High-end mässan 11-12 februari

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2012-02-14 11:59

robsarve skrev:.

Hittar jag någon medlemspresentation på dig någonstanns här?
Kommer ihåg att vi pratade på bilstereoforum för ett bra tag sedan och jag skulle gärna se dina prylar du har i hemmet ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 12:27

NiklasF skrev:
robsarve skrev:.

Hittar jag någon medlemspresentation på dig någonstanns här?
Kommer ihåg att vi pratade på bilstereoforum för ett bra tag sedan och jag skulle gärna se dina prylar du har i hemmet ;)

Detta är mässtråden, Niklas.
Använd gärna pm-funktionen till sådant.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-02-14 13:37

Överspelat
Senast redigerad av paa 2012-02-15 21:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 20:48

misanplass skrev:
2-ch skrev:
misanplass skrev:
Naqref skrev:Fjonken som granskar detaljarbetet på Magicos stativare. Snygga byggen. :)

Hehe, kritikern i aktion... Inget undgår ett vältränat designöga. 8)

Kappast, jag gick med honom och det jag tyckte var fin finnish sågade han direkt :lol:

:lol:

Jomenvisst. Skall det vara så skall det. Framförallt när prislappen är det den är. Det är faktiskt inte mycket som håller måttet när det gäller byggkvalité och finish. Magico hamnar i facket som vi kallar godkänt. Sedan att man ställde ut ett exemplar som var skadat och fult på ena sidan kan man ju vara lite kritisk mot. Men får man ett skadat exemplar ur lådan när man väl står där så kanske det inte är så lätt att lösa. Men om dom hade satt vänster högtalare på högers plats och vice versa så hade man inte gjort skadorna så synliga. Det finns dock en del estetiska lösningar som lämnar en del att önska.

Faktum är att det finns flera "billigare" högtalare som ger ett bättre finishintryck än vissa dyra.

Estetiken kan verkligen diskuteras. Tog dit min icke hifiintresserade bror på söndagen och han var minst sagt i chock.

----

En annan sak som jag funderat på är valet av inspelningar. På flera ställen har man "master-tapes" t.ex. på rullband eller digitala inspelningar som inte har publicerats tidigare. Man kan ju se detta ur lite olika perspektiv såklart. Å ena sidan så är det ju väldigt generöst av utställarna att dela med sig av denna udda och fina musik. Men samtidigt så är det lite tråkigt att sitta och lyssna på sådant som man inte kan köpa själv. Hur gör jag en bedömning om det är en bra anläggning om jag inte vet vad det är för musik och hur kan jag njuta av det på samma sätt om jag köper en liknande anläggning?

Höjden av detta är väl egentligen MBL som envisades med att spela material från ett litet bolag som endast dom använder sig av denna tekniken. Dom hade bara släppt 35 album. Gött, köpa en anläggning för 1,2 miljoner och sedan endast lyssna på 35 album. Här håller jag med Naqref.

Jag röstar köpbara format. Eller vad tycker ni?

Mvh
Fjonk
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 20:56

Fjonkalicious skrev:Jag röstar köpbara format. Eller vad tycker ni?

Nej, jag föredrar en blandning. Jag tycker det var kul att de gick från digitalt format till ett rullband från The Tape Project i nåt rum. Förvisso köpbart men något jag aldrig kommer att skaffa själv. Och jag tycker det var kul att Andrew Jones spelade lite Mustasch han dealat till sig, men som vi andra aldrig kommer att kunna köpa annat än på CD.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-14 20:58

Mja. För min del hade det inte spelat någon som helst roll om MBL spelat unikt, modellanpassat material som gått upp i rök efteråt i bästa IMF-stil. :D
Det är ju inte så att jag någonsin kommer att ha råd med ett flerkanals MBL-system ändå. Jag är bara glad att få komma dit och nosa på det ouppnåeliga, och faktiskt få använda det en smula också.

Vad beträffar studiomaterial i allmänhet, så tycker jag att det är helt okej. Det ska vara lite grädde på moset på en mässa.
Och hellre få tal del av godiset på en mässa - än inte alls.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:06

Tja, kanske det är jag som gnällfarbror. :)

Kanske man skall ha en speciell tid när man spelar sånt udda?

Om man vill hinna med mycket som möjligt hinner man ju inte att sitta i 30 min för att vänta på ett köpbart alternativ. Man kanske vill lyssna för att hitta sin framtida anläggning?

Mvh
Fjonk

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:15

Fjonkalicious skrev:Kanske man skall ha en speciell tid när man spelar sånt udda?

Om man vill hinna med mycket som möjligt hinner man ju inte att sitta i 30 min för att vänta på ett köpbart alternativ. Man kanske vill lyssna för att hitta sin framtida anläggning?

Jag tycker de kan spela halva låtar, blanda mer/oftare mellan musikstilar och en del utställare kan gott ha lite mer flyt mellan låtbytena.

Men jag tycker samtidigt att utställarna blivit klart bättre genom åren vad gäller demomusik och det underlättar såklart att spela från datorn eller motsvarande. Fler verkar fokusera på att spela bra musik istället för bara välinspelad musik.

En bra grej som Mårten Design gjorde var att ställa fram CD-fodralet för skivan som spelades. Lite svårt att se från bakre raden men det är ju bara att gå fram och titta så slipper man överrösta musiken om skall fråga. Här är ju LP-fodral överlägset.

Så jag önskar att fler tydligt visade vad de spelade. I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-02-14 21:18

+1 på det pludio.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:39

pLudio skrev:I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.

I de gånger jag besökte Bremen framgick inget mer från skärmen än speltiden och vilket spår. Troligen beroende på bristande taggning av låtarna.

/ B

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 21:46

Bill50x skrev:
pLudio skrev:I Bremen-rummet såg man det föredömligt på en TV kopplad till en Oppo.

I de gånger jag besökte Bremen framgick inget mer från skärmen än speltiden och vilket spår. Troligen beroende på bristande taggning av låtarna.

/ B

Info kom direkt ifrån CD-skivorna. Ingen taggning utförd då det var vanliga skivor som spelades.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 21:48

Harryup skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Info kom direkt ifrån CD-skivorna. Ingen taggning utförd då det var vanliga skivor som spelades.

mvh/Harryup

OK, men jag såg ingen som helst information om musiken de gånger jag var där. Men har man en gång taggat musiken (inaktivt via nätet eller aktivt genom egen insats) så brukar informationen visas när man spelar musiken.

/ B

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-14 21:51

Bill50x skrev:OK, men jag såg ingen som helst information om musiken de gånger jag var där. Men har man en gång taggat musiken (inaktivt via nätet eller aktivt genom egen insats) så brukar informationen visas när man spelar musiken.

Jag såg info om nån klassisk musik. Varför vet jag inte. :-)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-02-14 21:55

pLudio skrev:
Bill50x skrev:OK, men jag såg ingen som helst information om musiken de gånger jag var där. Men har man en gång taggat musiken (inaktivt via nätet eller aktivt genom egen insats) så brukar informationen visas när man spelar musiken.

Jag såg info om nån klassisk musik. Varför vet jag inte. :-)

Är olika med vad som finns på skivorna.
Originalskivorna kan man inte tagga.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-02-14 22:54

Någon demonstrerade en inspelning av en trummis, inspelad med en (1) mik mitt i rummet. Och det lät dj-igt bra. "Musiken" kass, det var ju bara en spontan demo, men det lät verkligen bra. Jag minns inte var, i vilket rum - någon som gör?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-02-14 22:59

Ofta kanske det finns en överentusiastisk tilltro till att mer komplexa lösningar ger bättre resultat.

Tilltron kanske är såpass stor, att ingen ens funderar över om less skulle kunna vara more.

Sen är det ju mycket mycket roligare för ljudteknikerna om de får mickla och lattja med en massa grejor också.
Det får man nog inte glömma...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-14 23:44

Bill50x skrev:Någon demonstrerade en inspelning av en trummis, inspelad med en (1) mik mitt i rummet. Och det lät dj-igt bra. "Musiken" kass, det var ju bara en spontan demo, men det lät verkligen bra. Jag minns inte var, i vilket rum - någon som gör?

/ B

MBL, tror jag(om det bara var en mikrofon inblandad kommer
jag inte ihåg/eller är helt säker på). . . ?

ps. Jäla "ignorescript" som verkar å ha "hängtsä" . . . :(
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2012-02-15 00:14

Spela halva låtar hoppas jag verkligen slippa vara med om. Har man inte tid att lyssna igenom en låt (av normal sort) är frågan om musik verkligen är rätt intresse. :oops:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-02-15 00:19

Vinylcalle skrev:Spela halva låtar hoppas jag verkligen slippa vara med om. Har man inte tid att lyssna igenom en låt (av normal sort) är frågan om musik verkligen är rätt intresse. :oops:

MvH Carl

Mäh! Det är väl ingen musikmässa heller! :D

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-02-15 00:28

Vinylcalle skrev:Spela halva låtar hoppas jag verkligen slippa vara med om. Har man inte tid att lyssna igenom en låt (av normal sort) är frågan om musik verkligen är rätt intresse. :oops:

Ditt resonemang förutsätter att åtminstone varannan låt är av intresse.

Användarvisningsbild
Schull

Inläggav Schull » 2012-02-15 00:35

Hifiklubben och demon av Dali högtalarna tyckte jag var helt ok.

/L
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-02-15 00:40

Forumet förväntar sig att du uppger alla dina kommersiella
(å privata 8) ) intressesfärer när du uppger ovan omdömen . . . :evil: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2012-02-15 10:26

bensnake skrev:
Erik_AA skrev:
bensnake skrev:Ingen av er som var inne i Audio Note-rummet och kan delge ett lyssningsintryck?

Jopp. Satt där ett tag, tyckte att det lät rätt okej. Man hörde musiken väldigt tydligt och det var engagerande med intressanta musikval men det fanns några otrevligheter i det lägre mellanregistret/mellanbasen jag inte gillade. Kan bero på hörnplaceringen, är högtalarna konstruerade för att stå sådär?

De är konstruerade för hörnplacering, (i princip upptryckta mot sidoväggen och någon decimeter från bakvägg) och rätt stor invinkling. Nu vet jag inte hur det såg ut i rummet eftersom jag inte var där men givetvis spelar rummets egenskaper in för hur talarna presterar. Tror att hörnen bör dämpas (jag håller själv på att labba lite med just detta). Hur upplevde du "otrevligheterna" i det lägre mellanregistret/mellanbasen?

Lät som krokig tonkurva, lite överbetonat och entonigt. Håller med om dämpet.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2012-02-15 11:43

För första gången på många år var jag inte på mässan. Jag tänkte gå dit på lördan men ändrade mig när jag mindes hur illa Sheraton har funkat tidigare om åren. För trångt och stökigt. Så jag avstod. Var ute och plåtade svanar i stället. Med mera.

Men ni som var där verkar ha fått ut en hel del av det hela ändå. Själv hade jag sett fram mot att höra äggen, men det verkar ju ha varit problem med presentationen av dem så mässan kanske inte gjorde dem rättvisa.

Generellt sett är mässor dåliga tillfällen att bedöma hur grejer låter. Men man ser ju hur de ser ut, åtminstone.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2012-02-15 18:14

Jag tror aldrig jag varit med om att det varit så få besökare när mässan hållts på Sheraton tidigare. Min uppfattning är att det var ungdomarna som inte kom i år, så bara köpstark 50+ publik.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-02-15 18:24

Alexi skrev:Jag tror aldrig jag varit med om att det varit så få besökare när mässan hållts på Sheraton tidigare. Min uppfattning är att det var ungdomarna som inte kom i år

Ja har inte varit där på två år.

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-02-15 21:20

alexi skrev:Jag tror aldrig jag varit med om att det varit så få besökare när mässan hållts på Sheraton tidigare. Min uppfattning är att det var ungdomarna som inte kom i år, så bara köpstark 50+ publik.

Det var värst och jag som tyckte det var "knöfullt". Men det är många år sen jag var där sist.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-02-15 21:36

3000 pers enligt arrangoren.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-02-15 21:42

DanNorman skrev:3000 pers enligt arrangoren.

Hur många har det varit förr om åren?
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
jannew

Inläggav jannew » 2012-02-15 21:46

Jag saknar bilder från Holographics rum.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi