av flera skäl till att jag ratar mässor, oavsett om de är i en mässhall eller i nån gammal skola.

PS
Ett annat tungt vägande skäl är att jag inte impas av apparater och tycker väl mest att det handlar om nåtslax "grabbig leksaksaffär".

Jag tycker att det mesta låter peck på de mässor jag besökt och är helt ointresserad av trams som höga ljudtryck och imponerande effekter.

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-12-25 17:15

KarlXII skrev:Men jag tycker även att jag ska göra det. Och jag tyckte just att du agerade som en jantelagens lakej.

OK, det förklarar saken. Du har helt enkelt bara fullständigt missförstått vad som menas med "jantelagen".

H

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2009-12-25 17:32

Jag tolkar den lagen som:

"Jag ska inte tro att jag är nånting"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-25 17:33

hevi skrev:
KarlXII skrev:Men jag tycker även att jag ska göra det. Och jag tyckte just att du agerade som en jantelagens lakej.

OK, det förklarar saken. Du har helt enkelt bara fullständigt missförstått vad som menas med "jantelagen".

H

:)

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2009-12-25 21:36

Nu var det inte meningen att några skulle bli osams pga mitt något belåtna inlägg. Men inlägg kommer jag fortfarande göra.

mvh & God Jul
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-26 18:21

Skulle vilja höra dom större högtalarna i ett bra rum och ska försöka göra det efter nyår. Var dock inte speciellt impad av dom högtalarna dom hade på förra arkenmässan, faktiskt ett av dom sämre ljuden på hela mässan!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-04-18 20:19

Ny positiv recension av Marten Duke 8)

Konstigt nog har recensenten använt ett gammalt foto högst upp och ett på hur dom ser ut nu längre ner.. han gillar redan Marten, se hur hans system ser ut till vänster....

http://positive-feedback.com/Issue48/marten_duke.htm

mvh

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2010-04-19 16:49

jag har hört coletrain i hemma miljö (en bekant har ett par)... de låter helt ok men inget jag hade köpt... inte ens om de var billigare men de låter långt ifrån dåligt ....men det finns i min värld betydligt billigare lådor som är minst lika bra eller bättre....men alla har ju förvisso olika smak....kolfiber o keramik är ju lite sexigt :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-19 18:59

Pettersson skrev:Ny positiv recension av Marten Duke 8)

Konstigt nog har recensenten använt ett gammalt foto högst upp och ett på hur dom ser ut nu längre ner.. han gillar redan Marten, se hur hans system ser ut till vänster....

mvh
Trevligt!

Varje gång jag ser dem får jag lust att flytta elementplaceringen på baffeln 8O :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-19 19:02

MagnusÖstberg skrev:
Pettersson skrev:Ny positiv recension av Marten Duke 8)

mvh
Trevligt!

Varje gång jag ser dem får jag lust att flytta elementplaceringen på baffeln 8O :D

varför det?
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-04-19 19:06

Den känns fel på nått sätt...framförallt estetiskt.

Dessutom ser det ut som om diskanten har mycket lika avstånd till både sidor och topp.

Som sagt, min känsla är intuitiv och jag har inte hört dem, åtminstonde inte så att jag kan minnas det. Har ju tyvärr inte haft möjlighet att åka förbi dem i Göteborg när de haft öppet.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-04-19 19:09

jag delar din åsikt, men i övrigt är jag inte intresserad av högtalaren som även har basreflexröret felmonterat
Bikinitider

Användarvisningsbild
Pettersson

Inläggav Pettersson » 2010-05-09 18:35

Någon som kan kinesiska ???? :)

Reportage om ett besök på Marten, Jorma Design och produktionen på Bladelius av en Leo Yeh som driver ett online magasin från Taiwan 8)

http://my-hiend.com/vbb/showthread.php?t=2335

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-05-09 18:37

celef skrev:jag delar din åsikt, men i övrigt är jag inte intresserad av högtalaren som även har basreflexröret felmonterat

Värst vad mycket man kan utläsa av en bild...

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-05-09 20:00

Kraniet skrev:den här mätningen tycker jag stödjer min upplevelse av ljudet. vid 5khz har du ett "peakområde" där du har en energiförtätning. Förmodligen går detta motarbeta med kraftig dämpning i rummet.

Bild

men jag tycker det är svårt att kunna "visa" varför det låter illa. jag säger inte att alla har samma problem med ljudet som jag. däremot är det ett faktum för mig.
på samma sätt kan jag inte förklara eller visa varför jag hör skillnad på en Harman Kardon, Yamaha, Denon elelr Onkyo surroundreciever. HK upplever jag som om den hade en inbyggd loudness. Yamaha låter lite väl "torrt och sterilt" Denon är mera "neutralt" ljud medan Onkyo är väldigt likt Denon fast med mer "luft/skirhet" i diskanten. För mig är de väldigt påtagliga karaktärer medans jag förstått att andra inte hör dessa skillnader alls.

Jag är tex inte speciellt imponerad av Dynaudios toppmodeller (Confidence C2) heller då de har liknande "problem" i mellanregistret som Coltrane. Generalagenten för dynaudio blev dock nästan förbannad då jag påstod det för honom..

edit: det värsta jag hört är nog Egglestoneworks dock.. Det är ju helt befängda högtalare.. Ibland utan delningsfilter alls..

Jag har personligen aldrig hört en dynaudiohögtalare som låter riktigt bra. Det är något som låter fel precis i mellantonsområdet. Iövrigt håller jag med dig fullständigt om ljudkaraktärerna med de olika surroundreceivrarna.

Högtalare med keramiska membran i mellantonområdet:
Detta stämmer väl med mina egna intryck. Och detta har gåtts igenom noggrant flera gånger här på faktiskt. Det är väldigt svårt, nästan omöjligt att få en högtalare att låta bra med stenhårda membran, som keramik eller metall som skall spela upp i mellanregisterområdet. Linn har misslyckats ( därför kör de numera med mjuka membran,Diapolitto med k-array ) och ingen kommersiell högtalare har blivit speciellt framgångsrik med keramik, eller metallmembran. Elementen bryter upp där det är som känsligast för örat, och mycket branta filter måste till för att tygla detta. Om det ens kan göras med sådana medel.

Det låter helt enkelt fördjävligt.

Stig Carlsson samt IÖ och Peter Snell m.fl. använde/använder aldrig metallmembran eller keramik i mellantonsområdet. Troligen med goda grunder. *

* Statiska mätningar kan kanske uppvisa goda resultat med hårda mellantonsmembran, men musik består av dynamiska signaler där örat är oöverträffat att avgöra huruvida det låter naturligt eller inte.

"Perceived pitch".
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
lennartj

TAD kan

Inläggav lennartj » 2010-05-09 21:18

TAD verkar ha lyckats med sitt koaxialelement med beryll både i diskantkonen och 6½"mellanregisterkonen som jobbar från 250 Hz och uppåt.
En körkompis är första privatperson i världen som fått Compact Reference levererade härom veckan (serienummer 5 och 6) och jag väntar ivrigt på att få lyssna på dem.
http://tad-labs.com/en/products/cr1/technology.html
Tyvärr är de ohyggligt dyra, men kostar ända bara hälften av de stora Reference One som vi ägnat en hel dag åt att lyssna på i Vimmerby.
De är makalösa, i synnerhet med TADs egna slutsteg och CD-spelare, men jag tror kompakterna kan ge ännu bättre återgivning kompletterade med ett välanpassat subwoofersystem, liknande mitt eget, med minst fyra basar optimalt utplacerade i rummet.

Konstrktören Andrew Jones var tidigare på KEF och tog fram Uni-Q elementen. På TAD verkar han ha fått fria händer att vidareutveckla sitt koaxialhögtalarkoncept utan hänsyn till kostnaderna
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Richard
Inaktiverad

Re: TAD kan

Inläggav Richard » 2010-05-09 21:23

lennartj skrev:TAD verkar ha lyckats med sitt koaxialelement med beryll både i diskantkonen och 6½"mellanregisterkonen som jobbar från 250 Hz och uppåt.
En körkompis är första privatperson i världen som fått Compact Reference levererade härom veckan (serienummer 5 och 6) och jag väntar ivrigt på att få lyssna på dem.
http://tad-labs.com/en/products/cr1/technology.html
Tyvärr är de ohyggligt dyra, men kostar ända bara hälften av de stora Reference One som vi ägnat en hel dag åt att lyssna på i Vimmerby.
De är makalösa, i synnerhet med TADs egna slutsteg och CD-spelare, men jag tror kompakterna kan ge ännu bättre återgivning kompletterade med ett välanpassat subwoofersystem, liknande mitt eget, med minst fyra basar optimalt utplacerade i rummet.

Konstrktören Andrew Jones var tidigare på KEF och tog fram Uni-Q elementen. På TAD verkar han ha fått fria händer att vidareutveckla sitt koaxialhögtalarkoncept utan hänsyn till kostnaderna

Litet OT, men kefs Uni-q är väl inget att hänga i julgranen, väl ?
Odogmatisk sekt- granskare

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi