Nya Anti-mode, någon som redan provat?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-26 23:01

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:
Nattlorden skrev:Ser jättebra ut. Minst lika glad över att det låter bra också. :D

( Möjligen hade jag velat tilta det hela med en House Curve dock )

Du menar att höja basen något? I vilket frekvensspann då? Frågar så kanske jag kan lära mig något :).

Lutande uppåt mot lägre frekvenser. För att bara höfta en siffra... 6dB högre vid 20Hz än vid 100Hz t.ex.

Okej, låter som det är mer personlig preferens som avgör här? Tänkte om det fanns något vedertaget om hur örats känslighet fungerade i de lägre frekvenserna. Så här står det i manualen till antimode:

The House curve tool provides a method of changing the target curve of the bass
response. The motivation behind a house curve is in the sensitivity of the human
auditory system and the hearing threshold – in addition to personal preference, of
course. When sound pressure level is low enough, we are no longer able to hear the
lowest bass frequencies, some some emphasis may be required. It is easy to add a
boosting equalizer to the lower bass region using the house curve tool.

Verkar också var också var mer efter tycke och smak. Vad kör du själv?
Jag får pilla lite med detta i dagarna och se vart det landar.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-27 10:26

Tja... Man hamnar ju mer i psykoakustiken än i mer mätbara saker, men nog finns det säkert undersökningar på preferenser gjorda.

Så här ser det ut i mitt vardagsrum (enkelgips, öppen planlösning till kök och trappa); pi60s-s ensamma överst, med baslådorna underst:

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-27 18:15

Nattlorden skrev:Tja... Man hamnar ju mer i psykoakustiken än i mer mätbara saker, men nog finns det säkert undersökningar på preferenser gjorda.

Så här ser det ut i mitt vardagsrum (enkelgips, öppen planlösning till kök och trappa); pi60s-s ensamma överst, med baslådorna underst:

Bild

Okej, såg ju trevligt ut. Vart ifrån har du höjt basen? Börjar du böja kurvan uppåt vid 125hz, ser det ut som i alla fall?
Vad beror dippen vid 400hz på, för det är väl en dipp där?

Provade nu att höja från 50hz med 4 db. Får utvärdera lite :). Finns en infrafilter som jag tror det är bra att ha på när man pillar med housecurve, skär vid 20hz nu. Vet inte hur mycket högtalarna klarar där under. speciellt när man boostar med housecurve. Hur mycket kan man boosta utan att skada högtalarna tror du?

Synd, det verkar inte gå att få houscurvan att appliceras på den kurva man mätt upp. Det är en separat meny som är ännu sämre på visningen av kurvan. Man skulle kunna tänka sig att göra en mätning i sweetspot iofs och se hur kurvan förändras mot orginalkorrigeringen. Skall göra det om jag orkar.

Förresten, vad är det för program du använder för att mäta med?

Edit: Efter en stunds lyssnande med housecurve måste jag säga att jag fått tillbaka djupet i ljudbilden, kändes lite platt med rak frekvenskurva i basen jämfört mot vad jag upplevde det innan jag köpte antimoden. Så tack för det tipset! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-27 21:42

Basarna delas vid 80Hz.

Dippen är säkert rumsberoende och hade flyttat sig om jag flyttat micen.

Program/mic var lånad XTZ (originalversion)

Varsågod - det var inte ett förväntat resultat, men det är ju svårt att beskriva med ord hur saker låter. Däremot efter att ha haft snörräta Canton Digital 1.1 innan så vet jag precis hur det låter, även om jag kanske använder helt andra ord för att beskriva detsamma. :D :D

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-27 21:47

Nattlorden skrev:Basarna delas vid 80Hz.

Dippen är säkert rumsberoende och hade flyttat sig om jag flyttat micen.

Program/mic var lånad XTZ (originalversion)

Varsågod - det var inte ett förväntat resultat, men det är ju svårt att beskriva med ord hur saker låter. Däremot efter att ha haft snörräta Canton Digital 1.1 innan så vet jag precis hur det låter, även om jag kanske använder helt andra ord för att beskriva detsamma. :D :D

Okej då vet jag!

Ja det är svårt att beskriva ljud ibland. Men ja, det lät lite tamt, sterilt. Jag tycker det känns som djupet i ljudbilden ökat när jag applicerat housecurve, det låter mustigare, fylligare. Men du, var börjar du applicera housecurven? Från vilken hz sker höjningen så att säga?

Provade faktiskt att börja höjningen vid 125hz och det lät inte heller pjåkigt :).
Senast redigerad av genstruktur 2013-10-27 22:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-27 21:54

All justering hos mig sker på bas-sidan om 80Hz med hjälp av infra-kortet till IÖs cr80s-delningsfilter. Det är ganska mjuka regleringar och det är sifferlösa vridpotentiometrar, så jag kan inte berätta något om hur det blivit rattat in så, det var trial-and-error ihop med mätningar helt enkelt.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-27 22:01

Nattlorden skrev:All justering hos mig sker på bas-sidan om 80Hz med hjälp av infra-kortet till IÖs cr80s-delningsfilter. Det är ganska mjuka regleringar och det är sifferlösa vridpotentiometrar, så jag kan inte berätta något om hur det blivit rattat in så, det var trial-and-error ihop med mätningar helt enkelt.

Okej då är jag med! :)

Men ändock ser det ut som kurvan stiger tidigare än 80hz vid den sista röda stapeln ungefär, är det rummet som ger den ökningen då? Eller så misstolkar jag din bild. Frågar man, får man inget veta :lol:.

På antimoden är det inte så bra illustrerat men ser ut att vara en mjuk höjning också på något sätt. Det höjs inte knivskarpt så att säga, ser ut som en mjuk skidbacke :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-27 22:56

Nattlorden skrev:Tja... Man hamnar ju mer i psykoakustiken än i mer mätbara saker, men nog finns det säkert undersökningar på preferenser gjorda.

Bild

Är det inte väl låg ljudnivå för att generera tider för RT60?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-27 23:21

RogerGustavsson skrev:Är det inte väl låg ljudnivå för att generera tider för RT60?

Fråga XTZ, skruvade jag upp högre så överstyrde jag mic:en. Antar det är extrapolerad RT20.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2013-10-28 16:20

genstruktur skrev:Jag tjötar väl på här då! :lol:

Lyssnat musik hela dagen i min nya sweetspot och med nya högtalarpositionen. Gjorde en ny kalibrering, ser väl rätt bra ut, eller i alla fall bättre än i början :). Får tacka för hjälpen kära forummedlemmar!

Bild

Det låter bra.

Men du har ju en enorm dipp vid 120 eller vad det kan vara!?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-28 16:24

beyond skrev:

Lyssnat musik hela dagen i min nya sweetspot och med nya högtalarpositionen. Gjorde en ny kalibrering, ser väl rätt bra ut, eller i alla fall bättre än i början :). Får tacka för hjälpen kära forummedlemmar!

Bild

Det låter bra.

Mmm. Det är mer 175hz. Skulle väl vara lättare att Absorbera bort den vad jag förstod? . Istället för att ha den vid 80hz som från början.

Finns en peq i antimoden också, men man skall väl inte höja dippar alls av vad jag förstått? Det är bara absroption som gäller för dippar i frekvensgång?
Senast redigerad av genstruktur 2013-10-28 16:51, redigerad totalt 1 gång.

beyond
Semesterfirare

Inläggav beyond » 2013-10-28 16:37

Tänkte bara att det kanske fanns en elefant i rummet....en sån dip är ju inte så kul lyssningsmässigt…

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-28 16:44

beyond skrev:Tänkte bara att det kanske fanns en elefant i rummet....en sån dip är ju inte så kul lyssningsmässigt…

Haha, snarare en kamel! :lol:

Har en dipp vid ca 175 och en lite mindre vid typ ca 350.

Nej men seriöst, några tips på hur man skall komma till rätta med dem?

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-10-28 16:54

genstruktur skrev:
beyond skrev:Tänkte bara att det kanske fanns en elefant i rummet....en sån dip är ju inte så kul lyssningsmässigt…

Ta fram det där snöret till å börja med ...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-28 16:58

Adhoc skrev:
genstruktur skrev:

Ta fram det där snöret till å börja med ...

Det går inte som på ett snöre det här! :)

Tänkte om man skulle göra mätningar med något mer exakt program kanske istället så man fick lite bättre uppgifter. Kan man använda micen till antimoden till detta? Är det Tombstone som gäller som mätprogram?

Eller om jag kunde få textfilerna man kan föra över från antimoden till något visualiseringsprogram.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-28 23:45

beyond skrev:

Bild

Det låter bra.

Mmm. Det är mer 175hz. Skulle väl vara lättare att Absorbera bort den vad jag förstod? . Istället för att ha den vid 80hz som från början.

Finns en peq i antimoden också, men man skall väl inte höja dippar alls av vad jag förstått alls va?

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-29 20:43

Nej men usch vad trevligt det låter :lol:. Rankar nog den här makapären bland mina tre bästa hifi-köp någonsin!

Medans jag inte orkar ta tag i problemen kring 175 hz, som förresten fanns innan jag flyttade sweetspot och högtalare också har jag sett på gamla mätningarna, så njuter jag av musik! Vilket är huvudsaken för mig.

Har gjort tre olika houscurves som alla har +6db vid 20hz. Sen börjar kurvan på respektive 90, 80 och 70 hz. Har lite svårt att bestämma mig vad som låter bäst. Tycker kurvorna gör att till exempel baskaggar ger en skön punch, ungefär som på en livespelning och djupbasen sprider sig fint som en gas i rummet. Men frågan är vad som är mest korrekt av de tre. Hur brukar ni tänka här? Något bra spår att testa med? Eller så skiter man i korrekt och tar det som låter subjektivt bäst helt enkelt :).

Är det bara jag som äger den här på forumet eller? Måste betyda att antingen är jag synnerligen dum eller synnerligen klipsk som införskaffat den här prylen :lol:.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-29 20:49

Fram tills någon kan berätta hur man vet vad som är rätt så ta den du gillar mest. Eller så känner du dig själv och tror att du kanske gillar något som är för mycket och tar mellanvarianten.

Jag skulle gärna prova en, därför som jag till och med startade tråden innan den ens fanns att köpa, men jag har inte råd på ett bra tag, nu efter stormen hamnar man ju 5 papp back till och med...

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-29 20:57

Nattlorden skrev:Fram tills någon kan berätta hur man vet vad som är rätt så ta den du gillar mest. Eller så känner du dig själv och tror att du kanske gillar något som är för mycket och tar mellanvarianten.

Jag skulle gärna prova en, därför som jag till och med startade tråden innan den ens fanns att köpa, men jag har inte råd på ett bra tag, nu efter stormen hamnar man ju 5 papp back till och med...

Ja det är klart. Finns ingen standard för skivor som det gör för film, så du har en poäng där med att det är svårt att veta. Tror bara att det är lite ovanligt att basen är så ren hos mig, går liksom att vrida på, och upp, hur mycket som helst nu känns det som. Det fladdrar och brummar inte, och låter inte illa. Så ovanligt på vissa skivor här hemma så man är så lycklig som ett litet barn :). Dessutom hör man så mycket mer detaljer i basen och andra register också för att den skorrande basen inte maskerar dem längre. Ååååå, jag tror jag är kär :D.

Den är helt klart dyr. Hittade min begagnad dock så kändes det lite bättre då, men dyr är den. Usch vad tråkig utgift för dig! Men ingen kom till skada hoppas jag? Men behöver du verkligen en, du såg ut att ha fin kurva hos dig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-29 23:14

genstruktur skrev:Den är helt klart dyr. Hittade min begagnad dock så kändes det lite bättre då, men dyr är den. Usch vad tråkig utgift för dig! Men ingen kom till skada hoppas jag? Men behöver du verkligen en, du såg ut att ha fin kurva hos dig?

Inte mer än en sträckning i armbågen och ett skrapsår.

Tack. Nej, jag hade nog inte tänkte mig den i den anläggningen, om jag skulle stoppa in en. Det var nog mer som tänkt till finputsning i bion när det kommer så långt, om det nu skulle behövas där...
Senast redigerad av Nattlorden 2013-10-29 23:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-29 23:32

Nattlorden skrev:
genstruktur skrev:Den är helt klart dyr. Hittade min begagnad dock så kändes det lite bättre då, men dyr är den. Usch vad tråkig utgift för dig! Men ingen kom till skada hoppas jag? Men behöver du verkligen en, du såg ut att ha fin kurva hos dig?

Inte mer än en sträckning i armbågen och ett skrapsår.

Tack. Nej, jag hade nog inte tänkte mig den i den anläggningen, om jag skulle stoppa in en. Det var nog mer som tänkt till finputsning i bion när det kommer så långt, om det hu skulle behövas där...

Åh skönt :).

Ja just det, har sett att du bygger en ny fläskig bio. Vad kul!
Ja antimoden gör vad den lovar tycker jag, men å andra sidan kanske du inte alls behöver den i din nya fina bio, som du säger.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-10-29 23:47

Dippar skulle jag aldrig boosta.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-29 23:53

rotel2 skrev:Dippar skulle jag aldrig boosta.

Nej det verkar råda konsensus kring detta!?

Får försöka hitta anledningen till dipparna i framtiden.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-10-30 00:02

Självklart kan man lyfta en dipp lite, men man ska inte ta i för mycket. Kommer inte att låta bra då samt att det kräver mer av slutsteget/en.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-10-30 21:38

JonasW skrev:

Självklart kan man lyfta en dipp lite, men man ska inte ta i för mycket. Kommer inte att låta bra då samt att det kräver mer av slutsteget/en.

Nja, tänkte snarare på basen/basarna som blir tvungna att slå längre, och där med ge en ökad dist.
Vidare så märker man inte av en dipp på samma sätt som en topp, då topparna "sticker ut"

Har mina funderingar/åsikter gällande detta med elektronisk kompensering av rumsproblem; det bör kanske endast ske som en finjustering av redan befintliga rumsakustiska åtgärder, då rumsproblemen egentligen fortfarande består.

Användarvisningsbild
JonasW

Inläggav JonasW » 2013-10-30 21:47

rotel2 skrev:
JonasW skrev:

Nja, tänkte snarare på basen/basarna som blir tvungna att slå längre, och där med ge en ökad dist.
Vidare så märker man inte av en dipp på samma sätt som en topp, då topparna "sticker ut"

Har mina funderingar/åsikter gällande detta med elektronisk kompensering av rumsproblem; det bör kanske endast ske som en finjustering av redan befintliga rumsakustiska åtgärder, då rumsproblemen egentligen fortfarande består.

Beror ju på kapaciteten på basarna också. Har man kompetenta saker behöver inte disten sticka iväg för att man drar upp en dipp lite. Jag har under 1% i dist från 10Hz och upp i basområdet trots en del lyft med EQ. Detta vid normal lyssningsvolym.

rotel2

Inläggav rotel2 » 2013-10-30 22:00

JonasW skrev:
rotel2 skrev:
JonasW skrev:

Beror ju på kapaciteten på basarna också. Har man kompetenta saker behöver inte disten sticka iväg för att man drar upp en dipp lite. Jag har under 1% i dist från 10Hz och upp i basområdet trots en del lyft med EQ. Detta vid normal lyssningsvolym.

Just det, lite lyft. Men att boosta en dipp om 10-15 dB tycker jag är mycket, om det rör sig om endast 1-3 dB kallar jag finjustering.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-10-31 21:00

Har utvärderat lite housecurves i väntan på att jag skall orkar köra adhocs reptrick.

Verkar låta bäst om man höjer ganska brant efter en typ 80-90hz. Börjar man höja tidigare än så låter det fläskigt på många låtar, men samtidigt får man en del oönskade bieffekter på andra. Tycker bland annat det låter som vissa mansröster blir lite "tjocka" och vissa trummor och basgångar kan bli lite väl överaccentuerade.

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2013-11-04 16:30

Alla ovanstående inlägg i tråden har avhandlat musiklyssnande i två-kanal för min del.

I och med ett inköp av nya surroundhögtalare tog jag mig tid att även ställa in ljudet för film. Här blev det dock lite märkligt enligt mig.

När jag har labbat med housecurves till musik tycker jag att det varit ganska lätt att applciera en housecurve som gjordt att det blivit för mycket bas. När jag laborerade med housecurve till film utgick jag från den jag använde till musik men tyckte att lite mer "umpf" kan jag nog ha. Ökade både db och från vilken hz housecurven skulle gälla, men det var fortfarande inte för mycket bas tyckte jag, jag kunde nog tänka mig lite till helt enkelt. Ökade lite till, och strax var jag på max för vad man kunde ställa in housecurven på i antimoden.

Missförstå mig rätt. Höjer jag volymen riktigt mycket på försteget så blir det bas, och den är ren och fin, den bas som finns är av riktigt bra kvalite så att säga. Men jag trodde ändå att med housecurven på högsta inställning, så skulle det "blir för mycket" bas.

Är det inte lite konstigt att jag kan få mer bas och mer "umpf" och slag i bröstet till musik i två-kanal än till film?

Till saken skall också sägas att jag kör utan sub. Innan jag införskaffade antimoden så kunde min frontar leverera bra tryck och "umpf" till film. Jag vet, inte lika bra som ett par subar, men det fungerade i alla fall mycket bättre än min enda gamla dali-sub som jag sålde. Det var ett bastryck som jag kunde leva med tills jag flyttade till större och hade plats för minst två optimalt placerade subar. En del av det tryck som frontarna levererade till film var säkert på grund av de förstärkningar i basfrekvenserna jag hade, som nu antimoden tonat ner.

Men varför kan jag då fortfarande få ett rktigt bra discodunk och hästspark i bröstet till musik (och även få så mycket bas så det tar över hela ljudbilden), om jag vill, och inte riktigt få samma till surround?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-04 16:35

Det är inte så att du glömt stänga av sub-out för .1-kanalen, så du inte får det levererat på frontkanalerna (vilket jag antar du använder)?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi