Moderator: Redaktörer
snillet skrev:Tycker man får "aha!" upplevelser hela tiden av sin dagliga läsning på det här forumet....![]()
En ovetenskaplig men förhoppningsvis klarsynt reflektion jag gjort under några år över att ha hört argument för det ena och det andra och lyssnat på saker i olika miljöer är att detta med spikes/mjukfötter och kombinationen/nerna av dem har sitt ursprung i att vi vill att ljudavgivarna helst skall vara fixerade gentemot lyssnaren för att inget skall bli förvridet(spikes) medans vi inte vill överföra rörelser till annat i omgivningen så det börjar låta därifrån(mjukfötter).
Snacka om svår ekvation....
DQ-20 skrev:JanBanan skrev:Jag kan rekommendera en klassisk bok för en filosofisk betraktelse kring ämnen som berörts i tråden; musik, matematik, medvetandet, mm:
Gödel, Escher, Bach
Har du läst den? Jag har börjat flera gånger men aldrig kommit igenom den. Jag får tråkslag. Det är tydligen en bok som refereras till ofta men få verkligen har läst. (Inte menat taskigt utan som en lustig observation.)
/DQ-20
lennartj skrev:Åter till kritiken av de förfärliga färgerna på SD-fötterna.
Billigaste sättet att slippa se dem är nog att klippa remsor som är 1-2 mm smalare än SD-fötternas höjd av svart papper och tejpa ihop till cylindrar med något större diameter än SD-fötterna och trä över dem.
mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Ja, du borde skaffa en sådan.
Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Har inte SD-fötter under mina pi60s-s, så det är inget jag bekymrar mig över.
mx skrev:Verkar bara vara de enda vettiga högtalarna som är tillräckligt bra för att man
ska kunna njuta av sina spikar. Slutsatsen jag dragit.
mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Du borde inte ha sådana skithögtalare. DU borde skaffa bra högtalare. Typ, Linn.
Bill50x skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:mx skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Du borde inte ha sådana skithögtalare. DU borde skaffa bra högtalare. Typ, Linn.
Även om jag är ganska mycket en Linnie så tycker jag nog att deras högtalare tillhör den svagare länken i kedjan. Framför allt om man tar med priset i beräkningen. Deras (fm-)tuners låter inte heller speciellt bra om jag ska vara ärlig. Pekin, som är deras nästa dyraste (näst bästa?) och som jag tror kostade typ 13 tusen som ny är inte lika välljudande som en Denon för 13 hundra. Men så är det ju det här med att styra hela anläggningen med en enda fjärris - och ha en enhetlig look....
/ B
Nattlorden skrev:mx skrev:Verkar bara vara de enda vettiga högtalarna som är tillräckligt bra för att man
ska kunna njuta av sina spikar. Slutsatsen jag dragit.
Provat Rega?
lennartj skrev:Jag avstår att rösta om denna rappakalja.
Åter till kritiken av de förfärliga färgerna på SD-fötterna.
Billigaste sättet att slippa se dem är nog att klippa remsor som är 1-2 mm smalare än SD-fötternas höjd av svart papper och tejpa ihop till cylindrar med något större diameter än SD-fötterna och trä över dem.
Varför krångla till det med dyra kopparcylindrar?
För övrigt föredrar jag subjektivt tre nougatbruna 12-28 kg SD-fötter av standardtyp lämpligt utplacerade i förhållande till tyngdpunkten på mina Carlsson OA52 framför den viktanpassade satsen med 4 olika fötter för varje hörn.
Jag bryr mig inte om att söka någon objektiv förklaring till detta utan konstaterar bara faktum (jag har 2 par OA52, båda uppsättningarna SD-fötter, Vibrafeet och annat att experimentera med), men det experimenterandet är avlutat och jag lyssnar på musik för musikens skull.
mx skrev:... men om jag ska bli det för en stund så
är min åsikt nästan tvärtom. Deras elektronik gillar jag inte alls. Den är dyr
och klen.
Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Harryup skrev:IngOehman skrev:Du går snett redan med frasen "Tänk om det inte ÄR viktigt".
Det ÄR inte på något specifikt objektivt sätt. Viktigheten är en helt
subjektiv fråga. Vad som är oviktigt för dig kan vara viktigt för någon
annan. Det ÄR inte på något specifikt sätt.
För mig är den intressantaste frågan om det är viktigt för dig att de
som intresserar sig för de saker som du inte tycker är viktiga, skall
få dryfta de för dem viktiga frågorna, t ex hur det fungerar?
Eller:
Vad är det som gör att de (ingen nämnd här - utan frågan är allmänt
ställd, och de som känner sig träffade får gärna svara) som ibland säger
att det INTE är så viktigt för dem hur något fungerar, tycker att de är
viktigt att få komma med falska påståenden om hur det fungerar - och
att dessutom kritisera dem som vet bättre!?
Om man nu struntar i hur det fungerar, varför inte lämna dessa frågor
till dem som inte struntar i det utan som bryr sig, och som kanske även
förstår sig på dem?
Vh, iö
Alla får tycka att precis vad som helst är viktigt för dom. Men är det viktigt för forumet att alla måste tro och tycka lika?
Harryup skrev:Man kan ge upp om att lära nån att inte uttrycka sig på ett sådan sätt att det strider mot kända principer. Till och med av den anledningen att det inte kommer leda någon vart.
Harryup skrev:Tycker man att nån borde fatta eftersom dom fått lösningen serverad 44 ggr så behöver man ju inte försöka en 45 osv.
Harryup skrev:Känner du att ni har kommit längre med att övertyga nån person här att det funkar exakt som ni säger att det gör som inte efter redan 5 inlägg köpt att dom haft fel?
Harryup skrev:Eller hur många sidor till krävs det innan nån ger upp och alla kan glädjas tillsammans för att alla vet samma sak?
Harryup skrev:Men för att återgå vad som är viktigt att veta för en annan kan man ju inte veta det. Det var det jag menade. Det viktiga kanske är att man har hittat något som ger en ljudmässig skillnad även om man tror att det beror på fel orsak. Och då går det kanske inte att lämna frågan till nån som vet ett svar som inte stämmer in på sin egen upplevelse?
Harryup skrev:Det kanske är så enkelt att man inte vill höra att man föredrar färgningar och att det är helt ok att göra det.
Harryup skrev:Det betyder ju i så fall att några har miljöer som saknar färgning och det är ju förstås inte sant.
Harryup skrev:Om man upplever ljudmässiga fördelar med spikar så räcker ju det.
Harryup skrev:Aha, vi tycker olika. Men istället blir det att den andra personen tycker om fel saker.
Harryup skrev:En del som utsätts för det kanske inte gillar det eftersom dom tycker dom har rätt.
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Det är mer komplicerade samband än så.
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Grattis till att ni har så bra anläggningar och rum att färgen på sd-fötterna är något att behöva bekymra sig över!
Det är mer komplicerade samband än så.
Man kan komplicera allting om man vill.
sky_eye skrev:Man kan överförenkla också.
petersteindl skrev:Richard verkar vara skicklig på att få folk att engagera sig och skriva saker![]()
Annars verkar det vara det där gamla vanliga en sån här söndag å låsupptrådenärlåst![]()
MvH
Peter
Richard skrev:Framförallt upplever jag en förbättring då subbasmodulen står på hårda fötter, mjuka fötter under subbasen gör basen oartikulerad och odistinkt
MagnusÖstberg skrev:Det där är väl inte helt säkert?
Det kan vara mycket mer komplext än så.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 27 gäster