Entreq - Marknadsföring med fysikaliska osanningar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 15:46

DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Om tillverkaren har rätt så innebär det att den fysik som vi idag känner den är helt fel. Det borde ju rimligen ha upptäckts någon annastans också, och ine bara isolerat inom HiFi och dom öppna lyssnignstester som HiFi & Mysitk och High Fidelity håller på med. Själv ser jag den möjligheten som totlat orimlig.
Vidare när det gäller USB-sladden:
Om vanliga USB-sladdar förvanskar pulståtget så skulle ju ingen dataöverföring med sådana sladdar vara möjlig. Dessutom: Ljudformaten man normalt skickar i sånna här sladdar är av den arten att blir felen för stora så blir det inte "sämre svärta mellan instrumenten, mindra fast bas eller nåt annat audiofilt", utan det blir intingen tyst eller kommer ett plopp eller blipp.
Välden fungerar helt enkelt inte på ett sådan sätt att det som tillverkaren och HiFi-tidnignarna påstår skall kunna vara sant. Så enkelt är det. Det är inga spekulationer.

Att ingen påvsiar att produkterna är bluff beror på flera saker. Dom som köper dom vill ju naturligtvis inte erkänna att produkterna är verkningslösa, precis lika lite som en som köper en vattenvirvlare eller lyckosten. Hifi-tidnignarna har ju inte heller något som helst intresse av att avslöja bluffen. Vad skulle dom vinna på det? Minskat intresse från deras målgrupp. Med tiden kanske dom skulle kunna hitta och nå ut till en annan målgrupp men det är ju inte säkert.
Vanliga privatpersoner som genomskådar bluffen gör inte heller något eftersom dom själva inte köper varken sånna här prylar eller Hifi-tidningar. Ingen idé att bry sig, alltså.
Likheterna med New Age och allt trams som florerar där är slående.

Men du vill alltså att jag ska bevisa att någon som inte fungerar, inte gör det? Jag menar ju att det är upp till dom som säger att dom här sakerna fungerar att visa att dom fungerar. Hitills har ingen kunnat göra det.- Inga kontrollerade lyssningstester kan visa några positiva resultat, ännu.
- Ingen har kommit upp med en förklaring hur en ljudskillnad skulle kunna upp stå genom t.ex. wraps kring nätsladden.

Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott. Hur receptet ser ut spelar ingen roll. Bevisa att det inte smakar gott i stället för att snacka om receptet. Enklaste saken i världen kan tyckas. Två tidningar har visat att det smakar gott. De behöver inte tala om hur det fungerar.

Det mesta du skriver är spekulationer om tidningars överlevnad och trovärdighet. Bevisa det.

Det borde vara den enklaste saken i världen att köpa in produkten, lyssna på det och höra om det finns någon skillnad. Om inte så skickar man tillbaks produkten och får pengarna tillbaks. Vad jag förstår så gäller öppet köp i 6 veckor.

Det finns ingen marknadsdomstol på den här planeten som kan anföra något som helst mot varken företagets produkter, eftersom de har flertalet positiva tester och INGA NEGATIVA tester, eller dess försäljningspolicy eftersom öppet köp gäller i 6 veckor.

Däremot kommer du med en mängd spekulationer och insinuationer som du mig veterligen inte kan styrka. Finns det öppet köp på spekulationer? :) Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom :)

MvH
Peter

Men nu tycker jag att detta spårar ur... smaken är 100% subjektivt och fysikens lagar är inte subjektiva, dem finns där oavsett vad...
Så blanda inte ihopp saker nu för det blir så väldigt fel då.

Smaken är som baken, och olika smaker kan man på teknisk väg undersöka och komma fram till resultat. Man kan förklara för vad som gör så att man får en viss smak m.m. men vad som är gott är helt subjektivt. I detta fallet så rör det sig inte om i fall man gillar ljudet som blir eller inte, utan om det alls blir någon förändring (om det alls blir någon förändring av smaken) och detta måste gå att mäta fram. Tyvärr så är fysikens lagar så stela och tråkigt tunnelsynta, inte mycket att göra något åt, man får försöka hålla sig till dem och göra saker som i verkligheten har någon betydelse...

om ingen förändring av "smaken" blir så kan man ju inte på något sätt säga att det smakar bodare.
Om du har en tallrik med mat och tar en tugga, sedan så ställer du tallriken på ett grönt underlägg, blir maten godare då ?
Rent tekniskt nej, för ingen förändring av aromen i maten kan äga rum som följd av detta... (passar ganska bra in på det vi diskuterar just nu) snarare så att du gillar grönt och då blir det trevligare och du uppfattare det som att maten blev godare = Placebo i all sin prakt !

Så, hoppas att du ser skillnaden och varför ditt argument inta alls håller äns i det korta loppet faktiskt... ?!

DVD-ai, jag pratar i analogi :) med tanke på att jag tidigare skrev detta
petersteindl skrev:"The proof of the pudding is in the eating", är ett gammalt engelskt ordspråk. Det betyder att receptet inte har någon betydelse i bevisbördan angående puddingens utsökta smak. Beviset ligger i hur det smakar. Och detta bevis har både Hifi & Musik och High Fidelity redan gett. TIPS! Bevisa att båda facktidskrifterna har fel! Syna inte receptet – smaka puddingen. Lyckas man inte med denna till synes enkla uppgift så kan man ju tycka att kritikerna liknar ”Musen som röt”.

Det handlar egentligen inte om smak överhuvudtaget. Det trodde jag att var och en skulle begripa. Jag kan dock meddela att hörselupplevelser också är subjektiva, medans vittnesbördet om ens upplevelse är objektiv.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 15:50

torig skrev:Det tycks mig var "mycket skrik för lite ull - sa bonden som klippte grisen".

Vad är bekymret?? Många här anser sig ha enormt fina anläggningar, klart överlägsna det "high-end-junk" som ställs ut på mässor och säljs i dyra specialaffärer.

Man förespråkar blind- och F/E-tester, sitter i styrelsen för föreningen. Har kompetens att bygga "världens bästa" förstärkare och/eller högtalare.

Men ingen vågar/vill testa "ormoljan". Vad är man rädd för??

/mvh

hur menar du nu, t.ex. jag har testat (mössen och Wrapsen) och märkte ingen skillnad alls !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 15:53

Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott.

Och jag menar att dom två oberoende tidningarna inte känner någon smakskillnad alls om man anävnder produkten eller inte. Om man skulle göra ett blindtest alltså. Men det är ju dumt att göra, eftersom den underbara smakupplevelsen då plötsligt försvinner.

Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom

Varför skulle jag använda min tid till nåt sådant som att prova produkter som helt uppenbart är bluff?
Jag tror inte vi kommer längre: Jag menar att dom som säger att grejjorna fungerar ska visa det och förklara hur. Hitills har man inte gjort det (du vet likväl som jag vad man kan höra i öppna tester, dvs i princip vad som helst eller ingenting. Helt värdelösa annat än som underhållning).

Du menar att jag ska bevisa frånvaron av funktion.

Edit: Solen skiner idag. Jag sticker och åker skidor istället på mitt favorit-ställe. Det fungerar garanterat.

Du har ju i o f redan lagt ner en massa tid i denna tråd. Skidor är mycket bättre :) Hals und beinbruch :)

Frånvaro av funktion är bra om du detekterar. Lyssna, lyssna - koppla - lyssna, lyssna. Ingen skillnad :) Eureka VSB

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 15:55

petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:
Max_Headroom skrev:
petersteindl skrev:Jo, det är det det gör, ända tills motsatsen är visad. Det du säger är att tillverkaren har fel, dessutom har Hifi & Musik fel och dessutom har High Fidelity fel. Men har du rätt? Då säger du: Jag behöver inte visa att jag har rätt och dessutom kallar du detta för trovärdigt. Skippa det där snacket om reklam såsom vore det ett incitament för att ljuga. Den dagen du kan bevisa dina insinuationer så lägg gärna fram korten på bordet. Det du skriver är bara dina egna spekulationer. Come on Max_Headroom du kan bättre :) Är det verkligen så att du med lösa spekulationer anser dig bevisa att produkten är bluff? Om produkten är bluff och det vore den enklaste saken i världen att påvisa varför görs inte det då? Varför ställer du dig inte den frågan? Jag förstår inte dina svar hittills?

MvH
Peter

Om tillverkaren har rätt så innebär det att den fysik som vi idag känner den är helt fel. Det borde ju rimligen ha upptäckts någon annastans också, och ine bara isolerat inom HiFi och dom öppna lyssnignstester som HiFi & Mysitk och High Fidelity håller på med. Själv ser jag den möjligheten som totlat orimlig.
Vidare när det gäller USB-sladden:
Om vanliga USB-sladdar förvanskar pulståtget så skulle ju ingen dataöverföring med sådana sladdar vara möjlig. Dessutom: Ljudformaten man normalt skickar i sånna här sladdar är av den arten att blir felen för stora så blir det inte "sämre svärta mellan instrumenten, mindra fast bas eller nåt annat audiofilt", utan det blir intingen tyst eller kommer ett plopp eller blipp.
Välden fungerar helt enkelt inte på ett sådan sätt att det som tillverkaren och HiFi-tidnignarna påstår skall kunna vara sant. Så enkelt är det. Det är inga spekulationer.

Att ingen påvsiar att produkterna är bluff beror på flera saker. Dom som köper dom vill ju naturligtvis inte erkänna att produkterna är verkningslösa, precis lika lite som en som köper en vattenvirvlare eller lyckosten. Hifi-tidnignarna har ju inte heller något som helst intresse av att avslöja bluffen. Vad skulle dom vinna på det? Minskat intresse från deras målgrupp. Med tiden kanske dom skulle kunna hitta och nå ut till en annan målgrupp men det är ju inte säkert.
Vanliga privatpersoner som genomskådar bluffen gör inte heller något eftersom dom själva inte köper varken sånna här prylar eller Hifi-tidningar. Ingen idé att bry sig, alltså.
Likheterna med New Age och allt trams som florerar där är slående.

Men du vill alltså att jag ska bevisa att någon som inte fungerar, inte gör det? Jag menar ju att det är upp till dom som säger att dom här sakerna fungerar att visa att dom fungerar. Hitills har ingen kunnat göra det.- Inga kontrollerade lyssningstester kan visa några positiva resultat, ännu.
- Ingen har kommit upp med en förklaring hur en ljudskillnad skulle kunna upp stå genom t.ex. wraps kring nätsladden.

Det handlar inte om tillverkaren har rätt eller inte vad gäller receptet. Det handlar om att två oberoende facktidskrifter anser att det smakar gott. Hur receptet ser ut spelar ingen roll. Bevisa att det inte smakar gott i stället för att snacka om receptet. Enklaste saken i världen kan tyckas. Två tidningar har visat att det smakar gott. De behöver inte tala om hur det fungerar.

Det mesta du skriver är spekulationer om tidningars överlevnad och trovärdighet. Bevisa det.

Det borde vara den enklaste saken i världen att köpa in produkten, lyssna på det och höra om det finns någon skillnad. Om inte så skickar man tillbaks produkten och får pengarna tillbaks. Vad jag förstår så gäller öppet köp i 6 veckor.

Det finns ingen marknadsdomstol på den här planeten som kan anföra något som helst mot varken företagets produkter, eftersom de har flertalet positiva tester och INGA NEGATIVA tester, eller dess försäljningspolicy eftersom öppet köp gäller i 6 veckor.

Däremot kommer du med en mängd spekulationer och insinuationer som du mig veterligen inte kan styrka. Finns det öppet köp på spekulationer? :) Max_Headroom, lyssna på "skräpet" och återkom :)

MvH
Peter

Men nu tycker jag att detta spårar ur... smaken är 100% subjektivt och fysikens lagar är inte subjektiva, dem finns där oavsett vad...
Så blanda inte ihopp saker nu för det blir så väldigt fel då.

Smaken är som baken, och olika smaker kan man på teknisk väg undersöka och komma fram till resultat. Man kan förklara för vad som gör så att man får en viss smak m.m. men vad som är gott är helt subjektivt. I detta fallet så rör det sig inte om i fall man gillar ljudet som blir eller inte, utan om det alls blir någon förändring (om det alls blir någon förändring av smaken) och detta måste gå att mäta fram. Tyvärr så är fysikens lagar så stela och tråkigt tunnelsynta, inte mycket att göra något åt, man får försöka hålla sig till dem och göra saker som i verkligheten har någon betydelse...

om ingen förändring av "smaken" blir så kan man ju inte på något sätt säga att det smakar bodare.
Om du har en tallrik med mat och tar en tugga, sedan så ställer du tallriken på ett grönt underlägg, blir maten godare då ?
Rent tekniskt nej, för ingen förändring av aromen i maten kan äga rum som följd av detta... (passar ganska bra in på det vi diskuterar just nu) snarare så att du gillar grönt och då blir det trevligare och du uppfattare det som att maten blev godare = Placebo i all sin prakt !

Så, hoppas att du ser skillnaden och varför ditt argument inta alls håller äns i det korta loppet faktiskt... ?!

DVD-ai, jag pratar i analogi :) med tanke på att jag tidigare skrev detta
petersteindl skrev:"The proof of the pudding is in the eating", är ett gammalt engelskt ordspråk. Det betyder att receptet inte har någon betydelse i bevisbördan angående puddingens utsökta smak. Beviset ligger i hur det smakar. Och detta bevis har både Hifi & Musik och High Fidelity redan gett. TIPS! Bevisa att båda facktidskrifterna har fel! Syna inte receptet – smaka puddingen. Lyckas man inte med denna till synes enkla uppgift så kan man ju tycka att kritikerna liknar ”Musen som röt”.

Det handlar egentligen inte om smak överhuvudtaget. Det trodde jag att var och en skulle begripa. Jag kan dock meddela att hörselupplevelser också är subjektiva, medans vittnesbördet om ens upplevelse är objektiv.

MvH
Peter

Jepp vad man hör är subjektivt, men inte fysikens lagar.. ;)
om något inte fungerar så fungerar det inte även om du kan höra skillnad, då hör du fel. (pratar nu enbart om USB-sladden)
Det är som sagt så mycket som inverkar på om du hör skillnad på saker, även om det inte finns någon skillnad egentligen så kan du ju höra skillnader (inbilla dig skillnader = Placebo, igen ! )

Så om vi inte kan mäta fram någon skillnad, så kan det alltså inte finnas någon skillnad. Om fysikens lagar sägar att det inte ska kunna bli någon skillnad så kan det inte bli någon skillnad.

Aja, köp du USB kabeln om du så hårt försvarar, har jag inget imot, ser snarare fram imot ett utlåtande sedan :)
Senast redigerad av DVD-ai 2009-02-26 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 15:56

petersteindl skrev:Bra inlägg. Men faktum kvarstår att två oberoende hififacktidskrifter anser att produkten fungerar i praktiken. Och ingen på detta forum har ens provat. :? Kan ni inte bättre? -är ju en fråga som jag tror tillverkaren undrar då han sitter framför brasan och myser på sin bondgård :)

MvH
Peter

Så om "En ding ding värld" och "Spöknytt" påstår att Elvis lever än och gömmer sig på en privat ö, så ska man behöva motbevisa det? Hur vore det med en viss sund skepsism mot tidningarna som skriver det hela?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 16:02

DVD-ai skrev:Aja, köp du USB kabeln om du så hårt försvarar, har jag inget imot, ser snarare fram imot ett utlåtande sedan :)

Jag har redan USB-kablar samt HDMI-kabel. Har du inte förstått att jag är emot produkterna? Det trodde jag alla har förstått. Som jag ser det är jag den enda i detta forum som har gett operativt råd i hur man effektivt kan skjuta en sak i sank. Det gäller att kunna styrka det man säger då man anklagar någon och speciellt då denne som man anklagar kan styrka sitt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 16:14

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Bra inlägg. Men faktum kvarstår att två oberoende hififacktidskrifter anser att produkten fungerar i praktiken. Och ingen på detta forum har ens provat. :? Kan ni inte bättre? -är ju en fråga som jag tror tillverkaren undrar då han sitter framför brasan och myser på sin bondgård :)

MvH
Peter

Så om "En ding ding värld" och "Spöknytt" påstår att Elvis lever än och gömmer sig på en privat ö, så ska man behöva motbevisa det? Hur vore det med en viss sund skepsism mot tidningarna som skriver det hela?

Subjektivisten, sluta larva dig. Entreqs produkter finns tillgängliga och så även tidningarna. Öppet köp finns också. Men vad som inte finns är någon som både anklagar samt kan styrka sina anklagelser d v s att Hifi & Musik och High Fidelity har fel. Att styrka att Entreqs teori är felaktig klarar nog många av på detta forum, men kvarstår är att det enligt oberoende press låter bättre med eddie curent-mojänger.

Lyssna på skräpet istället för att ödsla tid i denna tråd. Jag känner själv inget behov av att lyssna för jag anklagar vare sig Hifi & Musik eller High Fidelity.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 16:17

petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:Aja, köp du USB kabeln om du så hårt försvarar, har jag inget imot, ser snarare fram imot ett utlåtande sedan :)

Jag har redan USB-kablar samt HDMI-kabel. Har du inte förstått att jag är emot produkterna? Det trodde jag alla har förstått. Som jag ser det är jag den enda i detta forum som har gett operativt råd i hur man effektivt kan skjuta en sak i sank. Det gäller att kunna styrka det man säger då man anklagar någon och speciellt då denne som man anklagar kan styrka sitt.

MvH
Peter

Säger en sak gör en annan..
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 16:18

petersteindl skrev:Subjektivisten, sluta larva dig.

Det är inget larv. Bara för någon påstås på pränt så betyder inte det att det är sant. Låt se:
*Dom fysikaliska påståendena som företaget lägger fram är rent strunt.
*Dom tidningarna som testar detta har INGEN som helst trovärdighet.

Så exakt VARFÖR ska man behöva testa det för att bevisa det man redan vet?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 16:25

DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Vad menar du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 16:31

subjektivisten skrev:
petersteindl skrev:Subjektivisten, sluta larva dig.

Det är inget larv. Bara för någon påstås på pränt så betyder inte det att det är sant. Låt se:
*Dom fysikaliska påståendena som företaget lägger fram är rent strunt.
*Dom tidningarna som testar detta har INGEN som helst trovärdighet.

Så exakt VARFÖR ska man behöva testa det för att bevisa det man redan vet?

Jo, exemplet med Elvis var larvigt.

Hos dig har de ingen trovärdighet. Deras upplagor är väl 20 000 tillsammans eller kanske ännu mer. Det finns mer människor än du, subjektivisten.

Om man anklagar någon så är det bra att kunna styrka sin sak oavsett om man vet att man har rätt.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-26 16:37

petersteindl skrev: Entreqs produkter finns tillgängliga och så även tidningarna. Öppet köp finns också. Men vad som inte finns är någon som både anklagar samt kan styrka sina anklagelser d v s att Hifi & Musik och High Fidelity har fel. Att styrka att Entreqs teori är felaktig klarar nog många av på detta forum, men kvarstår är att det enligt oberoende press låter bättre med eddie curent-mojänger.

Lyssna på skräpet istället för att ödsla tid i denna tråd. Jag känner själv inget behov av att lyssna för jag anklagar vare sig Hifi & Musik eller High Fidelity.

MvH
Peter

En eloge till dig att du orkar, Peter...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-02-26 16:44

petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Vad menar du?

Oj, skrev faktiskt lite fel där... :roll:
skulle vara "Tänker en sak, gör en annan.."

Menade med det att jag (oavsett vad du tängker/tycker)uppfattar/uppfattade det som att du skriver något annat.

Edit: jo vist är det så, såg att du kritiserade dem, men du försvarar ju samtidigt med argument som jag tycker inte känns helt relevanta. Finns inget i detta fallet som heter subjektivt utlåtande, utan gällande digitala signaler (fysikens lagar) så är det enbart vad som går och inte gå att göra som är det relevanta... :(
Känner inte att man skulle behöve bevisa för någon detta med ett subjektivt test, det säger ju inget... ett blintest skulle inte heller fungera för man kan ju inte försöka bevisa med ett lyssnings test att något inte fungerar... (vad ska man leta efter?! 8O )

I detta fallet när det så självklart trottsar allt vett och de grundläggande lagar som finns för hur saker fungerar. Så känns detta väldigt larvigt att behöva bevisa det med ett lyssningstest som ändå inte kommer kunna visa på annat än subjektiva upplevelser.
Men de subjektiva upplevelserna oavsett resultat är ju fortfarande subjektiva och då fungerar det ju inte. som något bevis för något... :roll:
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 16:47

petersteindl skrev:Jo, exemplet med Elvis var larvigt.

Nej, det är inte larv för flera tidningar HAR skrivit det och det är folk som säger dom HAR sett Elvis. Alltså är det sant? Det står i tidningar och folk påstår det. Man måste alltså motbevisa det?

petersteindl skrev:Hos dig har de ingen trovärdighet. Deras upplagor är väl 20 000 tillsammans eller kanske ännu mer. Det finns mer människor än du, subjektivisten.

Vad har deras upplaga med deras trovärdighet? Nixon hade massa supportrar, mycket mer än Hifi&mystik, men ändå så visade det sig att han inte talade sanning.
Trovärdigheten hänger inte på hur många som tror det, utan vilken grund man visar sina påståenden. Då ligger dessa junktidningar mycket lågt. Skulle utmana dessa recensenter som hör detta på ett blindtest men vi vet ju alla hur mycket deras ord är värt. Ja, sålänge dom inte behöver bevisa det.

petersteindl skrev:Om man anklagar någon så är det bra att kunna styrka sin sak oavsett om man vet att man har rätt.

Jaså? Nu är det alltså dax att styrka något, men bolag som ljuger för att LURA folk och tidningar som inte har någon som helst trovärdighet, behöver inte styrka deras nonsens?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 16:49

petersteindl skrev:Men, om det skulle finnas andra tester som visar på motsatt resultat gentemot fackpress så har man plötsligt något att visa som styrker ens påståenden. Så Almen, testa först, blir mitt råd.

Det enda som skulle kunna bevisas är ju att man inte lyckas bevisa något - och vad har man då bevisat?

"Jag testade hemma och hörde ingen skillnad" låter ju bara löjligt, inte minst för någon som redan tidigare såg HiFi-tidningarna som auktoriteter.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 16:51

Det handlar mindre om hur vi ser på deras (Entreq, tidningar) trovärdighet
och mer på hur andra ser på det.
2021 maj på Spotify

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-02-26 16:59

Är det alla mot petersteindl som gäller nu? 8O

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 17:03

Nej, men många delar inte hans åsikt om dessa skrupelfria lurendrejare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-02-26 17:05

johanrohm skrev:Är det alla mot petersteindl som gäller nu? 8O

:D Ja, stackarn!

Nä, jag är ju i stort sett överens med honom, bara inte i synen (min egen och andras) på signifikansen av korrekt utförda hemmatester.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-02-26 17:07

Tycker inte Peter gjort det. Han manar ju snarare till att officiellt bemöta de
tester som förekommit. Att gnälla här på forumet utan att ha testat kommer
endast ge Entreq vatten på sin kvarn, i princip.

Hur duktiga vi än är här (vi är jävligt duktiga hehe) så kan inget inlägg stå
sig bättre än ett negativt test publicerat i en fack-/branschtidning.

Dock kan väl gnäll på forum få vissa forumshängare att ta sig en funderare,
men just nu verkar det som om Entreq inte har så många fans.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-26 17:09

Bonden är ju bondslug. Två stora oberoende blaskor tycker bra om hans förmodligen rena rama bluffgrejor, samtidigt som det är smart att använda detta halvkända skeptiska forum som någon sorts inverterad draghjälp för att påvisa att eventuella skeptiker oftast inte har något på fötterna..... 8)

Smart.... :lol:

eller vad det nu handlade om? :oops:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 17:12

När blev dom blaskorna oberoende btw? Dom är HÖGST beroende på annonser och hur man kan vara helt oberoende då kan man verkligen fråga sig.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-26 17:14

Tja .. bevisa det också då :) och tänk på blodtrycket

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-02-26 17:18

Jag är helt lugn, jag lägger ju inte pengar på sådana junk. 8)
Trist att nybörjare luras in i sådan skit. Så länge det finns folk som anser det är okej att lura folk som kommer dessa lurendrejare fortsätta. :(

hajen1

Inläggav hajen1 » 2009-02-26 17:19

subjektivisten skrev:Nej, men många delar inte hans åsikt om dessa skrupelfria lurendrejare.

Det var som fan! När jag läser tråden så får jag det till att alla är ense med Peter, däremot är det skilda uppfattningar hur man bör gå till väga( om man nu är intresserad av att ha kött på benen )
för att visa att prylarna ej fungerar. Eller har jag tolkat Peter så fel? :roll:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:20

DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:
DVD-ai skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Vad menar du?

Oj, skrev faktiskt lite fel där... :roll:
skulle vara "Tänker en sak, gör en annan.."

Menade med det att jag (oavsett vad du tängker/tycker)uppfattar/uppfattade det som att du skriver något annat.

Edit: jo vist är det så, såg att du kritiserade dem, men du försvarar ju samtidigt med argument som jag tycker inte känns helt relevanta. Finns inget i detta fallet som heter subjektivt utlåtande, utan gällande digitala signaler (fysikens lagar) så är det enbart vad som går och inte gå att göra som är det relevanta... :(
Känner inte att man skulle behöve bevisa för någon detta med ett subjektivt test, det säger ju inget... ett blintest skulle inte heller fungera för man kan ju inte försöka bevisa med ett lyssnings test att något inte fungerar... (vad ska man leta efter?! 8O )

I detta fallet när det så självklart trottsar allt vett och de grundläggande lagar som finns för hur saker fungerar. Så känns detta väldigt larvigt att behöva bevisa det med ett lyssningstest som ändå inte kommer kunna visa på annat än subjektiva upplevelser.
Men de subjektiva upplevelserna oavsett resultat är ju fortfarande subjektiva och då fungerar det ju inte. som något bevis för något... :roll:

DVD-ai, varken Hifi & Musik eller High Fidelity har bevisat något. Det behövs alltså ingen bevisföring mot dem. Det behövs något som styrker påståenden om att de har hört fel eller att det som de hört inte alltid gäller och det skall vara mer än ens sunda förnuft eller ens spekulationer. Det behövs således en motpol.

Tidningarnas tester är subjektiva tester. Om t.ex. LTS skulle göra en blindtest så är den mer att betraktas som objektiv. Denna objektivitet duger mycket väl till att skjuta hål på subjektiviteten. Men fram tills att någon kan styrka anklagelserna är anklagelserna att betraktas som tomma.

Jag har ju tvärs igenom allt jag har skrivit i denna tråd markerat hur man kan gå tillväga för att skjuta hål på ett resonemang :) Dessutom markerar jag ju skarpt läge. Jag säger än en gång: Lyssna - byt - lyssna igen - skicka tillbaks. Och ju högre upp i rangordning som detta görs desto trovärdigare blir det. Högst upp i trovärdighetstråden lär väl LTS vara med BT. Ja, som det nu är så är det så att ingen vill testa dessa grejer eftersom det inte behövs 8O sägs det. Det är alltså fortfarande anklagelser som är ostyrkta. Märkligt.

Vad tror du skulle hända om en tjugotal på detta forum skulle testa dessa eddie curent grejer och alla skulle oberoende av varandras tester skriva och tycka att det inte fungerar och vilja ha pengarna tillbaks? Skulle Entreq fortfarande länka till faktiskt då? Vad skulle hända om LTS gjorde BT och fann att ingen förändring kunde detekteras? Skulle Entreq länka till denna test då? Nu kan Entreq länka till en samling kritiska röster som aldrig ens har kommit i kontakt med det de är kritiska mot. Jag tror att det finns risk för att denna brist ökar Entreqs trovärdighet.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-02-26 17:26

subjektivisten skrev:Nej, men många delar inte hans åsikt om dessa skrupelfria lurendrejare.

Läs mina inlägg igen. Jag ger facit hur man desarmerar medans "gänget" helst ser att vapnen består :lol: :) Det är ju totalfånigt.

Sedan tycker jag att du bör specifisera vilka som enligt dig är skrupelfria lurendrejare. Är det Entreq? Är det Hifi & Musik? Är det High Fidelity? Är det alla 3? Är det andra? Vilka är det?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-02-26 17:26

torig skrev:Men ingen vågar/vill testa "ormoljan". Vad är man rädd för??

Varför ska vi testa en produkt som inte kan fungera? Det är bortkastade pengar och tid.
Det sätt den fungerar på strider mot naturlagar som bekräftats otaliga gånger, så varför bry sig mer än att värna om och varna den del av (den helt eller delvis tänkande) HiFi-pöbeln som skulle kunna för ett ögonblick tro på den här smörjan.
Om det erbjuds en nätsladd som välsignats av Dalai Lama och därför låter bättre för att den har ett bra Karma, ska vi tro på det med?? Eller köpa en nätstabilisator som är byggd av metall från kraschade ufon??? Eller en högtalare med monopol-magneter???? Hur mycket okunskap och svartkonst ska vi acceptera som HiFi-entusiaster???

Alla dessa prylar bygger på ett lång kedja av antaganden om-om-om-om-om ....men för wrapsen vet vi att den princip man hänvisar till är ett rejält hopkok av Tefyma, Däniken och Liftarens Guide. Det är i bästa fall bara en lögn - varför bry sig annat än att varna publicum?!
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2009-02-26 17:28

petersteindl skrev:Jax, man gör en BT på de där eddie curent pryttlarna :) Hörs inget i BT så gör de ingen nytta. Då har man i alla fall gjort testet och kan med stadiga fötter hävda att man inte kan höra ett förbannade vitten i BT. Det räcker. Det är trovärdigt. Nu kanske förespråkarna säger att man inte ville höra skillnad. Det är helt ok. Då kontrar man med inbjudan till BT-eddie curent-evenemang :mrgreen: Å därefter spisar man musik tillsammans :) med eller utan eddie curent mojänger 8)

MvH
Peter

:D

Problemet är att om en BT inte visade något så kommer anhängarna till eddie current-prylarna att anklaga BT för att vara felaktig... så är vi på ruta ett igen. :)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-02-26 17:28

Jag håller med dig subjektivisten. 8)
Fast jag har en känsla av att PeterS har rätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi