UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:UnholyRishna skrev:steveo1234 skrev:Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
från 80Hz och neråt? Om så är fallet så pratar vi om våglängder som är ca.
4m och längre. Är verkligen lyssningspositionen så kritisk om man exempelvis
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela
rummet köper jag, men inte fan måste man väl sitta med huvudet i ett
skruvstäd för att det ska låta bra?
Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...
vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.
I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.
Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.
Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.
Kan garantera dig att det är så. Och det är ingen liten fördel heller! Hela konstruktionen äter bas, och har man bara tillräckligt kraftigt bassystem, samt kraft att driva det, så kan det bli precis hur bra som helst!![]()
Tycker att det är lustigt hur vissa här kan vara så tvärsäkra på att de har bättre basåtergivning än dig bara för att de har multipla subbar. För sitter dessa personer i en betonglägenhet så kommer det enligt mina standarder att låta skit oavsett. men visst, vill man fylla hela rummet med basfällor så finns det kanske en chans!
Jo, så kan det ju vara. Men det är oavsett vilket väldigt enkelt att göra en snabb mätning och visa. Jag förväntar mig en storm av snygga kurvor nu som får min sunkiga och usla lösning att skämmas för sig....