sportbilsentusiasten skrev:Min erfarenhet är att en installation inte får ställas upp optimalt, utan ofta får den stå där hustrun anser den varandes minst påträngande.
Att först installera stereon och SEDAN möblera rummet med möblerna skulle jag tro är klart sällsynt.
Jag fick ett eget rum när vi byggde nytt hus men det ses inte med blida ögon att jag möblerat som jag vill...
"alla besökare ser ju hur det ser ut"
När jag flyttade in hos min nuvarande sambo så fick jag placera högtalarna på det enda lämpliga stället, dvs den enda hela vägg som finns i vardagsrummet. Resten är dörröppningar, öppen spis och fönster. Dessutom hängde damen om sina tavlor så att de som passar bäst ihop med högtalarna är de som nu hänger ovanför. Därefter placerades soffa etc ut för att passa in med högtalarplaceringen.
Dessutom har jag ett alldeles eget rum i huset (arbetsrum med soffgrupp) och där bestämmer jag till 100 % hur det ska se ut. Det var ett krav för att flytta ihop

Visst har jag en förstående sambo?
Tågordningen för olika insatser kan naturligtvis diskuteras, men mitt intryck av HF-killen var att han inte ansåg ett rums akustik som speciellt viktig.
/ B