Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 17:42

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:
Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
från 80Hz och neråt? Om så är fallet så pratar vi om våglängder som är ca.
4m och längre. Är verkligen lyssningspositionen så kritisk om man exempelvis
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela
rummet köper jag, men inte fan måste man väl sitta med huvudet i ett
skruvstäd för att det ska låta bra?

Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...

vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.

I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.

Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.

Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.

Kan garantera dig att det är så. Och det är ingen liten fördel heller! Hela konstruktionen äter bas, och har man bara tillräckligt kraftigt bassystem, samt kraft att driva det, så kan det bli precis hur bra som helst! :)
Tycker att det är lustigt hur vissa här kan vara så tvärsäkra på att de har bättre basåtergivning än dig bara för att de har multipla subbar. För sitter dessa personer i en betonglägenhet så kommer det enligt mina standarder att låta skit oavsett. men visst, vill man fylla hela rummet med basfällor så finns det kanske en chans! :lol:

Jo, så kan det ju vara. Men det är oavsett vilket väldigt enkelt att göra en snabb mätning och visa. Jag förväntar mig en storm av snygga kurvor nu som får min sunkiga och usla lösning att skämmas för sig....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-09-16 17:54

steveo1234 skrev:

Jo, så kan det ju vara. Men det är oavsett vilket väldigt enkelt att göra en snabb mätning och visa. Jag förväntar mig en storm av snygga kurvor nu som får min sunkiga och usla lösning att skämmas för sig....

+1

(Fast jag tycker att du borde skaffa en till för att vara på säkra sidan :wink: )

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-09-16 17:58

Har du lust att berätta hur? :-) Om du inte vill gå in på detaljer vore det fortfarande intressant med en eller flera kommentar(er) på en övergripande nivå, typ: "Basabsorbenten skulle kunna vara större", "Rummet kunde ha byggts med bättre mått.", etc...

Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 18:18

Låt mig gissa - hela bakväggen görs om till en anpassad basabsorbentvägg med utrymmet bakom som fålla.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-09-16 18:35

steveo1234 skrev:
Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.

Ah, då gjorde jag ett felaktigt antagande. Jag antog att det var "så bra det går att göra" eftersom såvitt jag förstått så har Ingvar designat rummet från scratch för att vara biorum samt använt sina egna moduler och dessutom kanske till och med placerat ut dem.

Ingvar och Johan är ju inte samma person :wink: Båda jobbar ju med akustik, det kan ju vara så att Johan har betydligt högre krav än Ingvars blygsamma och modesta återgivningsideal :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 18:41

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

+1

(Fast jag tycker att du borde skaffa en till för att vara på säkra sidan :wink: )

Två element till är planerade.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 18:44

Tengil skrev:
steveo1234 skrev:

Ah, då gjorde jag ett felaktigt antagande. Jag antog att det var "så bra det går att göra" eftersom såvitt jag förstått så har Ingvar designat rummet från scratch för att vara biorum samt använt sina egna moduler och dessutom kanske till och med placerat ut dem.

Ingvar och Johan är ju inte samma person :wink: Båda jobbar ju med akustik, det kan ju vara så att Johan har betydligt högre krav än Ingvars blygsamma och modesta återgivningsideal :)

Vh Christer

Hah, ja, så kan det vara, Ingvar är ju känd för sin avslappnade laissez-faire inställning till återgivning. (Förhoppningsvis går ironin fram genom skärmen..)
Hoppas du inte tog illa upp att jag nämnde ditt rum, du borde istället vara hedrad :D Ditt rum är antagligen nära så bra det går att göra med hjälp av kombinationen multipla basar och rumsåtgärder. Jag är superintresserad av hur resultatet blev. Det kanske tom är så bra att det inte är meningsfullt att använda en eq, och då är det bra!
:D

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 18:59

Hassesolos rum blev ju också riktigt bra under 80 hz, utan EQ fast rummet var så litet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 19:47

Jag skulle gärna se mätningar som verifierar "detta är sub 1", "detta är sub 2", "detta är sub 3" "detta är sub 4". Sen vill jag se summa 1+2, 1+2+3, 1+2+3+4. Och inte bara frekvenssvep utan även impulsmätningar där man kan se vad som händer med frekvensgången över tiden.

Efter det går det att bedöma om alla problem är lösta med att skaffa fler subbar eller om man möjligen också introducerar nya problem.

Personligen är mina erfarenheter att det blir en kombination.
Om någon med flera subbar även kunde visa skillnader på typ 4 st subbar med och utan justering av delay så vore det riktigt intressant också.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 19:48

subjektivisten skrev:Hassesolos rum blev ju också riktigt bra under 80 hz, utan EQ fast rummet var så litet.

Trevligt, finns det mätningar någonstans.

mvh/harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 19:54

Harryup skrev:
subjektivisten skrev:Hassesolos rum blev ju också riktigt bra under 80 hz, utan EQ fast rummet var så litet.

mvh/harryup

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 19:56

Harryup skrev:Efter det går det att bedöma om alla problem är lösta med att skaffa fler subbar eller om man möjligen också introducerar nya problem.

Skaffa mätutrustning som duger så får du mäta med 8 st.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-09-16 20:06

steveo1234 skrev:
Harryup skrev:

mvh/harryup

Bild

Mätt hur? Rummets storlek?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 20:45

Joseppo skrev:
steveo1234 skrev:
Harryup skrev:

mvh/harryup

Bild

Mätt hur? Rummets storlek?

Ok, det är en svept frekvensgång som ser trevlig ut.
Skulle vara kul att se hur stora skillnader det är på olika platser i rummet också eftersom det är en stor käpphäst för så många att det blir så bra resultat iom flera subbar.

Hur är det med impulsmätningar?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 20:46

Vilken skala förresten?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2010-09-16 20:49

Harryup skrev:Efter det går det att bedöma om alla problem är lösta med att skaffa fler subbar eller om man möjligen också introducerar nya problem.

Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar, varför denna polarisering.

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-09-16 21:06

Mitt problem ligger i att jag inte kan placer min subb mitt emellan högtalarna utan den hamna 1 / 3 till höger.
Därför måste jag nog inskaffa mig en till sub.
Vilket ska göras när den kommer på rea eller någon säljer den på någon sajt.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 21:10

Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.

Och sen är det ju intressant att veta om folk med flera basar har mätningar som man kan jämföra. Att det låter väldigt bra hos många är väl helt klart.
Men hur mäter "väldigt bra"? Vilka skillnader finns det hos folk med många basar då man jämför? Personligen så skulle jag gärna se mer än bara ett svep ifrån en plats om det finns.

Sen så finns det ju skillnader i framtoning där många med flera basar diskuterar ytterst tillbakadraget medans andra som vanligt är lite mer högljudda. Personligen ser jag det som mest intressant att veta vad den tidigare gruppen tycker. Och jag tycker själv att 2 basar är mer än dubbelt så bra som en, särskilt med ett elektroniskt delningsfilter som är justerbart då det gäller delay och fas. 4 basar har jag personligen inte testat hemma hos mig och jag kommer inte ha plats tyvärr heller att göra det. Däremot har jag testat en del hos andra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 21:21

Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.
Man kommer väldigt långt om man tänker på avstånd och spegelytor.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 22:17

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:Tja, för att jag personligen är fundersam om det räcker med ett filter där man inte kan justera basar individuellt för att optimera basåtergivningen.

Hur vet man det? Dvs jag har varit av samma åsikt tidigare.
Men enligt de enkla tester jag har gjort så skiljer fysiskt avstånd ifrån uppmätt "akustiskt avstånd". Mina mellanregister fick åka 14cm längre bak än vad jag höftat till fysiskt. Och det gjorde definitivt en stor skillnad även i basåtergiviningen. Att basar och sidosystem spelar så mycket som möjligt i fas med varandra över så stort gemensamt område som möjligt är något som jag kommer kika mer på av eget intresse.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 22:35

Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar, varför denna polarisering.

Vh Christer

Harry polariserar gärna, inget nytt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 22:38

subjektivisten skrev:
Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar, varför denna polarisering.

Vh Christer

Harry polariserar gärna, inget nytt.

Ok, alla problem löses inte. Vilka problem tycker ni återstår trots flera subbar? Jag förutsätter att subbarna står i ett så optimalt rum som möjligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-16 22:44

Tengil skrev:Är det någon som uttryckt sig att alla problem löses med fler subbar,

Tillräckligt många subbar dumpade på rätt ställe i Mexikanska Golfen tätar till vilken oljeläcka som?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 23:09

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Men enligt de enkla tester jag har gjort så skiljer fysiskt avstånd ifrån uppmätt "akustiskt avstånd". Mina mellanregister fick åka 14cm längre bak än vad jag höftat till fysiskt. Och det gjorde definitivt en stor skillnad även i basåtergiviningen. Att basar och sidosystem spelar så mycket som möjligt i fas med varandra över så stort gemensamt område som möjligt är något som jag kommer kika mer på av eget intresse.

mvh/Harryup
Jo, jag har ju sett ditt system och det finns nog mycket att hämta med lite intrimmning :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 23:33

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:

mvh/Harryup
Jo, jag har ju sett ditt system och det finns nog mycket att hämta med lite intrimmning :)

Absolut, jag är långt ifrån klar. Har ju inte ens byggt mina rätta lådor ännu. Och argumenten för att inte bygga börjar ta slut. Enda som är klart är ju elementvalet och att det blir aktiv delning.
Men fas och delay är något som jag kommer kika ganska mycket på för min del. Och jag kan inte se att de skulle minska med subbar på olika avstånd utan snarare öka.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 23:49

En fundering som jag har är om man nu vilket är ganska vanligt här sitter med potenta slutsteg som klarat många klarat sig väldigt bra i t.ex. F/E-tester och i övrigt varit noga med att skaffa apparater som enligt en del tester upplevs neutrala eller väldigt lite färgande, hur har ni valt bassystem?
Hur vet man att om man ställer in ett antal basar att det blev så bra det gick?
Ingen har ju testat just denna uppställning tidigare eftersom den är individuell för varje rum. Hur vet man att det verkligen blir bättre om man t.ex. går ifrån 4 till 8 element? Och hur vet man att det räcker med filter som inte är justerbara när det gäller tid, fas, eller måttlig peq?
Att 2st subbar är bättre än en är helt klart, men för mig så är det inte självklart att 4 st okompenserade alltid är bättre än 2 st okompenserade än mindre 2 st kompenserade subbar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-17 01:04

För ungefär ett år sedan gjorde jag en massa mätningar i olika positioner, mestadels med alla högtalare igång. De finns i min presentation.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=811740#811740

Den som tar sig tid att studera dem upptäcker att med några decimeters förflyttning av mätmikrofonen har de tre pucklarna vid 50, 70 och 90 Hz ändrat inbördes nivåer och till och med förskjutits lite i frekvens, Vad som vid en enstaka mätning på en plats ser ut att vara lätt fixat med en PEQ är inte lika lätt att jämna ut utan att ställa till det värre på sittplatsen bredvid. Jag har också provat med fler (lånade) Helmholtzresonatorer, men det är som spelet på Liseberg där man ska bonka ner grodor med en klubba. När jag stämt dem (inte grodorna :oops: ) för att absorbera de mest uppenbara pucklarna i frekvensgången kommer nya vid andra frekvenser och sticker upp sina fula trynen :evil: .

Efter ytterligare mätningar med väggstöd i olika mått och material beslutade jag mig för att bygga de som är avbildade längre ner på samma sida i tråden. De gör gott i övre basregistret och framför allt blir ljudbilden tydligare.

Fler mätningar på varje sub för sig och i olika kombinationer kommer någon gång i framtiden då jag tänker utvärdera om det går att åstadkomma markanta förbättringar med relativt små förflyttningar av mina OB52 och eventuellt någon ytterligare rumsakustikfix.

Högre på min prioritetslista är att renovera tre monoslutsteg så att jag kan spela upp 3-kanals SACD med bättre enhetlighet i kanalerna.

Egenutvecklat alternativt delningsfilter till OA52.LE går kanske också före, för det är så kul att spela musik på anläggningen redan som den är att inga förbättringar egentligen behövs för att bota något missnöje med återgivningen från min sida, utan bara en nyfikenhet, kan det bli ännu bättre?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-17 08:37

2-ch skrev:Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?

Inte inbördes, men jämför mot sidosystemen.

Mvh/harry up[/quote]
Ok, då är jag med på hur du menar. Men om placeringen av subarna är vid huvudhögtalarna på 1 meter när. Påverkar den lilla biten, eller blir det intresant att titta på först om vi pratar flera meter?

lennartj skrev:<snip> ...men det är som spelet på Liseberg där man ska bonka ner grodor med en klubba. När jag stämt dem (inte grodorna :oops: ) för att absorbera de mest uppenbara pucklarna i frekvensgången kommer nya vid andra frekvenser och sticker upp sina fula trynen :evil: .

:lol: :lol: :lol: Det där känner jag igen. Det tar liksom aldrig slut.
Jag längtar tillbaka till tiden innan jag började mäta. Då ägnades tiden mer till att faktiskt lyssna på musik.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-17 08:51

2-ch skrev:
2-ch skrev:Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?

Inte inbördes, men jämför mot sidosystemen.

Mvh/harry up

Ok, då är jag med på hur du menar. Men om placeringen av subarna är vid huvudhögtalarna på 1 meter när. Påverkar den lilla biten, eller blir det intresant att titta på först om vi pratar flera [/quote]

Mina sidosystem står ovanpå mina basar och efter mätningar så är dom kompenserade ändå.
Mvh/Harry

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-17 09:54

Harryup skrev:Mina sidosystem står ovanpå mina basar och efter mätningar så är dom kompenserade ändå.
Mvh/Harry

Aj fan. Då måste jag alltså kika på det i min DCX2496 också. Tips på länkar med information eller riktlinjer för hur man beräknar eller går tillväga mottages tacksamt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi