Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Ett exempel är väll Halcro som om jag minns rätt hade en -3dB punkt vid 3Hz där basspåret på 5:e elementet kunde detekteras även av Halcros egna tekniker som var med vid testet.
Piotr skrev:Alexi skrev:Ett exempel är väll Halcro som om jag minns rätt hade en -3dB punkt vid 3Hz där basspåret på 5:e elementet kunde detekteras även av Halcros egna tekniker som var med vid testet.
Var Halcros tekniker alltså på besök i Sthlm vid tidpunkten för testet?
Det var isf. en intressant anekdot.
/Peter
Piotr skrev:Kan man resonera så här:
Teoretiskt bör ett helt styvt rum ge 36dB gain vid låga frekvenser (där våglängden är längre än det längsta måttet i rummet) och avsevärt mer om rummet görs väldigt litet (sitta i högtalarlådan typ..)
Jag räknar då med 6dB gain för varje begränsnngsyta. Få rum har dock så styva väggar så låt oss höfta på att 6dB tappas av väggarnas absorbtion och läckage.
Då är vi på 30dB gain och det är ganska precis det jag ser vid 5Hz i mitt rum.
/Peter
IngOehman skrev:Nej så kan man inte räkna.
Det vill säga kan kan man förstås, men rätt blir det inte.
Det nästan alla som är med och diskuterar i tråden verkar ha missat
helt är att kavitetseffekten inte är en entydig eq-effekt utan den är
avståndsberoende. Knäfrekvensen knallar alltså allt högre upp i frek-
vens ju större avstånd från ljudkällan man hamnar.
Men att alls räkna på "eq-effekter", "knä-frekvenser" eller "gain vid
låga frekvenser", är fel sätt att räkna på, eftersom alla dessa effekter
är konsekvenser av kavitetseffekten, inte det som skapar den.
Piotr skrev:Det verkar alltså möjligt att ligga under 5% dist vid 5Hz @ 110-115dB med fyra tiotummare som inte ens slår fullt ut (ca. 1.2-1.4 liter per element).
subjektivisten skrev:Piotr skrev:Det verkar alltså möjligt att ligga under 5% dist vid 5Hz @ 110-115dB med fyra tiotummare som inte ens slår fullt ut (ca. 1.2-1.4 liter per element).
Hur får du det att gå ihop? Lasse (lr vad han hette) räkna ju ut i basta att vi snacka om ca 50-60 st 18 tummare då. Tittar man även på mätningar så sticker dom även rejält under 30 hz. Så jag är nyfiken hur du får fram det att 4 st 10 tummare räcker?
Du har gjort ovanstående beräkningar vid maximal pumpkapacitet. Tittar man på mätningarna jag visat tidigare så klarar elementet jag räknade på (LMS 5400) bara 100dB (vid 80Hz) utan att överstiga distorsionsgränsen (10%) vid 7Hz, vilket är långt under elementets maximala förmåga. I mitt exempel klarade alltså ett element ca 75dB vid 7Hz. Jag räknade med rumsförstärkning om 13dB men det kan såklart röra sig om mycket mer. IÖ anger att man inte kan räkna enkelt på minskande ljudtryck proportionellt mot avståndet vid låga frekvenser, vilket gör att jag är osäker på om man behöver 125dB@1m eller ej. Ifall man gör det blir det således 75dB för 1 element (som vi vet håller sig under 10% THD vid 7Hz), ca 20dB rumsförstärkning (trådens konsensus typ?) och målet 125dB (eller mer om avständet är längre), således krävs 32 element. Om rumsförstärkningen är 30dB och ljudtrycket inte avtar med avståndet (då blir kravet istället 115dB@1m) räcker det med typ 3 element. Eller räknar jag fel någonstans? Om jag gör det så får ni gärna påpeka hur/var.Piotr skrev:På SL's sida finns en graf som beskriver SPL vs. pumpad volym:
http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm
Grafen gäller XLS 12" vilken pumpar ung. samma luftmängd som mina TC 10" dock med högre dist.
Tittar man vid 10Hz så kan man läsa 78dB SPL.
Fyra element = +12dB vilket ger 90dB SPL.
Sen kan man räkna med 20-30dB från rummet vilket ger 110-120dB @ 10Hz.
I mitt rum har jag med nuvarande uppställning i princip rak kurva mellan 5Hz-50Hz.
Som jag sagt tidigare verkar herrarna i tråden ha överskattat behovet.
/Peter
steveo1234 skrev:Hemsidan fokuserar nästan uteslutande på bullerminimering och som du nämnde (men jag missade..) så finns det ännu ingen presentation av någon ljudåtergivande produkt.
Oavsett vilket så ser jag fram emot att se vad RotoSub kommer att erbjuda för produkt när den kommer.
LasseA skrev:
Jag vet inte varför distorsionen du mätt upp ligger så mycket lägre än Ilkka på hometheatershack (har inte hittat mätningar på samma element såklart), i alla mätningar där stiger distorsionen dramatiskt med sjunkande frekvens, särskilt under 20Hz men du såg inte det vid din mätning om jag inte missförstår dig. Jag räknade på det element han testat som hade det absolut bästa resultatet, dvs lägst distorsion vid låga frekvenser.
Piotr skrev:På SL's sida finns en graf som beskriver SPL vs. pumpad volym:
http://www.linkwitzlab.com/thor_splmax.htm
Grafen gäller XLS 12" vilken pumpar ung. samma luftmängd som mina TC 10" dock med högre dist.
Tittar man vid 10Hz så kan man läsa 78dB SPL.
Fyra element = +12dB vilket ger 90dB SPL.
Sen kan man räkna med 20-30dB från rummet vilket ger 110-120dB @ 10Hz.
I mitt rum har jag med nuvarande uppställning i princip rak kurva mellan 5Hz-50Hz.
Som jag sagt tidigare verkar herrarna i tråden ha överskattat behovet.
/Peter
IngOehman skrev:Har just inga kommentarer med avseende på vem som överskattat vad,
men det ovanstående slutresultatet stämmer i varje fall rätt bra överens
med mina beräkningar (om 1,3 liter per element var RMS, det vill säga
3,7 liter p-p) som ger ~116 dB vid 5-10 Hz i ett helt tätt och 40 m^3
stort rum, från element som kan pumpa 5,2 liter.
Dock vill jag nämna att 116 dB vid 5 Hz inte är mycket till ljudtryck.
Är det inte lättare att läsa inläggen i tråden istället för att spekulera? Eller ja lättare är det såklart inte men trevligare...IngOehman skrev:Då är vi två.
Det är nog någon som inte räknat in rummet alls som har
gjort den uppskattningen. Men även utomhus mot en vägg
(marken utgår jag ifrån finns där så vinner man ~12 dB om
väggens båda mått (även spegling får räknas) vart och ett
är signifikant större än 1/3 våglängd (vilket dock ger rätt så
stora mått vid 7 Hz, närmare bestämt typ 8*16 meter eller
större).
Vh, iö
Det vore ju roligt om du kunde kommentera resten av mitt inlägg, det som du inte citerade, det är mer intressant IMO. Du beräknar med full slaglängd i ditt räkneexempel, inte med den delen som klarar att ge dist <10% vid 7Hz, som var den ursprungliga frågeställningen. Eftersom LMS 5400 kan ge 18dB högre output än det jag räknade på så torde kanske distorsionen i XLS överstiga 10% vid 7Hz långt under maximal luftpumpningsförmåga? (mindre än halva om man överför hur LMS beter sig)Piotr skrev:Mäter han utomhus? Jag mäter i rum med den akustiska förstärkningen.
LMS 5400 är säkert ett bra element men vad säger att flera mindre element med snarlik total pumpförmåga inte kan ha lägre dist?
Simuleringar i all ära men mätningar visar ju verkligheten.
Sen har vi en möjlig felkälla i form av mikrofonen. Vad använder den där killen för mikrofon?
Sen har han väl ett element i lådan? Jag använder två element som tar ner lådvibrationer och därmed dist.
/Peter
LasseA skrev:IngOehman skrev:Då är vi två.
Det är nog någon som inte räknat in rummet alls som har
gjort den uppskattningen. Men även utomhus mot en vägg
(marken utgår jag ifrån finns där) så vinner man ~12 dB om
väggens båda mått (även spegling får räknas) vart och ett
är signifikant större än 1/3 våglängd (vilket dock ger rätt så
stora mått vid 7 Hz, närmare bestämt typ 8*16 meter eller
större).
Vh, iö
Är det inte lättare att läsa inläggen i tråden istället för att spekulera? Eller ja lättare är det såklart inte men trevligare...
LasseA skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
Med reservation för att jag bara simulerat i Basta baserat på information om prestanda från mätningar här så skulle jag säga ca 55 st LMS 5400 Ultra 18" i 500L lådor, på 3,5m avstånd. Jag kan ha tänkt fel någonstans men det var ingen dålig siffra det
LasseA skrev:IÖ: Jag har gjort en bunt inlägg i tråden, inklusive kommenterat några av dina, ibland utan att få svar.
LasseA skrev:Till exempel på mina påpekanden om att dina beräkningar gjordes vid full pumpförmåga men att elementet överskrider den uppsatta distorsionsgränsen vid långt lägre ljudtryck än så.
LasseA skrev:När du sedan spekulerar i varför det jag skrivit är felaktigt istället för att läsa dem och kommentera dem direkt känner jag mig lite stött.
LasseA skrev:Om du hade läst mina inlägg så skulle du veta att jag räknat med rummet.
Du hade alltså fel, jag har inte "inte räknat in rummet alls". Däremot har jag inte räknat in rummet korrekt.
LasseA skrev:Frågan gick alltså inte att besvara korrekt utan att läsa inläggen, svaret blev spekulativt och felaktigt.
LasseA skrev:Jag förstår att det är jobbigt att läsa genom långa trådar innan man svarar på inlägg men det brukar vara värt ansträngningen tycker jag i alla fall.
LasseA skrev:Däremot uppskattar jag ditt svar och tog inte så rysligt illa upp för det första inlägget heller om mitt inlägg nu fick någon att tro det..
LasseA skrev:Ibland ser små syrligheter värre ut i skrift än de var menade.
Jag kräver ingenstans att få svar på allt jag skriver, jag tror heller inte att du avsiktligt inte svarar på mina inlägg.IngOehman skrev:LasseA skrev:IÖ: Jag har gjort en bunt inlägg i tråden, inklusive kommenterat några av dina, ibland utan att få svar.
Jag tror inte det är en bra ide att kräva (eller ens förvänta sig) av
andra att få svar på allting, direkt, hela tiden.
Jag gör så gott jag kan, men livet innehåller ju mera än att läsa på
faktiskt, och jag hoppas verkligen att du inte tror att jag, med avsikt
att du skulle bli stött, har avstått/undvikit ifrån att läsa allt som du
(och alla andra) skriver.
Nej, jag vet inte vilka element du räknar på men det du skriver i nedanstående citat gör att jag tror att din beräkning är vid maximal slaglängd på ett element med 15mm xmax p-p. Det är såklart möjligt att elementet klarar mindre än 10% distorsion vid maximal slaglängd vid 7Hz men då exempelementet jag tittade på inte kom i närheten av att klara detta i frifält utgick jag från att inte heller ditt tänkta element skulle göra det i rummet. Att distorsionen i frifält och i rummet skiljer sig åt rejält har jag senare blivit varse (vg se piotrs tråd; "annan tråd" länkad en bit längre ner).IngOehman skrev:LasseA skrev:Till exempel på mina påpekanden om att dina beräkningar gjordes vid full pumpförmåga men att elementet överskrider den uppsatta distorsionsgränsen vid långt lägre ljudtryck än så.
Det kan du väl ändå inte veta? Jag inte redogjort för vad det är för
element jag räknat på. Jag har bara räknat på hur mycket det måste
pumpas, och vilken minimumkapacitet det kräver.
Och vad har du för erfarenhetsgrund som utgångspunkt, med avseende
på hur du uppfattar korrelationen mellan normala distorsionsmätningar
och utfallet i de färdiga systemen?
(Spekulationsvarning:) Jag gissar att du missar rummets inverkan på
distorsionen. Nästan alla jag talat om saken med, tycks tro att distorsion
är något entydligt och lättmätt för slutna lådor, om man bara specificerar
elementets arbetsbetingelser "inåt". Men inget kunde vara mera fel.
För övrigt har du helt rätt i att jag inte greppat effekten rumsförstärkningen har på distorsionen, något som piotr förklarade i en annan tråd.IngOehman skrev:Jag vet inte varför jag skulle gissa om avståndet till full utstryning. Jag
sysslar inte med gissningar. Tror på vetenskapliga metoder.petersteindl skrev:steveo1234 skrev:subjektivisten skrev:Vad krävs det för system om man vill återge 7 hz @ 115dB @ 3-4 meter under 10% THD?
I ett rum? Gissningsvis någonstans runt 4-8 stycken bra 15".
Det ser ut som ett bra svar.
Istället för att gissa, kan man ju räkna på saken.
<snip>
Ansats 2:
Ett normalstort vardagsrum är 5*7*2,5 meter.
- - - - -
Så då är det bara att räkna:
px = 115 dB = 11,24 PA. (2^-5*10^(115/20))
Va = 175 000 liter (5*7*2,5*2*10^3)
Pumpvolym = Va*px/pn = 19,67 liter (RMS), vilket är ~56 liter p-p.
Om man vill klara sig med 4 stycken 15"-baselement måste alltså var och en
av dem flytta ungefär 14 liter luft, vilket givet deras typiska membranarea
om 8 dm^2, kräver 17,5 cm slaglängd p-p.
<snip>
Men de mera normala slaglängder man ser hos de högeffektiva högtalar-
element som används i biografsammanhang (15 mm p-p är inte ovanligt),
så behövs det snarare 50 baselement. <snip>
Jo, eftersom det var mina beräkningar som var felaktiga så har du det, även om du inte visste om att det var just mitt inlägg du indirekt kommenterade felaktigheterna i. Beräkningar som inte är baserade på kompletta förutsättningar blir väl felaktiga, eller hur?IngOehman skrev:LasseA skrev:När du sedan spekulerar i varför det jag skrivit är felaktigt istället för att läsa dem och kommentera dem direkt känner jag mig lite stött.
Jag har inte skrivit något om dig överhuvudtaget. Jag har inte skrivit att
NÅGON skrivit något felaktigt. Jag har bara skrivit att beräkningen inte
kan vara baserad på de kompletta förutsättningarna.
<snip>
Att inte räkna alls och att räkna fel är inte samma sak, slutresultatet kan såklart bli lika fel dock.IngOehman skrev:LasseA skrev:Om du hade läst mina inlägg så skulle du veta att jag räknat med rummet.
Du hade alltså fel, jag har inte "inte räknat in rummet alls". Däremot har jag inte räknat in rummet korrekt.
Vad är skillnaden?
<snip>
Det jag menar med spekulativt är att det var en gissning och ja du träffade ganska rätt.IngOehman skrev:LasseA skrev:Frågan gick alltså inte att besvara korrekt utan att läsa inläggen, svaret blev spekulativt och felaktigt.
Svaret var en gissning, som dessutom träffade ganska rätt. Läser du det
jag skrev (du behöver inte) så påstår jag ingenting.
Självklart är det upp till var och en att avgöra själv hur mycket man vill läsa innan man skriver.IngOehman skrev:LasseA skrev:Jag förstår att det är jobbigt att läsa genom långa trådar innan man svarar på inlägg men det brukar vara värt ansträngningen tycker jag i alla fall.
Tycker det är rimligt att alla, var och en, får göra den bedömningen för
sin egen räkning. I varje fall så länge de inte använder sig ovetskap om
vad som skrivits för att vara otrevliga.
Jag tog inte särskilt illa upp alls. Däremot kommenterade jag att det är trevligare om man läser inläggen i tråden än om man inte gör det. Att ett annat agerande är trevligare betyder inte att det du gjorde var otrevligt.IngOehman skrev:LasseA skrev:Däremot uppskattar jag ditt svar och tog inte så rysligt illa upp för det första inlägget heller om mitt inlägg nu fick någon att tro det..
Jag förstår inte hur du kunde ta illa upp av det jag skrev - det var inte
riktat till dig utan till den som frågade och till dem som såg den ställda
frågan, och det jag skrev som svar/kommentar var inte det minsta
ovänligt.
Men om du nu säger att du inte tog "så rysligt" illa upp av det, så är det
väl bra det. I varje fall bättre än om du HADE tagit rysligt illa upp av det.
Bäst hade varit att du inte tagit illa vid dig alls av det.
Inget av ovanstående citat är surt menade förutom möjligen "känner jag mig lite stött". Men knappt ens det... Jag förstår inte varför du tycker att de andra ser surt menade ut, jag tror du tolkar in något som inte finns där (eller ja, jag vet att du gör det eftersom jag skrev dem och vet vad jag menade när jag skrev dem).IngOehman skrev:LasseA skrev:Ibland ser små syrligheter värre ut i skrift än de var menade.
Jag vet inte hur surt du menade: "...ibland utan att få svar...", "...När du
sedan spekulerar i...", "...känner jag mig lite stött...", "...Du hade alltså
fel...", "...Jag förstår att det är jobbigt...", "...tog inte så rysligt illa upp",
men om de ser värre ut än du menade dem, så: Bra!![]()
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster