Lyssnar på musik eller på din anläggning?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-11 15:25

Nattlorden skrev: men det finns så många där ute som tar ståndpunkten att eftersom absolut max inte går att nå till så behöver man inte ens försöka utan bara ta vad som helst som tilltalar en oavsett hur tekniskt dåligt det är...

Nu svartmålar du nog rätt mycket :) Det är väl snarare så att praktiskt taget alla (inte minst Linn) system i grund och botten låter väldigt bra, och att det är just den där lilla sista subjektivt belastade biten till "absolut max" som man träter om.

Jag tycker det gott kan få vara så, för den dag som allt är kartlagt to the max så har man tagit död på det roliga.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-11 15:35

Nattlorden skrev:
phloam skrev:Idag orkar vi inte ens ta fram en cd utan ska sitta och klicka fram låtar ur ett hav av musik från hårddisk och internet. Tror fan att våra sinnen sysselsätter sig med att leta idiotfel istället för att njuta.

Det är nog en personlighetsfråga. Okej, om man skaffat sig hårddiskmusik pga lathet så stämmer det kanske. Men om man inte gjort det av den anledningen utan att bara får att kunna stanna i njutläge utan att behöver bryta lika mycket, så är det nog snarare tvärt om... lättare att bara njuta.

Stanna i njutläge? Att man sitter och zappar otåligt mellan låtar bara för att det går? Att man inte bryr sig om att lyssna på ett musikstycke i sin helhet för inget hindrar en att byta mitt i?

Det är inte en personlighetsfråga vad tekniken möjliggör, eller vilka beteenden som uppmuntras.

Jag säger inte att det är fel med zappande i Spotify, men den tekniken inbjuder inte till djupare, koncentrerat lyssnande av ett helt musikstycke på samma sätt som t.ex. vinyl. Båda har för och nackdelar.

Spotify är bra för att ta del av så mycket musik som möjligt, men rena döden för en artist som inte säljer in sitt budskap omedelbart, på alla plan...

Teknikutvecklingen är inte till för lyssnaren och konstnären främst, den drivs på av ekonomisk vinst. Resultatet är musikfilzappande, komprimering och Idol-artister. Men bekvämt är det, det medges ;)

Edit: Tack till nattlorden för bra diskussion trots olika åsikter och Tack Falkis, du rockar fett :)

Edit2: Kanske att de användarmässiga och psykologiska aspekterna är idag viktigare än de ljudmässiga. Intressant utveckling...!

Användarvisningsbild
tuba

Inläggav tuba » 2011-04-11 15:55

Nattlorden skrev:Det håller jag också med om... men det finns så många där ute som tar ståndpunkten att eftersom absolut max inte går att nå till så behöver man inte ens försöka utan bara ta vad som helst som tilltalar en oavsett hur tekniskt dåligt det är... Jag är övertygad om att du inte tänker så, men som "auktoritetsfigur" riskerar du att ge tyngd åt sådant tänkande.

OK, jag förstår vad du menar. Och de som ev känner mig vet ju att jag inte nöjer mig med vad som helst men det är ju inte lätt för alla att veta - jag har ju lite rykte om mig i vissa kretsar att aldrig mäta utan endast svamla runt och tycka om sådant som jag inte begriper om man nu ska va lite elak. (Jag har läst en del "intressanta" inlägg på forumet som tyder på att vissa tydligen anser det. I vissa trådar har man Svalander = oseriös som nånslags axiom vilket möjligen kan störa mig lite... men strunt i det - det var inte det denna tråden skulle handla om, men är kanske en förklaring till ditt inlägg...)
Men tex min TUBA var faktiskt inmätt till 0,1dB RIAA-korrektion (eg +0,1/-0), varenda ex jag själv gjorde mättes in och korrigerades in till spec. eftersom det hördes om det var fel. Så jag gillar mätningar där det är relevant och anser att mätningar verkligen ofta har sitt berättigande. Men om det mäter bra men inte låter bra så är jag inte längre med på banan! Enbart bra mätningar räcker inte. Det ska både mäta bra och låta bra :)
Och starten av denna tråd handlade ju lite om det - att det var en fantastiskt bra anläggning som ändå inte gav hela nirvana-känslan i alla lägen.
Och vi kan väl vara överens om att det ÄR svårt att få till. Hade det varit så enkelt att vi helt enkelt skulle kunnat mäta oss till en "nirvana"-anläggning så hade det endast behövt en tillverkare och en modell så hade alla varit glada... Hur svårt kan det va?
Grundare av Svalander Audio AB
Ju mer man lär sig om ljudåtergivning, desto mer inser man hur lite vi egentligen vet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 15:56

phloam skrev:Stanna i njutläge? Att man sitter och zappar otåligt mellan låtar bara för att det går? Att man inte bryr sig om att lyssna på ett musikstycke i sin helhet för inget hindrar en att byta mitt i?

Det måste man väl inte göra bara för att man kan?

Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 16:01

tuba skrev:Och vi kan väl vara överens om att det ÄR svårt att få till. Hade det varit så enkelt att vi helt enkelt skulle kunnat mäta oss till en "nirvana"-anläggning så hade det endast behövt en tillverkare och en modell så hade alla varit glada... Hur svårt kan det va?

I min uppfattning är det högtalarnas koppling till rummet som är svårigheten, resten går att mäta oss till men blir möjligen för dyrt om det skall vara helt bra. Det är praktiken som sätter gränserna där, inte tekniken.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-04-11 16:21

Nattlorden skrev:Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?

"Det måste man väl inte göra bara för att man kan?"

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-11 16:35

@nattis: Ja, men med en vinylskiva är det liksom mera meningen att det blir ett avbrott - man byter ju skiva :) Det viktiga är att det är en ritual att lägga på en skiva och att man sen inte gärna byter till nåt helt annat nästa sekund - den inbjuder till att man lyssnar mer och djupare på det man valt, och att man väljer med större omsorg.

Jag har bara upplevt liknande när mp3-spelarna var på 128mb - då var man tvungen att ladda in album med omsorg :)

Sen _kan_ man ju naturligtvis lyssna koncentrerat och länge via dator. Men inte fan inbjuder det till det.... :) (Lika lite som vinyl är bra för skitsnabb musikzappande s.a.s.)

@Lust: Kunde inte sagt det bättre själv 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 20:21

Lust skrev:
Nattlorden skrev:Det måste väl ändå bryta sinnesstämningen mer att resa sig, stänga av, ta ur skiva, sätta skiva i fodral, gå med fodralet till nästa rum (om man har skivorna i annat rum), sätta den på rätt plats, leta upp nästa man vill ha, ta ut, gå tillbaka, ta ur fodralet, lägga i spelaren, starta, ratta rätt volym, ev. omstarta och gå tillbaka och försöka hitta precis den ställningen man satt i....?

"Det måste man väl inte göra bara för att man kan?"

Nej, du kan ju fortsätta lyssna på samma om och om igen. :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-11 20:22

phloam skrev:@nattis: Ja, men med en vinylskiva är det liksom mera meningen att det blir ett avbrott - man byter ju skiva :) Det viktiga är att det är en ritual att lägga på en skiva och att man sen inte gärna byter till nåt helt annat nästa sekund - den inbjuder till att man lyssnar mer och djupare på det man valt, och att man väljer med större omsorg.

Vem sade något om vinyl?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-11 20:41

Den lilla rast hörselorganen får vid skivbytet, är välbehövlig.
För att kunna verkligen njuta av musik, behövs kontrasten (tystnaden).
Sträcklyssnar man utan paus, kan man ofta komma på sig med att ha skruvat upp ljudstyrkan tokmycket, gpa tillvänjning, vilket samtidigt skapar ytterligare lyssningströtthet, helt i onödan.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-04-11 21:02

Ragnwald skrev:...lyssningströtthet...

Jag blir inte lyssningstrött med en bra stereo. Idag har jag t ex lyssnat i princp 12 timmar, och jag kommer fortsätta. :) Däremot kan jag bli mätt på att lyssna på musik. Bilradion, transistorradion, telefonen, kass stereo etc stänger jag däremot av efter 10 minuter, då är tystnaden skönare.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-11 21:13

Du har helt rätt i det och det var egentligen det jag menade.
Jag kan utan vidare tillgodogöra mig musik på skaplig styrkenivå, många timmar i sträck. Men jag har bekanta som inte klarar att riktigt njuta ordentligt sista timmen. :)

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-11 21:25

Icke att förglömma så finns det ju exempel på färgningar i en återgivning som inte har en tröttande verkan, jag har njutit många timmar i sträck med system jag idag förstått haft ansenliga färgningar.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-11 22:08

tuba skrev:...
Men om det mäter bra men inte låter bra så är jag inte längre med på banan! Enbart bra mätningar räcker inte. Det ska både mäta bra och låta bra :)
...
Hade det varit så enkelt att vi helt enkelt skulle kunnat mäta oss till en "nirvana"-anläggning så hade det endast behövt en tillverkare och en modell så hade alla varit glada... Hur svårt kan det va?

Jag tycker att detta är väldigt intressant.

Alltså ur ett förklaringsperspektiv:
Jag ifrågasätter inte att det kan vara så, att det emellanåt mäter bra, samtidigt som det inte låter "som det då borde", dvs bra.

Den enda förklaring jag kan komma på, är att det finns parametrar som påverkar upplevelsen, men som inte mäts.

Eller är "hifi" en disciplin där vi redan har allt klart för oss, till skillnad från medicin, astronomi etcetera, där nya rön kommer emellanåt?

Vad tror du?
Eller ni andra?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-11 22:12

Strmbrg skrev:Den enda förklaring jag kan komma på, är att det finns parametrar som påverkar upplevelsen, men som inte mäts.

Min egen amatörmässiga åsikt är att vi nog kan mäta det mesta idag, men att vi inte lägger tillräcklig vikt vid vissa parametrar. Och kanske än viktigare, vi beaktar inte kombinationen av parametrar för det blir lätt för komplext. Två-tre parametrar kan vi hantera men hur blir det med analysen om det är fem-sex?

Därutöver tror jag att vi ibland fäster mindre vikt vid vissa parametrar därför att de enskilt kanske påverkar mindre - eller att vi tror att "sådana saker kan inte påverkas".

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-11 22:18

Jag tror att det vi allra främst inte kan mäta fullt ut - så att mätningar till 100% matchar den individuella upplevlesen - är hur högtalaren interagerar med det unika rum den ska finnas i.

Visst kan man beräkna och förutsäga en hel del, men i slutändan så måste en viss person sitta i sitt eget rum och lyssna. Där måste den personen ha sista ordet. Tror jag :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-11 22:22

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Den enda förklaring jag kan komma på, är att det finns parametrar som påverkar upplevelsen, men som inte mäts.

Min egen amatörmässiga åsikt är att vi nog kan mäta det mesta idag, men att vi inte lägger tillräcklig vikt vid vissa parametrar. Och kanske än viktigare, vi beaktar inte kombinationen av parametrar för det blir lätt för komplext. Två-tre parametrar kan vi hantera men hur blir det med analysen om det är fem-sex?Därutöver tror jag att vi ibland fäster mindre vikt vid vissa parametrar därför att de enskilt kanske påverkar mindre - eller att vi tror att "sådana saker kan inte påverkas".

/ B

Intressant reflexion!

Just komplexitet tror jag är en mycket begränsande faktor. I alla möjliga sammanhang faktiskt, inte bara hifi, naturligtvis.

Etter värre blir det då man har en övertillit till sin egen förmåga att hantera komplexiteter.
Eller då man inte ens tänker tanken att det kanske är mer komplext än det i förstone verkar vara.

Det kan mycket väl vara helt omedvetna mentala skygglappar som gör att man bara rusar på i sina resonemang.
Ofta misstänker jag att det är så då någon uttrycker sig tvärsäkert och använder uttryck som "...helt enkelt..." eller "...det är nämligen så att..." istället för "...jag kan tänka mig att...".

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-04-11 22:27

phloam skrev:Jag tror att det vi allra främst inte kan mäta fullt ut - så att mätningar till 100% matchar den individuella upplevlesen - är hur högtalaren interagerar med det unika rum den ska finnas i.

Visst kan man beräkna och förutsäga en hel del, men i slutändan så måste en viss person sitta i sitt eget rum och lyssna. Där måste den personen ha sista ordet. Tror jag :)

Jag tror att det ofta finns en övertro på de isolerade apparaterna och högtalarnas egenskaper.
Kan man ens säga att den här högtalaren låter si och den där låter så?
Eller att det där är ett bra element och det där är ett dåligt?

Ja, i viss mån kanske man kan det.
Men vi sitter ju faktiskt i våra unika högtalarlådor och spisar våra vax.
Våra rum, menar jag.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-11 22:36

Nattlorden skrev:Nej, du kan ju fortsätta lyssna på samma om och om igen. :lol:

Precis min poäng. Det har alltså gått så långt att det känns fel att inte byta skiva med en gång? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-11 22:39

Alla enheter i anläggningens kedja bär på karraktär i någon form, ibland små och ibland större och då pratar vi ändå om apparater som är specade i produkthandboken för 0,000% dist.
Rekommenderar att fler lyssningsträffar anordnas i hemmiljö, för att klargöra detta faktum.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-04-12 09:13

Ragnwald skrev:Alla enheter i anläggningens kedja bär på karraktär i någon form, ibland små och ibland större och då pratar vi ändå om apparater som är specade i produkthandboken för 0,000% dist.
Rekommenderar att fler lyssningsträffar anordnas i hemmiljö, för att klargöra detta faktum.

Och i olika hemmiljö fast med samma utrustning. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-12 09:26

phloam skrev:Precis min poäng. Det har alltså gått så långt att det känns fel att inte byta skiva med en gång? :)

Precis som de flesta av oss inte vill tillbaka till att äta rått kött efter att ha provat kokt/stekt/grillat...

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-12 10:04

Och att grilla korv över eldstad i skogen är mycket bökigare än att värma mikromat på 30 sek hemma, men en mer kvalitativ upplevelse.

Jag tror att vi lockas att acceptera kvalitativa försämringar för att vi ska konsumera mer, snabbare och utan att ifrågasätta låg kvalitet på innehållet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-12 11:32

Klart man konsumerar mer när det är mer lättåtkomligt/lägre tröskel.

Ex: Om jag blir sugen på Dire Straits när jag kör bil och inte har skivan med, då blir det inget (om man inte har världens flax med radion!). Hade man haft en databas med all sin musik med - då hade det konsumerats Dire Straits.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-04-12 15:17

Och vill du ta dig en whisky så är det bra att det redan står 10 olika upphällda glas på bordet med respektive flaska bredvid...
Då är det lättåtkomligt och man behöver inte bryta sinnesstämningen utan kan hela tiden stanna i njutläge?

Att gå fram till whiskyhyllan, titta på vilka sorter som står där, reflektera lite över dem tills man bestämmer sig, ta ut och väga flaskan i handen, ta med den till en bekväm fåtölj, höra klucket när korken dras ut, låta vätskan rinna och dofterna spridas, lyfta det passande glaset under näsan för att till slut låta det första sätta sina särpräglade avtryck i ens smaksinne. Sedan kontemplera lite över hur dessa avtryck varierar med tid och mängd...
Allt detta ingår i mitt njutläge.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-12 15:23

Lust skrev:Och vill du ta dig en whisky så är det bra att det redan står 10 olika upphällda glas på bordet med respektive flaska bredvid...
Då är det lättåtkomligt och man behöver inte bryta sinnesstämningen utan kan hela tiden stanna i njutläge?

10 är lite väl mycket, 6-8 är det man får på det viset på provningar och de brukar ju vara lysande - så det där lät som en ypperlig idé

Att gå fram till whiskyhyllan, titta på vilka sorter som står där, reflektera lite över dem tills man bestämmer sig, ta ut och väga flaskan i handen, ta med den till en bekväm fåtölj, höra klucket när korken dras ut, låta vätskan rinna och dofterna spridas, lyfta det passande glaset under näsan för att till slut låta det första sätta sina särpräglade avtryck i ens smaksinne. Sedan kontemplera lite över hur dessa avtryck varierar med tid och mängd...
Allt detta ingår i mitt njutläge.

Placebo! För att veta om whiskyn är bra måste man blindtesta!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2011-04-12 16:01

Du ska ha din musik i en databas.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-12 16:31

@nattlorden: Ja men nu talar vi om att njuta av och leva med; inte prova och jämföra och testa.... :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-12 16:46

Nattlorden skrev:Klart man konsumerar mer när det är mer lättåtkomligt/lägre tröskel.

Ex: Om jag blir sugen på Dire Straits när jag kör bil och inte har skivan med, då blir det inget (om man inte har världens flax med radion!). Hade man haft en databas med all sin musik med - då hade det konsumerats Dire Straits.

VIll du verkligen ha samma gränssnitt till musiken hemma som i bilen?

Jag tycker det blir lite groteskt när så mycket energi läggs ner på perfekt ljud, och sen accepterar man vilken snabbköpslösning som helst vad gäller själva musiklyssnandet. Omslagen reducerade till små GIf'ar, inga texter, sida upp och sida ner med låttitlar.

Nu har vi ett teknologiskt guldläge här; musik och media kan presenteras och hanteras nästan precis hur vi vill, ska vi då nöja oss med Spotify-gränssnittet?

Nu är Spotify iofs rätt bra för musikbrowsande, men inte för den där stora upplevelsen vi alla söker via det perfekta ljudet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-12 16:55

phloam skrev:Jag tycker det blir lite groteskt när så mycket energi läggs ner på perfekt ljud, och sen accepterar man vilken snabbköpslösning som helst vad gäller själva musiklyssnandet. Omslagen reducerade till små GIf'ar, inga texter, sida upp och sida ner med låttitlar.

Vaddå snabbköpslösning? Har du sett jitternivån från en Squeezebox - vad har du att klaga på?

Vad har omslag med musiken att göra? Om jag vet vilken låt jag vill höra så spelar väl inte omslaget någon roll??

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi