Flac vs wav osv...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-12-29 19:14

Svante skrev:Blåser det mycket hos dig? :D

Jag befinner mig i Halmstad (sic ;) ) just nu och här blåser det.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2011-12-29 20:20

Harryup skrev:Finns väl inte 2 datorer i världen som fungerar exakt lika även om dom verkar vara identiska.

Datorer är deterministiska.

Ni som oroar er det minsta över den försumbara CPU-mängd det tar att packa upp FLAC (formatet är gjort för att vara snabbt och enkelt att avkoda, inte för att packa bäst), ni borde bli hysteriska över alla interrupts som sker i bakgrunden i ert OS. Vet ni ens om era PCIe-enheter använder moderna MSI-X interrupter? Eller har ni rentav gamla PCI-enheter?

Jag säger dock inte att det spelar någon roll...
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-29 21:38

pLudio skrev:... ni borde bli hysteriska över alla interrupts som sker i bakgrunden i ert OS. Vet ni ens om era PCIe-enheter använder moderna MSI-X interrupter? Eller har ni rentav gamla PCI-enheter?

8O 8O

Hur ska jag nu kunna sova gott? :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2011-12-29 21:44

Jag fick nya PCI och IRQ installerade av Snake Oil AB.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-29 22:08

Jax skrev:Här flyger halmstråna i stormen :)

Det är mysigast så. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-29 22:49

mx skrev:
MrQaffe skrev:Jag har lyssnat på "Interna"ljudkort med "förbättrad/separerad nätdel" eller hur man ska uttrycka det, för att slippa lita på datorns normala nätdel, och de har presterat bättre.
Det har ibland även gått att höra skillnad när man spelat via squeezebox, och ändrat om boxen eller pcn dekodar.

Hur yttrade sig dessa skillnader?

Mindre störningar, det var tystare, brusgolver längre ner och man hörde inte datorns aktiviteter lika tydligt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-29 22:52

MrQaffe skrev:
mx skrev:
MrQaffe skrev:Jag har lyssnat på "Interna"ljudkort med "förbättrad/separerad nätdel" eller hur man ska uttrycka det, för att slippa lita på datorns normala nätdel, och de har presterat bättre.
Det har ibland även gått att höra skillnad när man spelat via squeezebox, och ändrat om boxen eller pcn dekodar.

Hur yttrade sig dessa skillnader?

Mindre störningar, det var tystare, brusgolver längre ner och man hörde inte datorns aktiviteter lika tydligt.

Du har guldöron. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-29 22:53

Och kanske lite jedi force! :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2011-12-30 00:17

Harryup skrev:Vi kommer testa om det går att höra skillnad på en Netgear Nas och en Macmini gåendes med samma serverprogramversion för Squeezebox. En hastig test gav vid hand att det förelåg en skillnad.

Det är spännande! Alltså hur man flyttar filer över ett nätverk färgar bittarna på något magiskt sätt? Så där vi andra dödliga som flyttar data över sladdar lyckas göra det i 10Gbit/s dag ut och dag in utan ett endaste bitfel som inte upptäcks av protokollens checksummor (från filsystem, genom minst två ipstackar och sedan in i applikationen), där lyckas de som lyssnar på musik få in något. Och då är det inte bitfel, för det håller ni med om att det är samma information. Men annan färg på bittarna, det är det?

Eller är det något jag missat? För ni säger inte att det är något sjätte sinne i analogkretsarna som vet att den här signalen, den är minsann från en Netgear och inte en Appleprodukt, så då låter jag annorlunda! (Bättre på den som är snyggare i racket/dyrare/svårare att få tag på såklart)

Det här var kanske en rant. Men jag undrar verkligen vad det är som får det att låta annorlunda? Är det inte åt vilket håll kabeln sitter?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-30 00:20

mzi skrev:
Harryup skrev:Vi kommer testa om det går att höra skillnad på en Netgear Nas och en Macmini gåendes med samma serverprogramversion för Squeezebox. En hastig test gav vid hand att det förelåg en skillnad.

Det är spännande! Alltså hur man flyttar filer över ett nätverk färgar bittarna på något magiskt sätt? Så där vi andra dödliga som flyttar data över sladdar lyckas göra det i 10Gbit/s dag ut och dag in utan ett endaste bitfel som inte upptäcks av protokollens checksummor (från filsystem, genom minst två ipstackar och sedan in i applikationen), där lyckas de som lyssnar på musik få in något. Och då är det inte bitfel, för det håller ni med om att det är samma information. Men annan färg på bittarna, det är det?

Eller är det något jag missat? För ni säger inte att det är något sjätte sinne i analogkretsarna som vet att den här signalen, den är minsann från en Netgear och inte en Appleprodukt, så då låter jag annorlunda! (Bättre på den som är snyggare i racket/dyrare/svårare att få tag på såklart)

Det här var kanske en rant. Men jag undrar verkligen vad det är som får det att låta annorlunda? Är det inte åt vilket håll kabeln sitter?

:lol:
Alea iacta est.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-12-30 01:11

@mzi: be inte om ursäkt för din "rant". Om innehållet i "ranten" är sakligt/kunskapsmässigt grundat funkar den som penicillin på "audio nervosan" som graserar. Jag "utsattes" för några år sedan för några välformulerade "rants" och vips var jag botad :wink: . Hifi är så mycket roligare som hobby nu när man förstår att det inte handlar om oförklarliga fenomen utan kan förstås på kunskapsmässiga/sakliga gunder. :) Men..."to learn, first you have to unlearn".

/s

edit: korr av missat "l" i penicillin
Senast redigerad av stefanolo 2011-12-30 11:00, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-12-30 01:19

Penicillin är mögel. Överdosering av penicillin innebär symptom som illamående, kräkningar, diarré och i värre fall attacker liknande epileptiska anfall. Allt fler organismer överlistar penicillinet.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-30 01:50

Men varför är det just hur man flyttar eller pckar upp filen som gör skillnad?
Jag kan tänka mig precis vad som helst. Varför inte skillnaden på en nas och en dator? Kanske dålig kontakt i switchen på en port? Kanske skillnad i signalbehandlingen mellan serverprogramversioner? Ingen aning men det är för enkelt att påstå att det är omöjligt att det kan finnas skillnader.
Vi ville inte höra skillnad men eftersom jag läst att folk föredrog Win7 som server till Squeezebox så tänkte jag att vi på skoj skulle testa. Så jag kopplade upp en Macmini och en Nas och hade musiken på Nasen hela tiden men server gick på båda grunkorna. Skillnaden mottogs med ett skratt av Peter Steindel, KXII och Jansson. Ingen hade förväntat sig något men alla tyckte att Nasen var plötsligt trasig i jämförelse. Så är det ju inte efter att ha kollat, den fungerar helt normalt. Men MacMinin lät alltså tydligt bättre enligt alla trots att ingen förväntade sig någon skillnad. Så vi kommer testa mer och se om det är någon skillnad oavsett vad det beror på.
Sen får vi se om det blir nån skillnad. Men vi kommer inte bestämma oss för att det är skillnad eller inte skillnad innan vi funnit om vi kan hitta en skillnad.
Att bestämma i förväg att det inte finns skillnader på grund av någon sorts logik kommer vi inte göra.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2011-12-30 02:06

Harryup skrev:Att bestämma i förväg att det inte finns skillnader på grund av någon sorts logik kommer vi inte göra.
mvh/Harryup

Nu har jag ingen Sqeezebox och vet inte riktigt vad serverprogramvaran kan tänkas göra utan jag tolkade "NAS" som Network Attached Storage; alltså en nätverksansluten hårddisk, lite förenklat. Där kan det inte finnas någon skillnad mellan en Mac mini eller något annat. De bitar som skickas över sladden är samma bitar som läses från disken eller så är något trasigt. Men ni ska ha väldig tur om ni lyckas läsa något från disken över huvud taget. Oddsen är att om ni lyckas få ut något ljud alls ur lådan så är alla bitar på plats.

Men om man hoppar över logik så är ju såklart allt möjligt.

Vad är det serverdelen av Squeezebox gör?

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2011-12-30 02:10

Harryup skrev:Kanske skillnad i signalbehandlingen mellan serverprogramversioner?

Om du behandlar signalen så kommer den såklart låta annorlunda (förutsatt att du har gjort någon hörbar förändring, då). Men det trode jag inte att vi pratade om. Då blir det ju fånigt.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-30 02:21

mx skrev:Och kanske lite jedi force! :D

Njäe det tror jag inte, det är inte så sällan man hör musrörelser och diskaktivitet, inte heller jätteovanligt att man hör att grafikkorten påverkar lite beroende å vad man visar på skärmen, jag föredrar helt klart galvaniskt åtskilda system, ska man ha nått ljudligt i datorn så är det en fördel om det har en egen nätdel.
Och usbspänningsförsörjda ljudkort till laptopar som har ansluten nätdel går också bort.
Tycker det är rätt stor skillnad på grundbruset, men jag vet inte om det gör så mycket när man spelar musik, men systemen ska vara tysta utan att man mutar utgången tycker jag.
Det är troligen sådana här fenomen som får folk att påstå att det är skillnad på flac o wav, när det egentligen är nått helt annat de märker skillnad på.
Man kan sticka ut hakan och påstå att monitorkablarna låter olika, lika gärna som att debattera flac vs wav, det är ungefär samma sak.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-30 02:27

Harryup skrev:Men varför är det just hur man flyttar eller pckar upp filen som gör skillnad?
Jag kan tänka mig precis vad som helst. Varför inte skillnaden på en nas och en dator? Kanske dålig kontakt i switchen på en port? Kanske skillnad i signalbehandlingen mellan serverprogramversioner? Ingen aning men det är för enkelt att påstå att det är omöjligt att det kan finnas skillnader.
Vi ville inte höra skillnad men eftersom jag läst att folk föredrog Win7 som server till Squeezebox så tänkte jag att vi på skoj skulle testa. Så jag kopplade upp en Macmini och en Nas och hade musiken på Nasen hela tiden men server gick på båda grunkorna. Skillnaden mottogs med ett skratt av Peter Steindel, KXII och Jansson. Ingen hade förväntat sig något men alla tyckte att Nasen var plötsligt trasig i jämförelse. Så är det ju inte efter att ha kollat, den fungerar helt normalt. Men MacMinin lät alltså tydligt bättre enligt alla trots att ingen förväntade sig någon skillnad. Så vi kommer testa mer och se om det är någon skillnad oavsett vad det beror på.
Sen får vi se om det blir nån skillnad. Men vi kommer inte bestämma oss för att det är skillnad eller inte skillnad innan vi funnit om vi kan hitta en skillnad.
Att bestämma i förväg att det inte finns skillnader på grund av någon sorts logik kommer vi inte göra.

mvh/Harryup

Det du beskriver ar, tror jag, ett öppet test med resultatet detektion. Bortse annars från det nedanstående.

Detektion i ett öppet test betyder att det finns en upplevd skillnad som antingen beror på en faktisk skillnad eller en förväntanseffekt. Punkt. Inga resonemang i världen kan plocka bort förväntanseffekterna från föklaringslistan. Det kan bara blindtest göra.

...och förstås kan inte jag plocka bort "faktisk skillnad" från listan baserad på testet. Det är det som gör öppna tester så ointressanta.

Eftersom örat är så läskigt lättlurat vimlar det av öppna tester som skenbart visar på märkliga saker. Skulle man följa upp varje sådant test och leta efter förklaringar så skulle man få ägna hela livet åt det. Och det första steget vore då att reproducera testerna, fast blint. :D
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-30 02:48

Svante skrev:
Harryup skrev:Men varför är det just hur man flyttar eller pckar upp filen som gör skillnad?

mvh/Harryup

Det du beskriver ar, tror jag, ett öppet test med resultatet detektion. Bortse annars från det nedanstående.

Detektion i ett öppet test betyder att det finns en upplevd skillnad som antingen beror på en faktisk skillnad eller en förväntanseffekt. Punkt. Inga resonemang i världen kan plocka bort förväntanseffekterna från föklaringslistan. Det kan bara blindtest göra.

...och förstås kan inte jag plocka bort "faktisk skillnad" från listan baserad på testet. Det är det som gör öppna tester så ointressanta.

Eftersom örat är så läskigt lättlurat vimlar det av öppna tester som skenbart visar på märkliga saker. Skulle man följa upp varje sådant test och leta efter förklaringar så skulle man få ägna hela livet åt det. Och det första steget vore då att reproducera testerna, fast blint. :D

Spelar roll, vi gör inte testerna för att bevisa något. Du behöver inte läsa om du inte törs. Vi testar lite blint också men vi tycker inte det är något vetenskapligt vi håller på med så vi fäster inte så stort avseende på det.
Vi har det här som en litet tema för trevliga möten men vi tramsar inte bort våra åsikter heller. En del håller på och gör sig semilustiga med utopiska förklaringar till det hela. Jag tycker personligen inte att det är särskilt moget. Vi testar möjliga skillnader vi letar inte efter omöjliga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-30 03:49

Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

Spelar roll, vi gör inte testerna för att bevisa något. Du behöver inte läsa om du inte törs. Vi testar lite blint också men vi tycker inte det är något vetenskapligt vi håller på med så vi fäster inte så stort avseende på det.
Vi har det här som en litet tema för trevliga möten men vi tramsar inte bort våra åsikter heller. En del håller på och gör sig semilustiga med utopiska förklaringar till det hela. Jag tycker personligen inte att det är särskilt moget. Vi testar möjliga skillnader vi letar inte efter omöjliga.

mvh/Harryup

Det är förstås ok, och säkert väldigt trevligt. Era upplevelser är förstås viktiga för er och det får förstås stanna vid det om ni inte vill mer. Jag kan dock inte låta bli att kommentera vad testerna innebär för oss andra, egentligen, nu när du berättar för oss.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-12-30 10:03

Kommer ni ihåg debatten i början på 80-talet, när CD´n introducerades? Då skulle minsann det perfekta ljudet komma, för digitalt kunde ju aldrig bli fel! Det var slut på brus, dist, svaj och gu´ vet allt. Att det ofta blev slut på musiken också var det ingen som berättade...

Lite tillspetsat.

Men varför skulle det inte kunna vara ljudliga skillnader trots att "paketen" kommer fram oskadade. Istället för att som ett mantra påstå att det inte kan bli fel, kan man istället leta efter orsakerna till att det upplevs skillnader. Kanske NAS´en bidrar med störningar på linan (som påverkar mediaspelaren) till skillnad från Mac´en?

Sportis, som ibland hänger här men oftast är på Selleri, har testat en hel del med nätverkskablage, routrar osv. Om jag förstått det hela rätt är det små men signifikanta skillnader och att man inte misstänker förändringar i bitströmmen utan snarare i form av störningar och överlagrade signaler som påverkar mediaspelaren.

/ B

Användarvisningsbild
mzi

Inläggav mzi » 2011-12-30 10:41

Bill50x skrev:Om jag förstått det hela rätt är det små men signifikanta skillnader och att man inte misstänker förändringar i bitströmmen utan snarare i form av störningar och överlagrade signaler som påverkar mediaspelaren.

Det enda som det kan påverka är i så fall analogdelarna. Och om det är analogdelarna så kommer alla lyssningar låta olika och inte bara de som kommer från olika källor.

Om du med mediaspelaren menar programvaran så får den endera datat som skickades från disken eller så får den inga bitar alls, eftersom de slängs, eftersom paketen är korrupta. De ingående komponenterna struntar fullständigt i vad det är för data som skickas över sladden, så kan vi visa att databasbackuper på hundratals gigabyte kommer fram utan att en enda bit har förändrats så kan vi vara säkra på att även små paket som innehåller ljud gör det.

Den moderna digitala paketbaserade (det är alltså inte en dataström vi pratar om utan paketförmedling) så kommer endera paketet fram eller så slängs det. Om det slängs så kommer det troligtvis omsändas och om du kör UDP så kommer det vara ett hack eller "hål" i musiken motsvarande paketets storlek (runt 16 bitar eller 64kb, en tiondels sekund i en 768kbit FLAC). (Detta förutsätter såklart att inte applikationen har en egen felkorrigering byggd ovanpå UDP.)

Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.

Om du har problem med din analoga kedja så är det en sak, men du kan uppenbarligen inte så mycket om digitalteknik.

Det var förresten på Selleri som jag fick inspiration till frågan om kabelriktningen! Stor humor.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-30 11:52

MrQaffe skrev:

Njäe det tror jag inte, det är inte så sällan man hör musrörelser och diskaktivitet, inte heller jätteovanligt att man hör att grafikkorten påverkar lite beroende å vad man visar på skärmen, jag föredrar helt klart galvaniskt åtskilda system, ska man ha nått ljudligt i datorn så är det en fördel om det har en egen nätdel.
Och usbspänningsförsörjda ljudkort till laptopar som har ansluten nätdel går också bort.
Tycker det är rätt stor skillnad på grundbruset, men jag vet inte om det gör så mycket när man spelar musik, men systemen ska vara tysta utan att man mutar utgången tycker jag.
Det är troligen sådana här fenomen som får folk att påstå att det är skillnad på flac o wav, när det egentligen är nått helt annat de märker skillnad på.
Man kan sticka ut hakan och påstå att monitorkablarna låter olika, lika gärna som att debattera flac vs wav, det är ungefär samma sak.

Jag har aldrig stört mig på musrörelser i min anläggning i alla fall. Den måste
vara grymt bra. :)

Kanske bästa stereon i världen.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-12-30 12:04

mx skrev:
MrQaffe skrev:

Jag har aldrig stört mig på musrörelser i min anläggning i alla fall. Den måste
vara grymt bra. :)

Kanske bästa stereon i världen.

Det räcker bra med pc högtalare från jula för 49kr kopplade till en laptop med ansluten nätdel och ljudstyrkan uppdragen till max, tror inte det är världsklass på anläggningen, eftersom tom mobilen låter bättre ;)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-12-30 12:06

Nja, min stereo låter bättre än min mobil. Du borde byta stereo. :D
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2011-12-30 12:11

Vänner,

Frågan är intressant. Och borde vara möjlig att undersöka. Om vi betraktar hela överföringskedjan från Wav/Flac till analogsignal - ur tex ett försteg - som "black-box" (vi undersöker alltså inte hur kedjan är uppbyggd utan ser den som en helhet - ett system). Samtidigt antar vi att vi har en hörbar skillnad när det enda som varierar är huruvida wav/flac-filer används.

Om vi också antar att ett modernt ljudkort kan uppfatta och spela in under detaljer som ligger under hörbarhetströskeln. Då borde det vara full möjligt att spela in skillnaden i tex 24/96- format. Om man gör en inspelning av den analoga outputen ur försteget i en överföringskedja där det finns en omvittnad hörbar skillnad. Man gör den först med wav-filer och sen med flac-filer, alignar den inspelade signalen "på samplenen-när", vilket är fullt möjlig om än lite jobbigt. Då borde man kunna distribuera resultatet som filer - så andra för utvärdera skillnaden - oavsett om man föredrar öppen lyssning, jämför signalen mätmässigt eller kan/vill abx-testa i foobar. What-ever.

Den osäkerhet som då skulle vara o-testad är huruvida filformatet påverkar slutstegen. Men vi skulle i alla fall ha minskat osäkerheten... Eller?

Nu äger jag inte längre något lämpligt ljudkort och kan alltså inte bidraga i inspelningen. Någon som känner sig manad? Någon som kan ställa en wav/flac - kedja - med omvittnad hörbarhet - till förfogande?

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2011-12-30 12:29

Jag lyfter ett gammalt trådlik - som dessvärre har trasiga - bilder... Men som borde gå att läsa ändå.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-30 14:51

mzi skrev:
Bill50x skrev:Om jag förstått det hela rätt är det små men signifikanta skillnader och att man inte misstänker förändringar i bitströmmen utan snarare i form av störningar och överlagrade signaler som påverkar mediaspelaren.

Det enda som det kan påverka är i så fall analogdelarna. Och om det är analogdelarna så kommer alla lyssningar låta olika och inte bara de som kommer från olika källor.

Om du med mediaspelaren menar programvaran så får den endera datat som skickades från disken eller så får den inga bitar alls, eftersom de slängs, eftersom paketen är korrupta. De ingående komponenterna struntar fullständigt i vad det är för data som skickas över sladden, så kan vi visa att databasbackuper på hundratals gigabyte kommer fram utan att en enda bit har förändrats så kan vi vara säkra på att även små paket som innehåller ljud gör det.

Den moderna digitala paketbaserade (det är alltså inte en dataström vi pratar om utan paketförmedling) så kommer endera paketet fram eller så slängs det. Om det slängs så kommer det troligtvis omsändas och om du kör UDP så kommer det vara ett hack eller "hål" i musiken motsvarande paketets storlek (runt 16 bitar eller 64kb, en tiondels sekund i en 768kbit FLAC). (Detta förutsätter såklart att inte applikationen har en egen felkorrigering byggd ovanpå UDP.)

Du kan inte heller jämföra en modern mediaspelare (dator + DAC eller något annat) med en CD-spelare som är en ganska usel konstruktion.

Om du har problem med din analoga kedja så är det en sak, men du kan uppenbarligen inte så mycket om digitalteknik.

Det var förresten på Selleri som jag fick inspiration till frågan om kabelriktningen! Stor humor.

Du kan tydligen mycket om digitalteknik eftersom du kan objektivt bedömma hur mycket andra kan. Jag tycker du har en trist attityd som inte ens läser på vad vi pratar om då du inte vet vad Squeezeboxar är eller hur dom fungerar men ändå skall diskutera sakerna. Och visst kan man jämföra vilka musikkällor som helst, man har dom ju inte till för digitaltekniken, man har dom ju som signalkällor för att spela musik. Precis som man kan jämföra en vinylspelare mot en cd-spelare. Försök koppla av och testa hellre om det finns några skillnader än att tala om att det inte finns utan att ha testat. Var skillnaden uppstår om den går att finna får man ju reda ut sen.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-30 14:54

Koffe skrev:Vänner,

Frågan är intressant. Och borde vara möjlig att undersöka. Om vi betraktar hela överföringskedjan från Wav/Flac till analogsignal - ur tex ett försteg - som "black-box" (vi undersöker alltså inte hur kedjan är uppbyggd utan ser den som en helhet - ett system). Samtidigt antar vi att vi har en hörbar skillnad när det enda som varierar är huruvida wav/flac-filer används.

Om vi också antar att ett modernt ljudkort kan uppfatta och spela in under detaljer som ligger under hörbarhetströskeln. Då borde det vara full möjligt att spela in skillnaden i tex 24/96- format. Om man gör en inspelning av den analoga outputen ur försteget i en överföringskedja där det finns en omvittnad hörbar skillnad. Man gör den först med wav-filer och sen med flac-filer, alignar den inspelade signalen "på samplenen-när", vilket är fullt möjlig om än lite jobbigt. Då borde man kunna distribuera resultatet som filer - så andra för utvärdera skillnaden - oavsett om man föredrar öppen lyssning, jämför signalen mätmässigt eller kan/vill abx-testa i foobar. What-ever.

Den osäkerhet som då skulle vara o-testad är huruvida filformatet påverkar slutstegen. Men vi skulle i alla fall ha minskat osäkerheten... Eller?

Nu äger jag inte längre något lämpligt ljudkort och kan alltså inte bidraga i inspelningen. Någon som känner sig manad? Någon som kan ställa en wav/flac - kedja - med omvittnad hörbarhet - till förfogande?

Japp, något liknande test kan man göra. Det viktiga är ju inte att peka ut möjligen fel orsak och träta om det, utan snarare undersöka om det av någon anledning finns skillnader.
Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-12-30 15:03

Svante skrev:
Harryup skrev:
Svante skrev:

mvh/Harryup

mvh/Harryup

Det är förstås ok, och säkert väldigt trevligt. Era upplevelser är förstås viktiga för er och det får förstås stanna vid det om ni inte vill mer. Jag kan dock inte låta bli att kommentera vad testerna innebär för oss andra, egentligen, nu när du berättar för oss.

Javisst, "oss andra" får ta det med en nypa salt. Har inget emot det.
Men värdet av tester för andra är ju aldrig fullkomligt lika. Personligen är jag mindre intresserad av om man t.ex. kan höra skillnad mellan 2 olika förstärkare om man spelar en svirp eller svurp för att den ena apparaten har fallit 0,5 dB vid 19Hz. Men vi är alla olika. För mig är stereon till för att skänka glädje och inte som forskningsobjekt. Däremot om jag tycker att man kan höra skillnad på olika nätdelar i öppen test så kan ju absolut någon annan få testa i blindtest. Kanske det slutar med att jag hör skillnad i min stereo i lite halvblind test medans någon annan inte hör skillnad i blindtest och båda blir nöjda.

Mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2011-12-30 15:10

Bill50x skrev:Men varför skulle det inte kunna vara ljudliga skillnader trots att "paketen" kommer fram oskadade. Istället för att som ett mantra påstå att det inte kan bli fel, kan man istället leta efter orsakerna till att det upplevs skillnader. Kanske NAS´en bidrar med störningar på linan (som påverkar mediaspelaren) till skillnad från Mac´en?

Absolut.

Man ska försöka hitta det som orsakar skillnaden. Och den viktigaste felkällan att eleminera är placebo, och det är nog den enklaste saken att undersöka. Man bör alltså börja med ett blindtest.

Låter man bli blindtestandet så vet man ju inte att det finns en hörbar skillnad, det man upplever kan lika gärna vara förväntanseffekter. Hittar man sedan fysiska skillnader i signalen vet man fortfarande inte om det är den som gör att man upplever en skillnad. Felsökning i den fysiska verkligheten blir därmed värdelös eftersom man inte kan koppla det man finner till hörbarhet.

Om även jag får spetsa till det lite så är det du vill göra helt analogt med att göra ett öppet test, tycka att man hör en skillnad, och sedan observera att apparaterna är identiska, men ena är rödmålad och den andra blåmålad. Är det då den röda färgen som ger det varma ljudet? :D

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi