GP vs. Ormolja...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 12:48

soundbrigade skrev:Jag gör ett försök att ta upp själva frågan - är GP rätt tidning att göra en sådan här bedömning.
Det är kanske lätt att hävda att Claesson (han hette så?) inte är audiofil, inte är ljudtekniskt bevandrad eller eljest har djupare insikter i audiofilvärlden. Men om man läser en kabeltråd på vilket icke-faktisktforum som helst öser hundratals glada gossar massa beröm över kablarna och vilka fantastiska egenskaper (för ljudet) de har. Men väldigt få av dessa har djupare teknisk insikt heller.

Min åsikt är att det inte är värre än det som Hifi&Musik sysslar med, snarare tvärt om. H&M påstår att de hör positiv skillnad på alla (säger alla) mer eller mindre osannolika, oförklarliga och dyra tweaks. De visar ingen som helst vilja att för sina läsares skull granska kritiskt, de hävdar tom otroligt nog att det inte spelar någon roll om den dyra upplevelsen beror på placebo. Om jag skulle vilja ha hjälp av en granskande och trovärdig journalist så är det åtminstone helt klart att jobbet inte skulle gå till H&M.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 13:19

MrUncool skrev:
soundbrigade skrev:Jag gör ett försök att ta upp själva frågan - är GP rätt tidning att göra en sådan här bedömning.
Det är kanske lätt att hävda att Claesson (han hette så?) inte är audiofil, inte är ljudtekniskt bevandrad eller eljest har djupare insikter i audiofilvärlden. Men om man läser en kabeltråd på vilket icke-faktisktforum som helst öser hundratals glada gossar massa beröm över kablarna och vilka fantastiska egenskaper (för ljudet) de har. Men väldigt få av dessa har djupare teknisk insikt heller.

Min åsikt är att det inte är värre än det som Hifi&Musik sysslar med, snarare tvärt om. H&M påstår att de hör positiv skillnad på alla (säger alla) mer eller mindre osannolika, oförklarliga och dyra tweaks. De visar ingen som helst vilja att för sina läsares skull granska kritiskt, de hävdar tom otroligt nog att det inte spelar någon roll om den dyra upplevelsen beror på placebo. Om jag skulle vilja ha hjälp av en granskande och trovärdig journalist så är det åtminstone helt klart att jobbet inte skulle gå till H&M.

Det står ju vem som helst fritt att starta en oberoende kanal där man kritiskt granskar och visar på en seriösare inställning! Men att bitcha på forum och göra livet surt för folk som vill skapa en verklighetflykt genom att drömma och har skoj är tycker jag rätt patetiskt.

En sak är att snacka och genom possitiv lobbying försöka långsamt förändra felaktigheter och på så vis hjälpa saneringen av trash.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 13:29

EU skulle kanske behöva ta fram ett direktiv som tvingar ormoljegubbsen att sätta en etikett på sina prylar:

DENNA PRODUKT HAR VARE SIG POSITIV ELLER NEGATIV
PÅVERKAN PÅ LJUDKVALITEN, UTAN SKA ENBART BETRAKTAS
SOM EN DJÄVLIGT DYR OCH LYXIG LIVSSTILSPRODUKT

Att såga produkter som inte har någon reell funktion eller påverkan är inte bara sunt, det är nödvändigt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2008-10-14 13:30

MrUncool skrev:Om jag skulle vilja ha hjälp av en granskande och trovärdig journalist så är det åtminstone helt klart att jobbet inte skulle gå till H&M.

Tror du underskattar läsarna å det grövsta om du tror att det för dessa skulle vara en nyhet att H&M inte idkar konsumentupplysning!

H&M har ett mål - tjäna pengar. På samma sätt som HIFItillverkarna.
De är pinsamt medvetna om att de lever i symbios.
Har du någonsinn reflekterat över att företag som annonserar i HIFItidningar i regel får bättre betyg på sina produkter än andra?
Upprörande, kanske men värt att hetsa upp sig över - nej.
Är ju så det är överallt.
Som konsument får man själv vara kritisk o bedöma grejjer som man köper.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 13:47

MRuncool mfl verkar vilja agera både dommare och bödel i frågan vilket är lite typiskt för underliga regimer. Jag föredrar det som det är nu med marknadens egna sanering. Jag tror också att man måste lita till folka omdämme och inte å ENA sidan idioförklara folket å ANDRA sidan Agera förmyndare och rättesnöre. :?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 13:57

meanmachine skrev:Det står ju vem som helst fritt att starta en oberoende kanal där man kritiskt granskar och visar på en seriösare inställning!

Och...? Det står även vem som helst fritt att diskutera frågorna på ett forum som detta. Är du ute efter att vissa saker inte skall få diskuteras här?

Men att bitcha på forum och göra livet surt för folk som vill skapa en verklighetflykt genom att drömma och har skoj är tycker jag rätt patetiskt.

Du är inte lätt att förstå men du menar alltså att vi inte skall diskutera överpriser och tveksamma effekter hos t.ex hifiprodukter för att det kan göra livet surt för de som tror på produkter vars effekter förklaras med t.ex pseudovetenskap och troligen är ren bluff? Varför tycker du ordet "bitcha" passar in i det sammanhanget?
En sak är att snacka och genom possitiv lobbying försöka långsamt förändra felaktigheter och på så vis hjälpa saneringen av trash.

Varför skall saneringen ske långsamt? Vad finns det för fördelar med det och hur menar du positiv lobbying skulle se ut mer konkret?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2008-10-14 14:02

soundbrigade skrev:EU skulle kanske behöva ta fram ett direktiv som tvingar ormoljegubbsen att sätta en etikett på sina prylar:

DENNA PRODUKT HAR VARE SIG POSITIV ELLER NEGATIV
PÅVERKAN PÅ LJUDKVALITEN, UTAN SKA ENBART BETRAKTAS
SOM EN DJÄVLIGT DYR OCH LYXIG LIVSSTILSPRODUKT

Ett av de första dator-programmen jag köpte (Corel Draw 5) hade en liknande text. Fritt fabulerat ur minnet stod det ungefär:

"Om förseglingen brytes innebär detta att försäljningsvillkoren är accepterade.

...

Vi garanterar på intet vis att denna produkt fungerar på en given dator eller applikation."

/ B

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-14 14:11

Jag har förstått att vissa i denna tråd verkar beundra Plus som det bra, granskande programmet. Som jag skrev tidigare, min erfarenhet är inte lika god. Många gånger uppfattar jag det i stil med:

"Kunden köpte denna apparat och strömkabeln är bara 1 meter. Kunden informerades inte om denna detalj utan blev vägrad återköp av en leende försäljare som sagt att Kund kunde köpa valfri sladd av lämplig längd. Det är fel att inte nätsladdens längd står med i reklamen eftersom det står "placera den var du vill" i annonserna.

Så kommer Sverker in i bilden och fråga säljaren: Hur kan du säga åt kunden att köpa en tillräckligt lång sladd? Ni skriver ju "placera den var du vill"! Kunden måste självklart ha rätt att returnera produkten när ni marknadsför den fel. Ska det vara på detta viset???!!"

Andra gånger verkar nivån vara av typen: "Kund hittade inte strömbrytaren. Kund ville ha en retur. Säljaren visade Kund var strömbrytaren sitter. Retur avslogs då Öppet Köp gått ut. Ska det vara på detta viset!!??

När det gäller Hifi & Musik kontra tweaks är min uppfattning att redaktionen får besinna sig. De flesta annonser handlar om legitim utrustning (högtalare, apparatur o.s.v) och inte om volymrattar i trä. Jag ser ingen anledning för redaktionen att överdriva tveksamma tweaks. Jag tror inte ens de hör sådan skillnad i verkligheten utan de skriver ihop en fin historia och trycker den.

Deras lyssningsintryck av högtalare och apparater är intressanta att läsa för att få ett svagt "hum" om hur en produkt verkar vara. Men då läser jag hur de beskriver lyssningsintrycket och om det kommer fram negativa synpunkter av en typ som gör att jag drar öronen åt mig. T.ex kan en varningsklocka ringa om det står att "basen är odefinierad" då det är en egenskap jag inte önskar.

Man ska ju dock alltid lyssna själv och bilda sig en egen uppfattning om t.ex högtalare. Tveksamma tweaks som inte går att beskriva korrekt eller som "botar" problem som inte existerar behövs knappast någon lyssning på. Kan ett tweak påverka ljudet finns det en logisk förklaring, t.ex som effekten dämpfötter har på högtalarna.

Förövrigt förstår jag inte riktigt att just kablar är en "statusgrej" i en stereo. För mig smäller en fin förstärkare eller CD-spelare oerhört mycket högre än om anläggningen är ihopkopplad med magiskt kablage.
Senast redigerad av AVR4000 2008-10-14 14:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 14:12

meanmachine skrev:MRuncool mfl verkar vilja agera både dommare och bödel i frågan vilket är lite typiskt för underliga regimer. Jag föredrar det som det är nu med marknadens egna sanering. Jag tror också att man måste lita till folka omdämme och inte å ENA sidan idioförklara folket å ANDRA sidan Agera förmyndare och rättesnöre. :?

Mera trams med politiska antydningar. Jösses vilka märkliga slutsatser...
Du känner kanske inte till att diktaturer stort fasar upplysthet och fria diskussioner? Varför anser du att diskussioner kring t.ex. dessa kablar är att idiotförklara folk? Varför anser du att marknaden skall saneras från trash men att produkterna inte skall diskuteras på t.ex ett forum.
Dina inlägg är upprepat så märkliga att jag börjar misstänka att du inte alls är intresserad av ämnet utan bara trollar. Det visar sig väl snart...

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-10-14 14:25

Men vad som är lite underligt, det är att det är HiFi-relaterade produkter som skapar de mest hätska debatterna med div personangrepp hit och dit.

Lek med tanken att Volvo lanserar ett nytt tändstift till sina motorer som man hävdar ger 10 hk extra. Skulle det bli en lika uppretad debatt kring detta? Nä, förmodligen inte.

Det finns dessutom en likhet mellan exemplen. Båda går att avslöja/konfirmera med hjälp av mätningar. Piece of cake. End of story.

Låt kabelfantaster/tweakare köpa sina dyrkablar och hifi-möss och allt vad det kan vara. Låt ormoljemotståndarna använda EKK m.m.. Jag fattar fortfarande inte varför båda falangerna inte kan samexistera utan personpåhopp o.s.v.

Obegripligt.
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-14 14:31

hajen1 skrev:Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.

Ahh, då är jag med och det är förståligt. Dom kostar väl en 3900 kr nya så beg så blev dom rätt så billiga? Tror inte man köper kablar för 20-50 000 kr st för utseendet skull, som var min poäng. 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-14 14:35

Apropå hifi-möss: i någon H&M (har jag för mig) fanns en horribel bild på en CD-spelare med 4 st möss placerad ovanpå sig. Det föreföll som om spelaren annars ville vandra iväg på samma vis som tvättmaskiner som vill ut och hänga tvätt.;)

Förövrigt tycker jag detta är den trevligaste historien om hifi-möss.

HiFi-mus på förbjudet område.

När det gäller att samexistera håller jag helt med. Däremot tycker jag att gränsen börjar passeras då begreppet "ormolja" inte enbart omfattar tveksamma tweaks utan även börjar gälla signalkällor, förstärkare och högtalare. Kommer sedan det läger jag kallar "SB-lägret" in i bilden och predikar om de omoderna skivorna, att SB slår alla CD-spelare och att datorpyssel ingår i "framtiden" blir jag helt matt.

Ormolja för mig kan enbart vara helt icke verkningslösa produkter. När det gäller kablar går gränsen vid den nivå där inga förbättringar egentligen kan ske. Jag bedömer att den nivån ligger i segmentet upp till 1000 kronor per kabel när det gäller sådant.

Däremot kan aldrig förstärkare, signalkällor eller högtalare klassas som bluff eller ormolja. De fyller en given funktion och även om man t.ex anser att en hemmabioreceiver av ett visst märke är bäst kommer man inte ifrån att det finns mer intressanta saker.

Jag ser ingen anledning att klampa in i en diskussion om bästa stereoförstärkaren och proklamera hemmabioreceivern som frälsaren. O.dyl.;)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-10-14 14:37

I det stora hela har jag märkt att kabeltillverkare är bra på tala om kvaliteten på kablarna och de tekniska lösningarna men allt vad det innebär. Att man direkt får bättre ljud talar man mindre tyst om för att hålla sig inom ramarna.
Sedan finns ju givetvis undantag, och de som rent ut sagt kan kallas för vilseledande marknadsföring.

Sedan om en Hi-fi handlare talar om att det här kablarna ska du ha, det låter sååå mycket bättre, eller jag tycker...
-Frågan är det subjektiv åsikt eller vilseledande marknadsföring?.

Jag har inte själv blivit påtrakkad nåt sådant så jag ser inte det som ett problem.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 14:46

ThePreTor1aN skrev:I det stora hela har jag märkt att kabeltillverkare är bra på tala om kvaliteten på kablarna och de tekniska lösningarna men allt vad det innebär. Att man direkt får bättre ljud talar man mindre tyst om för att hålla sig inom ramarna.
Sedan finns ju givetvis undantag, och de som rent ut sagt kan kallas för vilseledande marknadsföring.

Kaske många som redan läst artikeln men det var ganska talande när tre dyrkabeltillverkare helt sonika lät bli att ta chansen att skicka in sina kablar till en test som Audioholics utförde för ett tag sedan:
"It is of no surprise that Audioquest and Transparent Cable and Zu Cables declined our review request since these companies appear to sell the most pricey cable products in the industry, and also make the most questionable claims (ie. skin effect, diode rectification, break-in, audiogenic distortion) about said products and offer no measurable proofs or objective facts."

http://www.audioholics.com/reviews/cables/speaker-cable-reviews-faceoff-2

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 14:51

Jag fattar fortfarade inte ovasett din fina retorik MRuncool varför inte folk får själva bestämma? Tror du inte att dessa oserösa företag försvinner självmant. Är folk så dumma i huvudet tror du?

Jag menar hur många 12kk kablar tror de det säljs i Sverige?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 14:51

Jag måste få berätta något märkligt

En gång hörde jag att von Karajans skjortbröst var knäppt med pärlemorknappar, inte silverknappar, när jag bytte RCA kabel från Chord Crimson till Audioquest Niagara.

När jag bytte tillbaka till Chord Crimson var skillnaden inte lika tydlig. Knapparna framstod mer som silver, med chorden, men jag kunde inte lösgöra mig från den tydliga upplevelsen av pärlemor med audioquesten. Hur var det egentligen?

Frågan kunde besvaras rätt snabbt, genom att titta på von Karajans bild på konvolutet: Pärlemor!

Placebo? - Nej. Upplevelsen av pärlemor drabbade mig med Niagaran utan att jag sökt efter den, och kunde sedan bekräftas med hjälp av en konsertbild.

Sedan menar jag att det är en annan sak om Niagara är värd 12 tkr (dock att den ofta säljs till specialpris), jämfört med Crimson, vars pris till konsument uppgår till 600 kr.

med min hemmalödda belden framtod knapparna som guldinfattat pärlemor, vilket förmodligen är ännu närmre sanningen och ostbågar

Användarvisningsbild
AVR4000

Inläggav AVR4000 » 2008-10-14 15:00

CODY skrev:Jag måste få berätta något märkligt

En gång hörde jag att von Karajans skjortbröst var knäppt med pärlemorknappar, inte silverknappar, när jag bytte RCA kabel från Chord Crimson till Audioquest Niagara.

När jag bytte tillbaka till Chord Crimson var skillnaden inte lika tydlig. Knapparna framstod mer som silver, med chorden, men jag kunde inte lösgöra mig från den tydliga upplevelsen av pärlemor med audioquesten. Hur var det egentligen?

Frågan kunde besvaras rätt snabbt, genom att titta på von Karajans bild på konvolutet: Pärlemor!

Placebo? - Nej. Upplevelsen av pärlemor drabbade mig med Niagaran utan att jag sökt efter den, och kunde sedan bekräftas med hjälp av en konsertbild.

Sedan menar jag att det är en annan sak om Niagara är värd 12 tkr (dock att den ofta säljs till specialpris), jämfört med Crimson, vars pris till konsument uppgår till 600 kr.

med min hemmalödda belden framtod knapparna som guldinfattat pärlemor, vilket förmodligen är ännu närmre sanningen och ostbågar

Vilken signalkälla, förstärkare och högtalare användes?

Jag hade kunna tänka mig in i din beskrivning om du talat om att du t.ex bytt mellan två CD-spelare men när det gäller att en kabel för 12 kkr har denna effekt jämfört med en för 600 kronor blir jag tyvärr skeptisk.

Jag hade lagt 12 kkr på andra saker än just en kabel.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 15:01

AVR4000 skrev:
CODY skrev:Jag måste få berätta något märkligt

Vilken signalkälla, förstärkare och högtalare användes?

Jag hade kunna tänka mig in i din beskrivning om du talat om att du t.ex bytt mellan två CD-spelare men när det gäller att en kabel för 12 kkr har denna effekt jämfört med en för 600 kronor blir jag tyvärr skeptisk.

Jag hade lagt 12 kkr på andra saker än just en kabel.

Smell The Ironi

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2008-10-14 15:28

Ytterligare en iakttagelse som är mer av - skall vi kalla det - demokratisk natur.

Jag bor på landsbygden och över min fastighet går en strömkabel som ägs av Svenska Kraftnät och alltså ingår i det som kallas spridningsnätet. Svenska Kraftnät har en ledningsrätt över min och alla andra fastigheter som kabeln går över. För detta har Svenska Kraftnäts företrädare, nämligen Staten, betalat ersättning. Från en stolpe på min fastighet, på vilken kabeln är monterad, leds ström rakt in i elcentralen i bostadshuset. Närmaste omkopplingsstation är belägen blott fem kilometer från min fastighet.

Detta torde innebära att jag har en mycket ren ström, vilken inte besväras av s k strömspikar eller andra oregelbundenheter i strömförsörjning som vissa personner bosatta i tätort säger sig lida av.

För hifi-ändamål är jag alltså att betrakta som mycket priviligerad och kan istället för att köpa en strömrenare och rodiumpläterade kontakter kosta på mig en Audioquest Niagara. Och som ger den detaljskärpa varje allvarligt inriktad audiophil bör - och har rätt att - kräva. Oavsett mitt mycket gynnsamma läge som hifi-intresserad, vad gäller strömförsörjning och därmed förknippad rymligare kabelbudget, anser jag ändå att de personer som bor i tätort borde göra detta till en fråga för våra politiker.

Det känns helt enkelt inte rättvist. Även kabel-nihilister måste inse detta.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-14 15:36

meanmachine skrev:Det står ju vem som helst fritt att starta en oberoende kanal där man kritiskt granskar och visar på en seriösare inställning! Men att bitcha på forum och göra livet surt för folk som vill skapa en verklighetflykt genom att drömma och har skoj är tycker jag rätt patetiskt.

Vad som är patetiskt är att ständigt försvara dessa. Tror inte du skulle tyckt samma om bilbranschen hade samma problem, där alla tidningar påstår mängder av nonsens.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-14 15:39

Floyd skrev:Lek med tanken att Volvo lanserar ett nytt tändstift till sina motorer som man hävdar ger 10 hk extra. Skulle det bli en lika uppretad debatt kring detta? Nä, förmodligen inte.

Det hade det blivit om alla seriösa biltidningar påstod detta.

hajen1

Inläggav hajen1 » 2008-10-14 15:41

subjektivisten skrev:
hajen1 skrev:Köpte dem beggade för utseendets skull. Har aldrig varit intresserad av att lyssna efter skillnader mellan olika signalkablar men de gånger jag gjort det har jag inte hört någon skillnad. Om det beror på verklighet eller min släng av tinnitus vet jag inte.

Ahh, då är jag med och det är förståligt. Dom kostar väl en 3900 kr nya så beg så blev dom rätt så billiga? Tror inte man köper kablar för 20-50 000 kr st för utseendet skull, som var min poäng. 8)

Det tror inte jag heller.
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2008-10-14 15:42

hajen1 skrev:Det tror inte jag heller.

Då är jag med. Tråden tog väl upp strömkabel för 12K, det som jag tänkte över. :)

Användarvisningsbild
Floyd

Inläggav Floyd » 2008-10-14 15:50

subjektivisten skrev:
Floyd skrev:Lek med tanken att Volvo lanserar ett nytt tändstift till sina motorer som man hävdar ger 10 hk extra. Skulle det bli en lika uppretad debatt kring detta? Nä, förmodligen inte.

Det hade det blivit om alla seriösa biltidningar påstod detta.

Skulle det ha blivit samma råa ton i debatten om det hade debatterats på div bilforum på nätet?
Rega Planet 2000 ; Yamaha RX-V663 ; Quad 12L mkII

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2008-10-14 15:57

Så djävla rå är inte tonen. Vi är ju bara lite .... ovilliga att flytta våra positioner.
Jag har sett och upplevt långt värre på andra håll.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2008-10-14 17:06

meanmachine skrev:Jag fattar fortfarade inte ovasett din fina retorik MRuncool varför inte folk får själva bestämma?

Varför tror du att våra diskussioner om oversamma produkter (eller preparat och mystiska företelser inom andra områden) skulle vara ett led i att folk inte får bestämma själva. Varför drar du ett = mellan upplysning och att bestämma folks val? Upp till var och en om de vill ta åt sig argumenten eller ej. Det är även upp till var och en om de vill ta åt sig t.ex. dyrkabeltillverkarnas argument Det är därför diskussioner för och emot är viktiga.
Tror du inte att dessa oserösa företag försvinner självmant. Är folk så dumma i huvudet tror du?

Med psudovetenskapliga argument och tidningar som Hifi&Musik som hjälp så lurar de säkert rätt många (annars hade de inte hållt på). Det fylls även på med nya "offer" efterhand. Menar du att de som går på det är dumma i huvudet för det?

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 17:08

Jag finner tonen måtligt och vettig.

Jag Försvarar inte svinocker men tycker att det bränns väldigt mycket krut på dessa. Det levet en mycket liten tillvaro i hela hifibranchen och trotts massor av publicitet säljer de inte speciellt mycket.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 17:10

MrUncool skrev:
meanmachine skrev:Jag fattar fortfarade inte ovasett din fina retorik MRuncool varför inte folk får själva bestämma?

Varför tror du att våra diskussioner om oversamma produkter (eller preparat och mystiska företelser inom andra områden) skulle vara ett led i att folk inte får bestämma själva. Varför drar du ett = mellan upplysning och att bestämma folks val? Upp till var och en om de vill ta åt sig argumenten eller ej. Det är även upp till var och en om de vill ta åt sig t.ex. dyrkabeltillverkarnas argument Det är därför diskussioner för och emot är viktiga.
Tror du inte att dessa oserösa företag försvinner självmant. Är folk så dumma i huvudet tror du?

Med psudovetenskapliga argument och tidningar som Hifi&Musik som hjälp så lurar de säkert rätt många (annars hade de inte hållt på). Det fylls även på med nya "offer" efterhand. Menar du att de som går på det är dumma i huvudet för det?

Det är bra och debatt bör föras på en vettig nivå och inte som skyttegravskrig som nu är däe placebo strider mot noncebo och ingen backar en tum.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2008-10-14 17:10

Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000. :roll:
Eller 400000.

Människan har betydligt dummare saker för sig att bli upprörd över.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2008-10-14 17:21

KarlXII skrev:Personligen skiter jag högaktningsfullt i om folk köper kablar för 40000. :roll:
Eller 400000.

Människan har betydligt dummare saker för sig att bli upprörd över.

Agree... Sen kan jag Tycka att det är lite kul att det finns kablar för 50000:- för de som har råd. Jag menar hur snygga och skojiga kablar fanns det på 70-talet! :)

hifiguru@spray.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi