Moderator: Redaktörer
Thomas_A skrev:En liten undran till...
en resonans innebär väl också att övertoner genereras om man spelar på resonansens f/2? Inget mekaniskt system är ju fritt från övertoner och om övertonen hamnar i ett resonant område bör väl denna förstärkas kraftigt = distorsion.
T
norman skrev:dawen skrev:Okej, resonans hajar jag ungefär hur det uppstår. Hur uppstår distorsion i ett högtalarelement?
På ett banddiskantelement kan man inse att det t.ex. blir andratonsdistortion om man har ett smalt magnetfält och bandet inte ligger precis i mitten. Det blir också tredjeton om man har ett smalt magnetfält och stora utslag på bandet.
Thomas_A skrev:En liten undran till...
en resonans innebär väl också att övertoner genereras om man spelar på resonansens f/2? Inget mekaniskt system är ju fritt från övertoner och om övertonen hamnar i ett resonant område bör väl denna förstärkas kraftigt = distorsion.
T
Thomas_A skrev:vad innebär "dåliga band" i avseendet att sådana ger övertoner? Finns det något specifikt som är dåligt?
Dahlqvist skrev:Återigen: distortion är inte det samma som resonans. Att det ylar till när man sveper med en sinus har nog oftast sin orsak i resonanser, inte distortion.
Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Naqref skrev:Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Jo det kan det. Kallas då linjär distorsion.Vilket avser avvikelser i frekvensgång från insignalen. Men eftersom man använder ordet frekvensgång till det så brukar man avse nivåolinjäriteter som ger upphov till nya spektrala produkter (frekvenser) när man pratar om distorsion.
Thomas_A skrev:finns det möjlighet att lägga ut någon bild på distorsionfenomenet som du mätt upp/hört från banden?
Thomas_A skrev:Dahlquist,
en andratonsdistorsion finns väl alltid i en mekaniskt svängande system? Om den är hörbar eller ej är beror på nivån. Om det finns en resonant topp i systemet vid andratonen kan den väl i så fall exciteras och bli hörbar?
Eller är det fel?
T
Naqref skrev:Thomas_A skrev:Jag frågar mig om resonanser och toppar/dippar i tonkurvan verkligen inte kan kallas distorsion?
Jo det kan det. Kallas då linjär distorsion.Vilket avser avvikelser i frekvensgång från insignalen. Men eftersom man använder ordet frekvensgång till det så brukar man avse nivåolinjäriteter som ger upphov till nya spektrala produkter (frekvenser) när man pratar om distorsion.
Isidor skrev:Svar på de viktigaste frågorna om bandelement kan man finna i denna tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.phpname= ... 7654#37654
patrikf skrev:Här är Dunlavy- artikeln.
Mycket läsvärd.
http://hififorum.knaak.dk/patrikf/asm_jan_97.pdf
CHC skrev:Dunlavy-artikeln är intressant såtillvida att den inte tillför något nytt över huvud taget utan snarare konserverar den förlegade uppfattningen att koner av papper är överlägsna alla andra former av ljudsändare.
CHC skrev:I artikeln upplyses man vidare om att inverterade domar (a´la JM Lab) är problemfyllda, att domediskanter i gemen brottas med problem, i synnerhet om de är gjorda av mer avancerade material som de respekterade Thiel/Ceratec-elementen, samt att elektrostater och andra planarsystem är ännu värre.
CHC skrev:Artikelförfattarens intentioner verkar gå ut på att motarbeta varje form av nytänkande. Ett inverterat Semmelweiss-syndrom. http://scienceworld.wolfram.com/biograp ... weiss.html.
.CHC skrev:Kort sagt: Gläd er alla DIY-are, dags att återinvestera i den gamla ?klassiska? Peerless MT 20 HFC?
CHC skrev:Vilken soppa!
Dahlqvist skrev: Eftersom du i ditt inlägg inte bemöter ett enda av Dunlavy's argument är det svårt för oss vanliga dödliga att inse problemen. Ett förtydligande vore nog på sin plats.
janS skrev:CHC.
Som Dahlqvist säger-vad har du för anledning att racka ner på en seriös man som Dunlavy? Denna tråd handlar om huruvida en viss högtalarbyggare har lyckats bättra sej något eller bara fortsätter med samma gamla lurendrejerier.
//JS
CHC skrev:Det känns helt enkelt inte viktigt att bemöta Dunlavy's argument. Artikeln talar så att säga för sig själv. Hade den skrivits runt 1950 hade jag kunnat ha viss förståelse. Men den var skriven 1997. Vid den tidpunkten fanns det rätt gott om avancerade alternativ, exempelvis Thiel's excellenta Ceratec dome-element.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Ricky1892 och 37 gäster